• Gisteren was ik doelloos door facebook aan het scrollen – totdat de volgende kop ineens mijn aandacht trok:
    " Precies een jaar geleden vond mijn moeder mij op mijn kamer in een plas urine en bloed. "

    Nieuwsgierig als ik was drukte ik op de link en het verhaal wat ik onder ogen kreeg vond ik zo mooi dat ik besloot het hier te delen:
    de link naar het verhaal.
    Ik weet het: het is lang, het is veel tekst, er staan weinig plaatjes bij. Maar lees het als je denkt dat je er interesse in hebt.
          Ik heb het idee dat veel personen nog denken dat personen met schizofrenie twee persoonlijkheden hebben die af en toe afwisselen: je kan op het ene moment een bloeddorstige moordenaar zijn terwijl je op het andere moment een lief schattig meisje bent. Maar dit verhaal laat zien dat – dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Er zijn verschillende typen schizofrenie en dit is er een van.

    Zoals de man in zijn verhaal op het laatste afsluit:
    Het is 2014. Mentale ziektes zouden geen taboe meer moeten zijn, het zou niet meer iets moeten zijn dat ons voor altijd besmet. Het doorbreken van dit taboe begint bij jezelf.

    [ bericht aangepast op 28 okt 2014 - 13:41 ]


    •

    Ik ga thuis even lezen. Mt dus (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Gelukkig worden mentale ziekten echt steeds serieuzer genomen tegenwoordig. Ik vind het trouwens erg moedig dat hij zijn hele verhaal uitgetypt heeft en openbaar heeft gemaakt om anderen te kunnen helpen.
    Mijn opa was schizoaffectief, dat was een hele moeilijke tijd. Zeker omdat ze er lang over deden om de diagnose te stellen en hij veel verkeerde medicijnen kreeg, of medicijnen die niet goed samen gingen. Ze hebben mij ook getest hierop, maar gelukkig denken ze dat ik het niet heb.


    Your make-up is terrible

    Majikku schreef:
    Ik ga thuis even lezen. Mt dus (:


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Met die 'meerdere persoonlijkheden' verwar je schizofrenie waarschijnlijk met DIS (eerder MPS - Meervoudige Persoonlijkheidsstoornis).

    [ bericht aangepast op 28 okt 2014 - 15:54 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Anomaly schreef:
    Met die 'meerdere persoonlijkheden' verwar je schizofrenie waarschijnlijk met DIS (eerder MPS - Meerdere Persoonlijkheidsstoornis).


    Yesh indeed – alleen ik het het idee dat veel personen dat onder schizofrenie scharen omdat het op die wijzen wel eens in films naar voren komt zetten etc.


    •

    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Derive schreef:
    (...)

    Yesh indeed – alleen ik het het idee dat veel personen dat onder schizofrenie scharen omdat het op die wijzen wel eens in films naar voren komt zetten etc.

    Klopt. Ik heb dat ook heel lang gedacht mede door de media.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Achlys schreef:
    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    Ik sluit mij hierbij aan.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Achlys schreef:
    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    "I have written you down. Now you will live forever, and all the world will read you."

    Achlys schreef:
    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    :)

    Achlys schreef:
    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    This


    26 - 02 - '16

    Achlys schreef:
    Interessant om te lezen, inderdaad. Mentale ziektes worden altijd maar afgeschilderd met zo'n algemeen beeld dat mensen nooit werkelijk weten hoe het in elkaar zit, helaas.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Derive schreef:
    (...)

    Yesh indeed – alleen ik het het idee dat veel personen dat onder schizofrenie scharen omdat het op die wijzen wel eens in films naar voren komt zetten etc.


    Dat klopt. Dat is hoe de meeste mensen denken over schizofrenie, net zoals vaak gedacht wordt dat mensen met een mentale ziekte gevaarlijk zijn. Integendeel: Ze zijn juist vaker het slachtoffer van criminaliteit.

    En voor iedereen die schizofrenie interessant vind is hier een Nederlandse film. (Het is de officiële site dus dit linkje overtreed geen regels)

    Deze film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, en het verhaal is het verhaal van de regisseur: Die lijdt namelijk aan schizofrenie en vertelt over hoe het ontstaan van de ziekte voor hem was. De film heet Verloren Jaren omdat hij, zoals hij het beschreef, dus een flink aantal jaren echt kwijt is geraakt aan de ziekte.
    Het meest interessante van alles is dat deze man toen hij in de collegezaal kwam 2 jaar geleden geen medicatie meer gebruikte: Hij kon merken wanneer er een nieuwe psychotische episode aan zat te komen en door zich dan af te zonderen en rust te nemen kon hij dat weer terugdringen


    quidquid excusatio prandium pro

    Dit is fucking eng.....ik HEB Psychose.....en dit maak ik ongeveer elke nacht mee (behalve dat bloed en urine gedoe)

    Niet dat ik geloof dat ik schizofrenie heb, maar ik heb dit altijd al gehad (MCDD is kans groot op psychose)


    ik praat er met niemand over....

    Majikku schreef:
    Ik ga thuis even lezen. Mt dus (:


    'The best way to predict the future is to create it'.