Iemand die ik ken en ik waren over laatst aan het discussiëren over tijd en tijdreizen. Toen stelde ze me de vraag dat, als ik terug zou kunnen keren in de tijd, en ik ga bijvoorbeeld naar 2005, of ik, als ik daar sterf, of als de andere ik (die daar dus ook leefde, alias ik 8 jaar geleden) zou sterven, watt er dan zou gebeuren met de andere.
Nu heb ik daar even over nagedacht, en ik kwam op deze gissing uit (omdat je nooit iets 100% zeker kunt weten als je iets niet doet):
Als ik terugkeer in de tijd en ik of de andere ik sterft, dan sterft de tweede van mij ook.
Je zou ons kunnen vergelijken met serie geschakelde lampjes. Daardoor stroomt dezelfde energie, door ons hetzelfde bloed. Zij hebben dezelfde bron, wij hetzelfde hart.
Ze zijn afhankelijk van elkaar vanaf het moment dat ze allebei branden, of beter gezegd: vanaf het moment dat er door allebei stroom gaat. Same with me: vanaf het moment dat we in dezelfde tijd leven, zijn we afhankelijk van elkaar.
Moest de oude ik gewoon nog in 2013 geleefd hebben, was dit wat anders. Dan waren we niet afhankelijk. Om maar weer als voorbeeld de lampjes te nemen. Als ze niet op hetzelfde moment wachten, zitten ze niet op hetzelfde circuit, en hangen ze niet van elkaar af.
Right, ik vroeg me dus af of deze theorie eigenlijk ergens op slaat ^^
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried