• Ik heb een taak opgekregen van geschiedenis, ik moet drie keerpunten uit de geschiedenis opnoemen en uitleggen met deze vragen:
    Wat?
    Waar?
    Wanneer?
    Hoe heeft dat feit de maatschappij verandert?

    Ik moet één voorbeeld op een economisch vlak, één op een politiek vlak en één op een cultureel vlak.
    De voorbeelden die de leerkracht me gaven waren: invoering van de euro, einde van de koude oorlog en de uitvinding van de gsm.

    Ik dacht aan 11 september 2001 omdat de beveiliging op vliegtuigen versterkt werden maar op welk vlak is dat dan? En weten jullie nog goede keerpunten? Alvast bedankt!

    Edit: Ze moeten tussen 1700 en nu plaatsgevonden hebben.

    Edit 2:

    Bedankt voor alles! Ookal gebruikte ik je informatie niet, toch bedankt. Uiteindelijk koos ik voor deze dingen:
    -De eerste Wereldoorlog.
    -Viertal terroristische aanslagen die door middel van gekaapte passagiersvliegtuigen werden uitgevoerd. Beter bekent als 9/11 (nine-eleven).
    -Eerste Beurscrash (een plotselinge, sterke daling van de koersen van een aanzienlijk deel van de aandelen op de effectenbeurs.)

    [ bericht aangepast op 22 sep 2013 - 13:30 ]


    I wanna be a wizard!

    9/11 was politiek en economisch, waarom economisch? World Trade Center = Wereld Handel Centrum dus ook de handel of économie werd geraakt, het pentagon en het witte huis* waren politieke doelen.

    *=het Witte Huis werd nooit bereikt, dat vliegtuig was neergestort.

    Nu mijn voorbeeld:

    Wat? De slag om Berlijn
    Waar? De duitse hoofdstad Berlijn
    Wanneer?16 april 1945 - 2 mei 1945
    Hoe heeft dat feit de maatschappij verandert? Het einde van deze slag betekende de val van Nazi-Duitsland en het einde van de tweede wereldoorlog in Europa.

    Dit is trouwens politiek.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ohh Ja, dat betekende ook de splitsing van Duitsland: Oost Duitsland en Zuid Duitsland.(A)


    Queer zijn is gewoon alles

    De eerste wereldoorlog?

    Wat?
    WOl. [De eerste wereldoorlog.]
    Waar?
    Gecentreerd in Europa.
    Duitsland, Oostenrijk-Hongarije, het Ottomaanse Rijk, Rusland, Engeland, Frankrijk, en Italië waren betrokken.
    Wanneer?
    1914 - 1918.
    Hoe heeft dat feit de maatschappij verandert?
    Sommige landen zoals Rusland en Duitsland hebben veel grondgebied verloren, andere landen zoals Oostenrijk-Hongarije en het Ottomaanse rijk hielden op te bestaan.

    Titanic. Toen dat schip tijdens zijn eerste reis gezonken was, zijn er veel dingen veranderd qua veiligheid. De Titanic was in principe in orde met het aantal redingssloepen toen ze zonk, want er is een regel hoeveel sloepen er per ton aanwezig moesten zijn. Ik kopieer even een stukje uit wikipedia voor je.

    De eigenaar van de Titanic had met het geringe aantal van twintig reddingssloepen echter geen wettelijke overtreding begaan. De hier toegepaste wet uit 1894 stelde namelijk niet het aantal passagiers, maar de tonnage van het schip voorop, en bepaalde de hoeveelheid reddingssloepen voor schepen in de categorie "meer dan 10.000 brutoregisterton", de in die tijd hoogst denkbare grootte van passagiersschepen. Voor deze grootte werden 962 plaatsen voorgeschreven; dat mocht echter verminderd worden als een schip beschikte over waterdichte schotten. In het geval van de Titanic voldeed het schip al met een capaciteit van 756 personen aan de wettelijke eisen.
    ...
    De ramp, die de ondergang van de Titanic betekende, leidde op 12 november 1913 tot de eerste SOLAS-conferentie (First International Conference on the Safety of Life at Sea; Eerste Internationale Conferentie over de Veiligheid van Leven op Zee).


    Dus dankzij de Titanic is de SOLAS opgericht en is er dus veel veranderd qua veiligheid op zee.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik denk dat je 9/11 het best onder politiek zou kunnen zetten. Het heeft voor een behoorlijke omslag gezorgd in de manier waarop men met terrorismedreigingen omgaat; het is een veel belangrijker punt geworden op de politieke agenda en de wetten rond vliegen zijn bijvoorbeeld enorm aangescherpt sindsdien.

    Op cultureel vlak zou je misschien de Eerste Wereldoorlog kunnen noemen. Dat was natuurlijk wel meer een periode dan een punt, dus ik weet niet of het goed is, maar het heeft zeker voor veel veranderingen gezorgd. Aan het begin van de oorlog was iedereen blij dat er eindelijk iets gebeurde en dat men ten strijde trok, maar het enorm hoge aantal doden in Eerste Wereldoorlog heeft er voor een heel groot deel aan bijgedragen dat men een afschuw van gevechten ontwikkelde en dat men dat nooit meer wilde herhalen - niet dat dat geluk is, helaas. Ook moesten tijdens de oorlog veel vrouwen aan het werk in fabrieken, omdat de mannen aan het front waren en er anders gewoon te weinig werknemers zouden zijn geweest, wat ook wel als een verandering in de cultuur kan worden gezien.
    De eerste wereldoorlog heeft ook geleid tot de invoering van het algemeen kiesrecht, in 1917 voor mannen en in 1919 voor vrouwen. Dat is weer meer een politieke verandering, al zou je het vast ook wel onder cultureel kunnen zetten, want dat men iedereen liet stemmen geeft toch aan dat er iets is veranderd in de manier waarop armere mensen en vrouwen werden gezien. Daarvoor was er censuskiesrecht, wat eigenlijk inhoudt dat alleen mensen met voldoende geld een stem mogen uitbrengen.

    Op economisch vlak heeft je leraar natuurlijk de meest voor de hand liggende gebeurtenis al genoemd, maar je zou misschien de privatisering van grote bedrijven kunnen noemen, zoals het spoor.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Nederland van Republiek naar koninkrijk. Dat is een culturele en/of politieke omslag.
    Vrouwenkiesrecht. Is ook politiek.


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Dooddoenervo schreef:
    Ohh Ja, dat betekende ook de splitsing van Duitsland: Oost Duitsland en Zuid Duitsland.(A)

    Zuid-Duitsland moet toch West-Duitsland zijn?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Onafhankelijkheid van heel erg veel landen, vooral in de 19e-20e eeuw.
    De Wereldoorlogen, opkomst van het kapitalisme,
    en de industrialisatie in de 18e eeuw niet te vergeten.
    Dit zijn maar enkele dingen, maar er zijn er natuurlijk veel meer.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Je kan ook de Crash van Wall Street nemen van 1929.
    Dat is vooral economisch, maar heeft ook wel een serieus sociaal bloedbad aangericht.


    Let the Night embrace you

    Slag om Stalingrad. De omkeer van de oorlog. Anders zaten we nu misschien nog onder een naziregime en was ik zeg maar niet ik geweest.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of dit voorbeeld al gegeven is, maar ik ben nu bezig met de veranderingen in het bestuurssysteem van Nederland.... Daar wil ik die vragen dus wel mee beantwoorden ;)

    Wat? De grondwet van 1848 en de invoering van het parlementair stelsel
    Waar? De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden die daarmee Het Koninkrijk der Nederlanden werd
    Wanneer? 1848
    Hoe heeft dat feit de maatschappij verandert? Het maakte van de Republiek een constitutionele monarchie. De koning kon niet meer met willekeur regeren en moest toestemming hebben van het parlement om beslissingen te nemen. Het was een belangrijke stap naar de overheid die we nu hebben.

    Edit: Dit is dus een politiek keerpunt

    [ bericht aangepast op 22 sep 2013 - 12:37 ]


    Hamartia

    Danku voor alle reacties al! Ik heb er al twee, ik zoek nu alleen nog een economische keerpunt.


    I wanna be a wizard!

    Sagitta schreef:
    Je kan ook de Crash van Wall Street nemen van 1929.
    Dat is vooral economisch, maar heeft ook wel een serieus sociaal bloedbad aangericht.


    Economisch geval hierzo ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Russo schreef:
    (...)

    Economisch geval hierzo ^^


    O ja, die ziet er goed uit (had hem even niet gezien :X ).


    I wanna be a wizard!

    Wat? Franse revolutie
    Waar? Frankrijk
    Wanneer? eind 18e eeuw
    Hoe heeft dat feit de maatschappij verandert? Het volk maakte een eind aan de soevereiniteit van de koning. Er kwam dus een democratie.
    Ik heb ook even de gevolgen voor Nederland opgezocht, want ik ben niet van Nederland:
    -er kwam een gekozen volksvertegenwoordiging.
    -Verklaring van der rechten van de mens en de burger werd afgekondigd.
    -Alle kinderen kregen onderwijs.
    -Alle mannen kregen kiesrecht

    bron


    "Do not be angry with the rain; it simply does not know how to fall upwards.” - Vladimir Nabokov