• Ik heb een oefening van wiskunde over integraties en ik kom maar niet aan de uitkomst. Op een gegeven moment ga ik wel de juiste kant op (denk ik) maar dan zit ik vast. De integratie luidt als volgt:

    | 1/(x^3 -5x^2 +6x) dx (waarbij | het integratieteken voorstelt)

    Uiteidelijk vond ik | 1/(x(x-3)(x-2)) dx
    En de uitkomst is 1/6ln(x) -1/2ln(x-2) +1/3ln(x-3)

    Maar ik graak maar niet van die ene stap naar de uitkomst. Iemand die me kan helpen?

    [ bericht aangepast op 12 aug 2011 - 17:47 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    whaaaaaaaat? o.o


    Me so good.

    Tranquillity schreef:
    Oh, dus het moet met splitsen in partieel breuken?
    Jup.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ehh... what the fuck o_o


    -

    CuteMaartje schreef:
    Wow.
    Toen ik je openingsbericht las, dacht ik ‘oh, integreren is iets wat ik heb gehad, dus ik zou het wel moeten kunnen…’. Met de kennis die ik in het eerste jaar heb opgedaan (partieel integreren en substitutie) loop je gegarandeerd vast, dus ging ik al gauw rondneuzen op de wiki-link die je ergens in dit topic hebt gegeven en volgens mij heb ik het antwoord…*klopt op schouder*. Als je namelijk de breuksplitingsmethode toepast, kom je uit op drie ‘eenvoudigere’ integralen. Alleen het probleem is dat een breuksplitsing met drie termen in de noemer oplossen al gauw zo’n honderd jaar in beslag neemt.
    Maar okay, hier gaat ie dan; de redelijk lange uitwerking waar ik toch best trots op ben. En ja, nu kun je me echt voor gek verklaren, als je ziet dat het vakantie is èn dat ik tot zo laat nog op ben om zo’n verschrikkelijke draak van een som op te lossen….




    Edit: ok, lol, plaatjes zijn wel heel erg klein.
    Als je gek bent, klik dan maar gewoon op onderstaande linkjes:
    Uitwerking van de vaagste som allertijden deel 1
    Uitwerking van de vaagste som allertijden deel 2
    Degene die dit volgt, wil ik als partner taarten bakken! (nerd)

    Als je iets niet snapt, kun je het natuurlijk aan me vragen, ook al is het vakantie...maar doe dat maar volgende week of zo, want ik ga nu genieten van mijn weekend!(Y)
    En oh, wat doe jij in hemelsnaam voor godsonmogelijk moeilijke studie dat je zulke sommen krijgt?
    :|

    JEZUS EN JIJ BENT 13?

    Reducto schreef:
    (...)
    Ik heb nog niet naar heel je uitkomst gekeken, maar omdat je begint met partieel te integreren heb ik het al helemaal door. Dat ik daar niet opkwam.

    Ik moest echt drie keer lezen, maar partieel integreren komt er helemaal niet in voor, haha. Je bedoelt denk ik breuksplitsen en dat is schijnbaar toch de goede manier. Ik heb alleen het grootste deel van de benodigde wiskunde (calculus) voor mijn opleiding al gehad en deze manier is ook nog nooit bij mij behandeld of gevraagd op een tentamen, omdat het denk ik teveel tijd zou kosten om op te lossen. Maar goed, weer iets geleerd dan. Ook al heb je dit toch nergens nodig in de praktijk, omdat we tegenwoordig overal computers voor hebben...:Y)

    Cassiopeiae schreef:
    (...)
    JEZUS EN JIJ BENT 13?


    eh....dat heeft iemand bij mij in mijn profiel ingevuld...

    CuteMaartje schreef:
    (...)
    Ik moest echt drie keer lezen, maar partieel integreren komt er helemaal niet in voor, haha. Je bedoelt denk ik breuksplitsen en dat is schijnbaar toch de goede manier. Ik heb alleen het grootste deel van de benodigde wiskunde (calculus) voor mijn opleiding al gehad en deze manier is ook nog nooit bij mij behandeld of gevraagd op een tentamen, omdat het denk ik teveel tijd zou kosten om op te lossen. Maar goed, weer iets geleerd dan. Ook al heb je dit toch nergens nodig in de praktijk, omdat we tegenwoordig overal computers voor hebben...:Y)
    Bij ons heette dat splitsen in partieel breuken. Dat was een geval dat we niet zo vaak hoefden gebruiken. Subst. daarentegen wel.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    CuteMaartje schreef:
    (...)

    eh....dat heeft iemand bij mij in mijn profiel ingevuld...
    Kan ook niet anders, want dat zie je pas in je laatste jaren humaniora.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Bij het zoeken op 'humaniora' kom ik op deze site en in het Nederlands gaat het om geestenswetenschappen, klopt dat? Ik wist niet dat je daar ook zulke gruwelijke wiskunde kreeg...(:

    CuteMaartje schreef:
    (...)

    eh....dat heeft iemand bij mij in mijn profiel ingevuld...

    Jezus ik dacht al D:
    Maarhey goed dat je haar hebt kunnen helpen :-)

    CuteMaartje schreef:
    Bij het zoeken op 'humaniora' kom ik op deze site en in het Nederlands gaat het om geestenswetenschappen, klopt dat? Ik wist niet dat je daar ook zulke gruwelijke wiskunde kreeg...(:

    de oude naam voor het tegenwoordige Algemeen secundair onderwijs, de middelbare school in Vlaanderen
    Het algemeen secundair onderwijs, aso of a.s.o. is een onderwijsvorm in Vlaanderen. Het aso volgt op de eerste graad (de observatiegraad) van het secundair onderwijs en wordt ingedeeld in een tweede (de oriëntatiegraad) en derde graad (de determinatiegraad). Een graad bestaat uit twee leerjaren.
    Een vergelijkbare onderwijsvorm in Nederland is het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo).

    [ bericht aangepast op 13 aug 2011 - 12:39 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ah, bedankt, weer wat geleerd (in dit topic alleen al meer dan in een heel jaar op school, volgens mij). Heb dit alleen nooit gehad op mijn vwo, anders zou ik nooit mijn diploma halen. (lol)

    CuteMaartje schreef:
    Ah, bedankt, weer wat geleerd (in dit topic alleen al meer dan in een heel jaar op school, volgens mij). Heb dit alleen nooit gehad op mijn vwo, anders zou ik nooit mijn diploma halen. (lol)
    Haha, dat was het enige dat ik nog een beetje graag deed in mijn laatste jaar van wiskunde, want de rest was echt bah.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Swaggerific schreef:
    HOOOOOLYFUCK. (cat)
    Ik overduidelijk dus niet.


    Today is the oldest you have ever been, and the youngest you'll ever be.

    Nog nooit gehad, dus sorry ik kan je niet helpen (cat)


    Inspiration can hit you any time