• Voor mijn Nederlands boekverslag moet ik het verschil uitleggen tussen poëzie, proza en drama.
    Weet iemand een goed en duidelijk verschil? Wat ik heb is maar een paar zinnetjes, en dat is niet genoeg. Het moet duidelijk uitgelegd worden.


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Wikipedia kan dat behoorlijk goed.


    Your make-up is terrible

    Cas schreef:
    Wikipedia kan dat behoorlijk goed.

    Jup. Klik.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Poezie dicht, proza vertelt en drama converseert/bestaat uit dialogen ^^


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Proza is elke tekst die is geschreven in gewone taal. Proza kan op verschillende soorten zoals kunstig en rijm, maar als het als hele regels word geschreven is het geen proza meer maar veranderd het in poëzie. Bij drama (dramatiek) wordt door middel van woorden en/of gebaren iets duidelijk gemaakt.

    Dit is alles wat ik heb, al dat gedoe op wikipedia heb ik omgezet in mijn woorden. Maar nou is het nog kort..


    'I've got the scars from tomorrow, and I wish you could see, you're the antidote to everything except for me.'

    Cas schreef:
    Wikipedia kan dat behoorlijk goed.


    Some people are art and do art at the same time

    LilacNiall schreef:
    Proza is elke tekst die is geschreven in gewone taal. Proza kan op verschillende soorten zoals kunstig en rijm, maar als het als hele regels word geschreven is het geen proza meer maar veranderd het in poëzie. Bij drama (dramatiek) wordt door middel van woorden en/of gebaren iets duidelijk gemaakt.

    Dit is alles wat ik heb, al dat gedoe op wikipedia heb ik omgezet in mijn woorden. Maar nou is het nog kort..

    Het spijt me dat ik je corrigeer, maar het is voor Nederlands, dus is het wel zo nuttig om het juist te schrijven.
    word > wordt
    veranderd > verandert


    Ik vind het trouwens best wel raar dat je zegt dat proza in poëzie verandert als het in hele regels wordt geschreven. Een boek van - ik zeg maar wat - Harry Potter is ook proza, en dat wordt naar mijn weten toch in hele regels geschreven.

    Ik vind dit nu juist op Wikipedia (klik):
    De theorie over het schrijven van poëzie wordt poëtica genoemd.

    Iedere dichter heeft zijn eigen poëtica. Schrijver en criticus Simon Vestdijk bijvoorbeeld somt in De glanzende kiemcel (1941/43) op wat poëzie volgens hem van proza onderscheidt:

    een grotere concentratie in de zinsbouw

    een grotere rijkdom van schijnbaar overbodige beelden
    herhaling van bepaalde woorden
    een andere rangschikking van de woorden dan in het proza gebruikelijk is
    het optreden van vergelijkingen, die letterlijk genomen onjuist zijn, maar tot de levendigheid van de impressie bijdragen
    de klank van het vers, waaronder tevens het rijm en in zekere zin ook het metrum valt


    Bedoel je dat misschien (het vetgedrukte) daarmee?

    [ bericht aangepast op 25 nov 2013 - 14:22 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Proza: een verhaal dat geschreven wordt met hele zinnen die elkaar opvolgen. Je kan bij proza denken aan Harry Potter of welk leesboek dan ook.
    Poëzie: Bij poëzie kunnen de woorden rijmen, maar dit hoeft niet. Een voorbeeld van poëzie is:

    Langzaam liep ik over straat
    Terwijl tranen over mijn wangen liepen

    Het rijmt niet, maar omdat ik één zin verspreid heb over twee regels wordt het al poëzie. Normaal zou het tenslotte "Langzaam liep ik over straat terwijl tranen over mijn wangen liepen." zijn. Poëzie kan dus ook een verhaaltje zijn, alleen zijn het dan niet aan elkaar geschreven zijn als proza. Binnen poëzie heb je nog steeds meerdere vormen zoals een sonnet.
    Bij drama kan je denken aan toneelstukken waarbij een verhaal wordt verteld met behulp van gebaren en woorden. Binnen drama kun je ook hebben dat zinnen rijmen of op poëzie lijkt, hierbij kan je kijken naar Shakespeare.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Het is echt veel simpeler dan mensen het hier maken;

    - Poezie is een gestileerde tekst vorm, dan heb je het over de opmaak van een tekst

    ''Dus als ik,
    De dingen die ik wil zeggen;
    Zo opschrijf''


    - Proza is een normale tekst vorm, zoals je dat in boeken en kranten vindt. Dit gaat opnieuw over de opmaak van de tekst.

    - Drama gaat over de inhoud van een tekst dit is niet vanuit een persoon beschreven en bestaat geheel of grotendeels uit dialoog.

    [ bericht aangepast op 25 nov 2013 - 15:12 ]


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'