• Bestaat vrije wil? Of is het slechts een illusie?



    Ik wil jullie mening horen. Liefst met geldige argumenten a.u.b. Niet van "ik ben vrij omdat ik mag kiezen welke kleren ik draag".
    Dit is niet onderbouwd en klopt daarbij niet eens.

    > Quoteer liefst ook geen meningen, maar geef die van jezelf en nuanceer die.

    > Hou ook rekening met de maatschappij en het systeem waarin we zitten. We kunnen bv. keuzes maken, maar niet echt kiezen welke keuzes we kunnen maken. We hebben limieten en moeten kiezen uit een aantal gegeven mogelijkheden.
    Vind je dat dit klopt?

    [ bericht aangepast op 8 dec 2011 - 14:47 ]


    Where there is a sea there are pirates...

    Nee, dat is er er eigenlijk niet. Je kunt wel zeggen wat je vindt, maar je moet daarvan de consequenties dragen.
    Denk bijvoorbeeld aan "godsdienstvrijheid". Je kunt zeggen wat je erover wilt, maar er zijn altijd weer een paar sukkels die je daarvoor willen straffen.

    [ bericht aangepast op 8 dec 2011 - 12:26 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik denk zo half half eigenlijk. Ja, ik heb keuzes, ik mag kiezen naar welke school ik ga, wat voor werk ik ga doen, welk eten ik wil kopen. Maar ik ben wel gedwongen om te werken, naar school te gaan, etc. Je hebt keuzes in de dingen die je gedwongen bent te doen.


    Your make-up is terrible

    Vrije wil bestaat, maar veel dingen waarvan we denken dat we ze uit vrije wil doen doen we eigenlijk uit traditie, gewoonte, verwachtingen van mensen rond ons...


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Vrije wil is eigenlijk een illusie, ja. Wij denken wel dat we zo vrij zijn, omdat we van alles kunnen doen naar onze wil, maar toch hebben we plichten, wat onze vrijheid beperkt. Werken, school, belasting betalen, dat soort dingen.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Je hebt hem wel, maar als je iets doet wat de samenleving niet bevalt dan zul je daar de consequenties van moeten dragen en dus heb je niet echt een vrije wil. Wel de mogelijkheid om keuzes te maken om binnen de samenleving te passen.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik las net "onveilig" van "Het Huis van de Nacht", en dat gaat ook over vrije wil. Lol, telepathie.

    Nou, ehm, als je in je eentje naar de Sahara gaat en daar niemand tegenkomt, dan wel ja. Dan kun je zeggen en doen wat je wilt zonder dat iemand je erop aanspreekt etc. Maar in het dagelijks leven niet, lijkt me. Daar moet je dingen doen, gewoon omdat het zo hoort. Omdat jij niet in de gevangenis wilt belanden als je niet naar school gaat enzo.

    laat maar, vage beredenering.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Assassin schreef:
    Ik denk zo half half eigenlijk. Ja, ik heb keuzes, ik mag kiezen naar welke school ik ga, wat voor werk ik ga doen, welk eten ik wil kopen. Maar ik ben wel gedwongen om te werken, naar school te gaan, etc. Je hebt keuzes in de dingen die je gedwongen bent te doen.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Vrije wil... Ik denk wel dat het bestaat, maar maar in zeer kleine maten en onder voorwaarden,... Dus eigenlijk zo goed als niet, maar het is een mooi idee. :'D


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Assassin schreef:
    Ik denk zo half half eigenlijk. Ja, ik heb keuzes, ik mag kiezen naar welke school ik ga, wat voor werk ik ga doen, welk eten ik wil kopen. Maar ik ben wel gedwongen om te werken, naar school te gaan, etc. Je hebt keuzes in de dingen die je gedwongen bent te doen.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Hum, eigenlijk niet, want de mens zou dan invloed moeten hebben op alles en da's niet zo.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Eigenlijk niet.. We kunnen wel keuzes maken, maar al die keuzes worden weer gelimiteerd. Je kunt wel zeggen dat je zelf beslist over waar je naar school gaat en dergelijke, maar die keuzes worden ingeperkt door het aantal scholen. Dus helemaal vrij ben je niet, op geen enkel vlak.


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Madge schreef:
    Nee, dat is er er eigenlijk niet. Je kunt wel zeggen wat je vindt, maar je moet daarvan de consequenties dragen.
    Denk bijvoorbeeld aan "godsdienstvrijheid". Je kunt zeggen wat je erover wilt, maar er zijn altijd weer een paar sukkels die je daarvoor willen straffen.

    Maar dat verschilt van cultuur tot cultuur? En verschaft godsdienst eigenlijk vrijheid of juist beperkingen?

    [ bericht aangepast op 8 dec 2011 - 14:44 ]


    Where there is a sea there are pirates...

    Ik ben vrij omdat ik vrijheid van meningsuiting heb


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik ben het deels wel eens met wat HATEBREED zegt, maar wat nu als je werk en school juist voor extra vrijheid en mogelijkheden zorgen ook al zijn het verplichtingen? Belasting betalen, dat moet ieder mens, maar daarvan vind ik dat het niet iets is wat terug houdt van vrij zijn. Naar mijn idee is vrij zijn gelukkig zijn en alles kunnen doen wat je wilt ondanks de regels die de maatschappij waarin jij leeft aan jou stelt. Ik vind dat het de persoon zelf is die zichzelf gevangen houdt en vastzet en niet de maatschappij of overheid. Het is maar net op wat voor manier je tegen verplichtingen en beperkingen aankijkt en wat je ervan maakt.

    [ bericht aangepast op 8 dec 2011 - 15:03 ]


    Wie du mir, so ich dir.