• Ik las net een topic over Duitsland, over wat diegene daarvan vond etc. (was positief). Maar er waren ook wat reacties over Duitsland met betrekking tot de 2e wereldoorlog. En daarom vond ik dat ik deze topic moest openen, ik ben namelijk een denker, en heb uitgebreid nagedacht hoe ik vind dat deze situatie in mekaar zit. Dus als je het lef hebt, lees dit maar eens.

    We beginnen eerst eens met de 1e wereldoorlog, waarvan er ook voornamelijk naar Duitsland gewezen wordt. Maar wat gebeurde er nou eigenlijk precies? Ik ben even wat namen kwijt hoor, en ben te lui om op te zoeken, maar de lijnen heb ik wel in mijn hoofd. Maar Duitsland was bondgenoten met de Pruisen (tsjechen ofzoiets? weet ik eventjes niet). En in Frankrijk werd een prins gedood, en daarna werd er naar de pruisen gewezen. En begon er een oorlog mee, ook al waren ze onschuldig. Frankrijk had een bondgenootschap met Engeland (Nederland was neutraal), en even later ook met Rusland, en zodoende sloten ze Duitsland en zijn bondgenoot helemaal in. Vind je het dan gek dat er een oorlog begint? omringd door 3 vijandige landen om je heen? Maar nadat Duitsland dus verloren had, vonden de omringende landen dus dat ze kregen van Duitsland voor de opgelopen schade waardoor Duitsland gigantisch in de schuld raakte.

    De algemene burgerklasse had het dus slecht, weinig eten, weinig geld. EN TOEN, kwam er ineens een verlosser, oftewel Hitler. Hij beloofde werk, en kwam dat ook na. Vind je het dan gek dat je op een gegeven moment hem als een held gaat zien? En daarbij, door de handelingen van de andere landen eerder was er sowieso meer wrok. En doordat Hitler uiteindelijk de bevolking zo in zijn macht had, was het dus ook makkelijker om de rassenhaat in werking zetten. Het had in elk land kunnen gebeuren.

    En naja ik kan nog veel verder er op in gaan, maar denk dat het al een hele prestatie is als jullie dit alles hebben gelezen. Maar als je dat nog niet gedaan heb; stop dan met zeiken over: DE DUITSERS HEBBEN DE WERELDOORLOG VEROORZAAKT! HUN ZIJN SLECHTERIKKEN EN HOMO'S, wat er genoeg mensen zijn die zo doen (niet alleen op q bedoel ik dus).

    En daarbij, iedereen heeft schuld in feite...

    En elk land heeft van die verledens, OOK Nederland!


    Ligt and Darkness are both very different..

    Sorenos schreef:
    (...)

    woow o.0 Ik herinner me zoiets vaags ja xD Weet je toevallig nog heo die film heet? :P

    Die Welle.
    Heb het boek gelezen.
    Edit: ohlol, is al gezegd x']

    [ bericht aangepast op 28 juli 2011 - 10:41 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Mijn opa pestte de Duitsers altijd in de oorlog, en mijn oma moest vluchten

    C18 schreef:
    Yess, zeker.

    Duitsland aanwijzen als enige schuldige voor die hele oorlog = bullshit. Dat kan niet eens, want een oorlog vecht je met meerderen. Iedereen betrokken in een oorlog heeft bloed aan z'n handen. Ja, Adolf heeft Auschwitz, Sobibor en Majdanek laten bouwen. Adolf heeft ook voor brood op de plank gezorgd en een torenhoog moreel van het Duitse volk gekweekt. Hij bracht eenheid en heeft Duitsland uit de goot getrokken en zoiets vind ik bewonderenswaardig.
    Maar hoe zit het met de Jappen, Amerikanen, Engelsen en Russen? Alsof die geen bloed aan hun vingers hebben kleven. 't Is niet alleen de Wehrmacht en SS waar we naar moeten kijken en de veroordeelden in Neurenberg. Kijk bijvoorbeeld naar Dresden, Stalingrad, Katyn, de bevrijding van Pruisen and you'll know why :]


    Het is rusland geweest die Duitsland binnenviel en verkrachtingen pleegde. Op de meest afschuwleijke manieren.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2011 - 10:52 ]

    Hitler heeft gedaan wat een heleboel andere mensen zouden doen als hun land zo diep in de put zat. Hij heeft gezorgd voor betere economie en levensomstandigheden. En daardoor kreeg hij heel veel macht en, nog belangrijker, heel veel aanhangers.
    Daar na heeft hij met die macht gedaan wat hem toendertijd het beste leek. Natuurlijk, hij zat fout, maar iedereen zit wel eens een keer fout. Het feit dat hij zoveel macht en invloed had, heeft er enkel voor gezorgd dat de gevolgen veel groter waren. Maar dat neemt niet weg dat hij probeerde te helpen, hij probeerde zijn steentje bij te dragen aan een betere wereld, hetzij op een verkeerde manier.

    Verder vind ik dat wij helemaal niks mogen zeggen over wiens schuld het is dat er oorlog was. Eén woord om dat te verklaren: NSB. Er waren een heleboel Nederlanders die het met hem eens waren en hem hielpen. Op zich snap ik dat wel, men zoekt altijd gewoon naar een zondebok voor alle problemen.
    Kijk maar naar de dingen die er op dit moment in Nederland gaande zijn. Toen waren ze tegen Joden, homo's en zigeuners (misschien nog meer, maar die weet ik zo gauw even niet) en nu zijn we vooral tegen allochtonen.

    Daarnaast zijn er ook genoeg landen aan 'onze kant', om het zo maar even te noemen, die vreselijke dingen hebben gedaan. Amerika bijvoorbeeld, die atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, waren die echt nodig?
    Ook in Nederland, het verzet heeft een heleboel Duitsers en NSB'ers vermoord.

    Wat ik helemaal belachelijk vind, is dat sommige mensen nu nog een hekel hebben aan deze generatie in Duitsland, vanwege de oorlog. Zij hebben daar helemaal niks mee te maken! Het grootste deel leefde toen nog niet eens. Ze worden verantwoordelijk gehouden voor de fouten die hun voorouders hebben gemaakt en dat slaat helemaal nergens op. We haten de Fransen toch ook niet voor de tijd dat zij ons bezet hebben? Of een van de vele andere landen waarmee Nederland, ookal heette het toen nog niet zo, oorlog mee heeft gehad?

    Dus, ik ben het met je eens. Duitsland is zeker niet de enige die schuld heeft. Zoals eerder ook al is gezegd, je kan geen oorlog hebben in je eentje (nou ja, behalve een burgeroorlog, maar hier gaat het om een wereldoorlog, dus dat gaat een beetje lastig).

    Apophis schreef:

    Verder vind ik dat wij helemaal niks mogen zeggen over wiens schuld het is dat er oorlog was. Eén woord om dat te verklaren: NSB. Er waren een heleboel Nederlanders die het met hem eens waren en hem hielpen. Op zich snap ik dat wel, men zoekt altijd gewoon naar een zondebok voor alle problemen.
    Kijk maar naar de dingen die er op dit moment in Nederland gaande zijn. Toen waren ze tegen Joden, homo's en zigeuners (misschien nog meer, maar die weet ik zo gauw even niet) en nu zijn we vooral tegen allochtonen.


    Geweldig hoe er gereageerd wordt met goed onderbouwde reacties :3

    En daarbij, alle mensen die "onder druk" stonden, waren na de bevrijding net zo erg als Hitler etc. De mensen begonnen daarna ook een soort met rassenhaat en scheerde alle NSB'ers kaal en smeerde vol met teer en al dat soort dingen. En werden vervolgd. Het is natuurlijk wel logisch na al die ellende, maar zo zie je ook hoe makkelijk je zelf tot de zelfde laagheid komt.


    Ligt and Darkness are both very different..

    Hale schreef:
    (...)

    Het is rusland geweest die Duitsland binnenviel en verkrachtingen pleegde. Op de meest afschuwleijke manieren.

    Oh yes, they did :]
    Nadat Hitler dezelfde fout maakte als Napoleon en dacht dat ie Rusland wel effe in kon nemen. En de manier hoe de Duitsers Russen behandelden omdat het Slaven waren en geen Ariërs heeft dus een behoorlijke consequentie gehad voor de Duitsers toen Rusland eenmaal aan zet was. Enfin, the rest is history.


    No growth of the heart is ever a waste

    C18 schreef:
    (...)
    Oh yes, they did :]
    Nadat Hitler dezelfde fout maakte als Napoleon en dacht dat ie Rusland wel effe in kon nemen. En de manier hoe de Duitsers Russen behandelden omdat het Slaven waren en geen Ariërs heeft dus een behoorlijke consequentie gehad voor de Duitsers toen Rusland eenmaal aan zet was. Enfin, the rest is history.


    maar je verlaagt je in feite wel tot hetzelfde ;p eigenlijk he ;p


    Ligt and Darkness are both very different..

    Doordat de landen met elkaar bondgenootschappen sloten, zou de wereld in elkaar storten als twee landen met elkaar aan de haal zouden gaan. Want dat betekent dat er ook in de kolonies gevochten zou worden en ook de bondgenootschappen. Zo ontstaat een wereldoorlog. Omdat we nu met z´n allen Europa vormen, zal dat waarschijnlijk minder snel gebeuren.


    Everybody wants happiness without pain, but you can't have a rainbow without rain

    Tortuga schreef:
    Duitsland zelf was niet slecht, het viel gewoon te vaak in handen van de verkeerde mensen. Daarbij wisten heel veel Duitsers tijdens/aan het begin van de 2e Wereldoorlog nieteens dat er uberhaubt concentratiekampen waren. Ik verwijt het volk niets- die stonden net zo onder druk als de rest. Ik verwijt die dictators.


    Food.

    Duitsland is uiteraard niet alleen verantwoordelijk, maar er zijn toch wat dingen verkeerd voorgesteld in je uiteenzetting vind ik, het is volgens mij niet zomaar op één pagina tekst volledig uit te leggen. 'De Zwarte Hand' en Franz Ferdinand, dat is op zich al een heel verhaal...
    Een aantal dingen kloppen dan ook wel weer, maar het is volgens mij niet helemaal correct.

    Duitsland is inderdaad niet alleen verantwoordelijk, maar wel voor een zeer groot deel. Ook al heb je het niet zo goed als je zou willen, dit is nog altijd geen rechtvaardiging voor een vervolging van rassen en ideologieën!


    And the Heavens Shall Tremble... | Atheism: A non-prophet organization.

    ik ben zelf duits, kom uit München. Duitsland hat gewoon te peche.. ik snap ook waarom iedreen duitsers hatenn tijdens de WOII. maar gelukig snappen veel mensen nu dat veel duitsers niet wilden mee vechten maar gewoon gedwongen werden om mee te vechten. vroeger was het landje pik spelletje heel pupulere. dat ging eenmaal met bruudgeweld. veel landen hebben fouten dingen gedaan vroeger. mijn oma die nu 90 is. die de WOII mee gemakt heeft die verwijd de duitsers niks. ze beschoud de duitsers als vrienden net zo als de Canadezen die hun bevrijd hebben.(ze is in NL geboren). mijn vader die zelf uit Belgie komt. haten de duitsers terwel hij zelf met me Duitse moeder getroud is. glukig is hij bij gedraaid. ik negeer ze eigelijk de mensen die de duidsers uit schelden voor homen en zeggen dat het onze schuld is. soms lukt het me niet ben echt een keer gewoon de winkel uit gelopen de verkoopster was ons zoo zwart aan het maken. ik denk dat ze niet zo tekeer ging als ze wist dat ik duits ben. ik vegeef haar het wel maar ik hoef haar nooit meer te zien. jammer was leuek winkel.

    [ bericht aangepast op 28 juli 2011 - 12:47 ]


    Als je een boom was dan zal ik je omhelzen als een koala beertje.

    Trouwens, bij Frankrijk. Kijk maar eens naar het Vèlodrome d'Hiver. Het was de Franse regering die daar achter zat :'D Al stonden ze wel onder het bevel van de Nazi's, maar toch (: De samenwerking was er.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Tyrael schreef:
    Duitsland is uiteraard niet alleen verantwoordelijk, maar er zijn toch wat dingen verkeerd voorgesteld in je uiteenzetting vind ik, het is volgens mij niet zomaar op één pagina tekst volledig uit te leggen. 'De Zwarte Hand' en Franz Ferdinand, dat is op zich al een heel verhaal...
    Een aantal dingen kloppen dan ook wel weer, maar het is volgens mij niet helemaal correct.

    Duitsland is inderdaad niet alleen verantwoordelijk, maar wel voor een zeer groot deel. Ook al heb je het niet zo goed als je zou willen, dit is nog altijd geen rechtvaardiging voor een vervolging van rassen en ideologieën!


    Kijk, ten eerste is het sowieso al bewezen dat het overal had kunnen gebeuren. En kijk, er bestaan veel uitzettingen. Maar ik kijk vooral naar oorzaken en gevolgen, en ik heb een paar foutjes van details in zitten ja. En sommige dingen heb ik gewoon niet zoveel uitgelicht, omdat ik anders zo een heel profielwerkstuk in mekaar kan gaan zetten. En echt, die vervolging door Hitler etc. is zeker bij lange na niet de eerste vervolging, bijv. dat protestanten vervolgd werden in de romeinse tijd etc. En dat later katholieken werden minacht in Nederland toen het protestantisme hoog aan de vaandel was; bijv. in de gouden eeuw. Toen waren de katholieke delen van Nederland (brabant etc.) de arme delen, omdat ze niet hoorden bij de 7 gewesten.


    Ligt and Darkness are both very different..