• [ bericht aangepast op 28 dec 2017 - 17:36 ]

    Sorry, ik ben niet echt de beste in natuurkunde. Maar volgens mij moet T in Kelvin, maar dat weet ik niet zeker x]
    Kan je het ook niet vragen aan je ouders/familielid?
    Succes in ieder geval met je proefwerk!


    Klik.

    [ bericht aangepast op 11 juni 2013 - 17:27 ]

    google..

    ik heb dit zelf nooit gehad denk ik.. of ik ben het alweer vergeten.. dat kan natuurlijk ook xD

    mismi schreef:
    google..

    ik heb dit zelf nooit gehad denk ik.. of ik ben het alweer vergeten.. dat kan natuurlijk ook xD


    Dat pV = nRT heb ik nog nooit gehad of gezien.

    Als je nou scheikunde had.. Daar kan ik je wel bij helpen. Maar natuurkunde heb ik niet :x


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Heb je geen binas waar het instaat?

    Verder heb ik dit nooit gehad bij natuurkunde, maar je zult vast wel geen TL doen. Succes!

    En verder mag de docent niet weigeren om je les te geven. Als ik jou was zou ik hiermee naar de coördinator stappen.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Mijn natuurkunde is nog niet zo ver haha, ben pas tweedejaars dusja. :Y)

    Als je leraar zo doet, kan je dan niet beter naar je mentor stappen en het probleem uitleggen, en als die er niets aan doet, naar de directeur gaan, en als die niks doet, je ouders inlichten en die contact oplaten nemen met school?
    In mijn ogen mag een leraar absoluut niet zo reageren, en al helemaal niet weigeren wanneer er om zijn hulp gevraagd wordt. Of je nu van school veranderd ben of niet.
    Edit: of wat FloraBunce zegt, coordinator... ik ben zo niet thuis meer in die termen allemaal :'D

    Verder kan ik je helaas niet helpen. Het is ruim 8 jaar geleden dat ik nog een natuurkunde boek heb vastgehad, dus het is een beetje vergane stof :'D

    [ bericht aangepast op 11 juni 2013 - 18:26 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Een constante is een getal zonder eenheid. Even een quote van wikipedia gebruiken om het beter uit te kunnen leggen:

    Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constante temperatuur de druk van een gas omgekeerd evenredig is aan het volume.

    Hierbij kunnen we vaststellen dat de constante altijd gelijk blijft, omdat als de druk twee keer zo groot wordt, dan wordt het volume twee keer zo klein en andersom. Voorbeeld:
    Druk = 2 Pa
    Volume = 3 m³
    Constante: 2 x 3 = 6

    (Nu maken we de druk twee keer zo groot en het volume twee keer zo klein)
    Druk² = 4 Pa
    Volume² = 1,5 m²
    Constante: 4 x 1,5 = 6
    (de constante is natuurlijk niet altijd zes, alleen in dit voorbeeld)

    Zoals je ziet blijft mijn constante gelijk. Dus als ik de druk en volume van een bepaalde situatie weet, kan ik de constante bepalen. Als de situatie nu verandert en ik maar een van de twee grootheden (bijv. druk) weet, kan ik de andere grootheid (bijv. volume) bepalen. Daar is de wet van Boyle handig voor.
    Hier is ook een grafiek van een omgekeerd evenredig verband, waarin goed te zien is dat als het ene twee keer zo klein wordt, het andere twee keer zo groot wordt:


    Als je het nog niet snapt, mag je me altijd PBen (:


    From these ashes, I will rise

    Toch nog niet alle vragen beantwoordt, dus ik ga nog wel ff door :')
    Constante is dus altijd een getal dat hoort bij een bepaalde grafiek. Het is bijna als de a bepalen in y=ax+b, wat ook een constante is. Het heeft nooit een eenheid. De grootheid druk geven we over het algemeen in Pascal (Pa), hoewel het ook gegeven kan worden in bar. 1 bar = 100.000 Pa. Als we bar gebruiken als eenheid voor druk, gebruiken we bijna altijd de eenheid Celsius voor temperatuur. Als je met Pascal rekent, zou ik gaan voor de temperatuur in Kelvin. Fahrenheit zou ik eigenlijk gewoon helemaal niet gebruiken, tenzij het natuurlijk gevraagd wordt.


    From these ashes, I will rise

    FloraBunce schreef:
    Heb je geen binas waar het instaat?

    Verder heb ik dit nooit gehad bij natuurkunde, maar je zult vast wel geen TL doen. Succes!

    En verder mag de docent niet weigeren om je les te geven. Als ik jou was zou ik hiermee naar de coördinator stappen.


    Binas? Ik zit in de derde dus ik heb dat nog niet. En ik weet niet wat TL is :')

    dubbelpost.

    [ bericht aangepast op 11 juni 2013 - 18:54 ]