• Ik twijfel heel erg of ik wel de goede studie heb gekozen. En ik moest het opschrijven. Ik heb een hele lap tekst. Dus respect als jullie het lezen.
    Ik had graag geen reacties van dat bepaal je zelf. Ik wil gewoon graag jullie advies.
    En nee ik bazeer mijn keuze niet op wat anderen zeggen, maar wil gewoon graag weten wat jullie zouden doen.
    Dankjewel alvast.
    x

    Tijd is iets mysterieus, iets wat je niet kan bepalen. En waar ik de laatste tijd ook geen grip op heb. Dagen vliegen voorbij zorgen besef van tijd, gewent op school en alles ben ik nog steeds niet en ook hoe snel ik mij zelf moet ontwikkelen en hoe langzaam dat eigenlijk gaat. Hierdoor komen er steeds meer twijfels. Ben ik er wel klaar voor? Op die vraag kan ik gelukkig wel antwoord geven. Ja,ik ben er klaar voor om mij zelf te ontwikkelen. Alleen ik ben bang dat ik niet de ontwikkeling zal door maken die ze vragen van mij in die korte tijd. Onzekerheden zullen altijd op mijn pad blijven en nu meer dan ooit. Ik heb het gevoel alsof ik in een omgeving zit waarin ik constant beoordeeld wordt en ook constant gecorrigeerd wordt. Dat is heel erg goed. Maar in mijn geval is dat ik hiervoor nog niet goed genoeg in mijn schoenen sta ben ik bang. Hierdoor heeft mijn lesgeven heel veel invloed. Vragen schieten constant door mijn hoofd: ‘Gaat het goed? En wat als het mis gaat, en wat moet ik dan doen?’ En dan niet heel even maar ook constant waardoor ik heel erg belemmerd wordt in het les geven. Het nieuws dat als ik die ontwikkeling niet snel genoeg door maak, ik de stage niet zal halen kwam hard aan. Maar ik snap ze aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ook niet. Ik snap dat ze willen dat ik moet les geven. Maar qua uren die ik les moet geven zit ik gewoon op een compleet middagdeel. En wat ik heb gelezen moest je dat niet verwachten als eerste jaars. En wat blijft er dan over om te leren als, je na je eerste jaar al een compleet dagdeel moet overnemen. En ook heb ik gepraat met een derde jaars pabo studente op de kempel. Zij heeft gezegd als je dit al zwaar vind, ga je het in de derde nog moeilijker krijgen.
    Ook vind ik het leeftijdsverschil tussen mij en de leerlingen erg zwaar. Ik vind persoonlijk dat je een eerste jaars student niet in de bovenbouw mag plaatsen tenzij hij of zij er specifiek om vraagt. Bij mij was het geval dat ik het niet wist. Maar nu merk ik wel dat groep 7/8 gewoon zwaar is voor mij. Ik ben pas bijna 18 en ik moet les geven aan kinderen die 12 zijn. En emotioneel ben ik zelf ook nog een kind en dus in mijn geval moet een kind een kind iets leren. En dan ook nog eens proberen niet de vriendin van de kinderen te worden, is voor mij heel erg moeilijk.
    Stel ik maak de ontwikkeling door en ik krijg een voldoende, maar als ik dat met een ongelukkig gevoel doe, dan heb ik daar toch niets aan? Helemaal om te weten dat er dan nog zoveel meer obstakels voor mij te liggen. En als ik mij dan ongelukkig voel, gaat het presteren ook steeds minder. Druk wordt ook steeds hoger. Eerst kon ik het wel aan, want ik heb dit al een keer eerder meegemaakt. Op de havo. Hiervoor moest ik knokken om het havo te halen. Stress had ik wel, maar dat werd nooit lichamelijk. Nu heb ik zoveel stress van alles dat het zelfs op mijn lichaam slaat en voornamelijk op mijn maag, misselijk en tegelijkertijd altijd honger. En dan stel ik mij de vraag is dat het allemaal wel waard? Is die stress het allemaal waard om uiteindelijk net één jaar te overleven?
    Waar ik wel van geniet is het een op een werken met kinderen, en dat gaat goed. En dan vooral een op een. En als ze dan iets leren van iets dat ik heb uitgelegd, vind ik het mooiste dat er bestaat. Maar zodra ik voor de klas sta als in groep gaat alles mis. Misschien is het mijn roeping niet op voor de klas te staan, maar om gewoon met kinderen te werken. Zoals bijvoorbeeld in een kinderopvang.
    Ook de moeilijkheidsgraad van de opleiding valt mij erg zwaar. Mijn ouders zeiden het ook. Voor een havist is het HBO een moeilijke stap. En helemaal voor mij omdat ik zo moest vechten voor mijn havo. Misschien moet ik eerst MBO gaan doen en mij daar verder in ontwikkelen en dan terug gaan naar de pabo. Maar of ik dat wil is de vraag.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Ik zou, zoals ik al zei naar je lichaam luisteren.
    Jezelf even op de eerste plaats zetten.
    Je moet er zelf niet aan onderdoor gaan, je moet wel wat plezier in je studie kunnen hebben (vind ik dan toch).

    [ bericht aangepast op 22 okt 2011 - 17:47 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Jouw verhaal komt me bekend voor. Ik heb het ook zwaar op mijn opleiding, ik ben begonnen aan Sociale Studies, 1e jaar.. Maar het gevoel van dat gewend zijn op school en dat je constant beoordeeld wordt dat heb ik ook en dat is iets wat me ontzettend afremt op de een of andere manier..
    Maar als het niet beter gaat op je stage, kun je inderdaad misschien beter overwegen om mbo te doen, er is namelijk niets mis met MBO. En aangezien je daarna ook nog HBO kan gaan doen, why not? Als je het dan wel haalt, dan heb je toch gedaan wat je wil, alleen heeft het iets langer geduurd. Maar misschien kun je juist door eerst het MBO te gaan doen, wel die cruciale ontwikkeling door gaan maken.
    En anders kun je afwachten of je dit jaar haalt en als je het haalt, kijken hoe het volgend jaar gaat..
    Ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen, maar als het echt niet beter gaat zou ik misschien toch overwegen om MBO te gaan doen (: maar wie weet is dat helemaal niet nodig en maak je die ontwikkeling wel en komt het wel goed :3


    Never look back, don't doubt tomorrow.

    Inviolable schreef:
    Jouw verhaal komt me bekend voor. Ik heb het ook zwaar op mijn opleiding, ik ben begonnen aan Sociale Studies, 1e jaar.. Maar het gevoel van dat gewend zijn op school en dat je constant beoordeeld wordt dat heb ik ook en dat is iets wat me ontzettend afremt op de een of andere manier..
    Maar als het niet beter gaat op je stage, kun je inderdaad misschien beter overwegen om mbo te doen, er is namelijk niets mis met MBO. En aangezien je daarna ook nog HBO kan gaan doen, why not? Als je het dan wel haalt, dan heb je toch gedaan wat je wil, alleen heeft het iets langer geduurd. Maar misschien kun je juist door eerst het MBO te gaan doen, wel die cruciale ontwikkeling door gaan maken.
    En anders kun je afwachten of je dit jaar haalt en als je het haalt, kijken hoe het volgend jaar gaat..
    Ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen, maar als het echt niet beter gaat zou ik misschien toch overwegen om MBO te gaan doen (: maar wie weet is dat helemaal niet nodig en maak je die ontwikkeling wel en komt het wel goed :3


    Maar als ik het een jaartje aankijk, ben ik een jaar studiefinanciering kwijt als ik dan stop. Ja, in mijn geval maakt dat niet uit. Mijn ouders betalen de studie. Maar wel maar één studie, stel ik wil daarma opnieuw hbo doen, heb ik dat geld hard nodig.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Immortal schreef:
    (...)

    Maar als ik het een jaartje aankijk, ben ik een jaar studiefinanciering kwijt als ik dan stop. Ja, in mijn geval maakt dat niet uit. Mijn ouders betalen de studie. Maar wel maar één studie, stel ik wil daarma opnieuw hbo doen, heb ik dat geld hard nodig.


    Dat is inderdaad wel zo.. Maar als je daarna HBO wil doen, zou je je studiefinanciering kunnen opsparen, om daarmee het grootste gedeelte te kunnen betalen.. Maar het is wat je zelf wil. Als je denkt dat het beter zal gaan later dit jaar, kun je doorgaan.. Anders kun je misschien beter MBO doen. Maar dat is wat jij wil, aangezien jij die keuze moet maken. En daarbij moet je echt luisteren naar jezelf, naar wat je aankunt etc..


    Never look back, don't doubt tomorrow.

    Ik denk niet dat het slim was om hbo te gaan doen, omdat je havo niet alleen heb gehaald, maar met hulp. Begrijp me niet verkeert, je zou het wel kunnen alleen (nu) nog niet alleen, denk ik. Misschien kan je hbo ook wel helemaal niet, dat weet ik niet. Maar als je je zo voelt en het niet lukt, werkt het natuurlijk niet.
    Als ik jou was zou ik het nog even na kijken, zo lang zijn we nog niet bezig en misschien moet je toch nog wennen.
    Qua geld, je kan een jaar verliezen, je krijg 5 jaar studiefinanciering. Als je dan nog een studie wilt doen, moet je gaan sparen en lenen. Dat ga ik ook doen en dat kan je makkelijk doen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Als wat jij nu moet doen niet normaal is voor die studie, moet je dat bij je begeleider aankaarten. Als je het verder een leuke opleiding vindt, zou ik het doorzetten.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    StJimmy schreef:
    Ik denk niet dat het slim was om hbo te gaan doen, omdat je havo niet alleen heb gehaald, maar met hulp. Begrijp me niet verkeert, je zou het wel kunnen alleen (nu) nog niet alleen, denk ik. Misschien kan je hbo ook wel helemaal niet, dat weet ik niet. Maar als je je zo voelt en het niet lukt, werkt het natuurlijk niet.
    Als ik jou was zou ik het nog even na kijken, zo lang zijn we nog niet bezig en misschien moet je toch nog wennen.
    Qua geld, je kan een jaar verliezen, je krijg 5 jaar studiefinanciering. Als je dan nog een studie wilt doen, moet je gaan sparen en lenen. Dat ga ik ook doen en dat kan je makkelijk doen.


    Maar ik kan het altijd proberen. En wat is er mis met hulp? Als je zo'n reactie geeft weet je niet eens waarom ik die hulp had. Ik had die hulp omdat onze leraren slecht waren. Sommige kunnen het zonder leraren en sommige niet.
    En je krijgt er maar 4. Dat is sinds dit jaar veranderd.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Immortal schreef:
    (...)

    Maar ik kan het altijd proberen. En wat is er mis met hulp? Als je zo'n reactie geeft weet je niet eens waarom ik die hulp had. Ik had die hulp omdat onze leraren slecht waren. Sommige kunnen het zonder leraren en sommige niet.
    En je krijgt er maar 4. Dat is sinds dit jaar veranderd.

    Ik zeg niet dat het slecht is, het is goed als je hulp krijgt. juist goed.
    Maar men gaat er van uit dat je havo 'alleen' haalt, daar is hbo op gemaakt, om het even zo te zeggen, als je dat niet doet is het nog moeilijker dan het al is. Dat bedoelde ik. Ik val je niet aan, rustig maar. Ik wil je alleen maar helpen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik zeg niet dat het slecht is, het is goed als je hulp krijgt. juist goed.
    Maar men gaat er van uit dat je havo 'alleen' haalt, daar is hbo op gemaakt, om het even zo te zeggen, als je dat niet doet is het nog moeilijker dan het al is. Dat bedoelde ik. Ik val je niet aan, rustig maar. Ik wil je alleen maar helpen.


    Zo komt het wel over. En dat is niet waar. Er zijn zat mensen die het ook met hulp halen. Want met die reactie pak je niet alleen mij, maar eigenlijk ook jette. Want nu zeg jij ook dat zij niet naar de uni kan, omdat ze hulp heeft gekregen.
    En als je goed leest gaat het om de praktijk. Theorie gaat prima. En havo is alleen maar Theorie. Dus qua hersens kan ik het ook best wel op hbo aan.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik zeg niet dat het slecht is, het is goed als je hulp krijgt. juist goed.
    Maar men gaat er van uit dat je havo 'alleen' haalt, daar is hbo op gemaakt, om het even zo te zeggen, als je dat niet doet is het nog moeilijker dan het al is. Dat bedoelde ik. Ik val je niet aan, rustig maar. Ik wil je alleen maar helpen.

    Waarom haal je altijd oude koeien uit de sloot? Wat maakt het uit, hoe ze Havo heeft gehaald? Ik vind dat dit helemaal los van dit onderwerp staat, want zoals je in de tekst gelezen hebt (wat ik zeer betwijfel), weet je dat het over de praktijk gaat (iets wat je in Havo (bijna) niet hebt) en niet over de theorie.

    [ bericht aangepast op 22 okt 2011 - 19:29 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Immortal schreef:
    (...)

    Zo komt het wel over. En dat is niet waar. Er zijn zat mensen die het ook met hulp halen. Want met die reactie pak je niet alleen mij, maar eigenlijk ook jette. Want nu zeg jij ook dat zij niet naar de uni kan, omdat ze hulp heeft gekregen.
    En als je goed leest gaat het om de praktijk. Theorie gaat prima. En havo is alleen maar Theorie. Dus qua hersens kan ik het ook best wel op hbo aan.

    Ik zeg niet dat je het niet kan, ik zeg dat het waarschijnlijk moeilijker is, dat zou voor haar ook kunnen zijn. Zoals ik al zei, het is niet erg om hulp te krijgen, dat is juist goed. Maar om dan hbo te doen zonder hulp is nog moeilijker.
    Praktijk is ook op een bepaalt niveau, zeker dit soort praktijk. Je moet toch eerst de theorie kennen voordat je praktijk kan, misschien lukt die schakelingen niet. Ik weet het niet. Ik probeer je ook alleen maar te helpen. Sorry daarvoor.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Tragically schreef:
    (...)
    Waarom haal je altijd oude koeien uit de sloot? Wat maakt het uit, hoe ze Havo heeft gehaald? Ik vind dat dit helemaal los van dit onderwerp staat, want zoals je in de tekst gelezen hebt (wat ik zeer betwijfel), weet je dat het over de praktijk gaat (iets wat je in Havo (bijna) niet hebt) en niet over de theorie.

    Hou je er alsjeblief buiten ja. Ik ken havo, heb het zelf gedaan, en ik ken haar, ze is een vriendin. Ik weet waar ik over praat.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Luister naar je lichaam
    Je lichaam geeft duidelijk aan dat het dit allemaal niet aankan en dat het teveel is. Zoals je zelf al aangeeft is het misschien een optie om eerst MBO te doen. Mijn broer doet dit ook, die doet op dit moment de studie Onderwijsassistent (niveau 4) Hiermee kun je altijd weer terug naar de PABO, maar je kunt met deze opleiding eigenlijk alle kanten op, als ik het goed heb kun je niet in de economie maar hierover ben ik niet zeker.
    Deze opleiding is een goede tussenopleiding (duurt drie jaar) en je kunt er nog alle kanten mee op.


    Don't dream your life, but live your dream!

    StJimmy schreef:
    (...)
    Ik zeg niet dat je het niet kan, ik zeg dat het waarschijnlijk moeilijker is, dat zou voor haar ook kunnen zijn. Zoals ik al zei, het is niet erg om hulp te krijgen, dat is juist goed. Maar om dan hbo te doen zonder hulp is nog moeilijker.
    Praktijk is ook op een bepaalt niveau, zeker dit soort praktijk. Je moet toch eerst de theorie kennen voordat je praktijk kan, misschien lukt die schakelingen niet. Ik weet het niet. Ik probeer je ook alleen maar te helpen. Sorry daarvoor.


    Ik snap dat je wilt helpen, maar het komt zo bot over. Alsof ik een of ander dom zwijn ben. En zoals ik had vertelt worden wij qua praktijk in het diepe worden gegooid, gelijk in de eerste week heb ik al praktijk. ik heb zelfs sommige theorie niet eens gehad dat ik nu al moet toeppassen.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Het leven is te kort om dingen te doen waar je geen plezier aan beleeft.


    Expect the unexpected