• Ik zit dus met een probleem. Voor morgen moet ik een hoofdvraag verzonnen hebben voor een schoolopdracht waarbij ik 2 boeken met elkaar moet vergelijken die hetzelfde thema hebben. Het is voor het vak Nederlands. Ik heb gekozen voor de Tweeling en Oeroeg, omdat in beide boeken oorlog voorkomt en in beide boeken twee mensen die met elkaar zijn opgegroeid uit elkaar gehaald worden, een leven zonder elkaar leiden en dan zien ze elkaar jaren later weer terug. Daar omheen moet ik een hoofdvraag verzinnen, maar ik kan echt niets verzinnen... Mijn eerste hoofdvraag was:
    "Hoe erg veranderen de personages als ze moeten leven zonder de persoon met wie ze zijn opgegroeid?"

    Dat was niet goed. Je moet er 20 kantjes over typen en de docent die denkt niet dat ik met die vraag aan 20 kantjes kom, dus moet ik een andere verzinnen. Ik weet er echt geen en ik heb het ook al aan vrienden gevraagd, maar zij weten het ook niet.

    Weten jullie een goede hoofdvraag? Of misschien andere boeken die overeenkomsten hebben waarbij je makkelijker een hoofdvraag kunt bedenken waar veel informatie over te vinden is?


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Hoe en in welke mate worden de personen beïnvloed door de oorlog en het gescheiden zijn van elkaar
    Maar dat lijkt een beetje op de jouwe

    Ik weet niet precies wat voor niveau je moet lezen
    maar hier zijn nog wat boeken die je eventueel zou kunnen doen
    Windkracht 10 vs De storm (een wat kinderlijkboek en een wat volwassener boek over de waternoodsramp)
    Dagboek van Anne Frank vs Mist over het strand (beide boeken over 2de wereldoorlog, beide over kinderen, maar van een andere kant bekeken)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Misschien kun je twee boeken kiezen met dezelfde thema's of motieven, zoals een klok? Ik heb geen idee welke boeken dat zijn, maar als je een heel algemeen motief kiest, moet het makkelijk te vinden zijn.


    From these ashes, I will rise

    Penthesilea schreef:
    Hoe en in welke mate worden de personen beïnvloed door de oorlog en het gescheiden zijn van elkaar
    Maar dat lijkt een beetje op de jouwe

    Ik weet niet precies wat voor niveau je moet lezen
    maar hier zijn nog wat boeken die je eventueel zou kunnen doen
    Windkracht 10 vs De storm (een wat kinderlijkboek en een wat volwassener boek over de waternoodsramp)
    Dagboek van Anne Frank vs Mist over het strand (beide boeken over 2de wereldoorlog, beide over kinderen, maar van een andere kant bekeken)


    Ik zit in Havo 5, dus echt literaire boeken moet ik hebben.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    nerveus schreef:
    (...)

    Ik zit in Havo 5, dus echt literaire boeken moet ik hebben.

    De storm is wel echt een literair boek volgens mij, maar dan zou je nog een goede vergelijking moeten vinden
    20 kantjes is wel veel (vraag me af of ik dat ook moet als vwo leerling)


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik had vorig jaar ook zo'n opdracht. Ik gebruikte toen Joe Speedboot en Hitchhiker's Guide to the Galaxy met als hoofdvraag iets over de manier waarop maatschappijkritiek naar voren kwam in de boeken. Mijn docent was toen echt ontzettend enthousiast over wat ik had geschreven. Dat was wel grappig. :'D

    Maar wij mochten maar maximaal 3000 woorden. Twintig kantjes is echt héél erg veel. Ik ben nooit erg goed geweest in het verzinnen van vragen en ik ken de boeken niet, dus als je docent denkt dat je bij dat wat je eerst had al niet voldoende kunt vinden, heb ik geen flauw idee wat voor vraag je dan wel zou moeten stellen. Misschien kun je ongeveer dezelfde vraag houden maar dan een beetje anders geformuleerd of iets opener, zodat je uitgebreider kunt antwoorden? :x


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik weet dat Oeroeg ook als thema vriendschap heeft (moest het ook lezen voor Nederlands) die ander ken ik niet zo goed, maar ik denk dat het over een tweeling gaat. Wat je zou kunnen doen, is een hoofdvraag bedenken als, Hoe wordt het thema vriendschap in beide boeken betrokken? Of iets van: Hoe sterk is de band van de hoofdpersonages? of zoiets.
    Ik weet niet echt of dat iets is wat je zoekt, maar ik ken het andere boek niet en kan daarom er inhoudelijk nog weinig over zeggen.
    Veel succes :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.