• Ik weet niet precies waar dit thuishoorde, maar aangezien het deels ook gaat om mijn eigen verhaal, plaats ik het hier.
    Wat trekt jou aan omtrent verhalen? En dan heb ik het over het gedeelte waar de fanfictions wegvallen en het gaat om 'onbekende personen'. Wat geeft die stoot om verder te lezen? Is het de schrijfstijl of jouw nieuwsgierigheid? Of gaat het je toch meer om de tijd waarin het geschreven is? Ik zou namelijk eens willen weten wat jullie eisen zijn voor een goed geschreven verhaal omdat ik zelf bezig ben met een verhaal hier (The Devil's Handbag, staat op mijn profiel) en me afvroeg wat een lezer zo aantrekkelijk vindt aan een verhaal.


    Searching heavens for another earth

    Omg, ik heb heel veel eisen;

    1. Ik wil niet weten hoe de hoofdpersonen eruit zien. Dus geen verwijzingen naar celebs of tumblr girls die je hebt gevonden. En ze mag niet blond zijn.
    2. Je schrijfstijl moet mooi zijn, ik hoef geen perfecte beschrijvingen te hebben van een plaats maar het moet duidelijk zijn en helder.
    3. Als de hoofdpersoon een meeloper is of iemand die nooit voor zichzelf opkomt is het een afknapper...
    4. De template en voorkant van je verhaal moet mooi en verzorgd zijn. Geen grote omschrijvingen op de voorkant. I don't like that.
    5. De tijd maakt niet veel uit.
    6. Ik hou niet van de 'wij-vorm'.

    ... Omg. I can't live with myself.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Wat mij aantrekt in een verhaal is zonder twijfel een duidelijke schrijfstijl. Één zonder spel-, grammatica- en interpunctiefouten, in ieder geval. Ook vind ik té gedetailleerde schrijfstijlen ('ik bond mijn lange lichtblonde haar in een los knotje dat rommelig in mijn nek hing') heel storend. Dan heb ik liever iets als; 'ik deed snel mijn haar in een knot zodat het niet zo in de weg zat'.
    Afgezien van de schrijfstijl vind ik het ook heel belangrijk dat er een duidelijke verhaallijn in zit. Eigenlijk wil ik het liefst drie stappen zien; een aanleiding, een probleem, een oplossing. Heel belangrijk is het dat aan het einde van het verhaal alle vragen beantwoord moeten zijn. Neem bijvoorbeeld een detective; als de hoofdpersoon daar een verdacht stuk papier in vindt waar verder niet veel meer naar gekeken wordt, moet er voor mijn gevoel aan het einde van het verhaal in ieder geval nog even kort uitgelegd worden wat dat stuk papier daar deed en wat voor rol het in het verhaal speelde. De vragen hoeven niet ontzettend van belang te zijn voor de hoofdlijnen van het verhaal, maar een goede story is pas afgerond wanneer alle vragen echt beantwoord zijn.
    Nu heb je al de schrijfstijl en de verhaallijn. Dat is nog niet alles. De karakters. De personages in een verhaal moeten diepgang hebben. Als je alleen maar met Mary Sue's schrijft (overmatig "perfecte" personages zonder kwalen en gebrekken) verpruts je heel vaak je verhaal, hoe briljant je verhaallijn en schrijfstijl ook mogen zijn. Neem nou Sneep uit Harry Potter; hij was niet zomaar een gemene leraar. Hij had een heel verhaal achter zich, een diepgaand verhaal dat meerdere fans zo heeft geroerd dat de tranen in de ogen kwamen. Het is mooi om te zien hoe karakters een transformatie doorgaan, niet noodzakelijk qua uiterlijk maar qua innerlijk zeker. Je hoeft heus niet alle karakters een hele levensbeschrijving te geven, zolang je je er maar wel bewust van bent dat perfecte mensen niet bestaan, dus perfecte karakters ook niet. Iedereen heeft wel een zwakheid; of dat nou een woedeprobleem of angst voor spinnen is, dat maakt niet zoveel uit.
    Oh, en nog een laatste ding; romantiek lost niet alles op. Een verhaal dat alleen maar over de liefde gaat en verder geen onderliggende verhaallijn heeft vind ik persoonlijk verschrikkelijk oninteressant.

    Dit is denk ik alles waar jij iets aan hebt. Ik heb een hele checklist met aspecten die een goed verhaal (in mijn ogen) moet hebben, maar die zijn een stuk meer op mijn eigen smaak gericht. Dit is iets algemener (doch, een eigen mening, dus als mensen het hier helemaal niet mee eens zijn snap ik dat best) dus besloot ik dit hier toch te zetten. En dit is veel langer geworden dan ik eigenlijk dacht, oeps. ><


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Uneventful schreef:
    Omg, ik heb heel veel eisen;

    1. Ik wil niet weten hoe de hoofdpersonen eruit zien. Dus geen verwijzingen naar celebs of tumblr girls die je hebt gevonden. En ze mag niet blond zijn.
    2. Je schrijfstijl moet mooi zijn, ik hoef geen perfecte beschrijvingen te hebben van een plaats maar het moet duidelijk zijn en helder.
    3. Als de hoofdpersoon een meeloper is of iemand die nooit voor zichzelf opkomt is het een afknapper...
    4. De template en voorkant van je verhaal moet mooi en verzorgd zijn. Geen grote omschrijvingen op de voorkant. I don't like that.
    5. De tijd maakt niet veel uit.
    6. Ik hou niet van de 'wij-vorm'.

    ... Omg. I can't live with myself.

    Oh, en dit. Absoluut dit ^^
    Nou, wie heeft hier nou veel eisen? :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Oh, en dit. Absoluut dit ^^
    Nou, wie heeft hier nou veel eisen? :'D


    You win! I feel the urge to call you master..


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    En ik ben het ook eens met Wiarda's reactie.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Ah, hier heb ik al heel veel aan. Vooral het stuk waarin Wiarda hierboven aanduidt dat een verhaal niet té gedetailleerd moet worden, vind ik zelf een hele goeie. Persoonlijk heb ik vaak ook moeite om de lat niet te hoog te leggen. Lange, saaie zinnen; dan ben ik snel pleite.

    Heel erg bedankt voor jullie reacties.


    Searching heavens for another earth

    Uneventful schreef:
    (...)

    You win! I feel the urge to call you master..

    KNEEL! (:<
    Nee, haha, ik ben gewoon een beetje een Pietje Precies op dit vlak. Eigenlijk zou ik al mijn eisen een keer moeten uittypen en dan een verhaal schrijven dat er precies aan voldoet. Ik betwijfel of me dat zou lukken :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik knap echt heel erg snel af op spelfouten. Daarnaast wil ik graag verhalen lezen die veel fantasie met zich meebrengen, anders vind ik er weinig aan.
    Het moet mooi, duidelijk en vlot geschreven zijn en ook wil ik voor verrassingen staan.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Wiarda schreef:
    (...)
    KNEEL! (:<
    Nee, haha, ik ben gewoon een beetje een Pietje Precies op dit vlak. Eigenlijk zou ik al mijn eisen een keer moeten uittypen en dan een verhaal schrijven dat er precies aan voldoet. Ik betwijfel of me dat zou lukken :'D


    Same problem haahah. We verwachten altijd perfect.


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Uneventful schreef:
    (...)

    Same problem haahah. We verwachten altijd perfect.

    Inderdaad. Er zijn nu slechts een paar verhalen die ik écht heel leuk vind en die zijn allemaal van dezelfde schrijfster. Bedroevend, eigenlijk. ><


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ten eerste moet de titel me aanspreken. Ik lees nooit een verhaal dat begint met een x,~-en dat soort tekens.
    Ten tweede moet de verhaallijn origineel zijn,wat heel moeilijk is blijkbaar -voor sommigen-,het moet goed geschreven zijn en het moet niet te langdradig zijn/worden. En er moet liefde inzitten. Als er geen liefde in voorkomt,lees ik het niet. Dit is het wel zo'n beetje. (:


    Il vaut mieux vivre avec des remords qu'avec des regrets.

    Spelfouten, felgekleurde templates, smileys. Dat zijn dingen waar ik me heel erg aan kan ergeren en dan haak ik ook meteen af. Kijk, ik vind het niet erg als je niet weet of een woord met een 'd' of een 't' eindigt, want dat weet ik zelf ook niet. Ook al is het me al honderd keer uit gelegd. Maar woorden zoals 'zonnestraal' schrijven als 'sonnestraal' of dat soort fouten, dat vind ik zonde.

    Verder lees ik absoluut geen verhalen met elk hoofdstuk een andere pov. Dat is verwarrend en dan raak ik de draad kwijt.

    Verder lees ik geen horror, actie of thriller. Niet omdat ik daar zogenaamd niet tegen zou kunnen maar simpelweg omdat de meeste mensen niet in staat zijn om het spannende gevoel over te brengen. Daarbij ben ik meer van de zoetsappige romantiek, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur.

    Verhalen met een aansprekende titel. En vooral een niet té lange titel.

    Lange hoofdstukken. Heerlijk. Ik vind het prettig lezen als de hoofdstukken lang zijn. Ze kunnen van mij niet lang genoeg zijn. Ik vind het zeer irritant om hoofdstukken te lezen die maar uit 300 woorden of zo bestaan.

    Zelf lees ik het liefst in de hij/zij variant, alhoewel ik zelf het liefst schrijf in de ik-persoon.

    Verder heb ik niet echt veel eisen. Meestal klik ik op een verhaal en kijk of de beschrijving, titel of cover me aanspreekt en begin dan in de wilde weg te lezen. Als het me niet aanspreekt haak ik halverwege toch wel af, en anders zet ik elk hoofdstuk trouw een reactie.

    Maar natuurlijk is niemand perfect en schrijft niemand hetzelfde. Ik zelf schrijf ook niet perfect, in tegendeel zelfs. Dus ik zie ook vaak 'fouten' of 'irritaties' door de vingers.

    [ bericht aangepast op 29 juli 2012 - 10:17 ]


    Chaos is a ladder.

    Ik vind vooral de schrijfstijl van een verhaal heel belangrijk. Ik houd ervan als iemand op een poëtische manier schrijft, alles gedetailleerd verteld en het tegelijkertijd voor elkaar krijgt om het niet langdradig te maken.
    Verder vind ik het heel belangrijk dat een verhaal in één taal geschreven is.
    De personages moeten ook goed uitgewerkt zijn. Complexe karakters die me op het verkeerde been zetten vind ik leuk. Als ik van te voren al over iedereen weet dat hij/zij heel erg goed of heel erg slecht is, heeft het verhaal in mijn ogen veel minder charme dan wanneer je over bepaalde personen twijfelt.
    Ik vind het ook wel prettig als er een duidelijke beschrijving bij het verhaal staat. Het hoeft echt niet een samenvatting van een halve pagina te zijn, maar ik wil wel een duidelijk beeld hebben van de inhoud.
    Spanning moet ook absoluut in een verhaal zitten. Ik vind het geweldig om overmand door nieuwsgierigheid op het volgende hoofdstuk te klikken omdat ik zo graag wil weten wat er gaat gebeuren.

    Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

    [ bericht aangepast op 29 juli 2012 - 11:06 ]


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    Eén ding dat voor mij echt ENORM belangrijk is: alinea's. Als je een plak tekst van de 500+ woorden zonder alinea's neerzet, wordt ik helemaal gek van de plak tekst die ik moet lezen. En dan heb ik het niet meteen over na elke zin witregels gebruiken, maar af en toe een tab'je ergens leest al meteen fijner weg.
          Daarnaast, het liefst in het Nederlands geschreven, mooi gedetailleerd en zodat je het gevoel hebt dat er gezocht is naar het perfecte woord om iets te beschrijven.
          De personages goed uitwerken is ook een belangrijk punt. Ik wordt altijd meteen verliefd op een boek als er een ietwat mystrieus personage in voorkomt die verschrikkelijk lieftallig overkomt op een ander personage. Denk aan Peeta van THG, of een personage van een ander boek dat ik las. En inderdaad zoals Mercurial zegt zijn complexe karakters ook heel erg leuk in een verhaal.
          Hou de inhoud/samenvatting duidelijk. Ik vind het niet erg als hij ietwat lang is, aangezien ik dat zelf ook heb bij complexe verhalen, maar ik houd wel van een duidelijke samenvatting, maar dan niet zo duidelijk dat je weet wat er gaat gebeuren. Een samenvatting die interesse opwekt en duidelijk laat merken wat voor soort verhaal het is.
          Verder houd ik ook niet van teveel drama. Als er een hoofdpersonage is waarbij alles fout gaat, haar hele wereld instort en alles vreselijk lijkt, ben ik al snel afgeknapt. Er gaat nooit bij iemand alles fout. Als je imperfecte hoofdpersonages zoekt, zoek het dan verder weg dan snijden, ouders die ruzie maken en verkrachting. Niet alle problemen draaien daarom, wat dus wel in de meeste verhalen blijkt. Als je iets zoekt waardoor je personage imperfect lijkt, maar toch het hele verhaal 'leuk' maakt, zou ik je Degrassi aanraden. Die serie is geweldig, terwijl elke tiener daar problemen heeft.
          Ik lees het liefst in ik-vorm, maar hij-vorm vind ik ook wel lekker weglezen. Vormen buiten dat vind ik niet echt lekker lezen, maar kies voor wat het beste wegschrijft. Vaak is hij-vorm schrijven erg wennen.
          Daarnaast vind ik dat een hoofdstuk wel wat woorden mag hebben. Laten we het houden op een minimaal van ongeveer 600 woorden tot zo'n 1500/2000. Dat is wel ongeveer het aantal woorden dat fijn wegleest voor een hoofdstuk. Minder dan 600 wordt meestal gewoon irritant om te lezen, aangezien het meestal kort is en en weinig gebeurd.


    Just keep your head up. Stick on the ice.

    Ik knap meteen af op story's met een schrijfstijl die mij minder aanstaan.
    Mijn favoriete 'stijl' is met veel details (;
    hoop dat je dr iets aan hebt :P

    -x-