• Ik irriteer me op dit moment DOOD aan mijn zestien jarige zus. Ze eet zooo ongezond. Het is echt niet normaal.
    Ze eet nooit groente en fruit, alleen maar grote hoeveelheden snoepjes/koekjes/ijsjes/etc. Zo neemt ze als ''tussendoortje'' vijf chocolade suikerwafels, een heel pak moorkoppen of een heel pak roze koeken. Dus nu is het moment eindelijk aangebroken dat ze de titel ''te dik'' heeft gekregen. Ze zegt al een halfjaar dat ze op dieet is maar er komt niks van. Als avondeten neemt ze altijd biefstuk en s'ochtends bakt ze slechts eieren. Ze houdt stug vol dat dit alles is wat ze op een dag eet, maar dan vind je bijvoorbeeld weer een lege bak ben & jerry's op haar kamer liggen. Ik zeg niet dat het goed is om alleen eieren en biefstuk te eten, maar ze moet gewoon kappen met al dat ongezonde eten. Ze moet gewoon groeten en fruit eten en SPORTEN. Want ze zit altijd met haar reet op de bank en weigert wat te doen. Heel erg veel mensen hebben er wat over gezegd (Mijn moeder, haar beste vriendin, ik) maar ze wil er gewoon niet naar luisteren.
    Ik zeur er niet alleen over omdat ik me dood voor haar schaam (ja, dat doe ik echt) maar ook omdat het ontzettend slecht is voor haarzelf.
    Ze zeurt altijd alleen maar dat ze niks lust (ze lust echt niks) maar ze zeurt ook dat ze te dik is. Ik heb al meerdere keren voorgesteld samen met haar te gaan sporten maar dat wil ze niet. Ook heb ik geprobeerd haar te helpen met eten maar dan kocht ze in tussenuren op school toch altijd weer eten. Dus ik ben wanhopig. Wat moet ik doen?

    Zit ze wel lekker in d'r vel?


    Interdum lacrimae pondera vocis habent

    Ze heeft een wake-up call nodig. Als ze zelf de gevolgen ervan gaat zien, gaat ze denk ik wel anders denken. Maar dan is het helaas al wel te laat. Succes met je zus.


    "I'm a loser, that means I've been lost before."

    Negligible schreef:
    Ik vind het nogal raar dat je je schaamt voor je zus omdat ze dik is? Het is toch haar keuze en haar lichaam en als zij zich goed voelt zo, waarom haar niet gewoon laten doen. Ik denk niet dat je haar echt zal kunnen helpen door de hele tijd te zagen, want ze wil het duidelijk niet. Er zal volgens mij wel een punt komen waar ze begint te twijfelen aan haarzelf en haar eetpatroon. Tot dan denk ik niet dat je veel kunt doen


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Tigger schreef:
    (...)

    WAt voor soort kanker? Van soort eetgewoonten? Gelieve ook de wetenschappelijke bron te plaatsen. Ik heb namelijk nog noooooit van mijn leven gehoord dat je kanker kunt krijgen van gewoonten. Wel dat bepaalde types voedsel (ZOALS TOMATEN) een verhoogde kans op kanker geven, maar da's niet wat jij zegt D:


    Bij biologie hebben we net de hele werking ervan geleerd. Dat ga ik hier niet helemaal overtypen, maar als je het toch per se wilt weten, zoek in de bib naar "bio voor jou 6". En daarbij, tip gewoon in google 'slechte eetgewoontes kanker' en je vind duizenden bronnen. Hier even de twee eerste: Bron 1, Bron 2. Ik vind het eigenlijk raar dat mensen dat niet weten, maar goed. (':


    If we had not a soul, music would have created it.

    Al dat gezever over kanker door eten ... Kanker kun je altijd krijgen en tegenwoordog bijna door alles wel. Zelfs babyshampoo bevat kankerverwekkende stoffen; Moeten we dan ook maar stoppen met ons haar wassen? Of ademen in de grote steden waar de lucht vervuild is? Het gaat om balans hebben.

    [ bericht aangepast op 21 juni 2012 - 9:34 ]


    Til hug og blod.

    Gezond eten kan super lekker zijn. Je moet er veel tijd en energie in steken om uit te vinden wat je kwa gezond eten echt lekker vind en om te bereiden.
    Maak is bijvoorbeeld zelf soep, het zo makkelijk om te maken en super lekker. En super gezond.
    Veel dingen wat je tegenwoordig in de winkel koopt is allemaal zoet gemaakt de nederlanders zijn zoete eters.
    Een goed ontbijt is zo ontzettend belangrijk. Je mag ook maar 3 eieren in een week. Aangezien eieren als je ze te veel ook ongezond word.
    Leren lekker koken is ook wat je moet doen, probeer eens zelf soep te maken of een sandwich.
    Of een lekkere pasta met veel groente in de saus verwerkt.


    Some angels have no wings.

    Retaliate zei op 21 juni 2012 - 9:33:

    Al dat gezever over kanker door eten ... Kanker kun je altijd krijgen en tegenwoordog bijna door alles wel. Zelfs babyshampoo bevat kankerverwekkende stoffen; Moeten we dan ook maar stoppen met ons haar wassen? Of ademen in de grote steden waar de lucht vervuild is? Het gaat om balans hebben.



    Dat is niet waar dat je daar door kanker kan krijgen. Je kan het krijgen alleen vaak krijgen mensen hartklachten, klachten met hun aderen. Pijn aan hun spieren en botten, een te hoge bloeddruk. Veel te hoge cholesterol gehalte.


    Some angels have no wings.

    Tja ik zou zeggen, het is haar eigen leven.
    Jij en genoeg anderen hebben hun best gedaan om haar te helpen, maar als ze dat niet wil is er niks aan te doen


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Meestal als iemand ineens radicaal op een ander eetpatroon overgaat zit er iets emotioneels achter. Ik heb ook altijd een terugval naar slecht eten als ik heel veel stress heb of als ik me heel erg rot voel. Misschien moeten jullie daar eens naar gaan kijken, in plaats van haar te vertellen dat ze haar eetpatroon moet veranderen.


    Life is hard and then we die

    Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik heb zelf zo'n periode meegemaakt dat ik teveel at en heel veel overgewicht had. Het enige verschil is misschien wel dat ik het zelf ook inzag dat het verkeerd was, maar ik kon er gewoon niet mee ophouden. Het is iets heel moeilijk, eens je begonnen bent met al die zoete lekkere dingen, is het moeilijk om in te zien dat je die niet meer mag eten, of toch voor een tijd niet om af te vallen. Ik hoop alleen voor je zus dat ze het niet té ver laat komen. Als ze teveel aankomt op een korte tijd, heeft ze daar later veel problemen door.
    Veel kan je niet doen als je zus zelf niet wilt, ik wou er zelf ook niets aan doen, tot de dokter me heeft doen inzien dat als ik nu niets deed, ik wel eens hartproblemen zou kunnen krijgen. Ik denk niet dat je haar moet verplichten, of toch écht moet dwingen, volgens mij helpt dat niet. Ze moet zelf de klik maken en zien dat het te ver gaat en bij sommige mensen duurt dat lang. Ik kan er zelf over meespreken, bij mij is het nu 2 jaar geleden en het is nog steeds moeilijk om de discipline te hebben om geen hele bak Ben & Jerry's op te eten.
    Misschien is het een suggestie dat je aan je ouders vraagt of ze niet veel snoep enzo meer willen meenemen? Natuurlijk heb je dan wel nog het probleem dat ze het zelf kan kopen.
    Hmmm, ik weet niet of deze reactie veel helpt... achja.

    Het is lief dat je je zo om je zus bekommert, maar het is jouw verantwoordelijkheid niet. Het is haar lichaam en haar leven, ik weet dat het rot klinkt - maar het is nou eenmaal niet anders.
    En als je dan toch zonodig iets voor haar wil doen; wijs haar dan niet constant op wat ze allemaal verkeerd doet - daar gaan mensen zich erg slecht door voelen - en geef haar ook eens een complimentje.


    I solemny swear I'm up to no good.