• Ik was op vakantie naar Overijssel. Daar woont familie van me, Dus ik daar te zwemmen met m'n neef. Komen een stel van z'n vrienden ook. Helemaal niet erg of zo, dus ik heel vrolijk doen enzo, belt m'n moeder. Tegen m'n moeder praat ik dus fries. Komt 1 van die jongens op me aflopen, Dus je bent fries. Ik ben daar heel openlijk in dus ik zeg ook gewoon ja, Hij schiet in de lach en begint dus meteen over die elfstedentocht enzo. Ik snapte hem eerst niet en toen begon hij over dat wat op tv was geweest dat Fryslân zelfstandig wou worden enzo. Dat zou ik ook wel willen, dus toen hadden we een disscussie. toen begonnen ze over onze boerentaal, dat vond ik ZOOOO beledigend! echt! Ik denk kom op! wij zijn ook gewoon mensen, en toen zeiden ze: NOu je mag wel met ons praten als je iedereen in fryslân overtuigd om ABN te leren! Ik denk kom oP! wij spreken ook Gewoon ABN. Jullie zouden eens fries moeten leren! echt op dit moment heb net zoveel respect voor nederlanders als dat ze toen voor mij hadden.
    zooo aangepast. (zip)

    Edit:

    Oke, ik ben weer wat afgekoelt.
    en ik snap best jullie reacties. Maar dat fries géén taal is is dus absoluut niet waar! ik mag er gewoon examen in doen! dusja. En ik ben super trots op m'n fries. Toch vind ik dat jullie ook over fries en andere talen/dialecten les zouden moeten krijgen. Ik heb dus als examentaal fries, maar daar krijgen we ook les over andere uitstervende en weinig voorkomende talen. ook over dialecten hier in nederland. Sommige mensen hebben gewoon zulke vooroordelen. maargoed. mijn excuses als je je beledigd voelde door mijn bericht. Het was misschien niet helemaal redelijk.

    x

    [ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 17:11 ]


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    "Ik ben daar heel erg openlijk in."
    Zo doe je zelf ook een beetje alsof het iets aparts is.:'D


    everything, in time

    Achjaah, van mij verwachten ze meestal dat ik in een boerengat woon waar alleen maar weilanden zijn en al XD


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Humble schreef:
    "Ik ben daar heel erg openlijk in."
    Zo doe je zelf ook een beetje alsof het iets aparts is.:'D

    Jah, ik denk Ik ben fries SO WHAT! das toch heel normaal ofniet?


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Midna schreef:
    Achjaah, van mij verwachten ze meestal dat ik in een boerengat woon waar alleen maar weilanden zijn en al XD


    mijn boerengat is groter xD


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Er zijn natuurlijk Friezen die het algemene beeld van Friezen verpesten. Maar die mensen hebben elke provincie, kom op, hoeveel mensen spreken ABN in Amsterdam bijvoorbeeld? Maar goed, trek het je niet teveel aan. Zolang de Friezen maar trots blijven! :)

    [ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 15:33 ]

    Februharry schreef:
    (...)
    Jah, ik denk Ik ben fries SO WHAT! das toch heel normaal ofniet?


    Jawel, maar de manier hoe je die zin zegt. Je zegt dat die jongen discrimineert, dus doet alsof Fries iets heel anders is, niet gewoonlijk, zeg maar. Maar omdat jij zegt "ik ben daar heel open in", doe jij net zo hard alsof het iets anders is en dus niet gewoonlijk. :'D

    Ik heb d'r geen problemen mee hoor, Friezen zijn ook Nederlanders. Care.


    everything, in time

    Volgens mij moet jij even rustig worden. Er lopen overal op deze wereld van die assholes rond, daar moet ge je niet zoveel van aantrekken. Ik vind Fries zijn niet iets aparts hoor en nou ja, dat met die Elfstedentocht krijg je gwn... daar moet ik bij Friezen altijd aan denken.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Excuse me? Ik ga lekker geen fries leren (joehoe)
    Maar ik snap wat je bedoelt. Maar ik ken ook een andere kant van zo'n verhaal: Volgens mij was het mijn broer, maar die studderde ergens, en bij hem in de opleiding zaten een aantal Belgen. En hij zat dan daarbij met zo'n studiegroepje en die mensen spraken dus de hele tijd (hardstikke asociaal) in het Belgs te praten. En hij en een paar andere mensen verstonden er dus geen zak van, terwijl ze moesten samenwerken. Dan ben je daar ook meteen klaar mee. (Ik zeg trouwens niet dat alle Belgen zo zijn, dit was een klein groepje personen.)
    Maar ik vind het wel een beetje hypocriet van ze. Like duh, ik versta soms ook geen zak van het Twents (ik heb familie in Overijsel), maar ik ga toch ook mijn familie niet dwingen om ABN te praten?
    Beetje weird :W


    Deep inside, I've never felt alive

    Sorry hoor, maar zo verschrikkelijk is dat toch niet? Ze bedoelen het vast niet zo hoor.


    Big girls cry when their hearts are breaking

    'Echt op dit moment heb ik schijt aan alle nederlanders!' Dat gaat wel 'n beetje te ver (cat)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik begrijp dat als je trots bent om Fries te zijn, het niet leuk is om dat te horen, maar zo gaan dat soort dingen wel vaker. Je bent nogsteeds gewoon een Nederlander dus ik zou me niet te veel proberen af te zonderen van andere Nederlanders.


    i put the fun in funeral

    Wil niet veel zeggen, maar jij bent nu net zo discriminerend bezig. Guess what? Je bent zelf Nederlands, Fries of niet. Je doet alsof Friesland geen deel is van Nederland en dat het allemaal heel apart is, je doet zelf net zo over Friesland, alleen dan de compleet andere kant op. Met het gedrag dat jij vertoont in dit topic zullen we maar meteen elke stad ook onafhankelijk maken. Oh, nog iets, omdat één groep jongen zo doet, heb je maar 'schijt' aan alle Nederlanders? Kom op zeg. En wat maakt het nou uit wat iemand over je accent/taal zegt. Dat krijgt iedereen die anders praat naar zijn kop gesmeten. Als ik plat Haags ga praten is dat ook zo.

    Natuurlijk kun je gewoon ABN praten, dat kan zo'n beetje iedereen. Wat niet iedereen kan is Fries praten. Ja, die jongens hadden wel wat mogen dimmen, maar dat kun jij momenteel ook gewoon doen. De betere zijn, you know? Want nu zit je je een beetje tot hun niveau te verlagen. Friezen zijn Nederlanders. Ze houden er een eigen taaltje op na, maar spreken net zo hard Nederlands als de rest van Nederland. Natuurlijk mag je trots zijn op het feit dat je Fries bent en het ook spreekt. Snap het probleem van die jongens niet helemaal, maar dat van jou ook niet.

    [ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 15:41 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Ik vind Fries verschrikkelijk om aan te horen. Doe mij maar Brabants als boerendialect.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Yoda schreef:
    Wil niet veel zeggen, maar jij bent nu net zo discriminerend bezig. Guess what? Je bent zelf Nederlands, Fries of niet. Je doet alsof Friesland geen deel is van Nederland en dat het allemaal heel apart is, je doet zelf net zo over Friesland, alleen dan de compleet andere kant op. Met het gedrag dat jij vertoont in dit topic zullen we maar meteen elke stad ook onafhankelijk maken. Oh, nog iets, omdat één groep jongens zo doet, heb je maar 'schijt' aan alle Nederlanders? Kom op zeg. En wat maakt het nou uit wat iemand over je accent/taal zegt. Dat krijgt iedereen die anders praat naar zijn kop gesmeten. Als ik plat Haags ga praten is dat ook zo.

    Natuurlijk kun je gewoon ABN praten, dat kan zo'n beetje iedereen. Wat niet iedereen kan is Fries praten. Ja, die jongens hadden wel wat mogen dimmen, maar dat kun jij momenteel ook gewoon doen. De betere zijn, you know? Want nu zit je je een beetje tot hun niveau te verlagen. Friezen zijn Nederlanders. Ze houden er een eigen taaltje op na, maar spreken net zo hard Nederlands als de rest van Nederland. Natuurlijk mag je trots zijn op het feit dat je Fries bent en het ook spreekt. Snap het probleem van die jongens niet helemaal, maar dat van jou ook niet.



    everything, in time

    Je kan ook overdrijven..


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind