• De genres voor de Centraal Examens voor de komende drie jaar zijn bekend van de vakken Latijn en Grieks:
    2014: Plato / Ovidius
    2015: Homerus (Ilias) / Epistolografie (o.a. Plinius)
    2016: Herodotus / Vergilius

    Het eerste deel staat voor Grieks en het tweede voor Latijn, maar dat lijkt me duidelijk. Heeft iemand enig idee onder welk genre (epiek, filosofie, historiografie of retorica) epistolgrafie valt, geschreven door Plinius? En heeft al eerder iemand epistolgrafie behandelt? Voor schoolexamens dan toch, want het is dan 23 jaar geleden dat dit voor 't laatst het examenonderwerp was. Of is er iemand bekend met het werk van Plinius?
    Ik heb namelijk veel vragen gehad van leerlingen uit de derde – die momenteel worstelen met hun profielkeuze - met de vraag naar hoe dat precies zitt, maar ik heb dit nooit gehad. Mijn eindexamenonderwerpen zijn Euripides en Seneca, dus ik ben er niet zeker van in hoeverre dat overeenkomt.
    Is er dus iemand met meer info/eigen ervaringen wat betreft epistolgrafie en/of Plinius?


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Jullie hebben facking geluk. Jullie hebben facking geluk.

    Plinius is niet zo ingewikkeld. Hij schreef brieven over dingen xd.


    I am an idiot, I move.

    Nee srry k ga Grieks volgen
    En OMG nu ben ik zo blij, want Homerus vind k de leukste verhalen schrijven en ik doe examen in 2015. Thanks


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Rothko schreef:
    Jullie hebben facking geluk. Jullie hebben facking geluk.

    Plinius is niet zo ingewikkeld. Hij schreef brieven over dingen xd.


    Met mijn onderwerpen heb ik inderdaad geluk, Seneca is echt chill. Qua Homerus zitten de derdeklassers ook wel goed, alleen is er nogal veel oproer bij onze derdeklassertjes die Latijn willen kiezen, hahah. Ze durven allemaal niet omdat epistolgrafie heel moeilijk en saai klinkt. Dus vroegen ze het mij, maar ik heb echt geen idee..


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Rivendell schreef:
    (...)

    Met mijn onderwerpen heb ik inderdaad geluk, Seneca is echt chill. Qua Homerus zitten de derdeklassers ook wel goed, alleen is er nogal veel oproer bij onze derdeklassertjes die Latijn willen kiezen, hahah. Ze durven allemaal niet omdat epistolgrafie heel moeilijk en saai klinkt. Dus vroegen ze het mij, maar ik heb echt geen idee..

    Plinius schreef over vulkanen en heldendaden. Ik vond het alles behalve saai.


    I am an idiot, I move.

    Ah, right. Hij stierf toch bij een uitbarsting van de Vesuvius? Tja, mij lijkt het ook niet heel vreselijk, maar ze zijn blijkbaar bang voor dat onderwerp omdat 't allemaal losse teksten zijn in plaats van een heel verhaal en omdat het nog na de tijd van Livius was, wat de meesten al niet zo leuk vinden, blijkbaar.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Rivendell schreef:
    Ah, right. Hij stierf toch bij een uitbarsting van de Vesuvius? Tja, mij lijkt het ook niet heel vreselijk, maar ze zijn blijkbaar bang voor dat onderwerp omdat 't allemaal losse teksten zijn in plaats van een heel verhaal en omdat het nog na de tijd van Livius was, wat de meesten al niet zo leuk vinden, blijkbaar.

    Dat was zijn oom, Plinius de oudere. Die oom schreef wetenschappelijke dingen.


    I am an idiot, I move.

    Hmmmn, dan hoop ik voor de huidige derdeklassers dat zijn neef 't beter gedaan heeft, lol. Wetenschap lijkt me oersaai. :3


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Uhuh. Maar ik denk dat ze Plinius de jongere bedoelen, die de Vesuvius-ramp wel heeft overleefd, want die schreef brieven.


    I am an idiot, I move.

    Ja, volgens mij wel. Tenminste, dat zei hun leraar volgens een paar leerlingen. Het zal wel gewoon niet zo'n belangrijk onderwerp zijn, als het maar één keer in de twintig jaar wordt behandeld.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Denk het. Maar ik vond Plinius leuk en niet al te ingewikkeld xd.


    I am an idiot, I move.

    Wij lezen nu Plinius, maar ik heb geen idee onder welk genre hij valt.
    Hij heeft onder andere geschreven over de uitbarsting van De vesuvius, en hij staat bekend om het gebruik van stijlfiguren. (:


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Hahah, er zijn er wel meer die werken met stijlfiguren in de oudheid.(bloos)


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Was even bang dat ik examen deed in 2016 ging ik het na. Blijkt het 2015 te zijn. c: YESYES


    You're strong enough to win without a war || Vaucluse >> Thread.

    Wij hebben Plinius gezien bij Epiek...
    en die latijnse schrijvers zijn echt makkelijk ;3


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik voel me nog steeds heel erg zielig met mijn Livius.


    I am an idiot, I move.