• Hey allemaal

    Ik zit in de 3e, en dan krijg je bij ons op school de mogelijkheid om DELF-examen te doen op A2 niveau. Voor wie niet weet wat DELF is (wat niet vreemd is xD): DELF is een Frans examen, bestaande uit 4 onderdelen: praten, schrijven, lezen en luisteren. voor elk onderdeel kun je 25 punten halen, en om te slagen moet je voor elk onderdeel minstens 5 punten halen en in totaal minstens 50.

    Lezen, luisteren en schrijven vind ik niet zo'n probleem, maar eens in de week oefenen de mensen die dat examen wel willen doen nu met de frans-leraar voor het mondeling. Ondanks alle oefeningen die we met haar doen gaat mondeling echt ontzettend slecht bij mij. Hebben mensen hier ervaring met mondelinge frans examens of heeft iemand tips?

    xoxo

    [ bericht aangepast op 22 mei 2013 - 14:18 ]


    Music is life :)

    Ik heb er wel ervaring mee maar ben zelf nog redelijk rampzalig in Frans dus ja. Wat je altijd wel kan proberen is zoveel mogelijk Frans praten in je dagelijkse leven (zeker de dagen vlak voor je examen.) Ik begin ongeveer twee weken op voorhand thuis Frans te praten met mijn moeder en na een tijdje is het eigenlijk een gewoonte en heb je niet zoveel last meer voor je examen. Succes! (:

    [ bericht aangepast op 22 mei 2013 - 14:36 ]


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Bij een mondeling heb je vaker het voordeel dat je om meer uitleg kunt vragen als je een vraag niet weet. Of je krijgt een kleine hint. (:
    Wat gaat er precies verkeerd? Begrijp je haar niet of weet je zelf geen antwoord te geven?


    Reading a good book is like taking a journey.

    meestal is het een beetje een probleem dat ik stil val... ik kan bijvoorbeeld prima mezelf voorstellen in het frans, maar als ik zo tegenover mn lerares zit en iedereen kijkt naar me....


    Music is life :)

    Quina schreef:
    meestal is het een beetje een probleem dat ik stil val... ik kan bijvoorbeeld prima mezelf voorstellen in het frans, maar als ik zo tegenover mn lerares zit en iedereen kijkt naar me....


    Wij krijgen onze mondeling meestal alleen, zonder dat iemand met me mee kijkt. Geef van tevoren aan dat je hiermee zit en dat je -je daardoor niet goed kunt concentreren, misschien begrijpt je lerares het wel en helpt ze je een beetje meer of krijg je een aparte mondeling. (:
    Als dit niet zo is en je valt toch stil, stel haar een vraag in het Frans.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Ik heb hem vorig jaar gehad. Wij deden lezen en luisteren op school, dit is best simpel en eigenlijk onder het reguliere 3V niveau. Hiervoor scoorde ik ten minste wel hoog. Voor het schrijven kreeg ik gewoon een opdracht, dat was ook niet heel erg moeilijk.

    Ik weet niet waar je precies je mondeling doet, maar ik deed hem in Den Haag. Daar waren voornamelijk mensen die alleen Frans praatte en de Nederlandse taal absoluut niet beheerste. Ik moest eerst iets over mezelf vertellen, daarna moest ik een feest organiseren en mensen uitnodigen en als laatste moest ik vragen beantwoorden. Onderschat het praten echt niet, als je met een française praat is het zo anders dan met je leraar :'D

    Oh ja, neem je ID kaart mee anders moet je later terug of mag je geen examen doen.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."

    Nadal schreef:
    Ik heb hem vorig jaar gehad. Wij deden lezen en luisteren op school, dit is best simpel en eigenlijk onder het reguliere 3V niveau. Hiervoor scoorde ik ten minste wel hoog. Voor het schrijven kreeg ik gewoon een opdracht, dat was ook niet heel erg moeilijk.

    Ik weet niet waar je precies je mondeling doet, maar ik deed hem in Den Haag. Daar waren voornamelijk mensen die alleen Frans praatte en de Nederlandse taal absoluut niet beheerste. Ik moest eerst iets over mezelf vertellen, daarna moest ik een feest organiseren en mensen uitnodigen en als laatste moest ik vragen beantwoorden. Onderschat het praten echt niet, als je met een française praat is het zo anders dan met je leraar :'D

    Oh ja, neem je ID kaart mee anders moet je later terug of mag je geen examen doen.


    Oki heel erg bedankt :)


    Music is life :)