• Ik heb een oefening van wiskunde over integraties en ik kom maar niet aan de uitkomst. Op een gegeven moment ga ik wel de juiste kant op (denk ik) maar dan zit ik vast. De integratie luidt als volgt:

    | 1/(x^3 -5x^2 +6x) dx (waarbij | het integratieteken voorstelt)

    Uiteidelijk vond ik | 1/(x(x-3)(x-2)) dx
    En de uitkomst is 1/6ln(x) -1/2ln(x-2) +1/3ln(x-3)

    Maar ik graak maar niet van die ene stap naar de uitkomst. Iemand die me kan helpen?

    [ bericht aangepast op 12 aug 2011 - 17:47 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Swaggerific schreef:
    HOOOOOLYFUCK. (cat)
    Ik overduidelijk dus niet.


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Al sla je me dood. Sorry, geen idee.


    Bored.

    Ik heb respect voor jou (krul)


    Olive

    Swaggerific schreef:
    Bij integratie denk ik aan buitenlanders.


    Me2.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Authors schreef:
    Ik heb respect voor jou (krul)
    Ik zou niet weten waarom, want ik kan hem niet oplossen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Reducto schreef:
    (...)Ik zou niet weten waarom, want ik kan hem niet oplossen.


    Maar je hebt zeker wel al enkele opgelost (krul)


    Olive

    Authors schreef:
    (...)

    Maar je hebt zeker wel al enkele opgelost (krul)
    Dat wel, maar sommige zijn ook echt gemakkelijk.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Wow.
    Toen ik je openingsbericht las, dacht ik ‘oh, integreren is iets wat ik heb gehad, dus ik zou het wel moeten kunnen…’. Met de kennis die ik in het eerste jaar heb opgedaan (partieel integreren en substitutie) loop je gegarandeerd vast, dus ging ik al gauw rondneuzen op de wiki-link die je ergens in dit topic hebt gegeven en volgens mij heb ik het antwoord…*klopt op schouder*. Als je namelijk de breuksplitingsmethode toepast, kom je uit op drie ‘eenvoudigere’ integralen. Alleen het probleem is dat een breuksplitsing met drie termen in de noemer oplossen al gauw zo’n honderd jaar in beslag neemt.
    Maar okay, hier gaat ie dan; de redelijk lange uitwerking waar ik toch best trots op ben. En ja, nu kun je me echt voor gek verklaren, als je ziet dat het vakantie is èn dat ik tot zo laat nog op ben om zo’n verschrikkelijke draak van een som op te lossen….




    Edit: ok, lol, plaatjes zijn wel heel erg klein.
    Als je gek bent, klik dan maar gewoon op onderstaande linkjes:
    Uitwerking van de vaagste som allertijden deel 1
    Uitwerking van de vaagste som allertijden deel 2
    Degene die dit volgt, wil ik als partner taarten bakken! (nerd)

    Als je iets niet snapt, kun je het natuurlijk aan me vragen, ook al is het vakantie...maar doe dat maar volgende week of zo, want ik ga nu genieten van mijn weekend!(Y)
    En oh, wat doe jij in hemelsnaam voor godsonmogelijk moeilijke studie dat je zulke sommen krijgt?
    :|

    [ bericht aangepast op 13 aug 2011 - 3:02 ]

    Ik kan geen wiskunde, ga me er ook niet aan wagen.
    Krijg nu al koppijn :3


    I love you Tim

    Swaggerific schreef:
    HOOOOOLYFUCK. (cat)
    Ik overduidelijk dus niet.


    None but ourselves can free our minds.

    CuteMaartje schreef:

    Ik heb nog niet naar heel je uitkomst gekeken, maar omdat je begint met partieel te integreren heb ik het al helemaal door. Dat ik daar niet opkwam.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2011 - 12:04 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ok, top. Eigenlijk is ie helemaal niet moelijk, als je het zo bekijkt. Kost alleen veel tijd, als je het met de hand moet doen. (:

    CuteMaartje schreef:
    Ok, top. Eigenlijk is ie helemaal niet moelijk, als je het zo bekijkt. Kost alleen veel tijd, als je het met de hand moet doen. (:
    Ja idd. Ik had zelf nog niet gedacht om het zo te doen. Dat komst wss omdat we dat vroeger amper deden en die techniek wacht achteraan in mijn hersenen zit verstopt.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    :|

    OMG!
    Nu weet ik waarom ik maar net een voldoende sta voor wiskunde 0.o


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    Oh, dus het moet met splitsen in partieel breuken?


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right