• Algemene waarschuwing:
    Gezien de klachten over het off-topic gaan het The Great Hall-topic en de Common Room topics, willen we jullie nog eens extra wijzen op de regel over off-topic gaan:
    - Het is niet toegestaan om off-topic te gaan in topics, maar de uitzondering daarop zijn de Offtopic-topics, en de topics in het offtopic-subforum.
    Deze Harry Potter topics behoren dus niet tot de uitzonderingen. Het mag in deze vijf topics alleen gaan over Harry Potter gerelateerde onderwerpen, de opdracht van de maand of het topic zelf. Onderwerpen/posts zoals 'welke username zal ik nemen' en 'Goedemorgen allemaal' mogen dus niet.
    - De moderators.






    Where they are just and loyal, those patient Hufflepuffs are true, and unafraid of toil.

    Gefeliciteerd! Ik ben hoofdmonitor Annick en ik verwelkom je met groot plezier in Hufflepuff. Ons embleem is de das, een dier dat vaak onderschat wordt, omdat het stilletjes leeft totdat het aangevallen wordt, maar wat, als uitgedaagd, dieren veel groter dan zichzelf, inclusief wolven, kan verslaan. Onze afdelingskleuren zijn geel en zwart, en onze common room ligt één verdieping ondergronds, in dezelfde gang als de keukens.
    Nu, er zijn een paar dingen die je moet weten over Hufflepuff. Als eerste, laten we afrekenen met de eeuwigdurende mythe over de afdeling, dat het het minst slimme huis zijn. FOUT. Hufflepuff is zeer zeker het minst opschepperige huis, maar we hebben net zoveel briljante heksen en tovenaars geproduceerd als de andere afdelingen. Wil je bewijs? Zoek Grogan Stump op, één van de populairste Ministers van de Magie van alle tijden. Hij was een Hufflepuff – net als de succesvolle Ministers Artemesia Lufkin en Dugald McPhail. Dan is er nog de tovenaarswereld’s autoriteit betreffende magische wezens, Newt Scamander; Bridget Wenlock, de beroemde dertiende-eeuwse Arithmancer die als eerste de magische proporties van het nummer 7 ontdekte, en Hengist of Woodcroft, die Hogsmeade gesticht heeft, wat erg dicht bij Hogwarts ligt. Allemaal Hufflepuffs.
    Dus, zoals je kunt zien, we hebben een billijk aandeel van krachtige, briljante en gedurfde tovenaars heksen voortgebracht, maar, gewoon omdat we het niet van de daken schreeuwen, krijgen we het aanzien dat we verdienen niet. Vooral Ravenclaws nemen aan dat elke buitengewone presteerder wel van hun afdeling moet zijn gekomen. Ik kwam in grote problemen tijdens mijn derde jaar toen ik duelleerde met een Ravenclaw hoofdmonitor die er op stond dat Bridget Wenlock uit zijn afdeling kwam, niet de mijne. Ik zou een week nablijven moeten hebben gekregen, maar professor Sprout liet me gaan met een waarschuwing en een doos kokosnoot ijs.
    Hufflepuffs zijn te vertrouwen en loyal. We scheppen niet op, maar dwarsboom ons op eigen verantwoording; net als ons emblem, de das, zullen we onszelf, onze familie en onze vrienden beschermen tegen alles. Niemand intimideert ons.

    Echter, het is waar dat Hufflepuff ietwat gebrekkig is op één gebied. We hebben de minste Duistere tovenaars voortgebracht dan elke andere afdeling op deze school. Natuurlijk zou je verwachten dat Slytherin een hoop slechtdoeners voortbrengt, gezien zij nog nooit gehoord hebben van eerlijk spel en valsspelen altijd verkiezen boven hard werken, maar zelfs Gryffindor (het huis waar we het beste mee om gaan) heeft enkele geslepen karakters geproduceerd.
    Wat moet je nog meer weten? Oh ja, de ingang naar de common room is verborgen in een staple grote vaten in een hoek aan de rechterkant van de keukengang. Tik op vat nummer 2 van de onderkant, de middelste van de tweede, in het ritme van ‘Helga Hufflepuff’ en het deksel zal openzwaaien. We zijn de enige afdeling op Hogwarts dat een afschrikkingsapparaat heeft tegen eventuele indringers. Als op het verkeerde deksel getikt wordt, of als het ritme van het tokken fout is, dan wordt de illegale binnenkomer overgoten met azijn.
    Je zult andere huizen horen opscheppen over hun veiligheidsregelingen, maar het is zo dat in over 1000 jaar, de Hufflepuff common room en slaapzalen nog nooit gezien zijn door buitenstaanders. Net als dassen weten we precies hoe we ons schuil moeten houden – en hoe we onszelf moeten verdedigen.

    Als je het vat eenmaal geopend hebt, kruip erin door de gang er achter en je zult verschijnen in de meest knusse common room van allemaal. Hij is rond en aard en heeft een laag plafond; het voelt altijd zonnig en de ronde ramen hebben een uitzicht van kabbelend gras en paardebloemen.

    Er is veel gepolijst koper te vinden, en vele planten die of aan plafond hangen of op de vensterbanken staan. Onze overgevulde banken en stoelen zijn versiert in geel en zwart en onze slaapzalen worden bereikt door ronde deuren in de muren van de common room. Koperen lampen schuinen een warm licht over onze hemelbedden, die allemaal bedekt zijn met lappendekens en koperen beddenwarmers hangen aan de muren, mocht je koude voeten hebben

    Onze huisgeest is de aardigste van allemaal: de Fat Friar. Je zult hem makkelijk genoeg herkennen; hij is mollig en draagt monniksgewaden; hij is erg behulpzaam als je verdwaald bent of in de problemen zit.

    Ik denk dat dat bijna alles is. Ik moest zeggen, ik hoop dat sommige van jullie goede Zwerkbalspelers zijn. Hufflepuff heeft het niet zo goed gedaan als ik graag zou willen in het Zwerkbaltoernooi de laatste tijd

    Je zou comfortabel moeten slapen. We zijn beschermd tegen stormen en wind in onze slaapzalen; we hebben nooit de verstoorde nachten die degenen in de torens soms meemaken.

    En nogmaals: gefeliciteerd met het deel worden van de aardigste, meest fatsoenlijke en hardnekkigste afdeling van allemaal.


    Marauder’s Map
    Gryffindor Common Room
    Ravenclaw Common Room
    Slytherin Common Room
    Great Hall


    Head of House and Head Boys/Girls
    Head of House:
    Escritura
    Head Girls:
    PUKKELxdING & Theodora
    Head Boys:
    Zagarina

    Hufflepuffs
    Escritura - Lizz - Lizz' inzending Oktober
    Theodora - Elise - Elise's inzending Oktober
    PUKKELxdING - Annick
    SPECS
    Parachutes - Dirkje
    Abu - Sophie - Sophie's inzending Oktober
    Zagarino - Jacco
    Cenation - Sylvie
    Krull - Emma
    VladiFerr
    dayxdreamer - Evi
    Crueslix
    Clonmel - Meike - Meike's inzending Oktober
    Cashby - Kaat - Kaat's inzending Oktober

    Voor de nieuwelingen:
    Vul dit vragenlijstje in:
    - Vertel kort iets over jezelf.
    - Welke films heb je gezien?
    - Welke boeken heb je gelezen?
    - Wat is je favoriete film en waarom?
    - Wat is je favoriete boek en waarom?
    - Waarom ben jij een échte Hufflepuff student?


    Algemene opdracht maand Oktober
    Het is het begin van het schooljaar, en iedereen is ingedeeld bij zijn of haar afdeling. Maar wat is een afdeling nu zonder een embleem? Steek de koppen bij elkaar, of maak ieders een aparte creatie, waaruit jullie er eentje selecteren om mee te doen. Dit mag getekend, geschilderd, bewerkt of zelfs fotografie (magisch (gif) of muggle (jpg)) zijn. Voor het einde van de maand moet aan het afdelinghoofd bekend gemaakt worden welke creatie meedoet. De winnende afdeling verdient 50 punten, de tweede 40, etc. Jullie krijgen hiervoor de tijd tot 31 Oktober.

    You might belong in Hufflepuff,
    Where they are just and loyal,
    Those patient Hufflepuffs are true
    And unafraid of toil;

    [ bericht aangepast door een moderator op 22 nov 2013 - 18:09 ]


    Life is hard and then we die

    1121 woorden, ik ben er zelf best wel trots op; maar nog 400 woorden extra gaat me niet meer lukken denk ik.. Tenzij ze willen dat ik het ga volzeveren :p

    Acromantula



    1) Inleiding

    De reden waarom ik voor dit onderwerp heb gekozen om er een werkstuk over te schrijven is redelijk simpel: ik vind spinnen interessante beestjes. Ik was zo een van die enige meisjes die niet gillend op tafel sprong als er zo’n ‘vies beest op acht poten’ het klaslokaal kwam binnentrippelen. Ik was zo iemand die vermeed dat haar vader dat schattige beestje dat ook een leven verdiende dood klopte met een krant of zijn schoen en het diertje voorzichtig in een potje liet glijden om hem of haar vervolgens buiten te laten in het wild. Ten slotte zijn het spinnen die die vervelende insecten zoals vliegen en muggen die altijd rond je oren zitten te zoemen op de irritantste momenten als een feestmaal aanzien. En ik kan je verzekeren dat zonder een spin als hun roofdier er duizend keer zoveel insecten deze aarde zouden bevolken. Maar goed, ik ben aan het afwijken. Een van de redenen dat ik dan weer voor Acromantula’s heb gekozen is het feit dat ze als hoogbegaafd aanzien worden en kunnen praten. Vooral dat laatste. Hoe cool zou het zijn om een pratende spin als huisdier te hebben? Ok ze worden misschien wat groot maar toch… En een tweede reden is Aragog want elke vriend van Hagrid is een vriend van mij.

    2) Algemene informatie

    Classificatie volgens het Ministerie van Toverkunst: XXXXX
    (XXXXX = Een bekende moordenaar van tovenaars, onmogelijk om te trainen of te temmen)

    2.1 De kenmerkende uiterlijke kenmerken en eigenschappen van dit dier zijn:
    - Het dikke, zwarte haar dat heel zijn lichaam bedekt
    - Zijn beenspanwijdte die tot vier komma zes meter kan bedragen
    - Voelsprieten die klikkende geluiden maken als de Acromantula agressief, boos of opgewonden is. Ook vlak voor een aanval produceren
    Acromantula’s deze klikkende geluiden.
    - De mogelijkheid om een giftig secreet te produceren via hun snijtanden
    (dit gif kan een waarde hebben tot 100 galjoenen per flesje)
    - De mogelijkheid om in de menselijke taal met tovenaars te kunnen communiceren, ze worden dan ook als hoogbegaafde wezens aanzien
    - Het hebben van acht zwarte ogen (de ogen zijn wit als ze blind zijn)

    2.2 Andere informatie
    Het dier is afkomstig van de regenwouden van Zuidoost Azië, meer specifiek Borneo, waar het in een dichte jungle leeft. De Acromantula is een carnivoor en houdt van grote prooien. Ook mensen zijn voor hem een smakelijk hapje en soms eten ze zelfs hun eigen soort op. Het weeft zijn koepelvormige webben op de grond om zo zijn prooien gevangen te nemen die verstrikt raken in de plakkerige touwen. Om hun prooien te verorberen beschikken ze over scherpe snijtanden. Het vrouwtje is groter dan het mannetje en kan tot honderd eieren per keer leggen. Die eieren zijn zacht en hebben een witte kleur, de grootte is dezelfde als die van een strandbal. De jongen komen uit na zes tot acht weken. Acromantula eieren zijn sinds 1965 geclassificeerd als niet-verhandelbare goederen door het Departement van Toezicht op Magische Wezens wat betekent dat er strenge sancties zullen uitgedeeld worden aan diegenen die de eieren importeren of verkopen. Dit beest is vermoedelijk door tovenaars gefokt om hun woning of schatten te beschermen. Ondanks zijn bijna menselijke intelligentie is het onmogelijk om de Acromantula te trainen en is hij zeer gevaarlijk voor zowel tovenaar als dreuzel. Acromantula’s zijn niet gemakkelijk bang te maken maar als er een Basilisk gesignaleerd is zullen ze zich niet snel vertonen. De reden dat Acromantula’s de Basilisk zo vrezen is de dodelijke blik van de slang, door hun acht ogen zonder oogleden zijn ze extra kwetsbaar voor deze blik.

    Een kolonie van Acromantula’s is gelokaliseerd in het Verboden Bos, nabij Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus door Harry Potter en Ron Wemel die in hun tweede jaar op deze kolonie gestuit zijn.

    Alhoewel hun naam sterk lijkt op Tarantula’s zijn ze eerder Wolfspinnen en behoren ze tot de klasse araeneomorphs.

    “Spinnen. Geen kleine spinnetjes, zoals zich beneden over de bladeren repten maar spinnen zo groot als karrenpaarden, met acht ogen en acht poten, zwart, harig, gigantisch. Het reusachtige exemplaar dat Harry droeg daalde de steile helling af naar een mistig, koepelvormig web in het midden van de vallei. Zijn soortgenoten kwamen haastig aandraven en klikten opgewonden met hun kaken toen ze zagen wat hij bij zich had.”
    - De beschrijving van Harry Potter over Acromantula’s


    3) Aragog

    Een van de bekendste Acromantula’s wordt Aragog genoemd, een naam die hij heeft mogen ontvangen van Rubeus Hagrid die het bewuste dier in zijn derde jaar als een ei heeft gekregen en het dan ook heeft weten geboren worden. Hagrid heeft voor het dier gezorgd gedurende zijn derde jaar aan Zweinstein. Dit leidde tot enkele nare gebeurtenissen waaronder de schorsing van Hagrid zelf. In datzelfde jaar (1943) liet Hagrid Aragog ook vrij in het Verboden Bos waar de Acromantula zijn vrouw Mosag leerde kennen. Daar Hagrid hem gered had verdiende hij het respect van Aragog en deed deze Acromantula de meeste mensen geen kwaad. Harry Potter en Ron Wemel werden echter wel met de dood bedreigd toen ze Aragog opzochten, ondanks hun vriendschap met Hagrid. Aragog heeft namelijk enkel respect jegens Hagrid zelf. Iets wat Hagrid later maar moeilijk kon geloven toen Harry en Ron het hem vertelden.

    Aragogs naam is te herleiden van Ara wat komt van Arachnida, de klasse van de spinnen. Gog is de naam van een god. Aragog was dan ook de leider van de kolonie die in het Verboden Bos leefde tot op de dag van zijn dood. De kolonie was gesticht door hem en Mosag met wie hij vele kinderen en kleinkinderen had.

    Aragog werd 56 jaar en stierf van ouderdom. Hagrid heeft voor hem een begrafenis gehouden vlakbij zijn huisje waarop Hildebrand Slakhoorn, leraar Toverdranken, en Harry Potter op aanwezig waren.

    4) De slag om Zweinstein

    Tijdens de slag om Zweinstein is de kolonie van Aragog naar het kasteel getrokken om deel te nemen aan het bloedbad. Ze vielen daar iedereen aan, zowel dooddoeners als verdedigers van Zweinstein, voor hen was het vermoedelijk een feestmaal. En de nakomelingen van Aragog hebben na de dood van hun leider ook het respect voor Hagrid verloren aangezien hij door de spinnen naar buiten werd gedragen.

    Het is niet duidelijk hoeveel Acromantula's zijn omgekomen tijdens de slag om Zweinstein en of de kolonie zich na de Slag heeft teruggetrokken in het Verboden Bos of niet.

    Bronnen die gebruikt zijn bij het maken van dit werk:


    Fantastic beasts and where to find them, geschreven door Newt Scamander.

    Verhalen vertelt door Harry Potter, Ron Wemel en Rubeus Hagrid, de terreinknecht van Zweinstein en leraar Verzorging van Fabeldieren.

    De Harry Potter Wiki, vermoedelijk geschreven en onderhouden door de Potterhead gemeenschap.


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Abu schreef:
    1121 woorden, ik ben er zelf best wel trots op; maar nog 400 woorden extra gaat me niet meer lukken denk ik.. Tenzij ze willen dat ik het ga volzeveren :p

    Acromantula



    1) Inleiding

    De reden waarom ik voor dit onderwerp heb gekozen om er een werkstuk over te schrijven is redelijk simpel: ik vind spinnen interessante beestjes. Ik was zo een van die enige meisjes die niet gillend op tafel sprong als er zo’n ‘vies beest op acht poten’ het klaslokaal kwam binnentrippelen. Ik was zo iemand die vermeed dat haar vader dat schattige beestje dat ook een leven verdiende dood klopte met een krant of zijn schoen en het diertje voorzichtig in een potje liet glijden om hem of haar vervolgens buiten te laten in het wild. Ten slotte zijn het spinnen die die vervelende insecten zoals vliegen en muggen die altijd rond je oren zitten te zoemen op de irritantste momenten als een feestmaal aanzien. En ik kan je verzekeren dat zonder een spin als hun roofdier er duizend keer zoveel insecten deze aarde zouden bevolken. Maar goed, ik ben aan het afwijken. Een van de redenen dat ik dan weer voor Acromantula’s heb gekozen is het feit dat ze als hoogbegaafd aanzien worden en kunnen praten. Vooral dat laatste. Hoe cool zou het zijn om een pratende spin als huisdier te hebben? Ok ze worden misschien wat groot maar toch… En een tweede reden is Aragog want elke vriend van Hagrid is een vriend van mij.

    2) Algemene informatie

    Classificatie volgens het Ministerie van Toverkunst: XXXXX
    (XXXXX = Een bekende moordenaar van tovenaars, onmogelijk om te trainen of te temmen)

    2.1 De kenmerkende uiterlijke kenmerken en eigenschappen van dit dier zijn:
    - Het dikke, zwarte haar dat heel zijn lichaam bedekt
    - Zijn beenspanwijdte die tot vier komma zes meter kan bedragen
    - Voelsprieten die klikkende geluiden maken als de Acromantula agressief, boos of opgewonden is. Ook vlak voor een aanval produceren
    Acromantula’s deze klikkende geluiden.
    - De mogelijkheid om een giftig secreet te produceren via hun snijtanden
    (dit gif kan een waarde hebben tot 100 galjoenen per flesje)
    - De mogelijkheid om in de menselijke taal met tovenaars te kunnen communiceren, ze worden dan ook als hoogbegaafde wezens aanzien
    - Het hebben van acht zwarte ogen (de ogen zijn wit als ze blind zijn)

    2.2 Andere informatie
    Het dier is afkomstig van de regenwouden van Zuidoost Azië, meer specifiek Borneo, waar het in een dichte jungle leeft. De Acromantula is een carnivoor en houdt van grote prooien. Ook mensen zijn voor hem een smakelijk hapje en soms eten ze zelfs hun eigen soort op. Het weeft zijn koepelvormige webben op de grond om zo zijn prooien gevangen te nemen die verstrikt raken in de plakkerige touwen. Om hun prooien te verorberen beschikken ze over scherpe snijtanden. Het vrouwtje is groter dan het mannetje en kan tot honderd eieren per keer leggen. Die eieren zijn zacht en hebben een witte kleur, de grootte is dezelfde als die van een strandbal. De jongen komen uit na zes tot acht weken. Acromantula eieren zijn sinds 1965 geclassificeerd als niet-verhandelbare goederen door het Departement van Toezicht op Magische Wezens wat betekent dat er strenge sancties zullen uitgedeeld worden aan diegenen die de eieren importeren of verkopen. Dit beest is vermoedelijk door tovenaars gefokt om hun woning of schatten te beschermen. Ondanks zijn bijna menselijke intelligentie is het onmogelijk om de Acromantula te trainen en is hij zeer gevaarlijk voor zowel tovenaar als dreuzel. Acromantula’s zijn niet gemakkelijk bang te maken maar als er een Basilisk gesignaleerd is zullen ze zich niet snel vertonen. De reden dat Acromantula’s de Basilisk zo vrezen is de dodelijke blik van de slang, door hun acht ogen zonder oogleden zijn ze extra kwetsbaar voor deze blik.

    Een kolonie van Acromantula’s is gelokaliseerd in het Verboden Bos, nabij Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus door Harry Potter en Ron Wemel die in hun tweede jaar op deze kolonie gestuit zijn.

    Alhoewel hun naam sterk lijkt op Tarantula’s zijn ze eerder Wolfspinnen en behoren ze tot de klasse araeneomorphs.

    “Spinnen. Geen kleine spinnetjes, zoals zich beneden over de bladeren repten maar spinnen zo groot als karrenpaarden, met acht ogen en acht poten, zwart, harig, gigantisch. Het reusachtige exemplaar dat Harry droeg daalde de steile helling af naar een mistig, koepelvormig web in het midden van de vallei. Zijn soortgenoten kwamen haastig aandraven en klikten opgewonden met hun kaken toen ze zagen wat hij bij zich had.”
    - De beschrijving van Harry Potter over Acromantula’s


    3) Aragog

    Een van de bekendste Acromantula’s wordt Aragog genoemd, een naam die hij heeft mogen ontvangen van Rubeus Hagrid die het bewuste dier in zijn derde jaar als een ei heeft gekregen en het dan ook heeft weten geboren worden. Hagrid heeft voor het dier gezorgd gedurende zijn derde jaar aan Zweinstein. Dit leidde tot enkele nare gebeurtenissen waaronder de schorsing van Hagrid zelf. In datzelfde jaar (1943) liet Hagrid Aragog ook vrij in het Verboden Bos waar de Acromantula zijn vrouw Mosag leerde kennen. Daar Hagrid hem gered had verdiende hij het respect van Aragog en deed deze Acromantula de meeste mensen geen kwaad. Harry Potter en Ron Wemel werden echter wel met de dood bedreigd toen ze Aragog opzochten, ondanks hun vriendschap met Hagrid. Aragog heeft namelijk enkel respect jegens Hagrid zelf. Iets wat Hagrid later maar moeilijk kon geloven toen Harry en Ron het hem vertelden.

    Aragogs naam is te herleiden van Ara wat komt van Arachnida, de klasse van de spinnen. Gog is de naam van een god. Aragog was dan ook de leider van de kolonie die in het Verboden Bos leefde tot op de dag van zijn dood. De kolonie was gesticht door hem en Mosag met wie hij vele kinderen en kleinkinderen had.

    Aragog werd 56 jaar en stierf van ouderdom. Hagrid heeft voor hem een begrafenis gehouden vlakbij zijn huisje waarop Hildebrand Slakhoorn, leraar Toverdranken, en Harry Potter op aanwezig waren.

    4) De slag om Zweinstein

    Tijdens de slag om Zweinstein is de kolonie van Aragog naar het kasteel getrokken om deel te nemen aan het bloedbad. Ze vielen daar iedereen aan, zowel dooddoeners als verdedigers van Zweinstein, voor hen was het vermoedelijk een feestmaal. En de nakomelingen van Aragog hebben na de dood van hun leider ook het respect voor Hagrid verloren aangezien hij door de spinnen naar buiten werd gedragen.

    Het is niet duidelijk hoeveel Acromantula's zijn omgekomen tijdens de slag om Zweinstein en of de kolonie zich na de Slag heeft teruggetrokken in het Verboden Bos of niet.

    Bronnen die gebruikt zijn bij het maken van dit werk:


    Fantastic beasts and where to find them, geschreven door Newt Scamander.

    Verhalen vertelt door Harry Potter, Ron Wemel en Rubeus Hagrid, de terreinknecht van Zweinstein en leraar Verzorging van Fabeldieren.

    De Harry Potter Wiki, vermoedelijk geschreven en onderhouden door de Potterhead gemeenschap.



    O Merlin, die inleiding, ik heb me kapot gelachen x'D

    Ik vond dit nog ergens, ik weet niet of je er wat mee kan;
    Aragog
    Aragog was an Acromantula—an enormous, sentient spider capable of speech—who made a unique clicking noise as he moved in search of prey. Hagrid raised him from an egg as a Hogwarts student, keeping him inside a cupboard. In his third year at Hogwarts, Hagrid was caught talking to Aragog in the dungeons by Tom Riddle, who alleged that Aragog was the "Monster of Slytherin," and that Hagrid had opened the Chamber of Secrets. In fact, it was Riddle who had opened the Chamber, and the monster was actually a basilisk.
    After Hagrid was expelled, Aragog lived in the Forbidden Forest. Hagrid found him a mate, Mosag, with whom Aragog bore an entire colony of giant spiders. He remained grateful to Hagrid for his entire life, and kept his carnivorous children from attacking him when he came to visit. However, he did not extend this courtesy to other creatures and people; he allowed his children to attack Harry, Ron, and Fang when they encountered him in Harry Potter and the Chamber of Secrets. Hagrid led them to Aragog by giving them the cryptic advice, "follow the spiders." It was Aragog who told Harry and Ron that he was not the Monster of Slytherin, but another creature, that unlike Aragog, was born in the castle, and which spiders so fear above all others that they never speak of it or give its name, despite Hagrid's numerous inquiries. Though Aragog allowed his children to attack Harry, Ron, and Fang, they were saved at the last minute by Mr. Weasley’s flying car, which had been lost in the forest months before. Aragog remained in the Forbidden Forest for the rest of his life, but eventually died of old age in Harry Potter and the Half-Blood Prince. Hagrid retrieved Aragog’s body from the forest so that he could give him a proper burial, fearing that his children would devour his body. From that point on, the spider colony was the only part of the Forbidden Forest that Hagrid could not enter safely.
    Aragog’s children returned in Harry Potter and the Deathly Hallows during the Battle at Hogwarts; having been driven from the forest, they began attacking Death Eaters and Hogwarts' inhabitants indiscriminately. Hagrid’s love of the spiders endangered him and others because he tried to protect them; the spiders thanked Hagrid by capturing him and taking him to Voldemort.
    Aragog was voiced by Julian Glover in the film adaptation of the Chamber of Secrets.


    Hagrid was expelled during his third year, after being caught in the company of Aragog, a dangerous acromantula: this already serious crime seemed worse than it was, due to the belief that the acromantula was "The Monster of Slytherin," and that Hagrid had released it from the Chamber of Secrets and, either intentionally or unintentionally, allowed it to attack and petrify other students. Aragog escapes into the dark forest and starts a colony of spiders.


    Er staat wel wat dubbele informatie in en een hoop van wat je al hebt maar ik hoop dat je er nog iets uit kan halen.


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    Ja, ik had er nog over gedacht om iets meer over de Geheime Kamer te vertellen maar dan vond ik het zo te veel over Aragog en Hagrid gaan terwijl het een werkstuk is over Acromantula's.. maar als ze het woordenaantal echt niet naar beneden halen kan ik dat er inderdaad nog wel bijdoen, bedankt :)


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Abu schreef:
    Bedankt! Hier kan ik nog wel wat mee, ik had al een kort stukje over de Slag om Zweinstein, maar ik kan het nog wel nog wat meer uitsmeren want dat van Hagrid had ik nog niet ;p

    Jij deed iets over Neville toch? Heb je daar nog wat tips bij nodig? (ik weet niet hoe ver je zit en wat je al hebt geschreven dus..)


    Nee ik doe niets over hem. Dat was een tip voor het werkstuk van professor Sprout :p aangezien hij haar opvolgt.
    Ik ga vanavond proberen of ik een werkstuk over weerwolven uit mijn pen krijg :D Ik heb redelijk wat research gedaan voor mijn fanfic over Teddy Lupos :p dus ik hoop dat ik aan genoeg kom.


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    ahzo, verkeerd begrepen dan :) en weerwolven is ook wel een tof onderwerp ! Daar kan je ook nog wel veel mee naast de beschrijving ervan denk ik; met hun rol in de tovenaarsoorlog en Fenrir Greyback en Remus.. :)


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Ja, ik heb echt al wat ideetjes, van zodra ik wat heb, zal ik het hier opzetten, dan kan iedereen die wil nog ideeën aandragen.


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    Het woordenaantal is gezakt tot 1000 woorden :D dus die van mij is in principe af ^^ die laatste die ik gepost heb is dus mijn officiële inzending, tenzij je het liever op andere manier ingediend wilt zien :)


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Als het aan mij ligt hoef je het niet aan te passen, het is echt goed. Sowieso knap gedaan van je

    [ bericht aangepast op 30 dec 2013 - 9:41 ]


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can

    En mijn werkstuk is ondertussen zo goed als af. En het telt zelfs meer dan 1500 woorden... Nou ja, this ni da'k moeite heb moeten doen om het langer te maken. Dus eigenlijk maakt het niet uit wat de woordenlimiet was.

    Ik heb zelf geen exemplaar van fabeldieren en waar ze te vinden zijn, maar ik heb het al wel eens gelezen en ik ga vanmiddag langs bij een vriendin die in Ravenclaw zit en zij heeft het wel, dus ik check het nog ff na.

    Weerwolven: beschrijving en geschiedenis
    Weerwolven: beschrijving en geschiedenis
    Door Dayxdreamer. Huffelpuff

    Opmerking: voor zij die met de engelse termen en namen vertrouwd zijn, staat de vertalling er tussen haakjes bij.

    Keuze onderwerp
    Ik heb als onderwerp voor mijn werkstuk, weerwolven gekozen. De reden hiervoor is dat ik al van kinds af aan geïntresseerd ben in wolven. Tijdens mijn kennismaking met de magische wereld ben ik er ook achter gekomen dat er zoiets bestaat als weerwolven. In de tovenaarswereld rust er nog altijd een groot taboe op lycantropie zoals de ‘aandoening’ genoemd wordt. De informatie die erover beschikbaar is, is daarom vaak tegenstrijdig en onnauwkeurig. Tovenaars en heksen mogen echter niet vergeten dat weerwolven zolang het geen volle maan is, gewone mensen zijn zoals ieder ander. Met dit werkstuk wil ik daarom een overzicht geven van wat bekend is over weerwolven, omdat ik van mening ben dat een beter begrip van lycantropie ten goede zal komen van een betere verdraagzaamheid van onze mede heksen en tovenaars die de pech hebben gehad, gebeten te worden door een weerwolf.

    Algemene informatie:
    Classificatie: XXXXX gekende tovenaardoder, onmogelijk te temmen. (Opgelet: dit geldt alleen tijdens volle maan, op alle andere momenten is de heks of tovenaar net zo (on)gevaarlijk als ieder ander)

    Tijdens volle maan veranderd neemt de heks of tovenaar zijn wolvengedaante aan. Deze is slechts moeilijk te onderscheiden van een normale wolf, al zijn er wel enkele verschillen, *** In praktijk is de kans echter klein dat iemand dicht genoeg in de buurt van een weerwolf komt om ze ook daadwerkelijk te zien. Algemeen kan aangenomen worden dat een gewone wolf zelden een mens zal aanvallen. Wordt je dus toch aangevallen heb je waarschijnlijk met een weerwolf te doen. Gedurende de volle maan verliest de heks of tovenaar zijn menselijk verstand, hij of zij vergeet als het ware dat hij of zij in wezen een mens is en wat overblijft is alleen een verschrikkelijke dorst naar bloed. De weerwolf is zo in staat om zelfs zijn dierbaarste familieleden aan te vallen.
    Een beet van een weerwolf is alleen besmettelijk voor mensen en niet voor dieren. Ook tovenaars die in hun Faunaatvorm (Animagus)gebeten worden, zullen niet besmet zijn. Ook is er een verschil tussen tovenaars en dreuzels. Een dreuzel die gebeten wordt door een weerwolf, overlijd meestal aan zijn verwondingen. Een tovenaar heeft een kans op herstel. Daarom dat nauwelijks dreuzelweerwolven zijn.

    Wolfsworteldrank (Wolfsbane Potion)

    Een redelijke recente ontwikkeling op het gebied van toverdranken is de wolfsworteldrank ontdekt door de Heler Damocles. Deze toverdrank kan Lycantropie niet genezen, hij of zij veranderd nog steeds in een weerwolf, maar de menselijke geest blijft wel behouden en de aandrang om te bijten verdwijnt. De weerwolf kan zich dus terugtrekken en zo de nacht doorkomen zonder dat iemand in gevaar komt. Helaas zijn de ingredienten erg duur is het een erg complexe toverdrank en er zijn maar enkele bekend die in staat zijn geweest deze drank te brouwen. De bekenste hiervan is uiteraard Serverus Sneep (Snape). Voor veel weerwolven bleef deze toverdrank dan ook buiten hun bereik.

    Geschiedenis
    De eerste vermeldingen van weerwolven zijn al gevonden in geschriften van de oud-griekse tovenaars. Ook in middeleeuwse geschriften worden ze veelvuldig vermeldt. Deze vermeldingen kloppen echter niet altijd met de werkelijkheid. Zo wordt er bijvoorbeeld beschreven hoe een man (waarom er nooit vrouwen voor dat soort dingen in aanmerking komen, is me een raadsel) in een wolf kan veranderen door het drinken van toverdrank, het omslaan van een betoverde wolvenhuid of gewoon op wil, zonder dat daar een volle maan voor nodig was. Of deze verhalen te danken zijn aan de levendige verbeelding van dreuzels of dat het hier Zwarte Kunst betrof waarvan de kennis in de tijd verloren gegaan is, is niet geweten. Het is ook mogelijk dat in sommige gevallen het faunaten betrof in de gedaante van een hond of wolf, die in hun dierenvorm de plaatselijke dreusels de schrik van hun leven bezorgden. Een feit is dat men nu alleen nog weerwolven kan aantreffen met volle maan en dit zijn altijd heksen of tovenaars die gebeten zijn door een andere weerwolf.

    De afgelopen eeuw zijn er verschillende pogingen ondernomen om mensen met lycantropie te laten registreren. Zoals de registratie-wet-voor-weerwolven. In praktijk gaven maar weinigen gehoor aan deze oproep, omdat ze vreesde dat hun identiteit zo aan de tovenaarsgemeenschap bekend zou worden. Een ander voorbeeld is de ondertussen afgeschafte anti-weerwolfwet ingevoerd door Dorothea Omber(Dolores Umbridge), die momenteel in Azkaban verblijft voor haar misdaden tegenover dreuzeltelgen(Muggle-Borns), is een ander voorbeeld. De anti-weerwolfwet maakte het onder andere haast onmogelijk voor een weerwolf om normaal werk aan te nemen. Behalve deze ‘wettelijke’ stappen, kampten weerwolven ook met armoede, vooroordelen en sociale uitsluiting. Veel weerwolven werden zelfs door hun familie niet meer als zodanig beschouwd. Het is dan ook niet te verbazen dat tijdens de eerste en tweede tovenaarsoorlog veel weerwolven zich aan de Duistere Zijde schaarde, gelokt met beloftes van erkenning en betere levensomstandigheden. De beruchtste onder hen is zonder twijfel Fenrir Vaalhaar(Fenrir Greyback). Toen Hij-Die-Niet-Genoemt-Mag-Worden voor de eerste keer volgelingen om zich heen verzamelde, heeft hij niet lang geaarzeld en zich bij Hem aangesloten. Anders dan veel van zijn lotgenoten werd hij niet gelokt door de beloftes aan een beter leven, maar door bloed. In de daaropvolgende jaren werd hij door Jeweetwel en zijn Dooddoeners vaak gebruikt als dreigingsmiddel. Tovenaars en heksen die weigerden zich bij de Duistere Zijde aan te sluiten, dachten nog wel een tweede keer na als ze te horen kregen dat anders Vaalhaar op hen of hun kinderen zou worden losgelaten. Hoe Vaalhaar erin slaagde zich na zijn transformatie op aangewezen slachtoffers te richten, zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven. Een mogelijkheid is dat hij wolfsworteldrank innam om bij zijn verstand te blijven en zijn bloeddorst als mens groot genoeg was om de niet-bijt-impuls van de drank te overwinnen. Een andere mogelijkheid is dat door zijn monsterlijke aard zijn verstand niet geheel verdween tijdens de transformatie. Helaas werden veel van zijn slachtoffers door hun omgeving verstoten. Deze slachtoffers, vaak kinderen, werden dan zonder meer gerectruteerd voor de Duistere Zijde. Door de vreedheden van Vaalhaar was het imago van weerwolven alleen nog maar verslechterd. Na de verdwijning van Hij-Die-Niet-Genoemt-Mag-Worden leefden velen dan ook aan de rand van de maatschappij. Dit werd nog verergerd door de reeds genoemde Anti-Weerwolfwet die in 1993 werd ingevoerd. Het is uiteraard niet verwonderlijk dat na de Wedergeboorte van Hij-Die-Niet-Genoemt-Mag-Worden, velen zich onmiddellijk weer achter hem schaarde.

    Remus Lupos (Lupin)
    Echter moet hier echter een belangrijke uitzondering vermeld worden. Remus Lupos, die al sinds zijn vroege jeugd leed aan lycantropie. Niet alleen weigerde hij zich aan te sluiten bij de Duistere Zijde hij besloot er tegen te vechten. Hij was zowel tijdens de Eerste als Tweede Tovenaarsoorlog een van de kernleden van de Orde van de Feniks. Hij werd door op elfjarige leeftijd, tegen de verwachtingen van zijn ouders in, toegelaten op Zweinstein. (Wat nog maar eens bewijst dat Onderwijs de beste manier is om mensen op het rechte pad te houden.) Het Krijsende Krot (Shrieking Shack) en de beukwilg(Whomping Willow) op het schoolterrein, werden speciaal voor hem geplaats. Tijdens zijn schooltijd raakte hij onder meer bevriend met Sirius Zwarts (Black) en James Potter. Nadat ze afgestudeerd waren hebben de drie vrienden zich zoals bekend, bij de Orde van de Feniks gevoegd.
    Tussen de twee tovenaarsoorlogen heeft hij ook een jaar lesgegeven op Zweinstein als Leraar Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Een rol die hij glansrijk heeft vervuld. Toen echter bekend werd, wat hij was, diende hij zijn ontslag in zodat Perkamentus niet in de problemen zou komen door hem te verdedigen tegen ouders die niet wilden dat hun kinderen les kregen van een weerwolf.
    Ook bij de heroprichting van de Orde van de Feniks in 1995 was hij erbij. Over zijn activiteiten bij de Orde is er niet zoveel bekend. Hij heeft onder andere de wacht gehouden bij het Departement van Mystificatie en was ook bij het gevecht daar. Ook bij de Slag om de Astronomietoren was hij aanwezig en heeft hij ook geholpen Harry veilig van de Duffelings(Dursleys) naar het Nest (The Burrow)te transporteren. Daarbij heeft hij een uitzonderlijk staaltje toverkunst laten zien. Zo slaagde hij erin aan een bende dooddoeners te ontkomen, terwijl hij tegelijkertijd de gewonde George op zijn bezim wilst te houden. Een groot deel van zijn tijd heeft hij, met gevaar voor eigen leven, doorgebracht tussen de weerwolven van de Duistere Zijde. Het is niet bekend hoeveel lotgenoten hij tot inkeer heeft gebracht en hoeveel tovenaarskinderen hij heeft behoed voor een beet. In de zomer van 1997 is hij ook getrouwd met schouwer(Auror) en Transformagiër(Metamorphmagus[/i)] Nymphadore Tops(Tonks), eveneens lid van de orde. Samen kregen ze een zoon Teddy. Hoewel Lupos niet lang genoeg leeft om een volle maan van zijn zoon mee te maken, kon hij met zekerheid zeggen dat zijn zoon geen spoor vertoonde van Lycantropie. Wat doet vermoeden dat weerwolven in staat zijn elkaar ook in hun mensengedaante te herkennen.
    Zowel Lupos als Tops stierven een heldendood tijdens de Slag om Zweinstein. Lupos werd vermoord door Antonin Dolochov. Hij kreeg postuum de Orde van Merlijn eerste klas toegekend, voor zijn moed en zelfopoffering die zo veelvuldig getoond had. Hij is de eerste weerwolf die deze onderscheiding verdiend heeft. Ook heeft de nieuwe Minister van Toverkunst Romeo Wolkenveldt (Kingsley Shacklebolt) ter zijner ere de Anti-Weerwolfwet laten afschaffen. Dit heeft het imago van weerwolven zeker goed gedaan.
    Het is te hopen dat in de toekomst weerwolven met evenveel respect behandeld worden als iedere gewone heks of tovenaar. Want weet hun ‘probleempje’ duurt maar een paar uur per maand. Onverdraagzaamheid is een aandoening die de hele tijd aanwezig blijft!

    JK Rowling

    Rowling heeft verklaard dat Remus een van haar favoriete personages is. Ook zou ze Lycantropie gebruikt hebben als een metafoor voor HIV, AIDS en andere ziektes waar een taboe op rust. Met het neerzetten van een personage als Lupos ijvert ze voor een betere acceptatie van mensen met die aandoening. Het zijn tenslotte ook mensen zoals ieder ander die ook recht hebben op onderwijs, werk en liefde (zelfs al geloven ze het zelf misschien niet).
    Ik hoop dan ook van harte dat iedereen die dit leest, twee keer nadenkt voor hij of zij met vooroordelen komt over welke ziekte dan ook.

    Bronnen.
    Fabeldieren en waar ze te vinden zijn.
    De Harry Potter boeken
    Harry Potter Wiki
    Pottermore
    Interviews gegeven door JK Rowling

    [ bericht aangepast op 30 dec 2013 - 13:29 ]


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    Weet iemand eigenlijk hoe dat inzenden werkt?


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    dayxdreamer schreef:
    Weet iemand eigenlijk hoe dat inzenden werkt?


    Ik denk dat de head of house dat moet regelen... ik weet het zelf niet.. ; ik denk trouwens dat er maar een inzending per afdeling mag ingestuurd worden dus moet er eerst nog gestemd worden en morgen is de deadline + oudjaar dusj, ik weet niet hoe ze dat gaan regelen

    [ bericht aangepast op 30 dec 2013 - 13:18 ]


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    je stuk is trouwens echt goed


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Opdracht maand December
    Omdat er bij Hogwarts alleen maar goede studenten zitten, is er besloten om de leerlingen een werkstuk te laten schrijven van minstens 1000 woorden. Je kan kiezen uit 4 onderwerpen. De tovenaarsoorlog, een vak op hogwarts, een leerkracht of een mythisch dier uit onze tovenaarswereld. Net zoals de vorige opdracht, mag iedereen er aan meedoen, en kiest het afdelingshoofd welke creatie er wordt ingezonden. De winnende afdeling verdient 50 punten, de tweede 40, etc. Jullie krijgen hiervoor de tijd tot 31 december.
    Om het jullie wat makkelijker te maken, zijn er enkele richtlijnen opgesteld die waar jullie, indien jullie dat zelf willen, gebruik van kunnen maken. Dit is niet verplicht. Elk onderwerp heeft richtlijnen dat draait om 4 W's. Onder elke spoilerknop staan ze even voor jullie opgesomd.

    dus inderdaad 1 inzending per afdeling en het afdelingshoofd regelt de inzending :)


    “We all are living in a dream, but life ain’t what it seems Oh everything’s a mess.”

    Is Crueslix klaar geraak met dat van haar?

    Dan hebben we drie inzendingen om tussen te kiezen, anders twee.


    Vallen is niet moeilijk, het opstaan wel

    dayxdreamer schreef:
    Is Crueslix klaar geraak met dat van haar?

    Dan hebben we drie inzendingen om tussen te kiezen, anders twee.


    Nopp, het is me niet gelukt. En kiezen tussen jullie twee werkstukken wordt wel lastig, ik vind ze allebei zo goed!
    Hebben we eigenlijk al een nieuw Afdelingshoofd? Er staat me iets van bij dat dat SPECS werd, dit kan ook heel erg fout zijn hoor, maar dat is wat ik dacht. Ik loop altijd achter met dat soort dingen.



    [OT] Ik heb een nieuwe piercing :'D Voor degene die geïnteresseerd zijn x'D


    Fairy tales are more than true: not because they tell us dragons exist, but because they tell us dragons can