• Ik heb dus een profiel gekozen omdat ik naar de vierde ga. Ik heb NT met alle exacte vakken, Duits, Geschiedenis en filosofie. Goed, ik heb onder andere NT gekozen omdat ik daar naar mijn weten alles mee kon. En de laatste twee vakken simpelweg omdat ze me leuk leken. Bij de laatste - wat een éxtra vak is - heb ik zelfs gedacht van; als het me toch niet ligt, kan ik het altijd nog laten vallen, of veranderen. (Iets wat mogelijkheden geeft als het volgende echt een probleem vormt.)

    Goed, even to the point. Ik zat dus een beetje op wat sites te kijken en stuitte op een studie die me óók best wel leuk leek. Communicatie-wetenschappen. (Naast het andere tiental studies dat me leuk lijkt - studies die eventueel wel NT/NG vereisen). Voor Communicatie-wetenschappen was echter wel de aanbeveling om M&O te hebben. Nu heb ik dat dus duidelijk niet. Maaar... het is alleen een aanbeveling, geen vereiste... Weet een van jullie of als je een aanbevolen vak niet hebt, je echt veel minder kans hebt bij een studie? Verder staat er namelijk wel bij dat NT gewoon een goed profiel is...

    Iemand die hier wat verstand van heeft?

    [ bericht aangepast op 27 aug 2012 - 21:55 ]


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Vraag je decaan of mentor, in ieder geval de persoon die je begeleid en adviseert in jeprofielkeuze en je verdere loopbaan.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    M&O staat voor Management en organisatie. Het is een uitbreiding op Economie, maar dat heb je ook niet gekozen. En of er op word gelet? Ik weet het niet. Ik gok dat alles in de les toch nog eens word behandeld voor de mensen die het niet weten/snappen.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    @CyberLord: Ja, maar je kunt M&O naar mijn weten wel gewoon kiezen zonder Economie. Dus dat maakt niet zoveel uit, voor zover ik weet..
    En ja, dat is wel waar..

    @Blomkvist: nog niet eens aan gedacht! Als ik voordat ik met school begin er nog niet uit ben, zal ik dat zeker doen :')


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Ik heb één periode M&O gehad, het was echt een hel D:
    Toen heb ik het gewisselt voor een ander vak, maar ben ook naar de decaan geweest, omdat de studie die ik wilde doen ook M&O aanraadde.
    Mijn decaan zei dat M&O niet nodig was, omdat je op de opleiding toch weer opnieuw M&O krijgt, maar als je het al hebt gehad op school, heb je gewoon een streepje voor op de rest.
    Dus je hóeft het niet als vak te hebben, maar het zou wel handig zijn, zodat je als je die opleiding gaat volgen, al een paar onderdelen van M&O weet.
    Ik zeg: doe het niet, het was echt een hel, al ben ik best goed in economie, maar M&O... (cat)


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Het is aanbevolen dus daar zouden ze in principe geen probleem van mogen maken naar mijn weten. M&O is Economie in het klein, eenschalig. Ik weet niet of Eco je ligt.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    @Lancaster, haha, ja dat was ook al wat ik van een goede vriend hoorde. Toen dacht ik wel besloten te hebben om het niet te doen, maar toen ik zag dat het wel daadwerkelijk aangeraden werd voor een - in mijn ogen - leuke studie, begon ik toch te twijfelen. Maar het is dus niet zo dat je toelatingskans echt minder wordt als je het niet hebt bij bepaalde studies?

    Edit: @Criska: Economie ligt me niet slecht. Ik had er eigenlijk altijd wel een 7/8 voor. Daar ligt het probleem dus niet :')

    [ bericht aangepast op 27 aug 2012 - 22:06 ]


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Aurorae schreef:
    @Lancaster, haha, ja dat was ook al wat ik van een goede vriend hoorde. Toen dacht ik wel besloten te hebben om het niet te doen, maar toen ik zag dat het wel daadwerkelijk aangeraden werd voor een - in mijn ogen - leuke studie, begon ik toch te twijfelen. Maar het is dus niet zo dat je toelatingskans echt minder wordt als je het niet hebt, bij bepaalde studies?
    Bij die studie die ik wilde, was dat niet zo. Ik weet niet of dat bij jouw gewenste studie het geval is.
    Mijn decaan zei dat als je gewoon goede cijfers hebt op de vakken die je in ieder geval nodig hebt voor die studie, ze je moeilijk kunnen weigeren. En als je dan een goed cijfer hebt op M&O, is dat gewoon mooi meegonomen.
    Anders moet je een keer met je eigen decaan praten?


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Bij mijn school is het zo dat je M&O (en Economie) pas kunt kiezen als je naar de vijfde gaat... Maar het is ook vaak dat je in de zomer voordat je gaat studeren nog een spoedcursus M&O of Economie kunt doen.
    Als er staat aanbevolen, is het zo dat het van pas kan komen. Vereiste is dat het verplicht is.


    Deep inside, I've never felt alive

    @Lancaster: Ik denk dat ik dat inderdaad voor alle zekerheid toch nog even ga doen.

    @Mysteria: Ja, maar als het mogelijk isheb ik toch liever alles in een keer op de middelbare school gehad. En ja, ik weet dat dat zo is.. maar ik begon me zorgen te maken omdat deze studie 'Numerus Fixus' is..


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Aurorae schreef:
    @Lancaster: Ik denk dat ik dat inderdaad voor alle zekerheid toch nog even ga doen.

    @Mysteria: Ja, maar als het mogelijk isheb ik toch liever alles in een keer op de middelbare school gehad. En ja, ik weet dat dat zo is.. maar ik begon me zorgen te maken omdat deze studie 'Numerus Fixus' is..

    Wat voor een fiets? *googlet*
    O, dan kun je dus een van je vakken (hoe jammer het ook mag zijn), laten vallen... Maar ik zou voor de zomercursus gaan, dan.
    En wie weet dat je nog wel van gedachten verandert. Als je een hoog gemiddelde hebt, word je ook heel snel binnengelaten volgens mij :]


    Deep inside, I've never felt alive

    Mysteria schreef:
    Bij mijn school is het zo dat je M&O (en Economie) pas kunt kiezen als je naar de vijfde gaat... Maar het is ook vaak dat je in de zomer voordat je gaat studeren nog een spoedcursus M&O of Economie kunt doen.
    Als er staat aanbevolen, is het zo dat het van pas kan komen. Vereiste is dat het verplicht is.


    Dat is heel wat anders. Voor beta-studies heb je een betaprofiel nodig. Voor andere studies heb je niet echt een maatschappelijk profiel nodig. Zie economie. Die studie kun je gaan doen, zonder dat je überhaupt economie in je pakket hebt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Meuhh, nu twijfel ik nog meer, haha. Ik denk dat als ik weer school heb ik inderdaad maar even langs mijn decaan ga :')


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dat is heel wat anders. Voor beta-studies heb je een betaprofiel nodig. Voor andere studies heb je niet echt een maatschappelijk profiel nodig. Zie economie. Die studie kun je gaan doen, zonder dat je überhaupt economie in je pakket hebt.

    Hoe bedoel je precies?


    Deep inside, I've never felt alive

    De studie Communicatiewetenschap is toegankelijk met elk vwo profiel. Op de middelbare school had je waarschijnlijk al grote interesse in taal. Tijdens de studie krijg je vakken als nieuwe media, interculturele communicatie, public relations, cultuurwetenschappen, marketing en journalistiek. De bachelorfase wordt afgesloten met een eigen onderzoek wat resulteert in een bachelor scriptie.
    Afgestudeerde communicatiewetenschappers hebben een breed werkveld ter beschikking. Een functie als tekstschrijver, journalist, voorlichter, (eind)redacteur, communicatietrainer, pr deskundige, marktonderzoeker of marketeer zijn een mogelijkheid voor afgestudeerden. Je vindt communicatiewetenschappers in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de mediawereld (internet, kranten, tijdschriften, televisie) en bij marketing- en reclamebureaus. Je kunt ook verder gaan met het doen van onderzoek, ofwel aan de universiteit of meer toegepast in het bedrijfsleven.


    Dit staat er o.a. over commmunicatiewetenschappen op de site die ik voor school moest gebruiken. Ik snap niet echt waarom ze op de site die je zag m&o als aanbeveling geven, lijkt me niet echt essentieel.


    i put the fun in funeral

    @Audacity: Volgens mij heb je dat van Qompas, niet? Ik heb het namelijk van de site van een universiteit af, dus ik denk dat ik die eerder gelijk geef dan Qompas.. (:


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.