• "Send a postcard and receive a postcard back from a random person somewhere in the world!"

    Postcrossing is een internationaal project dat gebaseerd is op het uitwisselen van postkaarten, vandaar de term "Postcrossing". Het project werd op 13 juli 2005 opgericht door de uit Portugal afkomstige Paulo Magalhaes. Het begon eigenlijk bij de gedachte dat hij te weinig leuke post kreeg en is nu uitgegroeid tot een groot uitwisselingsproject met bijna 246.000 gebruikers uit 198 verschillende landen.

    Hoe werkt Postcrossing nou eigenlijk?
    Postcrossing gebeurt met behulp van een centrale website, www.postcrossing.com.
    Ten eerste, zal je je moeten registreren om je vervolgens in te kunnen loggen. De tweede stap is om een adres van een andere gebruiker aan te vragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een Postcard ID (bijvoorbeeld: NL-232782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.
    Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het Postcard ID op de kaart. Het Postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt. Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen, dit aantal zal worden verhoogd naar het aantal verzonden kaarten.

    Waarom zou je mee willen doen aan Postcrossing?
    Net als de maker, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.
    Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

    Wat moet ik nou op zo'n kaartje zetten, dan?
    Het voordeel is dat de meeste mensen aan wie je postkaarten stuurt, in hun profiel zetten, wat voor postkaart ze het liefst willen ontvangen en wat ze graag over je willen weten. Meestal willen ze weten hoe het land eruit ziet, en de hoofdstad, tradities en traditioneel eten. Soms willen ze graag weten wat je hobby's zijn of favoriete films. Het varieert heel erg.
    Info van Wikipedia.org en postcrossing.com

    Dus nu vroeg ik mij af, wie doet er aan postcrossing? Hoeveel kaarten heb je al verstuurd? En hoeveel heb je er al ontvangen? Wat zijn de meest bijzondere plekken waarna je een kaart hebt verstuurd en vanuit je een kaart hebt ontvangen?

    En voor degene die niet aan postcrossing doen, lijkt het je interessant, of lijkt het je gewoon helemaal niks?

    Zelf doe ik ook actief aan Postcrossing, dus mocht je lid willen worden, en je hebt vragen, kun je mij altijd een gastenboek berichtje of een PB sturen. Ik reageer altijd.

    [ bericht aangepast op 7 nov 2011 - 17:30 ]


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    @Synyster
    oh oki. haha ik ga het wel proberen. een keer. Als ik geld heb. :Y)
    Jaja nu denken jullie, maar een kaartje is vet goedkoop. jaaa, maar wel duurder dan 10 cent. En dat is alles wat ik heb. zeg maar ):


    The only thing that's going to bother me, is that you all call yourselfs my friends.

    @vocalizer; Wat ik zelf doe, is zelf in de kasten zoeken naar kaartjes die wij thuis hebben liggen. Of gewoon gratis kaartjes uit tijdschriften halen, die er natuurlijk wel een beetje mooi uitzien natuurlijk. Verder kun je bij de Action terrect voor goedkope kaartjes, ook bij andere goedkope winkels; Wibra en Zeeman, zul je wel kaartjes kunnen vinden. Bij een VVV kantoor vind je meestal ook wel 10 kaartjes voor een bepaalde prijs. Het is maar een tip.


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    Ik heb alleen geen idee hoeveel postzegels ik erop moet plakken:W


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    @Mutant; Leuk! Ik ben nog steeds aan het wachten tot mijn kaartjes aankomen in Duitsland, Nederland, Taiwan, Portugal en Amerika. En dan mag ik weer verder. Trouwens, bij edit/profile, kun je ook aanvinken of je naar herhalende landen wil sturen en of je kaarten wil sturen naar jouw eigen land en ze wil ontvangen uit jouw eigen land. En voor postzegels kun je het beste naar het postkantoor gaan en zeggen, deze moet bv. naar Rusland. En dan plakken ze er een Europa zegel op, en dan gaat hij gelijk in de zak.

    [ bericht aangepast op 7 nov 2011 - 17:28 ]


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    Synyster schreef:
    @Mutant; Leuk! Ik ben nog steeds aan het wachten tot mijn kaartjes aankomen in Duitsland, Nederland, Taiwan, Portugal en Amerika. En dan mag ik weer verder. Trouwens, bij edit/profile, kun je ook aanvinken of je naar herhalende landen wil sturen en of je kaarten wil sturen naar jouw eigen land en ze wil ontvangen uit jouw eigen land. En voor postzegels kun je het beste naar het postkantoor gaan en zeggen, deze moet bv. naar Rusland. En dan plakken ze er een Europa zegel op, en dan gaat hij gelijk in de zak.

    Ik zag het! Maar als je herhaaldelijk aanvinkt, stuurt hij dan merendeel van je kaarten naar die landen of gaan er ook nog kaarten naar andere landen, want dat snap ik niet helemaal.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Mutant schreef:
    Ik heb alleen geen idee hoeveel postzegels ik erop moet plakken:W

    Kan je zien op de site van postNL


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    @Synyster, Dat is wel een slim idee, ja! Weet je ook hoeveel geld je gimiddelt kwijt bent?


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    @Mutant; Nou zelf heb ik dat gedeelte van herhalende landen niet aangevinkt. Want ik vind het leuk om naar nieuwe landen te mogen versturen. En immers zijn er veel Russische accounts, en Rusland heeft een slechte postverbinding. Dus het kan soms 30 dagen duren voordat er 1 aankomt. En met China is dat ook zo. Dus mocht je er 1 naar die landen sturen, suggesteer ik je het adres in de originele letters uit te printen. Is namelijk sneller. Dus ik stuur liever niet zo vaak naar die landen, als je weet wat ik bedoel.


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    Synyster schreef:
    @Mutant; Nou zelf heb ik dat gedeelte van herhalende landen niet aangevinkt. Want ik vind het leuk om naar nieuwe landen te mogen versturen. En immers zijn er veel Russische accounts, en Rusland heeft een slechte postverbinding. Dus het kan soms 30 dagen duren voordat er 1 aankomt. En met China is dat ook zo. Dus mocht je er 1 naar die landen sturen, suggesteer ik je het adres in de originele letters uit te printen. Is namelijk sneller. Dus ik stuur liever niet zo vaak naar die landen, als je weet wat ik bedoel.

    Oke, dank je wel! Dan zal ik dat ook doen (:


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    @Mutant; Europa zegel is als het goed is 75 cent, en een wereld sticker is 95 cent. Dus eigenlijk best wel duur. Maar je kunt ze ook per 5 kopen als het goed is. Dan ben je goedkoper uit. Ook zijn wij het eerste land met de speciale Postcrossing postzegels, maar hoe duur die zijn, geen idee.


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    @Synyster, dank je wel, ik ga er nu een naar Polen sturen (:


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Ik heb me net opgegeven :9~


    Not all those who wander are lost.

    @Mutant; Ik heb er nog nooit 1 naar Polen mogen sturen. Leuk!
    @OHMYSTYLES; haha gezellig. Weer een persoon erbij!


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    @Synyster

    Dankjewel voor de tip (:
    Wij hebben zelf geen kaartjes meer thuis,
    maar wel tijdschriften :Y)
    haha.
    En ik ga mama morgen gewoon even lief aankijken.
    Meestal werkt dat ook. ;$


    The only thing that's going to bother me, is that you all call yourselfs my friends.

    Haha lijkt me tof ;d
    Ben alleen niet zo rijk (: -met 30 cent kom je niet ver-


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you