• VN beschermt 'Perzische Zwarte Piet'

    AMSTERDAM - Terwijl de VN onderzoek doen naar de Nederlandse Zwarte Piet omdat die racistisch zou zijn, beschermt de landenorganisatie een Perzisch feest waarbij zwartgeschminkte figuren een grote rol spelen.

    Rond 20 maart vieren verschillende landen waaronder Iran, Azerbeidzjan en Afganistan Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.
    In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.
    Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.
    Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.

    Erfgoed
    In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
    "Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
    Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.

    Source: De Telegraaf


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Wat een hypocrieten.


    26 - 02 - '16

    Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.

    Klinkt net als Nederland. (cat)

    Echt, ik snap de VN niet: het is hetzelfde principe, alleen is het één goed en het ander fout -.- Dit is behoorlijk hypocriet en ugh, het frustreert me.
    And I saw you sharing it on Facebook, I saw it even though I was playing a game

    [ bericht aangepast op 22 okt 2013 - 21:56 ]


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    De mens is hypocriet. Altijd al geweest.


    Take me to wonderland

    Twist schreef:
    De mens is hypocriet. Altijd al geweest.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Right...
    Nothing more to say


    "Your life. Your choice. Think about what you want."


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Echt bullshit dit. Waarom is het ineens zo erg terwijl we het al jaren vieren. Laat die mensen niet zo achterlijk doen en oprotten als ze het niet aanstaat -.-


    -

    '...'


    Miep

    Twist schreef:
    De mens is hypocriet. Altijd al geweest.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    *zucht*


    16 - 09 - '17

    Twist schreef:
    De mens is hypocriet. Altijd al geweest.


    Ik vind het grappig dat de helft hier minstens even hypocriet reageert omdat ze zelf zulke dingen in het klein ook uitvoeren.


    Your make-up is terrible

    Dus dat mag wel omdat het zolang bestaat en onze zwarte piet niet? Waar bemoeit de VN zich mee? Ze hebben zeker niks beters te doen. Sinterklaas is een deel van de Nederlandse cultuur en zwarte piet dus ook, volgens mij snappen sommige mensen de Nederlandse cultuur niet helemaal.

    Waarom doen de volwassen zo moeilijk? De kinderen voor wie dit feest eigenlijk is, maken er totaal geen probleem van.


    Physics is awesome

    Michonne schreef:
    (...)

    Ik vind het grappig dat de helft hier minstens even hypocriet reageert omdat ze zelf zulke dingen in het klein ook uitvoeren.

    Daarom dat ik zeg "de mens is hypocriet". :')


    Take me to wonderland

    Dit slaat echt helemaal nergens op.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.