• Ik las net een topic over Duitsland, over wat diegene daarvan vond etc. (was positief). Maar er waren ook wat reacties over Duitsland met betrekking tot de 2e wereldoorlog. En daarom vond ik dat ik deze topic moest openen, ik ben namelijk een denker, en heb uitgebreid nagedacht hoe ik vind dat deze situatie in mekaar zit. Dus als je het lef hebt, lees dit maar eens.

    We beginnen eerst eens met de 1e wereldoorlog, waarvan er ook voornamelijk naar Duitsland gewezen wordt. Maar wat gebeurde er nou eigenlijk precies? Ik ben even wat namen kwijt hoor, en ben te lui om op te zoeken, maar de lijnen heb ik wel in mijn hoofd. Maar Duitsland was bondgenoten met de Pruisen (tsjechen ofzoiets? weet ik eventjes niet). En in Frankrijk werd een prins gedood, en daarna werd er naar de pruisen gewezen. En begon er een oorlog mee, ook al waren ze onschuldig. Frankrijk had een bondgenootschap met Engeland (Nederland was neutraal), en even later ook met Rusland, en zodoende sloten ze Duitsland en zijn bondgenoot helemaal in. Vind je het dan gek dat er een oorlog begint? omringd door 3 vijandige landen om je heen? Maar nadat Duitsland dus verloren had, vonden de omringende landen dus dat ze kregen van Duitsland voor de opgelopen schade waardoor Duitsland gigantisch in de schuld raakte.

    De algemene burgerklasse had het dus slecht, weinig eten, weinig geld. EN TOEN, kwam er ineens een verlosser, oftewel Hitler. Hij beloofde werk, en kwam dat ook na. Vind je het dan gek dat je op een gegeven moment hem als een held gaat zien? En daarbij, door de handelingen van de andere landen eerder was er sowieso meer wrok. En doordat Hitler uiteindelijk de bevolking zo in zijn macht had, was het dus ook makkelijker om de rassenhaat in werking zetten. Het had in elk land kunnen gebeuren.

    En naja ik kan nog veel verder er op in gaan, maar denk dat het al een hele prestatie is als jullie dit alles hebben gelezen. Maar als je dat nog niet gedaan heb; stop dan met zeiken over: DE DUITSERS HEBBEN DE WERELDOORLOG VEROORZAAKT! HUN ZIJN SLECHTERIKKEN EN HOMO'S, wat er genoeg mensen zijn die zo doen (niet alleen op q bedoel ik dus).

    En daarbij, iedereen heeft schuld in feite...

    En elk land heeft van die verledens, OOK Nederland!


    Ligt and Darkness are both very different..

    Antichrist schreef:
    (...)

    en stom!

    :'(


    ars moriendi

    Weetje, Hitler wilde zich eigenlijk wel redelijk wreken op WOI, omdat Duitsland toen veel moest betalen en veel land moest afstaan, waarvan België bv. een stukje van heeft. En Duitsland heeft dit trouwens nog steeds niet betaald.


    Olive

    Eigenlijk is het onzin dat er een link tussen Duitsland en WO2 word gelegd, want er waren wel meer landen met elkaar in oorlog. Zoals bijvoorbeeld Japan en Korea, maar we leggen daar geen linken aan. Ja we wonen daar niet, maar wij hebben de tweede wereldoorlog ook niet zelf meegemaakt.

    Tortuga schreef:
    Duitsland zelf was niet slecht, het viel gewoon te vaak in handen van de verkeerde mensen. Daarbij wisten heel veel Duitsers tijdens/aan het begin van de 2e Wereldoorlog nieteens dat er uberhaubt concentratiekampen waren. Ik verwijt het volk niets- die stonden net zo onder druk als de rest. Ik verwijt die dictators.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Tulsa schreef:
    Weetje, Hitler wilde zich eigenlijk wel redelijk wreken op WOI, omdat Duitsland toen veel moest betalen en veel land moest afstaan, waarvan België bv. een stukje van heeft. En Duitsland heeft dit trouwens nog steeds niet betaald.


    Ja klopt, maar niet alleen dat :) Rassenhaat overheersde toch behoorlijk denk ik


    Ligt and Darkness are both very different..

    Wat dacht je van Japan in de tweede wereldoorlog???


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Tuurlijk, het is ook heel begrijpelijk waarom het grootste deel van het volk Hitler voglde. Met alles wat hij beloofde, met alles wat er gebeurde waar zij geen weten van hadden, met óók de druk. Niet heel Duitsland heeft schuld, maar voornamelijk de dictator, Hitler. En géén land is 'schoon' 8) Voor de rest staat hier heel wat nieuws is, wat ik nooit met geschiedenis heb gehad :/

    Waar ik me echt aan kan ergeren is dat sommige mensen nu nog steeds diezelfde haat hebben tegen de huidige Duitsers.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Sandertje heeft teveel tijd >.<

    Deep schreef:
    Sandertje heeft teveel tijd >.<


    speciaal voor jou 8D, en ik had nog uitgebreider kunnen schrijven, maar dat konden jullie vast niet aan (nerd)


    Ligt and Darkness are both very different..

    Charlatan schreef:
    Tuurlijk, het is ook heel begrijpelijk waarom het grootste deel van het volk Hitler voglde. Met alles wat hij beloofde, met alles wat er gebeurde waar zij geen weten van hadden, met óók de druk. Niet heel Duitsland heeft schuld, maar voornamelijk de dictator, Hitler. En géén land is 'schoon' 8) Voor de rest staat hier heel wat nieuws is, wat ik nooit met geschiedenis heb gehad :/

    Waar ik me echt aan kan ergeren is dat sommige mensen nu nog steeds diezelfde haat hebben tegen de huidige Duitsers.


    dat vind ik nou ook _O_


    Ligt and Darkness are both very different..

    Zoals idd al gezegd was Pruisen = Duitsers.

    Ik vind het goed dat jij hier in dit topic die dingen neer zet omdat veel mensen hier helemaal niets over weten. Vooral op het nederlandse VMBO-onderwijs wordt hier helemaal niet diep op ingegaan. Daar wordt enkel gezegd dat de Duitsers alles veroorzaakte en overal kampen voor zigeuners, homo's, joden opstelden uiteindelijk -dat is wel heel globaal, maar daar komt het op neer-.

    Ook weten veel mensen niet dat Frankrijk -zonder onder dwang of leiding van Duitse officiers of soldaten te zijn- ook ontzettend veel Joden opgesloten en naar kamper gebracht heeft, omdat ze zich aansloten bij Hitlers mening over het joodse volk.

    Ik vind eigenlijk dat mensen er over het algemeen geen uitspraak over mogen doen als ze het enkel vanaf een standpunt kunnen bekijken en niet neutraal kunnen zijn. Natuurlijk heeft Hitler slechte dingen gedaan, maar ook ontzettend veel goede dingen voor het Duitse volk, maar ook dat praat zijn andere slechte acties niet goed.
    De mensen die die tijd doorleeft hebben weten zelfs niet eens echt wat/waar/of waarom ze orders opvolgden of moesten vluchten, hoe kunnen wij dit soort dingen dan weten, bijna 60 jaar later terwijl we er niet eens bij waren.

    Natuurlijk vertellen (geschiedenis)boeken heel goed wat er toen is voorgevallen en gebeurd. Maar die boeken zullen nooit kunnen vertellen wat dat toen echt met al die mensen gedaan heeft. De mensen die hebben moeten vluchten, de mensen die uitegemoord zin en de mensen die onder dwang anderen moesten vermoorden. Of de mensen die dachten dat ze juist bezig waren door anderen hun mening op te dringen en pas naderhand tot inzinking kwamen, dat ook zij fout waren.

    Waar twee vechten zijn er twee schuld. Hoe je het ook wend of keert..

    De Nederlandse soldaten daarbij trouwens 'net zo' verschrikkelijk als de Duitse soldaten en in veel opzichten ook even barbaars.


    Wij moeten trouwens sowieso als Nederlanders niet zeggen met onze Geert Wilders.. Als je Hitler erg vond moet je je natuurlijk wel beseffen dat veel van Geert zijn standpunten overeenkwamen met die van Adolf [en dan heb ik het niet alleen over de slechte hoor :Y).] Aangezien nog niet zo lang geleden Nederland masaal op die man ging stemmen. Het heeft met niets anders te maken als een goedeovertuigingskracht en een goede spreker zijn. Dan lul je mensen zo om, ongeacht wat je voor elkaar wilt krijgen.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2011 - 1:28 ]


    Wie du mir, so ich dir.

    Bedoel je toevallig dat de prins van Oostenrijk werd vermoord, in Servië. Duitsland had een verdrag met Oostenrijk-Hongarije. Hierdoor steunde Duitsland Oostenrijk-Hongarije in de oorlog tegen Servië en Rusland, die weer bondgenoten waren met Frankrijk, en Frankrijk was bondgenoten met Engeland. Duitsland is nooit omsingeld geweest door Frankrijk en Engeland, zij waren degene die bijdroegen aan het ontstaan van de oorspronkelijke oorlog. De rest ging zich er daarna door bondgenootschappen mee bemoeien. Ik dacht, ik corrigeer het even :Y) -sorry, slechte gewoonte, ik kan er niet tegen als mensen zulke dingen fout zeggen.-

    In ieder geval, Duitsland zelf kon daar niks aan doen. Als iemand een sterke positie als leider in neemt, dan kun je daar niks tegen doen. Angst en het doen alsof er niks is, doen alsof het goed is, overheersen op dat moment. Angst is niet voor niets de drijfveer achter een dictatorschap. Elke oorlog heeft een schuldenaar nodig, de eerste wereldoorlog wordt door de meesten gezien als een oorlog waarbij iedereen schuld heeft, maar de partij die verliest moet nou eenmaal voor de schade opdraaien. That's life, zo zit het ook in het normale leven. De Duitsers hebben wel degelijk de tweede wereldoorlog veroorzaakt, ja omstandigheden tellen zeker mee, maar dat haalt het feit dat ze dat hebben gedaan niet weg.

    Nee, niet alle Duitsers moeten opdraaien voor de fouten van één man, maar zo zit het nou eenmaal. Een land wordt altijd aangekeken voor de fouten van zijn leiders, dat is in de geschiedenis altijd zo geweest. Kijk maar naar hoe mensen in Servië over Nederland denken. Je kunt er toch niks aan veranderen. Alsnog is het natuurlijk niet eerlijk, maar wat kun je er aan doen?

    @Jonsu _0_

    IDFC schreef:
    Bedoel je toevallig dat de prins van Oostenrijk werd vermoord, in Servië. Duitsland had een verdrag met Oostenrijk-Hongarije. Hierdoor steunde Duitsland Oostenrijk-Hongarije in de oorlog tegen Servië en Rusland, die weer bondgenoten waren met Frankrijk, en Frankrijk was bondgenoten met Engeland. Duitsland is nooit omsingeld geweest door Frankrijk en Engeland, zij waren degene die bijdroegen aan het ontstaan van de oorspronkelijke oorlog. De rest ging zich er daarna door bondgenootschappen mee bemoeien. Ik dacht, ik corrigeer het even :Y) -sorry, slechte gewoonte, ik kan er niet tegen als mensen zulke dingen fout zeggen.-


    Ja inderdaad. Was even de precieze details even kwijt, is lang geleden dat ik hierover wat gehoord heb x) Maar wat ik me nog wel herinner is. Maar volgens mij had ik mijn geschiedenisleraar ook horen zeggen dat het vanuit Frankrijk begon. Ik zou t even moeten nazoeken eigenlijk :)


    Ligt and Darkness are both very different..

    Jonsu schreef:
    Zoals idd al gezegd was Pruisen = Duitsers.

    Ik vind het goed dat jij hier in dit topic die dingen neer zet omdat veel mensen hier helemaal niets over weten. Vooral op het nederlandse VMBO-onderwijs wordt hier helemaal niet diep op ingegaan. Daar wordt enkel gezegd dat de Duitsers alles veroorzaakte en overal kampen voor zigeuners, homo's, joden opstelden uiteindelijk -dat is wel heel globaal, maar daar komt het op neer-.

    Ook weten veel mensen niet dat Frankrijk -zonder onder dwang of leiding van Duitse officiers of soldaten te zijn- ook ontzettend veel Joden opgesloten en naar kamper gebracht heeft, omdat ze zich aansloten bij Hitlers mening over het joodse volk.

    Ik vind eigenlijk dat mensen er over het algemeen geen uitspraak over mogen doen als ze het enkel vanaf een standpunt kunnen bekijken en niet neutraal kunnen zijn. Natuurlijk heeft Hitler slechte dingen gedaan, maar ook ontzettend veel goede dingen voor het Duitse volk, maar ook dat praat zijn andere slechte acties niet goed.
    De mensen die die tijd doorleeft hebben weten zelfs niet eens echt wat/waar/of waarom ze orders opvolgden of moesten vluchten, hoe kunnen wij dit soort dingen dan weten, bijna 60 jaar later terwijl we er niet eens bij waren.

    Natuurlijk vertellen (geschiedenis)boeken heel goed wat er toen is voorgevallen en gebeurd. Maar die boeken zullen nooit kunnen vertellen wat dat toen echt met al die mensen gedaan heeft. De mensen die hebben moeten vluchten, de mensen die uitegemoord zin en de mensen die onder dwang anderen moesten vermoorden. Of de mensen die dachten dat ze juist bezig waren door anderen hun mening op te dringen en pas naderhand tot inzinking kwamen, dat ook zij fout waren.

    Waar twee vechten zijn er twee schuld. Hoe je het ook wend of keert..

    De Nederlandse soldaten daarbij trouwens 'net zo' verschrikkelijk als de Duitse soldaten en in veel opzichten ook even barbaars.


    Wij moeten trouwens sowieso als Nederlanders niet zeggen met onze Geert Wilders.. Als je Hitler erg vond moet je je natuurlijk wel beseffen dat veel van Geert zijn standpunten overeenkwamen met die van Adolf [en dan heb ik het niet alleen over de slechte hoor :Y).] Aangezien nog niet zo lang geleden Nederland masaal op die man ging stemmen. Het heeft met niets anders te maken als een goedeovertuigingskracht en een goede spreker zijn. Dan lul je mensen zo om, ongeacht wat je voor elkaar wilt krijgen.




    Goed ik denk dat alleen Duitsland de schuld krijgt omdat Hittler nogal opviel met zijn rassenhaat gedoe. En niemand meer aandacht had voor japan enzo.

    Yess, zeker.

    Duitsland aanwijzen als enige schuldige voor die hele oorlog = bullshit. Dat kan niet eens, want een oorlog vecht je met meerderen. Iedereen betrokken in een oorlog heeft bloed aan z'n handen. Ja, Adolf heeft Auschwitz, Sobibor en Majdanek laten bouwen. Adolf heeft ook voor brood op de plank gezorgd en een torenhoog moreel van het Duitse volk gekweekt. Hij bracht eenheid en heeft Duitsland uit de goot getrokken en zoiets vind ik bewonderenswaardig.
    Maar hoe zit het met de Jappen, Amerikanen, Engelsen en Russen? Alsof die geen bloed aan hun vingers hebben kleven. 't Is niet alleen de Wehrmacht en SS waar we naar moeten kijken en de veroordeelden in Neurenberg. Kijk bijvoorbeeld naar Dresden, Stalingrad, Katyn, de bevrijding van Pruisen and you'll know why :]


    No growth of the heart is ever a waste