• Ik vroeg me af wie er hier op Quizlet op de vrije school zit. Zo ja, hoelang zat je erop en wat vind/vond je ervan? Zo nee, wat weet je van de vrije school en hoe denk je erover? Dit wilde ik eens weten. ^.^
    Ik zit zelf op de vrije school. Ik heb de basisschool gedaan en ik zit nu op een vrije middelbare school.

    Een perfecte beschrijving van de vrije school met dank aan Wiarda (omdat mijn pogingen voor verwarring zorgde):
    De vrije school is een school die de antroposofie (wat een woord) nastreeft. Er wordt dus lesgegeven met de leer van Rudolf Steiner in het achterhoofd. Dit houdt in dat kinderen veel meer kans krijgen om zich op een creatieve manier te ontwikkelen; daarom hebben we zoveel verschillende creatieve vakken. Erg veel scholen zijn vooral bezig met de theorie, maar wij hebben er ook nog praktijk vakken bij. Dit betekent niet dat deze vakken onze theorievakken compleet vervangen, wij zitten gewoon meestal wat langer op school. Ook krijg je de eerste twee jaar weinig huiswerk, omdat kinderen in die periode zich mentaal zoveel ontwikkelen dat teveel denkwerk tot onnodige stress kan leiden. Later wordt dit allemaal weer ingehaald op een haalbaar tempo.
    In tegenstelling tot wat men hier blijkbaar denkt, is de vrije school geen strikte VMBO-school. In feite zitten er in mijn jaar zelfs zoveel VWO'ers dat mijn mentor overweegt om een paar leerlingen maar gewoon weg te stoppen in een raamkozijn, aangezien het anders niet meer past. Als je VWO doet, doe je precies hetzelfde als wat andere scholen doen, alleen dan soms op een andere, creatievere manier.
    De manier waarop er met de leerlingen om wordt gegaan is ook anders. Je spreek de leraar niet aan met 'mevrouw' of 'meneer', maar gewoon met zijn/haar voornaam. Dat is niet omdat al die antroposoofjes ontzettend onbeleefd zijn, maar omdat men de kloof tussen leraar en leerling eigenlijk zo klein mogelijk wil houden. Daarom moet je je leraar ook een hand geven bij binnenkomst en een hand geven na de les, puur omdat je dan even een moment van persoonlijk contact hebt.
    Er valt ook nog heel veel te zeggen over de manier van lesgeven, maar dan zou dit wel heel erg lang worden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een aantal andere vakken hebben (o.a. koorzang en euritmie) en de lessen er bij ons een beetje anders uitzien.

    De vrije school is dus niet alleen een school zonder religie; dat is simpelweg een openbare school. Ook is het geen VMBO-campus of praktijkonderwijs. De vrije school is een school gebaseerd op de filosofie van Rudolf Steiner, niets meer en niets minder dan dat.

    Natuurlijk zijn er ook vrij veel slechte dingen te zeggen over dit soort onderwijs (zo zou het theoretische deel van het onderwijs niet erg sterk zijn, waar ik het mee eens ben), dus ik hoop dat ik het hiermee niet veel mooier heb gemaakt dan het eigenlijk is, maar ik wilde even de feiten op een rijtje hebben. Ik kan er namelijk echt niet tegen als mensen denken dat dit een simpele openbare school is. Als mijn klas namelijk een week met de klas van een openbare middelbare school zou ruilen, zouden die openbare scholieren waarschijnlijk terugkomen met verhalen over een gekkenhuis. Want tja, hoe je het ook wendt of keert, die antroposofie is ook eigenlijk bizar. (Maar in mijn ogen wel erg goed.) (Met mate.)

    [ bericht aangepast op 26 dec 2012 - 12:46 ]

    Wat is een vrije school nou weer?


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Wat is een vrije school nou weer?

    Dit dus.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Assassin schreef:
    Wat is een vrije school nou weer?


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Assassin schreef:
    Wat is een vrije school nou weer?


    Een school zonder vast geloof zoals bv Christen of Katoliek. Op veel van dit soort scholen heb je een extra les onder je andere les die les geeft in het geloof (dit is alleen bij de basisschool)
    Ik vind dit wel beter, ik heb op een Christelijke school gezeten, en daar was ik samen met 2 meisjes de enigste Christen, en daar werd heel wat gevloekt. Gelukkig zit ik nu op het middelbaar, en heb ik een openbare school;)


    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. En als je me niet gelooft stap je maar uit.

    Volgens mij zit mijn nichtje erop. Ik ben er nog steeds niet achter wat het nou precies is.


    Take risks and conquer your fears.

    kerstkat schreef:
    (...)

    Een school zonder vast geloof zoals bv Christen of Katoliek. Op veel van dit soort scholen heb je een extra les onder je andere les die les geeft in het geloof (dit is alleen bij de basisschool)
    Ik vind dit wel beter, ik heb op een Christelijke school gezeten, en daar was ik samen met 2 meisjes de enigste Christen, en daar werd heel wat gevloekt. Gelukkig zit ik nu op het middelbaar, en heb ik een openbare school;)


    Oké, ik vat de helft van je uitleg net, maar als dat zo is, vind ik het een rare vraag. In mijn woonplaats heb je 5 middelbare scholen en één ervan was geen vrije school waardoor driekwart van mijn woonplaats op een vrije school heeft gezeten, dus de meerderheid zal er wel opzitten haha.


    Your make-up is terrible

    Laat maar, toch niet :')

    [ bericht aangepast op 25 dec 2012 - 22:59 ]

    Assassin schreef:
    Wat is een vrije school nou weer?

    Een antroposofische school. Het verschild niet veel van een reguliere school, maar een vrije school richt zich niet alleen op denken, maar ook op voelen en doen. (directe quote van mijn moeder) Zo heb je meer doe-vakken als smeden en textiel en moet je op het laaste van je schoolcarière een eindwerkstuk maken. Er zit vast nog wel meer achter, maar dat snap ik niet helemaal. Veel vrije scholen zijn een beetje klein, omdat men denkt dat de vrije school een soort geitewollesokken fabriekatie is. (wat niet zo is) Het is wel leuk dat omdat de school zo klein is er bijna niet wordt gepest en iedereen elkaar als een familie ziet.

    Zo, een beknopte beschrijving van de vrije school als kerstkado!

    Dat is toch niet speciaal of iets? Toevallig zat ik zowel op een katholieke basisschool als nu op een katholieke middelbare school, maar wij doen verder helemaal niks met het christendom. Ja, in de onderbouw heb je aan het begin van het jaar een jaaropening in de kerk, maar dat is gewoon een doodnormale jaaropening en heeft verder niks te maken met het geloof. En we krijgen op school levensbeschouwing, maar dat gaat voornamelijk in op andere geloven dan het christendom.
    Edit: Oh, je bedoelt iets anders. Maar dat lijkt me best leuk :].

    [ bericht aangepast op 25 dec 2012 - 22:58 ]


    i put the fun in funeral

    Lilia schreef:
    (...)
    Een antroposofische school. Het verschild niet veel van een reguliere school, maar een vrije school richt zich niet alleen op denken, maar ook op voelen en doen. (directe quote van mijn moeder) Zo heb je meer doe-vakken als smeden en textiel en moet je op het laaste van je schoolcarière een eindwerkstuk maken. Er zit vast nog wel meer achter, maar dat snap ik niet helemaal. Veel vrije scholen zijn een beetje klein, omdat men denkt dat de vrije school een soort geitewollesokken fabriekatie is. (wat niet zo is) Het is wel leuk dat omdat de school zo klein is er bijna niet wordt gepest en iedereen elkaar als een familie ziet.

    Zo, een beknopte beschrijving van de vrije school als kerstkado!

    Ik snap er nog niets van, maar dat kan aan mij liggen dat ik gewoon moe ben :W


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Lilia schreef:
    (...)
    Een antroposofische school. Het verschild niet veel van een reguliere school, maar een vrije school richt zich niet alleen op denken, maar ook op voelen en doen. (directe quote van mijn moeder) Zo heb je meer doe-vakken als smeden en textiel en moet je op het laaste van je schoolcarière een eindwerkstuk maken. Er zit vast nog wel meer achter, maar dat snap ik niet helemaal. Veel vrije scholen zijn een beetje klein, omdat men denkt dat de vrije school een soort geitewollesokken fabriekatie is. (wat niet zo is) Het is wel leuk dat omdat de school zo klein is er bijna niet wordt gepest en iedereen elkaar als een familie ziet.

    Zo, een beknopte beschrijving van de vrije school als kerstkado!


    Wauw, bij ons noemen ze dat een VMBO-campus en doen ze niet moeilijk haha. Alleen is het heel erg groot en is het net een ghetto.


    Your make-up is terrible

    Nope sorry, zit zelf op een stadsschool en ik denk dat we ongeveer zo'n 8 godsdiensten hebben die je kan volgen, vraag me alleen niet de welke.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    kerstkat schreef:
    (...)

    Een school zonder vast geloof zoals bv Christen of Katoliek. Op veel van dit soort scholen heb je een extra les onder je andere les die les geeft in het geloof (dit is alleen bij de basisschool)
    Ik vind dit wel beter, ik heb op een Christelijke school gezeten, en daar was ik samen met 2 meisjes de enigste Christen, en daar werd heel wat gevloekt. Gelukkig zit ik nu op het middelbaar, en heb ik een openbare school;)


    Een katholiek is een Christen want (Rooms-)Katholiek is een stroming in het Christendom.

    Ik dacht/denk dat een vrije school hetzelfde als een openbare school is, hoewel ik wel zou moeten weten wat het precies is.


    Physics is awesome

    Eyes schreef:
    (...)

    Een katholiek is een Christen want (Rooms-)Katholiek is een stroming in het Christendom.

    Ik dacht/denk dat een vrije school hetzelfde als een openbare school is, hoewel ik wel zou moeten weten wat het precies is.


    Ho even, een Christen en een Katholiek zijn totaal verschillend, alleen zien veel mensen het niet. De Koreaan bijvoorbeeld is precies het zelfde als de Bijbel, maar de mensen zeggen van niet. Zo zeggen ze dus ook dat Katholiek en Christen het zelfde is, maar Christenen geloven dat Jezus is opgestaan, en Katholieken niet. En zo zijn er nog een hele boel andere gelijkenissen.


    Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig. En als je me niet gelooft stap je maar uit.

    Audacity schreef:
    Dat is toch niet speciaal of iets? Toevallig zat ik zowel op een katholieke basisschool als nu op een katholieke middelbare school, maar wij doen verder helemaal niks met het christendom. Ja, in de onderbouw heb je aan het begin van het jaar een jaaropening in de kerk, maar dat is gewoon een doodnormale jaaropening en heeft verder niks te maken met het geloof. En we krijgen op school levensbeschouwing, maar dat gaat voornamelijk in op andere geloven dan het christendom.
    Edit: Oh, je bedoelt iets anders. Maar dat lijkt me best leuk :].


    Precies dit, alleen zit ik nu op een katholieke middelbare school, en heb op een christelijke basisschool gezeten. :]