• Hoi allemaal,

    Ik ben zeer geïnteresseerd in alle vormen van kunst. Vroeger hadden we op school weleens geleerd over de mosselpot van Marcel Broodthaers. Dat is ondertussen al een hele tijd geleden en ik weet er niets meer over. Mijn notities zijn ook allemaal al weg van dat jaar. Onlangs kwam ik die mosselpot nog eens terug tegen op het internet en begon ik me af te vragen wat precies de betekenis is van deze pot? Ieder kunstwerk draagt toch wel een betekenis met zich mee, wat dreef Broodthaers om dit kunstwerk te maken? Iemand dat dat weet? Op het internet wordt ik niet veel wijzer.


    If we had not a soul, music would have created it.

    ...Dat noemen ze kunst?
    Eerder een overvolle pan met mosselen waar ik van moet kotsen (cat)


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik heb geen idee, sorry. Nog veel succes. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Hij vond de pot mooi? :p

    [ bericht aangepast op 13 april 2013 - 16:23 ]


    Take me to wonderland

    Senzafine schreef:
    ...Dat noemen ze kunst?
    Eerder een overvolle pan met mosselen waar ik van moet kotsen (cat)


    Ik ben er zelf ook geen fan van. Maar ter verdediging van Marcel Broodthaers: Hij was iemand die actief was in de conceptuele kunst. Dit betekent dat hij de betekenis achter het kunstwerk belangrijker vond dan het kunstwerk zelf. Daarom dat ik zo benieuwd ben naar de achterliggende betekenis ervan.


    If we had not a soul, music would have created it.

    Nu heb ik het liedje van de mosselman in mijn hoofd. (cat)
    Maar OT: Nee, ik heb geen flauw idee wat de betekenis erachter zijn kan. Wel weet ik dat ik niet van mosselen hou. :')


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Misschien iets in de aard dat mensen veelvraten zijn? Nee, ik heb werkelijk geen flauw idee wat hier anders mee bedoeld wordt.

    [ bericht aangepast op 13 april 2013 - 16:30 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Misschien een uitstapje naar Brussel naar het museum? Misschien wordt je daar wat wijzer :)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik heb trouwens wel dit gevonden op het internet. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar oke..


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Senzafine schreef:
    ...Dat noemen ze kunst?
    Eerder een overvolle pan met mosselen waar ik van moet kotsen (cat)


    Bad decisions make good stories.

    Senzafine schreef:
    ...Dat noemen ze kunst?
    Eerder een overvolle pan met mosselen waar ik van moet kotsen (cat)


    •*• Lululu •*•

    Bloody hell, ze rekenen ook echt álles tot kunst. (bat)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    Bloody hell, ze rekenen ook echt álles tot kunst. (bat)


    26 - 02 - '16

    Ik vind jullie allemaal behoorlijk denigerent naar moderne kunst toe. Het werk van Broodthaers is gemaakt aan het einde van de moderne tijd, de moderne tijd was een soort kunstrevolutie. Hierin veranderde het beeld van kunst volledig inplaats van te streven naar het ultieme realisme werd orginaliteit en een bepaalde inteligentie een stuk belangrijker. Ik werk zelf als jeugd rondleider in een hedendaags kunstmuseum hierin staan alleen maar werken van kunstenaars die nog leven en hier staan geweldige werken.


    Een van de vragen die de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers in zijn werk aan de orde stelde was waarom kunst eigenlijk eeuwigheidswaarde zou moeten hebben. Dat werd en wordt immers maar al te vaak gedacht, terwijl de kunst er bepaald niet mee is gediend: het hemelse rijk van de kunst bevindt zich namelijk niet alleen in den hoge, maar vooral ook buiten de maatschappij. De drijfveer achter die zogenaamde promotie heeft dan ook veel weg van een ideologisch gemotiveerde behoefte om de kunst onschadelijk te maken, zodat geen mens zich er nog wat van hoeft aan te trekken.

    Meer praktisch gesproken kwam daar voor Broodthaers nog de vraag bij of de rol van musea als hoeders van de kunst wel zo vanzelfsprekend was: was het museum zelf niet een instrument van de heersende politieke en sociale orde? Zo kwam hij op een goed moment dan voor een van zijn tentoonstellingen tot de vervaardiging van, jawel, een geurige pan mosselen. In één klap hadden zowel de dromers over kunst als de musea het nakijken, en verwierf Broodthaers internationale faam.
    Een mossel is een moule in het Frans, maar moule betekent ook gietvorm, sjabloon of mal. Broodthaers koos dus ook om een literaire reden voor de ‘moule’. Aan de ene kant had hij daarmee de vergankelijke mossel als symbool van levende, vergankelijke kunst; aan de andere kant het huis waarin de mossel woont: de schelp, de mal van de mossel, symbool weer voor het museum dat de kunst aan die vergankelijkheid probeert te onttrekken.

    Broodthaers stelde met een provocerende ironie het begrip kunst ter discussie en voorzag het van een scherpzinnig commentaar. Broodthaers geloofde namelijk niet in de unieke kunstenaar of het unieke kunstwerk. Zijn ëTapis de Sableí (1974) bijvoorbeeld bestaat uit een rechthoekig tapijt van roze zand waarin met bruin zand letters zijn gemaakt en waarop in het midden een palm is geplaatst. Het is een fenomeen, een idee: na afloop van iedere tentoonstelling moet het worden opgeveegd, om daarna, door derden, opnieuw te worden gemaakt. Een ander voorbeeld is het titelloze werk van de Schot Douglas Gordon. Het betreft een tekst die steeds, uiterst secuur, opnieuw op de wand moet worden aangebracht.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Barnabas schreef:
    Bloody hell, ze rekenen ook echt álles tot kunst. (bat)


    comfort in c h a o s

    Barnabas schreef:
    Bloody hell, ze rekenen ook echt álles tot kunst. (bat)