• Ik was op vakantie naar Overijssel. Daar woont familie van me, Dus ik daar te zwemmen met m'n neef. Komen een stel van z'n vrienden ook. Helemaal niet erg of zo, dus ik heel vrolijk doen enzo, belt m'n moeder. Tegen m'n moeder praat ik dus fries. Komt 1 van die jongens op me aflopen, Dus je bent fries. Ik ben daar heel openlijk in dus ik zeg ook gewoon ja, Hij schiet in de lach en begint dus meteen over die elfstedentocht enzo. Ik snapte hem eerst niet en toen begon hij over dat wat op tv was geweest dat Fryslân zelfstandig wou worden enzo. Dat zou ik ook wel willen, dus toen hadden we een disscussie. toen begonnen ze over onze boerentaal, dat vond ik ZOOOO beledigend! echt! Ik denk kom op! wij zijn ook gewoon mensen, en toen zeiden ze: NOu je mag wel met ons praten als je iedereen in fryslân overtuigd om ABN te leren! Ik denk kom oP! wij spreken ook Gewoon ABN. Jullie zouden eens fries moeten leren! echt op dit moment heb net zoveel respect voor nederlanders als dat ze toen voor mij hadden.
    zooo aangepast. (zip)

    Edit:

    Oke, ik ben weer wat afgekoelt.
    en ik snap best jullie reacties. Maar dat fries géén taal is is dus absoluut niet waar! ik mag er gewoon examen in doen! dusja. En ik ben super trots op m'n fries. Toch vind ik dat jullie ook over fries en andere talen/dialecten les zouden moeten krijgen. Ik heb dus als examentaal fries, maar daar krijgen we ook les over andere uitstervende en weinig voorkomende talen. ook over dialecten hier in nederland. Sommige mensen hebben gewoon zulke vooroordelen. maargoed. mijn excuses als je je beledigd voelde door mijn bericht. Het was misschien niet helemaal redelijk.

    x

    [ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 17:11 ]


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Ik was pas geleden in Amsterdam, en ik wilde iets kopen. Ik zei zo tegen die man 'Mag ik deze, alstublieft?' Zegt die man 'Jij bent niet van hier he? Kom je uit Friesland?' 'Nee, uit Brabant.' 'OH DUS JE BENT EEN BOER'

    Ook alweer zoiets. Niet iedereen in Brabant is een boer, niet iedereen in Zeeland is een gierige orthodoxe christen, niet iedereen in Friesland praat alleen maar Fries en geen ABN. We moeten hier in Nederland echt eens stoppen met alle vooroordelen. Dat is voor niemand leuk en het lokt alleen maar negatieve reacties uit op elkaar.

    IfOnly schreef:
    Ik was pas geleden in Amsterdam, en ik wilde iets kopen. Ik zei zo tegen die man 'Mag ik deze, alstublieft?' Zegt die man 'Jij bent niet van hier he? Kom je uit Friesland?' 'Nee, uit Brabant.' 'OH DUS JE BENT EEN BOER'

    Ook alweer zoiets. Niet iedereen in Brabant is een boer, niet iedereen in Zeeland is een gierige orthodoxe christen, niet iedereen in Friesland praat alleen maar Fries en geen ABN. We moeten hier in Nederland echt eens stoppen met alle vooroordelen. Dat is voor niemand leuk en het lokt alleen maar negatieve reacties uit op elkaar.


    Ik kan met volle overtuiging zeggen/schrijven dat niet iedereen in Amsterdam zo is. Net zoals je aan geeft maar er zijn nogal vooroordelen als je uit een bepaalde provincie of streek komt. Persoonlijk zou ik hebben gevraagd, heb je mee gedaan aan carnaval? Maar dat komt omdat ik gewoon nieuwsgierig ben of werkelijk zo is dat de meeste mensen uit Brabant mee doen aan carnaval


    Physics is awesome

    Hoh zo noemen Bruggelingen ook altijd keuterboerkes, maar ik lig daar niet wakker van, ik ben trots dat ik van West-Vlaanderen kom.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik kom zelf uit Brabant en ik ben heel erg blij dat ik geen examen hoef te doen in brabants dialect of Brabantse les krijg. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje boers klinken en spreek ik liever ABN.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    WhiteQueen schreef:
    (...)
    Fijn voor je,maar zolang Limburgs Brabants en al die andere dialecten geen talen zijn, zie ik het niet als taal en dat zal ik ook nooit doen. Ik zie niet in waarom Fries een taal is en bv Limburgs een dialect. Alleen maar omdat een of andere idioot dat ooit verzonnen heeft zeker.

    Trouwens je zou eens de betekenis van het woord discrimineren moeten leren, alleen omdat ze Friesland `belachelijk´ maken(wat ze nu ook weer niet echte doen, althans dat zie ik niet terug in je verhaal), betekent niet dat ze discrimineren.

    Limburgs is ook een streektaal (: Brabants, Zeeuws etc zijn wel dialecten.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    IfOnly schreef:
    Ik was pas geleden in Amsterdam, en ik wilde iets kopen. Ik zei zo tegen die man 'Mag ik deze, alstublieft?' Zegt die man 'Jij bent niet van hier he? Kom je uit Friesland?' 'Nee, uit Brabant.' 'OH DUS JE BENT EEN BOER'

    Ook alweer zoiets. Niet iedereen in Brabant is een boer, niet iedereen in Zeeland is een gierige orthodoxe christen, niet iedereen in Friesland praat alleen maar Fries en geen ABN. We moeten hier in Nederland echt eens stoppen met alle vooroordelen. Dat is voor niemand leuk en het lokt alleen maar negatieve reacties uit op elkaar.


    das best wel kut, ik zat een keer in een cafe in enschede en toen wilde ik iets bestellen en ik vroeg aan die ober heel vriendelijk of ik iets kon bestellen, maar ik praat uit mezelf fries. heel onbewust begon ik dus in het fries. Die man keek me aan en negeerde me gewoon! toen ik in het nederlands vroeg of ik wat kon bestellen was het ineens wel goed! echt onzin! En hij had ook nog het lef om te zeggen 'Ik help geen friezen, dat zijn van die egotrippers' Ik heb toen m'n cola opgedronken en ben nooit meer terug gekomen. echt dom..
    Ik zou trouwens dat wat je wilde kopen neit meer kopen. echt onzin.


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Het spijt me, maar wáárom zouden wij Fries moeten leren? Omdat het een erkende taal is, zoals iemand eerder al zegt: wij hoeven toch ook geen Chinees of weet ik wat te leren?
    Het spijt me, maar dat vind ik echt te ver gaan.

    En als ik eerlijk moet zijn; ik zie Fries eigenlijk ook alleen als dialect. Ik zeg niet dat ik het een kuttaal vind, maar dan vind ik ook dat je Limburgs, Brabants, Twents en al die andere dialecten als 'taal' kunt rekenen.
    Maar dat is mijn mening (cat)


    Deep inside, I've never felt alive