• Ik ga dus waarschijnlijk naar een andere school, wat betekent dat ik mijn profielkeuze opnieuw moet doen (ik ga volgend jaar naar de vierde). Nu ga ik dus gewoon nog steeds NT doen met de vakken:

    - Wiskunde B
    - Natuurkunde
    - Scheikunde
    - Biologie
    - Duits

    Maar nu heb ik daar dus een extra optie; Filosofie. Dit lijkt me wel ontzettend leuk, maar ik wil in mijn vrije deel eigenlijk ook al Geschiedenis. Ik kan Filosofie er bij doen als extra vak, maar dan wil ik wel eerst weten wat het inhoudt. Ik heb namelijk geen inhoudelijke uitleg gehad.

    Dus.. zijn er hier mensen die filosofie doen en die mij willen vertellen wat je dan doet en of het de moeite waard is?
    En hetzelfde geldt voor Geschiedenis eigenlijk, is het te doen? Is het niet téveel wat je moet leren? Aangezien ik ook Filosofie in plaats van Geschiedenis kan doen waardoor ik geen extra vak heb. Maar Geschiedenis lijkt me wel ontzettend interessant..

    [ bericht aangepast op 13 juni 2012 - 17:37 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Ik vind geschiedenis wel interessant ja, maar het ligt maar net aan het onderwerp. Ik heb bijvoorbeeld een schijthekel aan de oertijd etc. maar alles rondom de Romeinen vind ik wel leuk, net zoals de Middeleeuwen en de tijd tussen de ME en nu. Maar het is gewoon net wat je krijgt. Filosofie heb ik nooit gehad nee, maar volgens mij is dat voornamelijk gedachtegangen van verschillende mensen uit je hoofd leren en kunnen uitleggen enzo.


    Life is hard and then we die

    Hmm.. oké. Maar wat ik dus hoorde bij anderen over Geschiedenis was dat je echt héel veel moet leren.. Is het wel een beetje te doen? (:

    [ bericht aangepast op 13 juni 2012 - 17:40 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Geschiedenis is soms wel veel, maar het ligt er heel erg aan of je er de motivatie voor hebt en of je een beetje goed bent in het samenvatten van teksten, aangezien dat wel nodig zal zijn. Ik vind het in ieder geval wel heel erg interessant, al verschilt dat natuurlijk per persoon.

    Filisofie heb ik van de eerste tot de derde klas gehad, maar ik heb het laten vallen omdat ik al een ander extra vak doe. Ik vond het wel interessant, maar wat ik hoor van andere mensen is dat het nu toch wel een stuk ingewikkelder is. Opnieuw, dit ligt er heel erg aan of je er motivatie voor hebt. Misschien zou je gewoon geschiedenis kunnen kiezen, met filosofie als extra vak, zodat je het altijd nog kunt laten vallen?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Geschiedenis valt in 't begin nog wel mee, maar voor SE's en dergelijke moet je wel de stof van voorgaande jaren kennen. Dat betekent in de vijfde al 13 hoofdstukken (althans, op onze school). Niet alles natuurlijk, alleen wat basisgegevens en verbanden kunnen leggen tussen verschillende tijden en omstandigheden, etc. Het is erg interessant, vind ik, maar het is natuurlijk wel zwaar om als keuzevak te nemen.

    [ bericht aangepast op 13 juni 2012 - 17:44 ]


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Corsara schreef:
    Geschiedenis valt in 't begin nog wel mee, maar voor SE's en dergelijke moet je wel de stof van voorgaande jaren kennen. Dat betekent in de vijfde al 13 hoofdstukken (althans, op onze school). Niet alles natuurlijk, alleen wat basisgegevens en verbanden kunnen leggen tussen verschillende tijden en omstandigheden, etc. Het is erg interessant, vind ik, maar het is natuurlijk wel zwaar om als keuzevak te nemen.


    Wij kunnen gewoon alles vergeten als we het hebben gehad, hoogstens noemt de leraar het nog een keer achter af als we iets krijgen waarmee wat we gehad hebben een verband is.

    Maar ik vind Geschiedenis erg leuk, maar je moet wel een fijne leraar hebben (die zorgt ervoor dat GS leuk is =3).


    "Il fine giustifica i mezzi" ~ Niccolò Machiavelli

    Ik zou voor Filosofie gaan. Geschiedenis is écht veel leren, er is heel veel geschiedenis en je moet het wel interessant vinden, en dan de mééste delen. Als er met Geschiedenis maar een paar periodes zijn die je interesseren, dan zou ik het niet doen..

    Ik ga vanaf volgend jaar filosofie doen :3. Weet niet echt hoe de lessen zullen zijn, maar ik heb best veel verstand van dat vak, dus 't zal te doen moeten zijn voor mij.
    Ik heb standaard geschiedenis in mijn pakket, maar ik moet zeggen dat ik daar best tegen op zie. Vind 't nu al aardig lastig, zoveel leerstof.


    i put the fun in funeral

    Filosofie is pittig, héél pittig. Uiteindelijk moet je echt 20 filosofen kennen ofzo en bij geschiedenis, wij althans, moet je 10 tijdvakken leren voor je examen.
    Maar filosofie moet je niet licht over denken. Je moet veel kunnen toepassen en kunnen denken op de manier van bijvoorbeeld een of andere filosoof en dan vergelijkingen maken en blabla. Heel zwaar.

    [ bericht aangepast op 13 juni 2012 - 17:56 ]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ik heb filosofie als vak, en het is inderdaad vrij pittig. Maar je leert er ook ontzettend veel van, en ik heb er na één jaar al veel aan gehad. Het kan soms best uitputtend zijn voor je geest, maar als je het aankunt, is het zeker een verrijking van je wereld.
    Wat betreft geschiedenis, dat valt me eigenlijk nu nog best mee. Ik heb nog maar net de vierde gehad nu en het vak lag eigenlijk ongeveer op hetzelfde niveau als de voorgaande jaren, dus veel verschil heb ik niet gemerkt. Er wordt wel dieper op de onderwerpen ingegaan, en dat is leuk.


    This is the part of me, that you're never ever gonna take away from me.

    Ja kijk, het is wel zo dat ik wel echt goed kan leren. Ik heb op Geschiedenis nog nóóit lager dan een 7 of een 8 gehaald. En het is ook niet echt zo dat er maar een paar periodes zijn die me interesseren.
    Alleen als ik dat zo lees van filosofie, begin ik toch wel te twijfelen. Ik ben wel écht geïnteresseerd er in, maar zoals ik het nu hoor is het wel echt lastig.. Uggh.. ik weet het echt niet..

    @Hobbiton, dat dieper op de stof in gaan klinkt inderdaad goed :')

    [ bericht aangepast op 13 juni 2012 - 18:07 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    ik heb gehoord, dat geschiedenis in de bovenbouw heeeeeel veeeeeel werk is...

    ik ga volgend jaar naar de vierde en ik heb
    NG/NT
    frans
    natuurkunde
    wiskunde B
    economie
    scheikunde

    enz.:9~


    Miep

    Filosofie is vooral lange teksten leren, maar toch best leuk. Het is niet alleen leren, ook discussies en gesprekken enzo.. *tenminste dat hadden wij heel erg* Echter is het alleen wel enorm veel leerstof en vaak lange teksten met moeilijke woorden.. Wij hadden het boekje rede en religie voor examen.. Een heel dik boek over een enorm saai onderwerp xD dus ik hoop voor je dat als je het kiest er betere onderwerpen komen. Het is wel heel interessant vond ik altijd!

    Dan is geschiedenis denk ik iets makkelijker om te leren. Het is ook veel om te leren, maar makkelijker geschreven.


    It's never gonna happen, Guys.

    Geschiedenis is opzich wel te doen in de vierde. Ik weet niet welk niveau je doet, maar op vmbo-t gaat het vooral om de 20e eeuw. Dat is wel interessant omdat het veel om de wereldoorlogen e.d. draait. Minder leuk is de Industrialisatie en Staatsinrichting(ja dat zegt een geschiedenisfreak als ik xD).

    Filosofie heb ik geen ervaring mee.


    How many legs does a dog have if you call the tail a leg? Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg.

    Nee, ik doe VWO (;


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wat is het verschil tussen filosofie en geschiedenis?:X


    "I solemnly swear that i am up to no good."