• Ik heb een paar vragen over scheikunde, aangezien ik daar niet zo goed in ben.
    We zijn bezig met reactievergelijkingen opstellen en kloppend maken en nu kreeg ik de vraag;
    Werk de thermolyse van methaan uit.
    Methaan is CH4, en het reactieschema van thermolyse (ontleding door middel van hitte) weet ik ook:
    Organische stoffen ---warmte--> koolstof + water + rook + (brandbaar)gas.
    Dus mijn uitwerking is:
    CH4 -> C + H2O + rook + (brandbaar)gas.
    Ik heb geen idee wat ik bij rook en bij (brandbaar)gas moet invullen. Iemand een idee? (Daarna moet ik de reactievergelijking natuurlijk ook nog kloppend maken maar dat snap ik wel)

    Dat was eigenlijk een bijvraag maar ik heb nog een vraag (:
    Hoe zit het met onvolledige verbranding en volledige verbranding?
    Ik snap dat je bij de stoffen, zuurstof moet doen maar ik snap het verschil niet.

    In mijn boek staat het niet goed uitgelegd en op internet snap ik er al helemaal niets van, dus kan iemand mij het uitleggen? (:

    [ bericht aangepast op 12 dec 2013 - 15:41 ]

    Verbranding is met O2 en ik kwam ergens tegen dat rook voornamelijk uit H2 bestaat.

    [ bericht aangepast op 12 dec 2013 - 16:28 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Dat was eigenlijk een bijvraag maar ik heb nog een vraag (:
    Hoe zit het met onvolledige verbranding en volledige verbranding?
    Ik snap dat je bij de stoffen, zuurstof moet doen maar ik snap het verschil niet.


    Bij een verbranding heb je zuurstof nodig. Bij een volledige verbranding bindt bijvoorbeeld koolstof aan zuurstof en ontstaat er koolstofdioxide. De stof bindt zich dus aan O2.
    Bijvoorbeeld: CH4 + 2O2 --> CO2 2H2O
    Bij een onvolledige verbranding is er te weinig zuurstof aanwezig om bijvoorbeeld koolstof om te zetten in koolstofdioxide waardoor koolstofmono-oxide ontstaat of koolstof gewoon koolstof blijft (C, ookwel roet)
    Voorbeeld: 4CH4+ 5O2--> 2C 2CO 8H2O

    Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het zo ^^

    [ bericht aangepast op 12 dec 2013 - 16:18 ]


    Miep

    ^ Dat heb ik ook zitten denken, maar toen vond ik ergens dat het voornamelijk H2 was die in rook zit. Nuja wij houden ons eigenlijk niet bezig met zulke omslachtige reacties. :'D


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    ^ Dat heb ik ook zitten denken, maar toen vond ik ergens dat het voornamelijk H2 was die in rook zit. Nuja wij houden ons eigenlijk niet bezig met zulke omslachtige reacties. :'D


    Wij ook niet. Zuur- Base reacties for life*O*
    Ik weet alleen dat. Als er iets onvolledig verbrand wordt, zeggen ze het er áltijd bij.


    Miep

    Dit staat trouwens op wikipedia: CH4 + 2O2 -> 2H2O + CO2


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Weisberger schreef:
    (...)
    Bij een verbranding heb je zuurstof nodig. Bij een volledige verbranding bindt bijvoorbeeld koolstof aan zuurstof en ontstaat er koolstofdioxide. De stof bindt zich dus aan O2.
    Bijvoorbeeld: CH4 + 2O2 --> CO2 2H2O
    Bij een onvolledige verbranding is er te weinig zuurstof aanwezig om bijvoorbeeld koolstof om te zetten in koolstofdioxide waardoor koolstofmono-oxide ontstaat of koolstof gewoon koolstof blijft (C, ookwel roet)
    Voorbeeld: 4CH4+ 5O2--> 2C 2CO 8H2O

    Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het zo ^^


    Dankje, maar wanneer weet je dan wanneer koolstof gewoon koolstof blijft of wanneer het koolstofmonooxide wordt? Of mag je dan gewoon kiezen?

    Nee, dat mag je niet kiezen. In principe heb je onder de 1000°C CO2 en boven de 1000°C CO.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Bij mij worden die dingen altijd gegeven? Zo van:
    Blablabla, er vindt een onvolledige reactie plaats, blablabla,
    stel de reactievergelijking op (:


    Miep

    Ik weet dat bij een onvolledige verbranding je niet genoeg zuurstof hebt waarbij koolstofmono-oxide ontstaat. Bij een volledige verbranding ontstaat (wanneer er een C bij de beginproducten staat) altijd koolstofdioxide (CO2) Bij de beginproducten is niet te zien of het gaat om een volledige of onvolledige verbranding, in beide gevallen staat er gewoon O2. Je moet in de vraag of bij de eindproducten (CO2 of CO) afleiden of het een volledige verbranding is of een onvolledige verbranding.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.