• Ik was op vakantie naar Overijssel. Daar woont familie van me, Dus ik daar te zwemmen met m'n neef. Komen een stel van z'n vrienden ook. Helemaal niet erg of zo, dus ik heel vrolijk doen enzo, belt m'n moeder. Tegen m'n moeder praat ik dus fries. Komt 1 van die jongens op me aflopen, Dus je bent fries. Ik ben daar heel openlijk in dus ik zeg ook gewoon ja, Hij schiet in de lach en begint dus meteen over die elfstedentocht enzo. Ik snapte hem eerst niet en toen begon hij over dat wat op tv was geweest dat Fryslân zelfstandig wou worden enzo. Dat zou ik ook wel willen, dus toen hadden we een disscussie. toen begonnen ze over onze boerentaal, dat vond ik ZOOOO beledigend! echt! Ik denk kom op! wij zijn ook gewoon mensen, en toen zeiden ze: NOu je mag wel met ons praten als je iedereen in fryslân overtuigd om ABN te leren! Ik denk kom oP! wij spreken ook Gewoon ABN. Jullie zouden eens fries moeten leren! echt op dit moment heb net zoveel respect voor nederlanders als dat ze toen voor mij hadden.
    zooo aangepast. (zip)

    Edit:

    Oke, ik ben weer wat afgekoelt.
    en ik snap best jullie reacties. Maar dat fries géén taal is is dus absoluut niet waar! ik mag er gewoon examen in doen! dusja. En ik ben super trots op m'n fries. Toch vind ik dat jullie ook over fries en andere talen/dialecten les zouden moeten krijgen. Ik heb dus als examentaal fries, maar daar krijgen we ook les over andere uitstervende en weinig voorkomende talen. ook over dialecten hier in nederland. Sommige mensen hebben gewoon zulke vooroordelen. maargoed. mijn excuses als je je beledigd voelde door mijn bericht. Het was misschien niet helemaal redelijk.

    x

    [ bericht aangepast op 28 feb 2012 - 17:11 ]


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Je draaft nu wel door hoor. Ik ben ook Fries en toen ik op vakantie was naar Limburg hadden ze ook commentaar op mijn manier van spreken en van alles en nog wat. Er zijn mensen die het niet willen accepteren dat Fries een taal is en dat Friesland echt niet zo boers is als er wordt gezegd, maar daar zie ik voorlopig nog niet verandering in komen.


    Life is not about finding yourself. Life is about creating yourself.

    Waarom zouden wij jullie dialect moeten leren= Ja ik vind het een dialect net als Limburgs en alle andere dialecten.

    Tja, als je zelf zo anders ziet als Nederlanders valt dit te verwachten. Ik krijg dat ook altijd over me heen omdat ik een Limburgs accent heb, en ik praat niet eens Limburgs, kan je na gaan. Of ze denken dat ik Belgisch ben, terwijl Limburgs veel meer op het Duits lijkt maar ok. Dat was pas grappig toen ze dat vroegen.
    Je moet jezelf niet beter zien dan Nederlanders, dan krijg je dit ook niet.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    WhiteQueen schreef:
    Waarom zouden wij jullie dialect moeten leren= Ja ik vind het een dialect net als Limburgs en alle andere dialecten.

    Tja, als je zelf zo anders ziet als Nederlanders valt dit te verwachten. Ik krijg dat ook altijd over me heen omdat ik een Limburgs accent heb, en ik praat niet eens Limburgs, kan je na gaan. Of ze denken dat ik Belgisch ben, terwijl Limburgs veel meer op het Duits lijkt maar ok. Dat was pas grappig toen ze dat vroegen.
    Je moet jezelf niet beter zien dan Nederlanders, dan krijg je dit ook niet.

    Mag je wel vinden, maar 't is nou eenmaal een officieel erkende taal. Mhihi :Y)

    Trouwens, ik vind 't absoluut belachelijk dat je vindt dat iedereen Fries moet leren spreken :'D


    "I shut my eyes in order to see.'

    ik vind dat echt onzin wat jij zegt


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Absolem schreef:
    (...)
    Mag je wel vinden, maar 't is nou eenmaal een officieel erkende taal. Mhihi :Y)

    Trouwens, ik vind 't absoluut belachelijk dat je vindt dat iedereen Fries moet leren spreken :'D


    Ghehe liever niet ;D Ik heb al moeite mee om dat verfuckte Gronings te verstaan xd Vooral als er een ouwe lullen accentje erbij zit.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Waarom zouden wij Fries moeten leren spreken?


    Don't tell me sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Je draaft door. Wij moeten toch ook niet allemaal Chinees, Japans of Deens leren?


    "Ignite, my love. Ignite."

    WhiteQueen schreef:
    Waarom zouden wij jullie dialect moeten leren= Ja ik vind het een dialect net als Limburgs en alle andere dialecten.

    Tja, als je zelf zo anders ziet als Nederlanders valt dit te verwachten. Ik krijg dat ook altijd over me heen omdat ik een Limburgs accent heb, en ik praat niet eens Limburgs, kan je na gaan. Of ze denken dat ik Belgisch ben, terwijl Limburgs veel meer op het Duits lijkt maar ok. Dat was pas grappig toen ze dat vroegen.
    Je moet jezelf niet beter zien dan Nederlanders, dan krijg je dit ook niet.


    Ik zie mezelf ook niet beter dan nederlanders dat sws niet, maar ik vind fries wel een taal. dat is het ook! ik mag er examen in doen als moderne vreemde taal. xD


    It is the unknown we fear when we look upon death & darkness nothing more. - albus dumbledore

    Februharry schreef:
    (...)

    Ik zie mezelf ook niet beter dan nederlanders dat sws niet, maar ik vind fries wel een taal. dat is het ook! ik mag er examen in doen als moderne vreemde taal. xD

    Fijn voor je,maar zolang Limburgs Brabants en al die andere dialecten geen talen zijn, zie ik het niet als taal en dat zal ik ook nooit doen. Ik zie niet in waarom Fries een taal is en bv Limburgs een dialect. Alleen maar omdat een of andere idioot dat ooit verzonnen heeft zeker.

    Trouwens je zou eens de betekenis van het woord discrimineren moeten leren, alleen omdat ze Friesland `belachelijk´ maken(wat ze nu ook weer niet echte doen, althans dat zie ik niet terug in je verhaal), betekent niet dat ze discrimineren.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Nou, ik snap het hele probleem niet. Dus die jongens hebben wat gezegd over het feit dat je Fries spreekt dus?! Je bent er toch trots op dat je Fries praat en ook ABN kan praten dus waarom laat je, je zo kwaad maken door die jongens? En daarbij vind ik Fries wel een aparte taal aangezien ik er niks van kan verstaan oftewel iets wat ik niet kan verstaan of herkennen als een vorm van een Nederlandse taal is het voor mij een andere taal.

    Maar men heeft altijd aanmerking/opmerkingen zels op mijn accent, het Plat Amsterdams. Dan denk ik, laat ze maar zeggen wat ze willen. Je accent vertelt waar je vandaan komt en dat je waarschijnlijk trots bent op de stad/provincie/streek waar je vandaan komt.


    Physics is awesome

    Ik zal jullie een leuk, klein geheimpje verklappen: Over een aantal jaar spreekt er helemaal niemand meer een taal, alleen de ik-adoreer-Annabeth-taal.
    Dan is de taalkwestie ook opgelost. :Y)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Wat een gezeik. Ik praat ook brabands en roosendaals zonder ik het merk en de vorige keer in Drenthe hadden we daar echt lol over. Maar om dan zo erover gaan doen vnidt ik echt gezeik


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Yoda schreef:
    Wil niet veel zeggen, maar jij bent nu net zo discriminerend bezig. Guess what? Je bent zelf Nederlands, Fries of niet. Je doet alsof Friesland geen deel is van Nederland en dat het allemaal heel apart is, je doet zelf net zo over Friesland, alleen dan de compleet andere kant op. Met het gedrag dat jij vertoont in dit topic zullen we maar meteen elke stad ook onafhankelijk maken. Oh, nog iets, omdat één groep jongen zo doet, heb je maar 'schijt' aan alle Nederlanders? Kom op zeg. En wat maakt het nou uit wat iemand over je accent/taal zegt. Dat krijgt iedereen die anders praat naar zijn kop gesmeten. Als ik plat Haags ga praten is dat ook zo.

    Natuurlijk kun je gewoon ABN praten, dat kan zo'n beetje iedereen. Wat niet iedereen kan is Fries praten. Ja, die jongens hadden wel wat mogen dimmen, maar dat kun jij momenteel ook gewoon doen. De betere zijn, you know? Want nu zit je je een beetje tot hun niveau te verlagen. Friezen zijn Nederlanders. Ze houden er een eigen taaltje op na, maar spreken net zo hard Nederlands als de rest van Nederland. Natuurlijk mag je trots zijn op het feit dat je Fries bent en het ook spreekt. Snap het probleem van die jongens niet helemaal, maar dat van jou ook niet.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    WhiteQueen schreef:
    (...)
    Fijn voor je,maar zolang Limburgs Brabants en al die andere dialecten geen talen zijn, zie ik het niet als taal en dat zal ik ook nooit doen. Ik zie niet in waarom Fries een taal is en bv Limburgs een dialect. Alleen maar omdat een of andere idioot dat ooit verzonnen heeft zeker.

    Trouwens je zou eens de betekenis van het woord discrimineren moeten leren, alleen omdat ze Friesland `belachelijk´ maken(wat ze nu ook weer niet echte doen, althans dat zie ik niet terug in je verhaal), betekent niet dat ze discrimineren.

    Kijk, dit vind ik nu typisch een reactie die weer veel te ver gaat. In alle discussies moet jij nét weer even verder gaan dan een ander.
    Fries is en blijft een erkende taal, daar kun je wel heel lullig over doen, maar het blijft toch zo. Daarnaast is Friesland (het Noorden) altijd wat meer gescheiden geweest van het centrale Holland, wat iemand ook zegt. En je kunt je wel druk maken over die dialecten, maar het wordt toch niet anders! Vlaams is ook geen erkende taal, jammer dan! Zo blijft er altijd wel iets om over te discussieren.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Yoda schreef:
    Wil niet veel zeggen, maar jij bent nu net zo discriminerend bezig. Guess what? Je bent zelf Nederlands, Fries of niet. Je doet alsof Friesland geen deel is van Nederland en dat het allemaal heel apart is, je doet zelf net zo over Friesland, alleen dan de compleet andere kant op. Met het gedrag dat jij vertoont in dit topic zullen we maar meteen elke stad ook onafhankelijk maken. Oh, nog iets, omdat één groep jongen zo doet, heb je maar 'schijt' aan alle Nederlanders? Kom op zeg. En wat maakt het nou uit wat iemand over je accent/taal zegt. Dat krijgt iedereen die anders praat naar zijn kop gesmeten. Als ik plat Haags ga praten is dat ook zo.

    Natuurlijk kun je gewoon ABN praten, dat kan zo'n beetje iedereen. Wat niet iedereen kan is Fries praten. Ja, die jongens hadden wel wat mogen dimmen, maar dat kun jij momenteel ook gewoon doen. De betere zijn, you know? Want nu zit je je een beetje tot hun niveau te verlagen. Friezen zijn Nederlanders. Ze houden er een eigen taaltje op na, maar spreken net zo hard Nederlands als de rest van Nederland. Natuurlijk mag je trots zijn op het feit dat je Fries bent en het ook spreekt. Snap het probleem van die jongens niet helemaal, maar dat van jou ook niet.


    Dit dus.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.