• Omdat ik er stilaan gek van word, maar toch heel binnenkort zal moeten kiezen, hoop ik dat eens wat nieuwe meningen en/of ideeën wat schot in de zaak kunnen brengen.

    Sinds juni is mijn leven als middelbare scholier ten einde en vanaf september ben ik dus student. Alleen weet ik nog steeds niet wat ik moet gaan studeren. Het hele schooljaar lang kregen we oriënteringsopdrachten, bezochten we met de hele klas beurzen en verzamelde ik talloze brochures over alle mogelijke studierichtingen. Maar nog steeds heb ik geen definitieve keuze gemaakt. Er zijn wel enkele opties, maar bij allemaal kan ik wel wat negatieve punten opsommen.

    x rechten, optie criminologie
    Er zijn al veel mensen geweest die me gezegd hebben dat ik een geschikt persoon zou zijn om rechten te studeren en wanneer ik de profielomschrijving van de opleiding lees, kan ik me daar grotendeels in herkennen. De opleiding zelf lijkt me zwaar, maar erg interessant. Het grootste probleem zijn de beroepsuitwegen. Een carrière als advocaat of rechter lijkt me wel wat, maar slechts een klein deel van de jaarlijks duizend rechtenstudenten bereikt zo'n carrière. En ik wil niet mijn hele leven uitrekenen op hoeveel vakantiedagen iemand recht heeft o.i.d.
    x arabistiek en islamkunde
    Dit is eigenlijk begonnen als een grapje, maar na veel lezen over de inhoud van de opleiding werd mijn interesse toch echt gewekt. Arabisch leren lijkt me oprecht leuk, maar ik krijg er niets anders dan negatieve reacties op. De meeste mensen vinden het gewoon vreemd dat zoiets me interesseert en de mensen die er dan over nadenken, zeggen allemaal dat het een redelijk waardeloos diploma is. Er zou geen of amper werkgelegenheid mee zijn.
    x slavistiek en oost-europakunde
    Idem als arabistiek eigenlijk, hoewel er meer werk in deze richting zou zijn. Blijkbaar is deze richting ook erg zwaar en moeilijk, maar het lijkt me ontzettend interessant.
    x pedagogische wetenschappen
    Deze richting lijkt me erg interessant, maar ik weet niet of ik er een geschikt persoon voor ben. Een vriend van me gaf het als optie, maar ik ben er niet helemaal zeker over. Wat me wel aanspreekt, is de brede waaier aan beroepen die je kan uitoefenen met dit diploma.

    Voor het geval iemand dit helemaal tot het einde gelezen heeft: wat zijn jouw gedachten, ervaringen of ideeën? Ik hoor het heel graag, want erg veel tijd heb ik niet meer!

    Bedankt! :]


    The truth may be orange!

    Ik heb twee vrienden die rechten studeren, een op de universiteit en een HBO niveau, en beide vinden ze het nog steeds leuk. Met de rest van de opleidingen heb ik geen ervaring helaas dus daar kan ik niets over zeggen. Zelf studeer ik International Media & Entertainment Management maar aan je opties te zien is dat niet echt jouw interesse (krul).
    Succes met je keuze!


    I recycle my thoughts.

    Ik vraag me af of je je nog wel in kan schrijven dan.. dan moet je sowieso iets hebben zonder loting. Ik denk dat dit wel even handig is om te onderzoeken.
    Hoe dan ook is er tegenwoordig moeilijk om aangenomen te worden voor een baan in de juridische richting als je een rechten-studie achter de rug hebt. Ditzelfde dus inderdaad met arabistiek en islamkunde en slavistiek en oost-europakunde.
    Pedagogische wetenschappen zou het verstandigst zijn, gezien de werkgelegenheid. Zelf volg ik de studie Maatschappelijk werk en Dienstverlening, en ook daar kan je heel erg veel kanten mee op en is er nog steeds veel werkgelegenheid.
    Ik zou nog even hard na gaan denken wat je nou precies wilt. Maar je moet hier wel echt snel mee zijn..


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Ik heb een vriendin die HBO rechter studeert! Ikzelf studeer Grafisch Vormgeving, dus ik kan je niet echt helpen!


    To infinity and beyond •

    Misschien handig om te weten dat ik van België ben en zal gaan studeren aan de KU Leuven :] Desondanks is advies van Nederlanders nog steeds meer dan welkom hoor!
    Alvast bedankt voor de reacties tot dusver.


    The truth may be orange!

    Ik moet ook binnenkort iets kiezen, al heb ik nog een jaartje. Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem als jij, want ik heb echt nog een heleboel dingen openstaan. Het is in ieder geval goed dat je het al tot vier opties hebt teruggedrongen, want dat is mij nog niet gelukt. ^^'
    Hoe dan ook, ik zou, als ik jou was, niet al te veel luisteren naar de reacties van anderen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen niet erg enthousiast reageren als je arabistiek en islamkunde zou noemen, maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om dat jíj het leuk vindt en wat anderen daarvan vinden heeft er weinig mee te maken. Of je er werk mee kunt vinden is uiteraard wel iets wat je in overweging moet nemen, maar ik zou geen studie kiezen waar je niet zeker over bent maar die als pluspunt heeft dat er veel carrièremogelijkheden zijn, zoals het een beetje klinkt als jij pedagogische wetenschappen noemt. Naar mijn mening kun je dan toch beter een veld kiezen waar misschien lastiger werk te vinden is, maar waar je écht plezier aan beleeft, dan iets wat je minder interessant vindt en minder goed bij je past alleen omdat de kans misschien groter is dat je gemakkelijk werk vindt. Het biedt immers nog steeds geen absolute zekerheid op werk en waar je nu voor kiest is wel iets waar je waarschijnlijk de rest van je leven aan vast zult zitten.
    En dat laatste is niet erg geruststellend advies om mee af te sluiten, maar oké. :')


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    xMythology schreef:
    Ik vraag me af of je je nog wel in kan schrijven dan.. dan moet je sowieso iets hebben zonder loting. Ik denk dat dit wel even handig is om te onderzoeken.
    Hoe dan ook is er tegenwoordig moeilijk om aangenomen te worden voor een baan in de juridische richting als je een rechten-studie achter de rug hebt. Ditzelfde dus inderdaad met arabistiek en islamkunde en slavistiek en oost-europakunde.
    Pedagogische wetenschappen zou het verstandigst zijn, gezien de werkgelegenheid. Zelf volg ik de studie Maatschappelijk werk en Dienstverlening, en ook daar kan je heel erg veel kanten mee op en is er nog steeds veel werkgelegenheid.
    Ik zou nog even hard na gaan denken wat je nou precies wilt. Maar je moet hier wel echt snel mee zijn..


    Ik heb het net even gecheckt en de inschrijvingen starten pas op 16 augustus (mijn 18e verjaardag btw :]). Inschrijven kan dus nog zeker. Bij geen van mijn opties is er ook een ingangsexamen of een beperkt aantal toegelaten studenten, dus dat zit wel goed.


    The truth may be orange!

    Het zijn nogal dingen dingen die van elkaar afwijken, als ik het zo lees. Wat op zich niet erg is, want toen ik de keuze had, kon ik ook niet kiezen tussen allerlei verschillende opleidingen. Omdat ik het écht niet wist en de tijd begon te dringen, heb ik gekozen voor hetgeen met de meeste baanmogelijkheden. In het begin vond ik het verschrikkelijk, toen accepteerde ik het en nu vind ik het helemaal geweldig. Dus ik weet niet hoe ik je kan helpen, hoewel ik dat wel heel graag wil. Bedenk voor je zelf wat je jezelf over tig jaren nog steeds ziet doen en wat je verder in je leven wilt doen en of dat mogelijk is met die opleiding (kans op een baan, is het lang vol te houden, ligt de manier van werken je prettig) Ik zelf neig te zeggen dat ik zou gaan voor de opleiding waarmee je later het meest uitgebreide hebt aan banen en vervolg cursussen en studies. Laat je vooral niet beïnvloeden door wat andere mensen van je willen.


    Chaos is a ladder.

    Ik zou recht doen en vechten om rechter of advocaat te worden. Je bepaalt dat uiteidelijk zelf nog. Het ligt aan jezelf hoe hard je jezelf geeft om rechter of advocaat te worden. (:


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Met rechten kun je heel veel kanten op dus als je dat oprecht (pun not intended) leuk vind zou ik er voor gaan. Mijn nicht heeft HBO rechten gestudeerd en die werkt nu voor Google.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Ik werk met dieren en tenzij je daarvoor kiest kan ik je niet helpen met je keuze.
    Ik wil je wel echt op het hart drukken dat je iets moet kiezen wat je leuk vindt, waar je blij van wordt!:Y)


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik ga zelf iets met mode doen dus ik heb geen flauw idee.
    Het enigste wat ik je kan aanraden ga eens goed nadenken welke opleidingen je minder leuk lijkt en dan blijven er uiteindelijk 2 opleidingen over of misschien 1.
    (zeg maar een soort van lijstje maken)

    [ bericht aangepast op 29 juli 2013 - 18:38 ]


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Ik heb afgelopen jaar Rechten gestudeerd, het eerste half jaar vond ik het erg leuk, daarna was ik het in een keer écht zat en ben ik er na een poosje mee gestopt. Het is niet eens echt zwaar, het is voornamelijk heel erg veel (en héle droge, saaie stof. Hoofdstukken vol doodsaaie stof). Ik was vaak nog tot midden in de nacht bezig met leren en opdrachten maken. Daarbij is het óntzettend breed, echt héél breed. Het recht heeft overal invloed op, ook op veel dingen die je niet aantrekken. Daarbij is het baanpercentage inderdaad niet heel hoog. Allereerst maakt maar een klein deel van de Rechtenstudenten het als advocaat (rechter word je sowieso niet snel, de meeste rechters zijn oud-advocaten). Veel studenten belanden gewoon bij juridische adviesbureau's o.i.d. Daarnaast is de grootste werkloosheidsgroep onder de afgestudeerden aanwezig bij Rechtenstudenten. Dit omdat je eerst héél lang door moet leren om íéts te bereiken. Voordat je ook maar iets met je kennis kan ben je minstens tien jaar verder.
    Ook is het wereldje absoluut niet eerlijk, als advocaat zoek je steeds de mazen van de wet op, je probeert onder dingen uit te komen en dingen te verdraaien. Toch blijf ik er bij dat dit ergens wel goed is, want zo werk je samen aan de verbetering van het rechtssysteem, maar de oneerlijkheid spat van het systeem af. Mijn docenten hebben letterlijk gezegd dat als ik geld wil verdienen met die studie, ik de illegaliteit in moet naast mijn carrière.

    Dat was allemaal niet waar ik wilde eindigen, of wat ik wilde bereiken, dus daarom ben ik er mee gestopt. Mocht je nog verdere vragen hebben over de rechten-studie kan je me altijd PB'en.
    En ja, ik weet dat dit geen antwoord is op welke studie je moet kiezen, dat moet je namelijk helemaal zelf beslissen, dat kunnen wij niet voor je doen. Ik wilde je alleen even mijn ervaringen meegeven. (:


    Bad decisions make good stories.

    Anarose schreef:
    Ik heb afgelopen jaar Rechten gestudeerd, het eerste half jaar vond ik het erg leuk, daarna was ik het in een keer écht zat en ben ik er na een poosje mee gestopt. Het is niet eens echt zwaar, het is voornamelijk heel erg veel (en héle droge, saaie stof. Hoofdstukken vol doodsaaie stof). Ik was vaak nog tot midden in de nacht bezig met leren en opdrachten maken. Daarbij is het óntzettend breed, echt héél breed. Het recht heeft overal invloed op, ook op veel dingen die je niet aantrekken. Daarbij is het baanpercentage inderdaad niet heel hoog. Allereerst maakt maar een klein deel van de Rechtenstudenten het als advocaat (rechter word je sowieso niet snel, de meeste rechters zijn oud-advocaten). Veel studenten belanden gewoon bij juridische adviesbureau's o.i.d. Daarnaast is de grootste werkloosheidsgroep onder de afgestudeerden aanwezig bij Rechtenstudenten. Dit omdat je eerst héél lang door moet leren om íéts te bereiken. Voordat je ook maar iets met je kennis kan ben je minstens tien jaar verder.
    Ook is het wereldje absoluut niet eerlijk, als advocaat zoek je steeds de mazen van de wet op, je probeert onder dingen uit te komen en dingen te verdraaien. Toch blijf ik er bij dat dit ergens wel goed is, want zo werk je samen aan de verbetering van het rechtssysteem, maar de oneerlijkheid spat van het systeem af. Mijn docenten hebben letterlijk gezegd dat als ik geld wil verdienen met die studie, ik de illegaliteit in moet naast mijn carrière.

    Dat was allemaal niet waar ik wilde eindigen, of wat ik wilde bereiken, dus daarom ben ik er mee gestopt. Mocht je nog verdere vragen hebben over de rechten-studie kan je me altijd PB'en.
    En ja, ik weet dat dit geen antwoord is op welke studie je moet kiezen, dat moet je namelijk helemaal zelf beslissen, dat kunnen wij niet voor je doen. Ik wilde je alleen even mijn ervaringen meegeven. (:


    Ik vind ervaringen prima hoor. Aangezien ik er zelf niet uit kan komen, moet ik sowieso andere verhalen en ervaringen horen om mijn beeld bij te stellen en om nog meer informatie te verzamelen.
    Bedankt om je ervaring te delen, ik hou je aanbod i.v.m. verdere vragen zeker in het achterhoofd :]

    Trouwens ook bedankt aan alle anderen die reageerden! Als iemand nog iets toe te voegen heeft of iets wil benadrukken, ga jullie gang!


    The truth may be orange!

    met rechten kun je ook nog bv auteursrechten gaan doen en dat soort dingen, dus buten advocaat of rechter heb je ook nog genoeg beroepskeuzes daarna.
    en met pedagogische wetenschappen kun je zéér ver komen. Mijn moeder heeft dat gedaan (wel samen met 2 master en PhD) en die heeft o.a. gewerkt in Everbergen instituut voor jeugdcriminelen, ministerie van onderwijs en nu doet ze OKAN. dus daarin kun je ook veel dingen gaan doen :)


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    x pedagogische wetenschappen
    Deze richting lijkt me erg interessant, maar ik weet niet of ik er een geschikt persoon voor ben. Een vriend van me gaf het als optie, maar ik ben er niet helemaal zeker over. Wat me wel aanspreekt, is de brede waaier aan beroepen die je kan uitoefenen met dit diploma.


    Op dit moment studeer ik in Nijmegen, Pedagogische Wetenschappen.
    Daarnaast doe ik de Pabo (HBO niveau) erbij, waardoor het een dubbelstudie is.
    Erg interessant, doordat je praktijk en theorie bij elkaar hebt zitten. (:


    •