• Lieve mensjes
    Ik zit een soort van met een probleem. Ik hoef pas in de derde mijn niveau van Havo of VWO te kiezen zodat we in de vierde gescheiden kunnen worden. Mijn ouders denken dat ik VWO ambities heb en dat ook makkelijk aan kan maar dat is dus niet zo.
    Ik haal hoge HAVO resultaten maar VWO resultaten moet ik me kapot voor werken. Ik zit nu in de tweede en heb dus nog een jaar om mijn keuze te maken. Hoe maak ik aan mijn ouders duidelijk, op een normale manier waardoor ze niet denken dat ik lui ben, dat ik gewoon geen VWO wil doen omdat ik toch een HBO opleiding wil doen en VWO gewoon te moeilijk voor mij is?
    XXX Squib


    Remember to be ridiculous.

    Stoppable schreef:
    (...)
    Eh, nee. In het begin valt het nog redelijk mee, maar later merk je echt dat er een groot verschil zit. VWO is veel meer werk en op HAVO mag (volgens mij is het nu afgeschaft) je wiskunde zelfs laten vallen (met een maatschappijprofiel). Verder heb je minder vakken en de stof is gewoon simpeler. Wat je in HAVO vier krijgt, krijgen VWO'er meestal al in de derde, als het niet al aan het eind van de tweede is...

    OT: gewoon heel duidelijk zijn dat jij niet zo'n goed gevoel hebt bij VWO. Uiteindelijk maak jij je proefwerken, en niet je ouders. ;]


    HAVO en VWO, is idd een groot verschil. HBO en universitair ligt het verschil alleen voor het grootste gedeelte op een ander vlak: werkwijze. Ik had het dus niet over HAVO/VWO


    Happy Birthday my Potter!

    Mijn broertje had hetzelfde, alleen moest hij al in de eerste kiezen. Hij zat ook op HAVO/VWO, kon VWO makkelijk aan maar hij heeft toch voor HAVO gekozen omdat hij dan zeker weten een diploma haalt en wel nog vrije tijd heeft. Hij gaat na zn HAVO waarschijnlijk VWO doen nog. Dat kan je altijd overwegen (:


    Destroy what destroys you.

    Ik heb het nog even voor jullie gecheckt, aangezien leraren er soms naast zitten (Al zou het vreemd zijn als mijn mentrix die beide heeft gedaan en mijn decaan ons verkeerde voorlichting zouden geven), maar idd het verschil zit hem niet echt in het niveau. De belangrijkste verschillen zijn:
    -Op de universiteit heb je minder contacturen (colleges, werkgroepen enz.) dan op een hogeschool;
    -Je moet een grotere hoeveelheid (Engelstalige) lesstof op de universiteit verwerken dan binnen het hoger beroepsonderwijs;
    -Naast het geven van onderwijs wordt op de universiteit ook wetenschappelijk onderzoek verricht;
    -Het hoger beroepsonderwijs is gericht op de praktijk terwijl het wetenschappelijk onderwijs meer theoretisch en abstract van aard is;
    -In het wo-onderwijs staat vooral de theorie centraal en niet de praktijk. Als student maak je niet alleen kennis met bestaande theorieën maar leer je ook zelf nieuwe theorieën te ontwikkelen.

    Verder ga ik hier geen woorden meer aan vuil maken. Of jullie mij geloven is aan jullie.


    Happy Birthday my Potter!

    Heeeey dat ken ik =D
    Ik zou een van de betere of HAVO zijn, een van de mindere op VWO. Ik koos in groep 8 met mijn eigenwijze kop voor VWO. eerste jaar was easy, tweede jaar stond ik 6 onvoldoendes en heb mezelf driemaal in het rond gewerkt om op te halen en dit jaar zou ik óf blijven zitten, óf naar 4HAVO.
    Uiteindelijk heb ik spijt dat ik niet naar Havo ben gegaan. Ik ken m'n vriendinnen nu al 3 jaar of meer en die ga ik keihard missen.

    Ik zou gewoon HAVO doen, zeker als je HBO wilt doen.
    Zeg maar tegen je ouders dat het anders misschien te zwaar voor je word, en je te weinig vrije tijd overhoudt als je té hard moet werken. Ofzo.


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Rider schreef:
    (...)

    HAVO en VWO, is idd een groot verschil. HBO en universitair ligt het verschil alleen voor het grootste gedeelte op een ander vlak: werkwijze. Ik had het dus niet over HAVO/VWO

    Nee, ik heb het nog aan mijn moeder gevraagd en er wordt gewoon veel meer van je gevraagd op de Universiteit. En dat is een groot verschil.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik ga van MBO naar havo toe. En bij dat, het is inderdaad jou toekomst, en je ouders kunnen je niet tegen houden, right? Behalve als je financieel afhankelijk zal zijn van je ouders. Dat ben ik namelijk ook nog gedeeltelijk omdat je geen flikker krijgt als 18 jarige op VO.


    Alleen maar tranen van geluk