• Haaaaaaaaai. Ik ben een 16-jarige havo 4 scholier en op dit moment sta ik op afstromen naar het mbo. Dat wil ik helemaal niet en ik ga rete me best doen om alsnog over te gaan naar havo 5, maar wat nou als het niet lukt? Dan moet ik naar het mbo, en ik weet wel wat ik dan wil gaan doen, maar heeft een van jullie een idee hoe het dan met kosten voor school enzo zit? Want ik bedoel, handen vol geld aan lesgeld kan ik echt niet gaan betalen. En een drop-out worden heeft helemaal geen zin.


    If you had the chance to change your faite, would you?

    De kosten zijn meestal gewoon op de site te vinden. (:
    Gemiddeld is een mbo-opleiding zo'n 1100/1200 per jaar aan lesgeld.

    [ bericht aangepast op 25 april 2013 - 10:38 ]


    Tell me about it, stud.

    MBO is over het algemeen goedkoper dan HBO. (Je betaalt 139 euro per maand) Als je toch naar het HBO wilt gaan, kies dan een vooropleiding die met je volgende opleiding te maken heeft en kijk of je hem versneld kan doen, dat is tegenwoordig bij vele mogelijk. Mijn zusje is ook van havo naar MBO gegaan en doet niveau 3 en 4 van een opleiding in 3 jaar, terwijl het normaal 5 zou duren. Dat scheelt ook heel veel geld.


    Your make-up is terrible

    MBO is goedkoper dan HBO over het algemeen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Mijn lesgeld was €1065. :Y)


    -

    Is blijven zitten geen optie? Of ben je al een keer blijven zitten.
    Maar zoals de rest hier al zegt. MBO is goedkoper dan HBO. En je kan vanuit de MBO doorstromen naar het HBO.

    [ bericht aangepast op 25 april 2013 - 11:46 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Hashirama schreef:
    MBO is goedkoper dan HBO over het algemeen.


    26 - 02 - '16

    Hashirama schreef:
    MBO is goedkoper dan HBO over het algemeen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ja oké, mbo is goedkoper, maar ik bedoel, heb je als mbo'er ook recht op studiefinanciering of iets dergelijks? Want ik heb echt niet zomaar 1000 euro bij de hand.


    If you had the chance to change your faite, would you?

    Het MBO is ongeveer €1.000 per jaar zoals hierboven al is gezegd, maar als je nog geen 18 bent, dan hoef je het nog niet zelf te betalen
    Vanaf je 18e krijg je studiefinanciering, en hoeveel je krijgt hangt af van het inkomen van je ouders
    En iedereen heeft daar recht op hoor, want geloof me: niemand heeft zomaar €1.000 op zak, tenzij je heel rijk bent

    [ bericht aangepast op 25 april 2013 - 17:42 ]

    Olympique schreef:
    Het MBO is ongeveer €1.000 per jaar zoals hierboven al is gezegd, maar als je nog geen 18 bent, dan hoef je het nog niet zelf te betalen
    Vanaf je 18e krijg je studiefinanciering, en hoeveel je krijgt hangt af van het inkomen van je ouders
    En iedereen heeft daar recht op hoor, want geloof me: niemand heeft zomaar €1.000 op zak, tenzij je heel rijk bent

    Wat hier gezegt word dus. ^

    Ik heb een MBO niveau 4 opleiding die 3 jaar duurt. En het eerste jaar hoef ik niet te betalen omdat ik in dat jaar nog onder de 18 jaar ben en dus moeten alleen leerjaar 2 en 3 worden betaald. En dat kan met die studiefinanciering.
    Volgens mijn ouders heb een ik een "prestatiebeurs" waarbij je niks hoeft terug te betalen als je slaagt.


    Chaos is a ladder.

    McDonagh schreef:
    Ja oké, mbo is goedkoper, maar ik bedoel, heb je als mbo'er ook recht op studiefinanciering of iets dergelijks? Want ik heb echt niet zomaar 1000 euro bij de hand.


    ... Ik zie niet in waarom MBO'ers geen studiefinanciering zouden krijgen. Je krijgt het vanaf je 18de en net zoals op het HBO, alleen dan iets minder omdat je schoolgeld ook minder is, al hangt het uiteindelijke bedrag toch meer af van wat je ouders verdienen en of je andere broers/zussen hebben die het krijgen.
    Voor je 18de hoef je niets te betalen dus krijg je het ook niet.


    Your make-up is terrible

    Grimhilde schreef:
    (...)
    Wat hier gezegt word dus. ^

    Ik heb een MBO niveau 4 opleiding die 3 jaar duurt. En het eerste jaar hoef ik niet te betalen omdat ik in dat jaar nog onder de 18 jaar ben en dus moeten alleen leerjaar 2 en 3 worden betaald. En dat kan met die studiefinanciering.
    Volgens mijn ouders heb een ik een "prestatiebeurs" waarbij je niks hoeft terug te betalen als je slaagt.

    Idd, als je je diploma haalt binnen 10 jaar

    Olympique schreef:
    Idd, als je je diploma haalt binnen 10 jaar

    Exactly. :Y)


    Chaos is a ladder.

    Wat hier gezegd wordt klopt wel ongeveer. Ik doe HBO en daar ben je rond de 370 per maand kwijt :') dat is dus inderdaad duurder. En je stufi krijg je bij het MBO vanaf je 18e en op het HBO na de eerste maand. Dus dan maakt het niet uit of je 17 of 18 bent.


    Life is hard, just break it with your head <3

    Je kunt voor financiële informatie ook gewoon even op de site van DUO kijken. Daar staat precies waar je recht op hebt en hoe je dingen moet/kunt aanvragen.
    http://duo.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp


    I am an idiot, I move.