• Persoonlijk schrijf ik graag in de hij/zij vorm omdat je veel kanten op kunt, maar ik heb gemerkt dat veel mensen hier op Quizlet de ik-vorm prettiger vinden. Nu vraag ik me af waarom, eigenlijk. Want anders moet je boven elk hoofdstuk de POV zetten. Dus wat ik aan jullie vraag is, wat vinden jullie leuker? Ik of hij/zij? En ik wil ook vooral weten WAAROM. (:


    Chaos is a ladder.

    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Uhm varieert eigenlijk. Als ik een verhaal heb waar ik 1 hoofdpersoon erg wil uitdiepen die ook al erg centraal staat kies ik meestal voor de ik. Heb ik drie of meerdere hoofdpersonen dan ben ik geneigd om voor hij/zij-perspectief te gaan.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik vind Hij/Zij prettiger om te lezen vooral omdat ik niet hou van één hoofdpersoon. Ik heb liever dat meerdere personages worden uitgediept dan één echt diep personage en verder alleen maar vlakke personages erom heen.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Ik vind qua lezen allebei goed, maar ik vind het eigenlijk verschrikkelijk als mensen die in de ik-vorm schrijven de hele tijd van POV veranderen. Dus als je de gedachten van meerdere mensen wil laten zien, vind ik het fijner als dat in de hij/zij-vorm is.


    From these ashes, I will rise

    Ligt aan het verhaal. Sommige verhalen zijn prettiger in ik-vorm. Het verhaal dat ik nu schrijf bijvoorbeeld gaat het heel erg om de gedachten van de persoon, dan is ik-vorm veel prettiger. Normaal schrijf ik Hij/zij-vorm, omdat de omgeving dan makkelijker uitgelegd kan worden, vind ik c:


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik schreef eigenlijk altijd in de eerste persoon, tot ik begon met een bepaald ship, dat ik op een of andere manier alleen in derde persoon lijk te kunnen schrijven. Bij het lezen maakt het me eigenlijk niet erg veel uit. Het ligt heel erg aan het verhaal; als je veel gevoelens en gedachten wilt beschrijven, is eerste persoon misschien handiger, als je juist heel veel verschillende personages hebt waar je steeds tussen heen en weer springt is de derde persoon meer aan te raden. (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    Do what people say you can't.

    Dat ligt een beetje aan het verhaal.
    Ik vind het persoonlijk nogal storend als er in de ik-vorm wordt geschreven terwijl er meerdere hoofdpersonen zijn. (Misschien dat twee nog niet zo erg is, maar meer wel. Oké, ik doe het zelf ook,maar ja... :'p)
    Hij/zij vorm vind ik dan eigenlijk wel fijner. Ik denk niet dat je daardoor als lezer minder goed bij de gedachten van een personage kan. Dat hangt ook af van hoe de schrijver ze verwoordt en of de schrijver dat überhaupt doet.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik vind het allebei wel fijn lezen, maar als het in de ik-vorm geschreven is kan ik me vaak beter inleven in de hoofdpersoon.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik vind hij/zij denk ik leuker, omdat ik het nog wel eens zie dat als je in de ik-vorm schrijft, dat je soms een aantal zinnen krijgt dat begint met ik. 'Ik open de deur en doe mn jas aan. Ik pak mijn sleutels. Ik lach naar de buurman. Ik...' Dat vind ik echt heel irritant!
    Ik vond het zelf ook veel leuker toen ik met hij/zij begon te schrijven. Ik weet niet waarom.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Hij/zij definitely!


    Caution first, always.

    Hij/zij denk ik, ik vind het dan prettig schrijven, vooral de omgeving en details. Maar ik-vorm is ook fijn, het is waar jij je prettig invoelt. Jij moet het tenslotte schrijven!

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    Pretty is just a pretty word.