• De stelling van deze week luidt:
    Jonge ouders weten tegenwoordig niets over opvoeding.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    Ik heb echt geen idee. Maar ik weet wel. dat als ik nu een kind zou krijgen - en over 10 jaar zou dat waarschijnlijk nog precies hetzelfde zijn - Dat ik echt de slechtste moeder ooit zou worden. Maargoed, ik hoef geen kinden. (cat)


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    Oneens. Als je opeens een vader of moeder word, ben je altijd onvoorbereid. Ik denk niet dat jonge ouder niets over opvoeding weten, volgens mij weten ze net zo weinig als oudere ouders. Mijn vader werd heel jong vader, en hij hoort in de top 10 van slechtste vaders ter wereld, maar mijn moeder was nog jonger dan hem toen ze haar eerste kind (ik dus) kreeg en zij is een hele goede moeder. Het ligt vooral aan jezelf.

    [ bericht aangepast op 24 dec 2012 - 22:47 ]


    dream on

    Soms zijn jonge ouders beter met opvoeding dan oudere ouders.


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Niemand weet iets over opvoeden en iedere ouder klooit gewoon wat aan, in de hoop het goed te doen. Ongeacht leeftijd, of je nu 15, 25, 35 of 45 bent. Dat was vroeger zo, dat is nu zo en dat zal in de toekomst ook zo zijn. Je hebt mensen die er alles vanaf denken te weten en schrijven er boeken over, maar in de 8 van de 10 gevallen hebben ze zelf niet eens kinderen. Je krijgt echt geen handleiding wanneer je kind geboren wordt.
    Natuurlijk, er staan altijd wel nuttige tips in de boeken waar je iets aan hebt, maar ieder kind is anders en ieder kind heeft een andere aanpak nodig. Geen enkele ouder is perfect, ongeacht leeftijd. Het ene kind is een kasplantje en aan het vegeteren, zo rustig is het (deze moet je dan ook juist motiveren iets te ondernemen) en anderen zijn juist hyperactief (die je dus weer moet temperen) en daar tussen in heb je nog vele karakters die echt elk hun eigen aanpak hebben.
    Vooraf weet je echt niet wat voor kind je krijgt en hoeveel je ook leest en hoeveel tips je ook krijgt van mensen die het beter DENKEN te weten, je hebt er als beginnende ouder geen donder aan en je leert gaandeweg met vallen en op staan.

    Je hebt inderdaad jonge ouders die geen fuck om hun kind(eren) geven, maar hoe ligt dat bij de oudere generatie? Dat is net zo. Jongeren gebruiken drugs en kijken niet naar hun kinderen om... goh de oudere generatie hebben een groot drankprobleem en mishandelen hun kinderen... één pot nat dus en daarbij, niet ALLE ouders zijn zo.

    Dat kinderen in de puberteit tegenwoordig steeds erger worden met gedrag, criminaliteit, zelfmoordneigingen en ga zo maar door, heeft echt niet enkel en alleen met de ouders zelf te maken. (in deze gaat het ook niet meer om hele jonge ouders zoals in de stelling, maar vooral om de oudere generatie)
    Heel veel kinderen hier blijken te denken dat alles aan hun ouders ligt... ik had van de week eens een rekensommetje gemaakt aangezien ik en m'n vriend een kleine discussie hebben betreft naar welke school hij moet na de kerstvakantie. Weten jullie dat school juist een haast grotere rol in de opvoeding speelt dan de ouders zelf?
    Mijn kleine gaat van kwart voor 9 's morgens tot half 4 'smiddags naar school. Dit geld voor iedere schoolgaande die op de basisschool zit tot zijn 12de. Dat is effectief 6 uur en 3 kwartier dat je als kind niet thuis bent (pakt 7 uur dus met naar school gaan en terug naar huis komen) in die - bijna - 7 uur neemt de school dus de opvoeding over.
    Je kind komt thuis, ontspant zich door de lange schooldag (hier is dat dus op de bank liggen en tv kijken, maar dat zal overal wel zo zijn, ofwel is het bij de ouderen waarschijnlijk de pc :'D), eten komt op tafel en dan zal het gauw 6 uur, half 7 zijn. Mijn kleine gaat om half 8 naar bed... goh ja, hoeveel zie ik nu werkelijk mijn kind (betreft echt opvoeden) aangezien ik ook moet eten koken, hem in bad moet doen en een verhaaltje doe voorlezen voor het slapengaan... toen ik 12 was mocht ik opblijven tot 9 uur en twee keer in de week tot half tien. Dus dat is maar 1,5 tot 2 uur... naar mijn inziens ook niet echt een vetpot.
    Mijn kind wordt dus 5 dagen in de week door school opgevoed zoiezo tot zijn 12de, wat evenzeer telt voor alle andere kinderen hier in Belgie en Nederland. Dat ligt niet aan de ouders, nee, de maatschappij en hogerop hebben dat doodleuk besloten zoveel jaar geleden. Een ouder ziet dus enkel 's avonds zijn kind, in het weekend en in de vakanties... nu gaat de kleine hier ook zo nu en dan logeren bij de oma en opa, of bij de bomma en tantekes en met ouder worden vast ook nog bij vriendjes...
    Ik ben dan ook van mening dat het belangrijk is wat voor soort en welke basisschool je kiest voor je kind. Mijn vriend heeft zoiets van, hier een minuutje vandaan heb je een basisschool, dat is voor mij meer dan prima. Ik zie die school niet zitten aangezien het gewoon problemen gaat geven met de kleine en zijn karakter. Ik weet nu al dat ik meer bij de directeur op bezoek kan gaan komen dan iets anders aangezien ik een actief ventje hebt die geen blad voor zijn mond neemt en zegt wat hij denkt, iets wat ik over het algemeen zo wil houden aangezien ik dat absoluut geen verkeerde eigenschap vind. hij moet zijn kaas niet van zijn brood laten eten :'D Ik ben zelf dan ook van mening dat een freinetschool één van de betere aanpakken heeft en veel betere doelstellingen nastreeft. Heel veel kinderen zouden echt wel beter af zijn naar mijn inziens en veel zelfmoordneigingen zouden ermee voorkomen worden, maar er zijn teveel mensen(ouders - jong en ouder) die vastgeroest zijn en zich aan het oude en bekende vastklampen.

    Tegenwoordig ben je ook verplicht om met 2 te werken aangezien je het anders fininacieel gewoon niet redt. Dat is gewoon zo en het wordt financieel alleen maar erger. Al zullen veel kinderen er echt niet bij stil staan, ook de meesten hier niet, aangezien ouders hun kinderen hiermee niet willen belasten. Ik kreeg pas op m'n 18de het financiele stukje bij m'n ouders te horen.
    Veel mensen hier geven ouders de schuld dat ze zoveel moeten werken of dat ze met 2 werken en nooit thuis zijn... hebben jullie er aleens bij stilgestaan waarom beiden ouders in de meesten gevallen moeten werken? Hier bij ons werkt alleen mijn vriend en geloof me, financieel is dat echt niet gemakkelijk en om iedere maand rond te komen en om daarbij ook nog een simpel extraatje te kunnen doen in een weekend zou ik ook moeten gaan werken. En geloof me, dat geldt voor alle standaardgezinnen met een standaard inkomen.

    Nu schuif ik niet alle schuld van de ouders af, absoluut niet. Iedere ouder heeft zijn gebreken en het is een feit dat er vaak te laat wordt ingegrepen wanneer er iets fout is bij een kind. Ik ga ervan uit dat we hiermee de leeftijd van 12 - 16 bedoelen nu aangezien dit het meest voorkomende is met de problematiek die hier gegeven wordt. Niet de meest gemakkelijke leeftijd aangezien puberende tieners eveneens een echte pain in the ass zijn :'D
    Ouders horen inderdaad te praten met hun kinderen, maar wat ik heel veel zie, is dat ouders dat simpelweg niet kunnen omdat het hen ook niet geleerd is. Ouders zijn het voorbeeld van hun ouders en dat stukje zie je in ieder huishouden terug. Er begint verandering te komen en er zijn al een boel taboe's verdwenen, maar praten over gevoelens is nog altijd een groot heikelpunt. De meesten kinderen kunnen zelf ook niet praten over hun gevoelens, simpelweg omdat het hen niet geleerd is. Hoe wil je dan uberhaupt praten over gevoelens, als beide kanten het niet kunnen? (Ik zeg nu niet dat dit effectief voor iedereen geldt, maar zeker wel voor het overgrote deel)
    Ook dit punt zal langzaam aan veranderen aangezien men toch gaat inzien dat er te weinig wordt gepraat en de nieuwe generatie over 10 jaar zal het geheid anders aanpakken met hun kinderen door de ervaringen die ze hebben opgedaan en het inzien ervan dat er toch iets mankeert aan de samenleving.
    Zoals ik al zei, alle ouders hebben hun gebreken en er zijn ook velen die fouten maken, maar in alle eerlijkheid. Ouders zijn ook mensen, en mensen maken nu eenmaal fouten. Dat is iets menselijks. Daarbij, je hebt er de rotte appels tussen en dat is zwaar klote.
    Heel veel dingen heb ik graag anders gezien, ook in m'n eigen leven, maar ik kan niet meer doen dan het beter willen doen en dit nastreven met mijn eigen kind.

    Ik weet dat dit dus niet enkel op de stelling is, maar eveneens mijn mening over sommige reacties die gegeven zijn.


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    je kunt het niet echt zeggen. sommigen zijn goed in opvoeden en anderen kunnen er helemaal niets van dat is altijd al zo geweest. MAAR je hebt nu wel dat er allemaal van die tiener ouders zijn en ik heb nog niet van een uitzondering gehoord die daar geen slechte ouder in was.
    als ouder moet je niet te strikt zijn maar ook niet te relaxed. de kinderen van tegenwoordig (ik geef toe, ik ook) zijn veel te lui en hebben absoluut geen respect meer.
    dat mist er in de opvoeding: het besef van tijd, geld, werk normen en waarden.
    Ik bedoel als je om je heen kijkt en al die onbeschofte 11/ 12 jarigen ziet die nonstop achter de dure mobieltjes zitten die hun ouders wel even voor ze kopen en die nog nooit ook maar 'u' tegen iemand gezegd hebben dan word het allemaal toch echt te laks hier.

    Hah, mijn vader en stiefmoeder hebben nog kinderen verwekt die nu 6 jaar ongeveer zijn. En al zeg ik het zelfs, hun opvoedingskunsten zijn serieus waardeloos. Het hangt ervan af welke waarden je als ouder zelf hoog in het vaandel draagt en ofdat je liever geliefd bent of rechtvaardig. Het doet er nie toe weke leeftijd de ouders hebben bereikt.


    I can no longer keep my head up, above me it's empty. There are no kings watching over me

    oneens.
    Het ligt niet aan de leeftijd maar aan de persoon zelf. Hoe hun zelf zijn opgevoed speelt vaak ook nog mee.


    It's like I'm finally awake - One Direction.

    Love1Dniall schreef:
    Zeker oneens! De wereld is veranderd, en de mensen veranderen mee. Het is een moderne tijd! Kijk qua eten, pakken ze tegenwoordig misschien sneller een potje babyvoeding van de supermarkt, terwijl ze het vroeger meestal vers maakten. Maar de ouders van tegenwoordig zijn vaak juist strenger en voeden beter op.


    Whahaha. De rest klopt wel. Maar dat ze strenger zijn niet helemaal. Vroeger konden ouders erg streng zijn. Alleen toen waren ze het ook gewend. Niet dat iedereen nu 'spoiled' is. Ouders passen zich gewoon aan aan de tijd.'


    "Il n'y a que les morts, qui ne reviennent pas."

    Een jonge ouder kan het net zo goed of slecht doen als een oudere ouder. Op mijn opleiding krijg veel informatie over de ontwikkeling van jonge kinderen maar dat wil nog niet zeggen dat ik een goeie ouder word. Daarnaast ligt het ook wel een beetje aan de opvoedstijl die de ouders gebruiken. De ene opvoedstijl is beter dan de andere in mijn ogen.


    Physics is awesome

    Verschilt per persoon.
    Je hebt tienermoeders die fantastisch zijn met kinderen, je hebt tienermoeders die vreselijk zijn met kinderen. Zelfs volwassenen hebben het nog wel eens moeilijk met het opvoeden van kinderen.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Ja en nee,

    Jongere ouders zoeken vaak hulp via internet. Dit kan goed zijn als je de goede websites en bronnen gebruikt.
    Ikzelf doe de opleiding pedagogiek en ik zie heel vak dat er dingen fout gaan doordat ze verkeerde dingen van internet hebben gelezen. En wat ook is op internet worden tips maar in een bepaalde context gezien. bijv. kind krijgt straf en gaat huilen. Tip van internet: negeren. Maar je weet helemaal niet hoe het kind wordt gestraft. Als het op een verantwoordelijke manier gestraft wordt klopt dit. Maar als het kind bijv. geslagen wordt als straf, dan moet de manier van straffen worden aangepakt en niet de reactie van het kind.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
    Vroeger had je namelijk ook al ouders die niets van opvoeden afweten, die ouders zijn er altijd al geweest.
    Wel moet ik toegeven dat de jonge ouders in Nederland hun kind vaak opvoeden met te weinig discipline. Ook worden de kinderen vaak niet of bijna niet gestraft als ze iets slechts gedaan hebben.
    Maar ik moet wel zeggen dat ik denk dat er ook een heleboel ouders zijn die wel weten hoe ze hun kind/kinderen moeten opvoeden.


    Things end, but memories last forever...

    Ik ben zelf pas 13 en ik weet het eigenlijk niet, zelf heb ik niet zo'n goede moeder enz...

    Opzich heb ik er verschillende meningen over. Soms zijn tienerouders zelf nog niet helemaal opgevoed zijn, en dat ze daarom zelf nog niet helemaal goed kunnen opvoeden. Aan de andere kant hebben ze altijd het oudergevoel, het instict. Sommige tienerouders kunnen prima een kind opvoeden, onderschat ze niet.


    This is me.

    Britsanity schreef:
    Eens.
    De meeste (!!) zijn te druk bezig met het leven van hun tweede jeugd en/of hebben het te druk met werken dat ze niet zien hoe slecht het hun kinderen afgaat. Als ze uberhaupt wel contact hebben met hun kinderen, die 60% van de dag op school zitten en 35% bij een opvang/babysit doorbrengen. Logisch dat de meeste (!!) kinderen van tegenwoordig koppig, eigenwijs of zelfs brutaal en arrogant zijn. Ze kunnen zich niet gedragen omdat niemand ze dat consequent genoeg leert.
    Ik geloof dan ook dat je alleen met RRR (rijnheid, rust & regelmaat) en discipline een degelijk kind kunt opvoeden...


    Chaos is a ladder.