• Geen idee of het heir goed staat, anders verplaats je het maar hoor. :X

    Zo af en toe wanneer ik tijd heb, kijk ik vaak op Quizlet of er nog goede verhalen zijn en lees ik er ook een heleboel. Ik geef niet altijd een reactie of iets, want veel mensen vinden het vrij storend als ik kritisch wordt. Ik hou me daarom vrij op de achtergrond betreft die dingen, maar toch analyseer ik wel veel verhalen. Het viel me de laatste tijd op en dat kan aan mij liggen, dat er veel mensen moeite hebben met een duidelijke structuur op te zetten in hun verhaal. Veel mensen weten vaak ook niet goed hoe je moet beginnen of hoe een goed verhaal logisch zal moeten verlopen. Ik zie vaak ook veel vragen voorbij komen in de zin van of het verhaal goed te volgen is en niet te onsamenhangend is.

    Vandaag ben ik even internet afgespeurd om mensen te helpen die veel problemen hebben met het structureren van een goed verhaal en neit goed weten hoe ze zoiets moeten neerzetten. Het verhaal wat ik hier als voorbeeld neerzet is een hele simpele basis zelfs wat cliché naar mijn mening van een goed verhaal en hoe dat stap voor stap zich ontwikkelt. Nu zeg ik niet gelijk dat iedereen dit moet gaan overnemen en hun verhaal exact zo moet maken, maar als je een goede basis hebt voor een verhaal zoals hier en die kunt 'vereigenen' (dus eigen kunt maken) dan ben je al een enorme stap verder bij eht schrijven van het plot. Hier komen de 12 stappen en ik hoop dat jullie zo een beetje een goed beeld krijgen hoe een goed gestructureerd verhaal in elkaar zit en zo zelf een goed plot kunnen maken met de juiste structuur.

    De 12 stappen
    Eigenlijk is het te veel gevraagd om deze stappen in een blog te beschrijven. Ik doe het simplistisch en in vogelvlucht. Zodat je een eerste beeld krijgt.

    1. De gewone wereld (of proloog)

    De held wordt geïntroduceerd in zijn leven van alledag. Er is een zekere mate van orde. Maar toch, je voelt dat er iets ontbreekt, dat het leven saai of voorspelbaar is, dat de held ergens van droomt of dat er op de achtergrond iets dreigt.

    2. Oproep tot avontuur

    De held wordt opgeroepen, wakker geschud, aangespoord om in beweging te komen. Hij wordt uit zijn comfortzone getrokken en uitgedaagd om een schat te veroveren, een inzicht te verwerven of zijn geliefde te vinden.

    3. Weerstand en weigering

    De held (of zijn omgeving) wil aanvankelijk het avontuur niet aangaan; er is een dilemma, verzet of weigering of het probleem wordt ontkend.

    4. De ontmoeting met de mentor

    De held ontmoet iemand of hij stuit op een bron van wijsheid die hem aanmoedigt of hem lessen/vaardigheden leert. Dat verandert zijn inzicht, waardoor hij het avontuur toch aangaat.

    5. De selectiedrempel

    Met de nieuw verworven vaardigheden of instrumenten lukt het hem de eerste drempel te overschrijden.

    6. Nieuwe wereld (of testen, bondgenoten en vijanden)

    De held belandt in een nieuwe wereld, waar nieuwe wetten gelden. Hij krijgt bondgenoten, maar ontmoet ook vijanden en er zijn diverse testen die hij moet ondergaan. Soms is dit ook een innerlijke nieuwe wereld. Vaak is de held hier vrij succesvol. Hij is de ‘ster van de dag.’

    7. De Inwijding (of aarding)

    De held word getest. Is hij echt zo dapper en slim? Hij is niet meer zo euforisch als in het begin. Hij moet aarden, zichzelf bewijzen, een beetje inbinden.

    8. De crisis (of: de omslag, de beproeving)

    De held wordt geconfronteerd met zijn grootste angst. De held moet iets onder ogen zien om verder te komen. Het donkerste moment van het verhaal.

    9. De dolk (of de beloning)

    Na de crisis viert de held zijn succes, inzicht of verovering.

    Maar het is ook een moment waarop de held op zijn schreden terugkeert. Inziet dat hij dingen fout heeft aangepakt. Vaak ontstaat in deze fase een nieuw inzicht.

    10. De terugkeer

    Nu is het tijd dat de held met de veroverde schat/zijn nieuwe inzicht naar huis terugkeert, maar de weg terug is nog gevaarlijk. Het verhaal krijgt hier tempo en focus.

    11. Dood en wederopstanding

    De laatste test, de climax van het verhaal. De held bewijst dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is een offer te brengen. Een leven-op-dood-moment. Dit kan ook een innerlijke dood zijn, waarbij een overtuiging van de held moet sterven.

    12. Het elixer

    Het Elixer is de schat, het inzicht, het geluk dat de held veroverd heeft en dat hij deelt met zijn omgeving. De cyclus is rond, de reis is ten einde en een nieuw avontuur ligt te wachten.


    Voor mensen die graag wat dieper erop in willen gaan en zich beter in willen lezen, hier de bron: Bron


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Dit is best wel interessant, even MT :')


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Structuur in een verhaal ziet iedereen eigenlijk heel anders, en die twaalf stappen is één van de manieren, maar zeker niet de manier. Zeker niet van toepassing op een groot deel van de verhalen op Q. (': Ik weet dat het bij geen enkel van mijn verhalen past als ik het zo doorlees, degenen op Q en degenen die ik voor mezelf houd.

    [ bericht aangepast op 4 jan 2014 - 17:34 ]


    comfort in c h a o s

    Bates schreef:
    Structuur in een verhaal ziet iedereen eigenlijk heel anders, en die twaalf stappen is één van de manieren, maar zeker niet de manier.


    Maar als je vast komt met een verhaal is dit wel een handige om op terug te grijpen (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Maar als je vast komt met een verhaal is dit wel een handige om op terug te grijpen (:

    Als je alles goed uitdenkt voor je begint, heb je zoiets niet nodig. (:

    [ bericht aangepast op 4 jan 2014 - 17:34 ]


    comfort in c h a o s

    Bates schreef:
    (...)
    Als je alles goed uitdenkt voor je begint heb je zoiets niet nodig. (:


    Haha nee weet ik, maar er zijn zat mensen die dat niet doen. Trust me. Sowieso is dit wel handig voor beginnende schrijvers op Q, want er lopen ook best wel jonge Quizletters rond.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    Dit is best wel interessant, even MT :')

    Kom ik hier op Q voor wat ontspanning tijdens het blokken, zie ik hier iets verschijnen wat recht uit een van mijn cursussen zou kunnen komen :]


    Pedras no caminho? Guardo todas, um dia vou construir um castelo.

    Dit kan toch ook liggen aan de opbouw die de schrijver in eerste instantie kiest? Zoals hier nu staat omschreven klinkt het als ab ovo, oftewel beginnen bij het begin. Maar als men kiest om in medias res te beginnen, dan begin je eigenlijk in het midden van je plot. Het hele voorstellen van je personage komt dan later door middel van flashbacks. Bij post rem wordt het helemaal erg, want dan krijg je eerst het einde en komt dan de rest van het verhaal pas naar boven.
    Maar aangezien de meeste mensen hier normaal bij het begin beginnen, vind ik het op zich goede richtlijnen ^^


    From these ashes, I will rise

    Kijk, dit is echt niet de manier opeens die alles oplost. Elk verhaal verschilt per definitie al, maar ik dacht dat dit een hele goede richtlijn kon zijn voor diegenen die in diezelfde richting schrijven en het lastig vinden een verhaal op te bouwen. Daarbij is dit erg simplistisch uitgelegd en wanneer je goed vast zit in het uitwerken van ideeën en echt denkt gek te worden van de compliciteit van het schrijven van een goed verhaal, dan is dit een van de punten waar je op terug kunt grijpen. Het is een simpele basis voor een fantasy verhaal of een avonturen reisverhaal. Ik vind het in ieder geval een hele goede steun voor als je begint met schrijven of bezig bent met het uitwerken van een plot in die richting. Het is één van de wegen naar Rome.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Wauw, goed gevonden (: even MT.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Thaanks!
    Nu nog structuur voor mijn leven. AHAHA.


    No growth of the heart is ever a waste

    Dit is best handig, maar toch denk ik dat dit voor lang niet elk verhaal geldt. Ieder verhaal is anders en heeft een andere structuur en dat maakt het juist zo leuk om meerdere verhalen te lezen. Als elk verhaal deze structuur zou hebben, zouden alle verhalen heel erg op elkaar lijken en hoef je niet meerdere verhalen te lezen, want alle verhalen zijn toch hetzelfde. Al is dit natuurlijk wel een goede richtlijn die je kunt gebruiken.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Celebration schreef:
    Dit is best handig, maar toch denk ik dat dit voor lang niet elk verhaal geldt. Ieder verhaal is anders en heeft een andere structuur en dat maakt het juist zo leuk om meerdere verhalen te lezen. Als elk verhaal deze structuur zou hebben, zouden alle verhalen heel erg op elkaar lijken en hoef je niet meerdere verhalen te lezen, want alle verhalen zijn toch hetzelfde. Al is dit natuurlijk wel een goede richtlijn die je kunt gebruiken.


    Dit is slechts één manier van de miljoenen wegen die naar Rome leiden. Het is even in vogelvlucht een simpel plot dat in de praktijk veel succes heeft gehad en een van de miljoenen mogelijkheden die er zijn in het schrijven van een goed verhaal, maar ik dacht wel handig om even te laten zien hoe zoiets in zijn werk gaat, zodat mensen zien hoe een goed maar simpel verhaal in elkaar zit. Ik pretendeer ook niet dat dit dé manier is, maar juist dat het een manier is. :)

    Ty, trouwens allemaal voor jullie reacties! :)

    [ bericht aangepast op 4 jan 2014 - 18:18 ]


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Frodo schreef:
    Wauw, goed gevonden (: even MT.


    Never forget who you are

    Nah, dat is gewoon een van de mogelijkheden. Als iedereen hetzelfde zou doen krijg je wel heel veel verhalen die op elkaar lijken. :')
    Ik hou het wel lekker op mijn eigen manier van schrijven.


    Til hug og blod.