• Dat heb ik dus. En dat is soms rotter dan je denkt. Niet alleen omdat je nooit zomaar wat lekkers in je mond kan proppen zonder de stappen 1 voor 1 op te volgen (Kijken of je het wel mag, want de insuline werkt 2 uur lang en dan mag je niet opnieuw spuiten, handen wassen, bloedsuiker meten, alles afwegen en het aantal koolhydraten uitrekenen, insuline spuiten,...) ,maar ook -en vooral eigenlijk- omdat sommige mensen maar niet willen begrijpen dat je even liever met rust wordt gelaten.
    Bijvoorbeeld omdat je een hypo hebt. Dan heb je te weinig suiker in je bloed en dan ben je behoorlijk pissed op alles en iedereen. Of als mensen naar mijn idee domme vragen stellen (ik zeg: naar mijn idee, want misschien zijn dat logische vragen voor anderen) zoals:
    'Ga je daaraan dood?', 'Heb je dat voor een heel leven?' of 'Heb je erge diabetes?'. Néé, je gaat niet dood daaraan. Als je het slecht verzorgt krijg je als oud mensje wel problemen, en als je niks doet ga je inderdaad dood. Ja, natuurlijk heb ik dat voor mijn hele leven. En néé, je hebt niet een beetje diabetes of heel veel. Je bent toch ook niet een beetje zwanger?
    Maar het kwaadst wordt ik van mensen die mijn diabetes maar om te lachen vinden. Okee, als je even een grap maakt maar er niet verder op in gaat, dan vind ik dat geen probleem. Echt. Maar laatst zei er een jongen van de tekenacademie tegen mij -we hadden toen een frietjesdag, dus nam ik m'n weegschaal enzo mee- dat ik gewoon teveel suiker had gegeten, dat het mijn eigen schuld was. Dat ik een junk was en dat er heroïne in mijn insulinepen zat. Ik zei dat hij niks moest zeggen, want hij had toch geen diabetes? Maar hij was al begonnen met een grote ruzie waarin hij duidelijk wilde maken dat het toch wel echt mijn schuld was. Bovendien had ik een hypo, dus trok ik het me allemaal veel meer aan dan gewoonlijk.
    Alsof het nog niet erg genoeg was, vroeg een moddervette stagiaire op school de dag daaran of het kwam dat ik teveel suiker had, dat ik diabetes had. Uiteindelijk stelde ze allerlei vervelende vragen en liet ze constant doorschemeren dat het mijn schuld was. Ach ja, het is nu eenmaal zo.

    Nou vraag ik me af: zijn er hier quizletters met diabetes (of hebben ze vrienden die dat hebben)? Wat vinden jullie? Hebben jullie soms last hier van? Alvast bedankt!
    (Oh jee, ik heb écht veel te veel geschreven! En ik kom nu een beetje over als een emotionele dramaqueen. Sorry...)


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik ken nog wel een Quizletter met diabetes, maar ik weet niet of ze het fijn vind als ik haar username hier post.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Hmm dat is best vervelend dat mensen je niet begrijpen idd.

    Zelf schijn ik diabetes type 2 te hebben, maar echt iets ermee doen ofseu doe ik niet. Ik val soms flauw, maar een speciaal dieet of iets dergelijks heb ik niet. Ik eet gewoon wat ik eet, en wanneer ik daar zin in heb. :Y)
    Hoewel ik niet bepaald een groot eter ben ofseu, maar dat terzijde. :p


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik heb zelf ooit een leraar op de basisschool gehad met diabetes, maar voor de rest ken ik helemaal niemand. Je hebt ook zoveel verschillende vormen, dat ik ook niet weet wat nou gevaarlijk of dodelijk zou kunnen zijn voor iemand met diabetes. Je moet je ook in kunnen denken dat heel veel mensen gewoon niet weten wat het allemaal inhoudt. Die leraar die ik had moest namelijk juist heel veel eten, omdat hij zich anders heel rottig kon voelen. Voor mij, als iemand die niets van diabetes weet, is het allemaal verschrikkelijk onduidelijk wat diabetes nou precies inhoudt en hoe ik ermee om zou moeten gaan. Maar ja, ze mogen je natuurlijk niet de schuld gaan geven voor iets waar jij niks aan kan doen.


    From these ashes, I will rise

    Dat lijkt mij inderdaad ook erg vervelend. Een oud klasgenootje had het en ik zag haar er heel erg mee worstelen. Zo zat zij heel erg vaak laag als ze heel veel stress had. Dit was vaak met tentamens, hierdoor kon ze gewoon minder presteren dan dat ze echt kon. Ook moest ze een paar keer abrupt naar huis omdat haar insuline op was.
    Het is erg rot voor je dat mensen je niet begrijpen.
    Ik weet dat het niet te vergelijken is maar ik snap jou heel erg. Ik heb zelf een allergie die vrij onbekend is. Ik heb een granen en noten allergie. Wordt vaak verward met gluten. Ik ben momenteel student en als student zijnde let je eenmaal op de centjes met eten. Maar in goedkoop eten gooien ze vaak alles door elkaar van granen. Mensen snappen dat niet want bv. macaroni is toch gewoon macaroni.


    Het leven is te kort om je bezig te houden met dingen die je ongelukkig maken.

    Geen diabetes hier, maar ik kan me goed voorstellen dat het erg vervelend is als mensen je niet begrijpen. Ik heb zelf allergieën, van noten krijg ik zelfs en anafylactische reactie en daar kan ik dus dood aan gaan. Ik ga er heus niet zielig om doen, maar mensen nemen het vaak gewoon niet serieus en daar kan ik wel flink pissig van raken. Bijvoorbeeld als iemand me een stuk taart geeft waar amandelen op zaten, die er slordig af hebben geschraapt en dat dan voor mijn neus zetten, zonder waarschuwing of whatever. Dan zit ik ook te kijken van wil je me dood of iets. Laatst had ik iets verkeerds gegeten en voelde ik me echt beroerd, ik was bang dat ik bewusteloos zou raken. Maar een paar mensen trokken zich er iets van aan, de anderen negeerden het gewoon of zeiden iets als 'Huh, heb jij een allergie? Nooit geweten joh!', terwijl ik het ze al een keer of honderd heb verteld.


    i put the fun in funeral

    Hmmm quizletter niet maar een vriend heeft het.


    Queer zijn is gewoon alles

    nope mijn oma wel.
    Het lijkt me aardig verveelend omdat ik voornamelijk een mega snoepkont ben.
    Aan de ene kant snap ik de vragen die sommige zouden stellen wel want ja je raakt er wel nieuwsgierig van maar aan de andere kant is het voor die persoon ook niet prettig aangezien het ook best rot overkomt en je er telkens aangedacht word. (dat word je zoiezo al wel)
    Naja veel sterkte dan maar met alles denk


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Dat lijkt me vervelend D:. Ik zelf heb geen diabetes (zover ik weet). Mijn oma heeft een het wel, maar een vrij lichte vorm. Alleen doet zij of ze het heel zwaar heeft. Waardoor ze nu ondergewicht heeft en snel ziek wordt. Voor de rest zit het in mijn familie. Mijn moeder moet om de zoveel tijd haar bloed laten testen. Misschien is dat een slim idee als ik dat later ook ga doen. Ondanks dat ik het niet heb, merk ik wel dat ik 'gevoelig' bent voor suiker. Als ik te veel eet of drink, ren ik gelijk naar de wc toe._.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    geen diabetes zelfs maar weet ook wel hoe het is. ik heb zelf ook een auto-immuun ziekte en krijg ook vaak dat soort vragen waar je soms helemaal vervelend van word, snap de vragen wel maar mensen weten vaak niet wanneer ze moeten stoppen. ik snap ook wat je bedoeld met dat mensen het niet snappen als je even alleen gelaten wilt worden, ik word zelf chagrijnig door mijn medicijnen. ik wens je er sterkte mee.


    I am the master of my fate, I am the captain of my soul

    Ik vind dat eigenlijk wel nog normale vragen. Je hebt toch verschillende soorten diabetes en de ene heeft er erger last van dan de andere dus als ze vragen hoe erg het is, hoef je daar toch helemaal niet pissed over te worden? Nuja wat dat ander joch en die leerkracht deden vind ik wel niet echt netjes. Zoiets doe je niet. Zeker omdat jij er de rest van je dagen er mee moet leren leven, je er zelf niet voor gekozen hebt en het verdomt lastig is om te hebben. Ik heb zelf wel geen diabetes, maar een vriendin van mij wel dus met mij kan je het er niet echt over hebben.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik snap je punt.
    Die vragen klinken inderdaad een tikkeltje onnozel, maar mischien kennen ze niemand die het heeft of hebben ze er nog nooit over gehoord? Mijn oma heeft het waardoor ik wel weet wat het is, maar verder weet ik er ook niet alles van.
    En ja, het is behoorlijk lullih wat die jongen zei, hewoon niks van aantreken.
    Xxx


    'The best way to predict the future is to create it'.

    Awh, ik ken veel mensen met diabetes. Mijn vader en moeder en ook nog best een groot deel van mijn familie. Verder heb ik een paar kennisjes met diabetes. Wat me bezorgd maak is dat een paar niks eraan doen en gewoon door blijven snoepen. Ik zal daarom niet snel wat vragen aan iemand met diabetes want om me heen zijn er al genoeg aan wie ik het kan vragen. Ik vind het leven ermee best vreselijk. Ze moeten om de zoveel uur eten en dan zelfs zo voelen ze zich soms beroerd, ook al is suikergehalte en al goed. Ik zal best met je erover willen praten, maar ik denk dat je liever iemand heb die het heeft om ermee te praten, in plaats van iemand die alleen veel mensen om haar heen heeft die het hebben. Misschien wil je ook helemaal niet over praten.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2013 - 16:12 ]


    -


    dubbelpost.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2013 - 16:12 ]


    -

    Mijn oom heeft diabetes.
    Ik kan heel goed begrijpen dat deze ziekte echt een stuk naarder is dan mensen denken.
    Ik wil je echt heel veel sterkte wensen.
    (Y)


    Doe eens gek, en maak je eigen sprookje!

    Op de basisschool was er wel een jongen die ook diabetes (suikerziekte) heeft. Er werd toen ook aan ons (zijn klasgenoten) uit gelegd wat het precies was. En nog iemand die ik ken heeft het maar daar merk ik het niet zo aan.Misschien is het handig om een spreekbeurt er over te houden als dat weer eens moet van school? Dan weten in ieder geval je klasgenoten wat het precies is en dat jij er niks aan kan doen dat je het hebt.

    [ bericht aangepast op 10 aug 2013 - 16:58 ]


    Physics is awesome