• Normaal vertel ik niet zo graag m'n problemen aan iedereen maar ik moet dit gewoon echt even kwijt.

    Ik zit in mijn examenjaar van Sociaal Agogisch Werk en ik wil in de kinderopvang werken. Daar heb ik nu ook al 4 jaar lang stage gelopen en dat wil ik ook gewoon doen. Maar het probleem is dat ik heel erg last van faalangst heb en daardoor laat ik niet zien wat ik kan. Waar het voornamelijk om gaat is het initiatief nemen op stage. Dus dat ik niet alsmaar wacht op wat de leidsters zeggen wat we gaan doen maar dat ik zelf ook wat bedenk. Dat doe ik dus niet omdat ik geen fouten mag maken van mezelf want ik moet perfect zijn. Dat ben ik natuurlijk niet maar dat accepteer ik niet van mezelf. Dit houdt me heel erg tegen in alles wat ik doe.. Het probleem is nu dat over 2 week mijn examen begint en er is grote kans dat ik verlenging moet krijgen. Omdat ik mijn werkprocessen niet op tijd af krijg, is helemaal mijn eigen schuld. Maar nu heb ik gister gesprek op stage gehad met mijn 2 stagebegeleidsters en dat gesprek ging kut. Er is kans dat mijn stage beoordeeld wordt met een onvoldoende.. Vanwege dat initiatief nemen want het contact naar de kinderen toe enzo is allemaal dikke prima. Maar ik heb al eerder een onvoldoende gehaald en als ik er weer 1 haal moet ik stoppen met de opleiding.. En dat wil absoluut niet! Stage wil me echt nog wel een kans geven als ik die wel aanneem. Maar ik moet gewoon over zo'n hoge drempel heen om van die faalangst af te komen en dat is zo moeilijk. Binnenkort heb ik gesprek met stagebegeleidsters en mijn coach om te zien hoe het verder moet. Ik heb al wel allemaal soorten hulp gehad voor faalangst maar het werkt gewoon niet... ;(

    Meh ik voel me dus onwijs kut op het moment en ben daardoor extra emotioneel. En ik ben van mezelf al heel emotioneel dus lekker dan :'D Nja bedankt voor het lezen, ik moest het gewoon even kwijt.


    -

    Awh, ik zal voor je duimen dat ze toch niet te veel naar het 'initiatief nemen' zullen kijken, want je zou denken dat een goed contact met kinderen toch nog iets belangrijker is.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik heb/had dat ook, al heb ik het nu veel minder als daarvoor.
    Ongelooflijk veel succes, ik zal zeker duimen!

    Tempesta schreef:
    Awh, ik zal voor je duimen dat ze toch niet te veel naar het 'initiatief nemen' zullen kijken, want je zou denken dat een goed contact met kinderen toch nog iets belangrijker is.

    Nouja het stuk initiatief nemen is wel heel belangrijk om als een echte leidster gezien te worden. En dat moet natuurlijk wel want anders haal ik mijn diploma niet.


    -

    Dit is helaas een gevecht dat je voor het grootste deel zelf moet vechten. Ik kan nu dingen gaan zeggen die in mijn ogen volstrekt logisch zijn, maar voor jou misschien totaal niet te doen zijn in de praktijk.
    Je bent namelijk goed in staat zelf 't probleem te evalueren. Je ziet zelf in dat je door die faalangst zeg maar harder faalt dan dat je zonder die angst zou doen. Flink op je bek gaan is klote, maar niet het eind van de wereld. Het is beter in je studietijd grandioze fouten te maken, waar je van leert en deze later in het bedrijfsleven niet maakt. In some way is falen dus goed :]


    No growth of the heart is ever a waste

    Dat is dus zo beetje de reden waarom ik weg ben getrapt bij mijn 2 stages..
    [+ ik liet blijkbaar heel erg zien dat ik het niet wou.. Klopt ook, wist alleen niet dat ik dat liet zien]

    Ik hoop voor je dat het goed komt ;d


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Shogun schreef:
    Dit is helaas een gevecht dat je voor het grootste deel zelf moet vechten. Ik kan nu dingen gaan zeggen die in mijn ogen volstrekt logisch zijn, maar voor jou misschien totaal niet te doen zijn in de praktijk.
    Je bent namelijk goed in staat zelf 't probleem te evalueren. Je ziet zelf in dat je door die faalangst zeg maar harder faalt dan dat je zonder die angst zou doen. Flink op je bek gaan is klote, maar niet het eind van de wereld. Het is beter in je studietijd grandioze fouten te maken, waar je van leert en deze later in het bedrijfsleven niet maakt. In some way is falen dus goed :]


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Shogun schreef:
    Dit is helaas een gevecht dat je voor het grootste deel zelf moet vechten. Ik kan nu dingen gaan zeggen die in mijn ogen volstrekt logisch zijn, maar voor jou misschien totaal niet te doen zijn in de praktijk.
    Je bent namelijk goed in staat zelf 't probleem te evalueren. Je ziet zelf in dat je door die faalangst zeg maar harder faalt dan dat je zonder die angst zou doen. Flink op je bek gaan is klote, maar niet het eind van de wereld. Het is beter in je studietijd grandioze fouten te maken, waar je van leert en deze later in het bedrijfsleven niet maakt. In some way is falen dus goed :]

    + ik vind dat je stagebegeleiders mee naar oplossingen moeten zoeken. Ik doe ook deze opleiding en wij hebben een vak dat lerend samenwerken en leren communiceren heet -is nog nieuw-. Het gaat er in ieder om dat we ons bewust worden van hoe we ons gedragen individueel, in groep, in eigen omgeving,... en hoe je daarbij aan je valkuilen (kernkwadranten) kan werken. -Ik heb er morgen examen van-

    Het is gewoon even je verstand op 0 zetten en bijvoorbeeld 'advies vragen'/iets voorstellen aan die leidsters. "Is het goed als ik vandaag dit...?" "Misschien kunnen we dit zo...?" Als je niet zeker van je stuk bent, kun je het altijd in adviserende vorm vragen. Wat eigenlijk hetzelfde is als gewoon iets voorstellen, maar dat eerder voor iemand die het niet zo goed durft.

    Trouwens zie het zo: als je suggestie wordt afgewezen, zeggen ze er ook vaak bij waarom. En dan moet je de volgende keer gewoon rekening houden met die reden (Trial-and-error). Dat proces hoor je gezien te hebben bij agogiek aangezien je Sociaal Agogisch Werk doet. =)

    Veel succes!


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury



    Het is naar dat je faalangst je tegen houdt maar ik denk dat je daar over met je coach en je twee stagebegeleiders moet praten. Dat is hartstikke eng, als ik jou was zou ik dat ook niet durven maar het is beter als ze het wel weten zodat ze er rekening mee kunnen houden


    Physics is awesome

    Probeer de RET methodiek op jezelf uit. Dat ben ik nu toevallig aan het leren en werkt ook goed bij faalangst. Ik begin ook steeds meer te denken dat ik lichte faalangst heb en ik weet hoe je je voelt. Ik wil ook overal perfect in zijn en dat blokkeert gewoon.

    Probeer dit eens voor jezelf in te vullen, misschien helpt het

    Stap A
    Feiten en gebeurtenissen (dus waar ben je precies zo bang voor)
    Wie:
    Waar:
    Wanneer:
    Wat:

    Stap B
    Wat is er reëel aan wat je hebt ingevuld bij A?
    -
    -
    -

    Wat is er niet reëel wat je hebt ingevuld bij A?
    -
    -
    -

    Stap C (Wat is de reactie hierop?)
    Ongewenste reacties:
    -
    -
    -

    Gewenste reacties:
    -
    -
    -

    Hopelijk helpt het je een beetje. Als je hier niet uitkomt (want het is best moeilijk om bij jezelf toe te passen) kan je ook gewoon thuis wat activiteiten uitwerken die je wil gaan doen met de kinderen. Als je dingen van tevoren bedacht hebt is het misschien makkelijker om ze gewoon op je stage te laten zien. Je moet gewoon doen. Niet blijven denken maar ook uitvoeren! Geloof me, als je die drempel over gaat zal het zeker makkelijker worden!


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Probeer de RET methodiek op jezelf uit. Dat ben ik nu toevallig aan het leren en werkt ook goed bij faalangst. Ik begin ook steeds meer te denken dat ik lichte faalangst heb en ik weet hoe je je voelt. Ik wil ook overal perfect in zijn en dat blokkeert gewoon.

    Probeer dit eens voor jezelf in te vullen, misschien helpt het

    Stap A
    Feiten en gebeurtenissen (dus waar ben je precies zo bang voor)
    Wie:
    Waar:
    Wanneer:
    Wat:

    Stap B
    Wat zijn de reëele gedachten over wat je hebt ingevuld bij A?
    -
    -
    -

    Wat zijn de niet reëele gedachten over wat je hebt ingevuld bij A?
    -
    -
    -

    Stap C (Wat is de reactie hierop?)
    Ongewenste reacties:
    -
    -
    -

    Gewenste reacties:
    -
    -
    -

    Hopelijk helpt het je een beetje. Als je hier niet uitkomt (want het is best moeilijk om bij jezelf toe te passen) kan je ook gewoon thuis wat activiteiten uitwerken die je wil gaan doen met de kinderen. Als je dingen van tevoren bedacht hebt is het misschien makkelijker om ze gewoon op je stage te laten zien. Je moet gewoon doen. Niet blijven denken maar ook uitvoeren! Geloof me, als je die drempel over gaat zal het zeker makkelijker worden!

    [ bericht aangepast op 26 jan 2012 - 1:00 ]


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Oow en bij dat stappenplan hoort nog het volgende, als je het hebt ingevuld stel je 3 vragen

    1. Is deze gedachte waar?
    2. Helpt deze gedachten mij mijn doel te bereiken?
    3. Helpt deze gedachten mij om me zo goed mogelijk te voelen?


    "Writing is a socially acceptable form of schizphrenia." -E.L.Doctorow

    Je kan het Jack. Ik kan het ook en faalangst houd me met alles tegen in m'n leven. Hoe eng die stap ook is, je moet en kan hem nemen. Er is geen andere keuze als je toekomst op de lijn staat. Gewoon doen. Het ergste wat kan gebeuren is dat het niet meteen uitpakt zoals je wilt, maar dan heb je vooralsnog het genot van gedaan hebben wat je moet doen.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Scandal schreef:
    (...)
    + ik vind dat je stagebegeleiders mee naar oplossingen moeten zoeken. Ik doe ook deze opleiding en wij hebben een vak dat lerend samenwerken en leren communiceren heet -is nog nieuw-. Het gaat er in ieder om dat we ons bewust worden van hoe we ons gedragen individueel, in groep, in eigen omgeving,... en hoe je daarbij aan je valkuilen (kernkwadranten) kan werken. -Ik heb er morgen examen van-

    Het is gewoon even je verstand op 0 zetten en bijvoorbeeld 'advies vragen'/iets voorstellen aan die leidsters. "Is het goed als ik vandaag dit...?" "Misschien kunnen we dit zo...?" Als je niet zeker van je stuk bent, kun je het altijd in adviserende vorm vragen. Wat eigenlijk hetzelfde is als gewoon iets voorstellen, maar dat eerder voor iemand die het niet zo goed durft.

    Trouwens zie het zo: als je suggestie wordt afgewezen, zeggen ze er ook vaak bij waarom. En dan moet je de volgende keer gewoon rekening houden met die reden (Trial-and-error). Dat proces hoor je gezien te hebben bij agogiek aangezien je Sociaal Agogisch Werk doet. =)

    Veel succes!

    Ik krijg dat ene vak helemaal niet en dat ene proces heb ik ook nooit gehad :')

    @de rest; bedankt allemaal :3


    -