• Persoonlijk schrijf ik graag in de hij/zij vorm omdat je veel kanten op kunt, maar ik heb gemerkt dat veel mensen hier op Quizlet de ik-vorm prettiger vinden. Nu vraag ik me af waarom, eigenlijk. Want anders moet je boven elk hoofdstuk de POV zetten. Dus wat ik aan jullie vraag is, wat vinden jullie leuker? Ik of hij/zij? En ik wil ook vooral weten WAAROM. (:


    Chaos is a ladder.

    Hij / zij, ik schrijf ook haast alleen maar in de 3e persoonsvorm. Ik-vorm vind ik gewoon niet prettig schrijven, hoewel je als je dit goed kan / doet wel beter de gemoedstoestand van het hoofdpersonage kunt uiten / tonen, en het soms persoonlijker kan zijn / je je beter kunt inleven in dit personage. Maar bij hij / zij vorm kun je zo van het ene personage op het andere overspringen, dat is handig.


    Aan niets denken is ook denken.

    Ligt eraan over wat of wie het verhaal gaat. Als het over meerdere personen gaat en je je niet slechts op één iemand wilt richting, dan heb ik liever hij/zij en anders gewoon ik-vorm. Ik heb sowieso een hekel aan het wisselen van POV, dus daar doe ik niet aan.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Hoezo moet je boven ieder hoofdstuk "POV" zetten? - -'


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    Hoezo moet je boven ieder hoofdstuk "POV" zetten? - -'

    Omdat je dan van 'Klaas-Jan' naar 'Robin' gaat om het hoofdstuk, echt fucking irritant. Komt veel voor bij One Direction en Twilight shit.


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Everdeen schreef:
    (...)
    Omdat je dan van 'Klaas-Jan' naar 'Robin' gaat om het hoofdstuk, echt fucking irritant. Komt veel voor bij One Direction en Twilight shit.

    Dat haalt echt alle spanning uit een verhaal gewoon. :') En ohh speaking of Klaas en Robin, mijn god, ik moet weer gaan schrijven.


    ars moriendi

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Dat haalt echt alle spanning uit een verhaal gewoon. :') En ohh speaking of Klaas en Robin, mijn god, ik moet weer gaan schrijven.


    Beter ga je dat weer doen! Haha.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Apocalyptic schreef:
    (...)
    Dat haalt echt alle spanning uit een verhaal gewoon. :') En ohh speaking of Klaas en Robin, mijn god, ik moet weer gaan schrijven.

    Beter doe je dat ja. (wbw)


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Boira schreef:
    (...)

    Beter ga je dat weer doen! Haha.



    Everdeen schreef:
    (...)
    Beter doe je dat ja. (wbw)


    Aahwyeah! Vanavond ga ik alles weer eens overlezen en beginnen aan een nieuw hoofdstuk. :9


    ars moriendi

    Ik vind de hij/zij-vorm niet echt prettig lezen eigenlijk. Bij de ik-vorm kan ik me persoonlijk veel beter inleven, en schrijven gaat ook fijner. Het praktische van de ik-vorm maakt dat ik die fijner vind :3


    Whoever is trying to bring you down, is already below you

    Ik vind het veel persoonlijker overkomen. De gevoelens van de ik-persoon komen veel beter naar voren vind ik zelf.


    "I believe that marriage isn't between a man and a woman; but between love and love." - Frank Ocean

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Voor het schrijven vind ik het ik perspectief fijner, waarschijnlijk grotendeels omdat ik dat gewend ben. Voor het lezen hangt het af van wat je er mee wilt bereiken.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Penelopy schreef:
    Ik hou heel erg van de ik-vorm, niet alleen om te schrijven maar ook om te lezen. Naar mijn idee kun je de gevoelens veel beter beschrijven en begrijpen. Je weet wat je hoofdpersonage denk en hoe die er voor staat. Het trekt je ook letterlijk in het verhaal. Een hij/zij-vorm vind ik persoonlijk minder mooi om te lezen en het houd je er ook buiten, het lijkt minder persoonlijk en verder weg. Het is wel zo dat je meerdere kanten op kunt als schrijver, maar ik hou het toch liever bij de ik-vorm.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik, jij, hij of zij, iedereen heeft iemand nodig. Oooh, kijk naar mij! We gaan er samen voor! Sorry, ik moest daaraan denken.
    Mij maakt het niet echt uit. Ik schrijf liever in 'ik' omdat dat persoonlijker is. Maar nu probeer ik over te schakelen naar 'ik' voor het hoofdpersonage, andere POV in hij/zij...
    En voor te lezen, maakt het echt niet uit.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Je hoeft niet boven elk hoofdstuk de POV te zetten, als je maar uit één persoon schrijft.
    Ik vind het makkelijker schrijven, ik weet niet precies waarom..


    Danmarks Dynamite.