• Hey iedereen!
    Voor Filosofie moet ik dus een presentatie houden en ik vind het daarom ook wel interessant om jullie meningen erin te verwerken. Mijn vraag is dus of jullie zo uitgebreid mogelijk kunnen redeneren op deze stelling; “Bij vrijheid van meningsuiting heb je het recht om te beledigen”. Ik kan namelijk ook eigenlijk niet veel voor-argumenten voor deze stelling bedenken, dus als jullie eens zouden willen doen alsof jullie voor zijn, zou ook wel helpen, haha.

    Dus heeft iemand goede redeneringen voor deze stelling? Ik zou jullie heel dankbaar zijn! :'D

    EDIT:Ik heb niet alleen voor-argumenten nodig hoor! Tegenargumenten zijn ook gewenst! :'D

    [ bericht aangepast op 22 april 2012 - 16:23 ]

    Ik ben voor ja. Als iemand jou de toestemming geeft om je mening te uiten, dan mag je zeggen wat je vindt, toch? En als je nu eenmaal negatief denkt over dit onderwerp dan kan die andere persoon daar niets aan veranderen. En misschien is dan de mening die je wil uiten niet beledigend bedoelt, maar is die dat wel.

    Kan je een beetje uit mijn uitleg wijs raken? ;D


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Anders is dit in strijding met de 'wet'.

    Iedereen moet tegen een stootje kunnen. Als je niet tegen kritiek kan, pas je niet in een samenleving met die wet.

    Dit zijn gewoon argumenten. Niet dat dit mijn mening is ;]


    Deep inside, I've never felt alive

    ik ben tegen , omdat je ook je mening kan geven op een vriendelijke en beschaafde manier. Maar natuurlijk waar ligt de grens bij meningsuiting ? want sommige mensen voelen zich bij het minste al beledigt ...


    I'm in love with cities I've never been to and people I never met.

    Brooklyn schreef:
    ik ben tegen , omdat je ook je mening kan geven op een vriendelijke en beschaafde manier. Maar natuurlijk waar ligt de grens bij meningsuiting ? want sommige mensen voelen zich bij het minste al beledigt ...


    Dat is wat ik bedoel. Sommige mensen vatten soms dingen heel anders op dan andere mensen.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Technisch gezien heb je sowieso het recht om te beledigen, als dit niet op discriminerende wijze is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ooh het is zo moeilijk om voor-argumenten te bedenken terwijl je eigenlijk tegen die stelling bent :')


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Ik ben ook tegen.
    Het is niet omdat je de vrijheid hebt op meningsuiting, dat je daarom geen respect meer moet opbrengen voor een ander. Je mag je mening op een ietwat "agressievere" manier doordrijven, maar je hoeft de ander daarbij echt niet te gaan beledigen.

    Woops, sorry, had over het feit gelezen dat je voor-argumenten nodig hebt

    [ bericht aangepast op 22 april 2012 - 16:21 ]


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Tuurlijk. 't Is niet dat het je bedoeling is om iemand te beledigen, je geeft alleen je mening. Dat iemand zich beledigd voelt door jouw mening, doet er verder niet toe. Gaat niet zeggen dat je altijd maar gewoon moet zeggen wat je vindt, er bestaat ook nog zoiets als beleefdheid. Maar voor jouw stelling over vrijheids van meningsuiting zie ik niet in waarom je niemand zou mogen beledigen.


    i put the fun in funeral

    Negligible schreef:
    Ik ben ook tegen.
    Het is niet omdat je de vrijheid hebt op meningsuiting, dat je daarom geen respect meer moet opbrengen voor een ander. Je mag je mening op een ietwat "agressievere" manier doordrijven, maar je hoeft de ander daarbij echt niet te gaan beledigen.


    'Dear girls: a compliment is actually not an invitation to explain how ugly you think you are' - Lisa Cimorelli

    Ja, je hebt het recht om te beledigen. Vrije meningsuiting = ook over personen = je mag zeggen wat je wilt = ook over personen = als je die persoon niet af kan, mag je hem beledigen zonder gestraft te worden.
    Let wel, er is een verschil tussen beledigen en bedreigen


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Negligible schreef:
    Ik ben ook tegen.
    Het is niet omdat je de vrijheid hebt op meningsuiting, dat je daarom geen respect meer moet opbrengen voor een ander. Je mag je mening op een ietwat "agressievere" manier doordrijven, maar je hoeft de ander daarbij echt niet te gaan beledigen.

    Woops, sorry, had over het feit gelezen dat je voor-argumenten nodig hebt


    Nee, tegen-argumenten zijn ook erg gewild hoor! Deze vond ik ook erg goed trouwens! THANKS :'D

    @Iedereen: Echt heel erg bedankt allemaal, jullie zijn me echt geweldig aan het helpen nu! <3

    Wow wat een goede stelling! Echt goed bedacht! Ik denk trouwens dat Beledigingen vaak waarheden zijn die men niet onder ogen durft te komen, dus is het een eerlijke uiting.

    Zolang je maar let op hoe je iets brengt. Wat voor de een heel gewoon is, kan voor een ander erg beledigend zijn al is dat niet zo bedoelt. Ik vind het dus heel belangrijk dat je kunt zeggen wat je wilt. Daarbij kun je gewoon iemand beledigen soms en dat moet ook kunnen. Zolang je de grens maar kent tussen wat een beledigende mening en discriminatie is.


    Til hug og blod.

    Het beste is om het te nuanceren. Voor mijn gevoel hangt het ook af van wie de andere persoon is. Tegen sommige mensen zou ik andere dingen zeggen dan tegen anderen, en ik vind ook niet dat alle mensen gelijk recht hebben beledigd te worden.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Bij die vrijheid hoort een ander belangrijk mensenrecht. Het recht om niet gediscrimineerd te worden. Discrimineren is het schenden van een andere mensen hun mensenrecht. Je kan beledigen in verband brengen met discrimineren.
    Verdere uitleg: als je iemand opzettelijk beledigd, heb je er geen boontje voor en als bijgevolg heb je die persoon ook niet graag in de buurt. Dus je beledigd die persoon om hem niet in je buurt te hebben. Iemand beledigen om hem weg te krijgen of om je beter te voelen dan die persoon is discrimineren.

    Dit is dus een tegenargument.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury