• Hallo lieve mensen,
    ik ben bezig met informatie zoeken voor mijn rol Luna in een kleine film. Luna heeft longkanker als gevolg van blootstelling aan radioactieve straling zonder protectie. Er is geen geld voor een kuur, haar ouders zijn er al aan gestorven en ze is dus helemaal alleen. Omdat ze geen kuur kan krijg is ze dus niet kaal, maar wel dun en zwak. Ik wil weten wat er in haar hoofd omgaat, hoe ze zich voelt, me verdiepen in haar leven als een ongeneesbare longkanker patiënt. Ik wil dus info over longkanker door radioactieve straling en over hoe het gaat als je geen kuur krijgt. Google is over het algemeen mijn grootste vriend, maar nu laat 'ie me in de steek.
    Dus, in het kort, mijn vraag is; weten jullie daar wat van of kennen jullie en site (of boek?) waar je daar info over kan krijgen?
    Liefs,
    LakeTown

    Edit; Luna wil zo min mogelijk mensen tot last zijn, dus ze probeert er niet uitgeput uit te zien en gewoon mee te doen. Ze is ontzettend bescheiden en netjes opgevoed dus zal niet zomaar rare dingen doen ofzo :') Ze is ongeveer 14 a 15 jaar oud en ze weet al dat ze dood gaat.

    Lieve mensen,
    allemaal ontzettend bedankt voor jullie hulp! Eventuele suggesties voor de rol, haar reactie en emoties zijn altijd welkom!
    Love, LakeTown

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 18:47 ]

    Hè bah, wat een naargeestig onderwerp. Ik denk dat moedeloosheid wel een goede emotie is. Daarnaast ook neerslachtigheid, onverschilligheid en woede.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    Hè bah, wat een naargeestig onderwerp. Ik denk dat moedeloosheid wel een goede emotie is. Daarnaast ook neerslachtigheid, onverschilligheid en woede.


    Yep, het is redelijk depressief, aangezien bijna iedere personage kanker heeft... Maar in ieder geval, Luna wil zo min mogelijk mensen tot last zijn, dus ze probeert er niet uitgeput uit te zien en gewoon mee te doen. Ze is ontzettend bescheiden en netjes opgevoed dus zal niet zomaar rare dingen doen ofzo :')

    Ik denk dat je daar de kern van je personage hebt.
    (volgens mij zit er geen verschil in hoe iemand zich voelt als ie longkanker heeft, of longkanker door radioactieve straling. Ik zou dus vooral spelen dat ze probeert niet uitgeput te zijn, geen pijn wil laten zien e.d.


    The night is dark and full of terrors.

    Door straling kunnen toch ook andere organen uitvallen?

    Ik vraag me af waar het precies voor is. ;3


    Your make-up is terrible

    Stormborn schreef:
    Ik denk dat je daar de kern van je personage hebt.
    (volgens mij zit er geen verschil in hoe iemand zich voelt als ie longkanker heeft, of longkanker door radioactieve straling. Ik zou dus vooral spelen dat ze probeert niet uitgeput te zijn, geen pijn wil laten zien e.d.


    Nee misschien niet in het gevoel, maar wel in hoe ze zich naar buiten gedragen. Iemand die bescheiden is en die mensen niet tot last wil zijn krijgt echt geen woedeaanvallen omdat 'ie dood gaat ofzo :') En dat lijkt me wel het beste, maar het gaat mij om informatie vinden. Ik weet wel hoe ik het moet spelen, maar ik wilde achtergrond informatie graag :)

    Assassin schreef:
    Door straling kunnen toch ook andere organen uitvallen?

    Ik vraag me af waar het precies voor is. ;3


    Een rol in een shortfilm. Maar ik vind het belangrijk omdat de NCRV alles gaat filmen en er een soort documentaire over gaat maken. En als mensen het dan leuk vinden word het heel misschien een serie op Zapp. Dus ik kan het maar beter goed doen hea?

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 15:43 ]

    Ik weet niet of je achtergrondinformatie over kanker specifiek bedoelt?

    Ik ben geen oncoloog dus correct me if I'm wrong, maar ik heb bij biologie geleerd dat kanker ontstaat door mutaties in DNA. 'Normale' mensen hebben een bepaald enzym dat de celdeling reguleert en dus beperkt. Als dit enzym door DNA-mutaties niet meer gemaakt wordt, gaan cellen ongeremd delen en dit wordt kanker genoemd. Het kan uitzaaien naar andere organen, en binnen de tumor kan ook een heel bloedvatennetwerk ontstaan.

    Maar ik neem aan dat je dit door je Google onderzoek al wist ;)


    They tell you to be yourself, and then judge you for it ~

    Hmm lastig, ik kan je die informatie niet geven, maar wat dacht je van de plaatselijke bibliotheek? Ik kan me zo voorstellen dat daar zeker wat info te vinden is. Als je wilt weten hoe iemand zich naar buiten toe zou kunnen gedragen die kanker heeft en niet zielig gevonden wil worden enzo, dan kun je ook "De weeffout in onze sterren" lezen. Prachtig boek, plus het geeft een beeld van hoe iemand zich dan zou kunnen gedragen.

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 15:51 ]


    Hamartia

    Pff. Ik denk dat terminale patiënten zich heel verschillend voelen, afhankelijk van hun persoonlijkheid. Hoe oud is ze? Wat is haar drijfveer om nog te willen blijven leven? Als ze anderen niet tot last wil zijn, denk ik dat ze zich erg afzondert en haar emoties amper met anderen deelt.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Radioaktive schreef:
    Ik weet niet of je achtergrondinformatie over kanker specifiek bedoelt?

    Ik ben geen oncoloog dus correct me if I'm wrong, maar ik heb bij biologie geleerd dat kanker ontstaat door mutaties in DNA. 'Normale' mensen hebben een bepaald enzym dat de celdeling reguleert en dus beperkt. Als dit enzym door DNA-mutaties niet meer gemaakt wordt, gaan cellen ongeremd delen en dit wordt kanker genoemd. Het kan uitzaaien naar andere organen, en binnen de tumor kan ook een heel bloedvatennetwerk ontstaan.

    Maar ik neem aan dat je dit door je Google onderzoek al wist ;)


    Inderdaad (: Het gaat mij vooral over info longkanker door blootstelling aan straling. Ik weet al dat daardoor cellen gemuteerd worden dus dat dat kanker kan veroorzaken, maar verder kom ik ook niet.
    (toepasselijke naam trouwens :'D )

    Ik ga toch aankomende maandag naar mijn vroegere oncoloog. Misschien zou ik wat informatie aan hem kunnen vragen? Als je tot die tijd hebt?


    | 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial

    Melomanie schreef:
    Ik ga toch aankomende maandag naar mijn vroegere oncoloog. Misschien zou ik wat informatie aan hem kunnen vragen? Als je tot die tijd hebt?


    De opnames beginnen pas begin Feb, dus die tijd heb ik wel (: Het zou echt heel gaaf zijn als je daar wat meer over zou kunnen vragen! Het gaat specifiek over wat er gebeurd in je lichaam als je longkanker hebt door blootstelling aan radioactieve straling en vooral als je geen kuur krijgt.

    Ik ken wel een jongen die lymfeklierkanker heeft/had door blootstelling aan radioactieve straling. Volgens mij werkt het niet anders dan bij gewone kanker. Hij kreeg ook geen bestraling/chemo omdat daar geen geld voor was, maar het werd steeds weggesneden, al valt dat niet mee in je longen.

    [ bericht aangepast op 21 jan 2014 - 16:12 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    LakeTown schreef:
    (...)

    De opnames beginnen pas begin Feb, dus die tijd heb ik wel (: Het zou echt heel gaaf zijn als je daar wat meer over zou kunnen vragen! Het gaat specifiek over wat er gebeurd in je lichaam als je longkanker hebt door blootstelling aan radioactieve straling en vooral als je geen kuur krijgt.


    oke ik zal het even opschrijven. ;] Hopelijk weet hij er wat meer van. Ik zelf weet alleen veel van botkanker maar dat is niet wat je zoekt :'D


    | 'Sorry for being awesome, losers,' Call had said before he blacked out. | The Iron Trial

    LakeTown schreef:
    (...)

    Inderdaad (: Het gaat mij vooral over info longkanker door blootstelling aan straling. Ik weet al dat daardoor cellen gemuteerd worden dus dat dat kanker kan veroorzaken, maar verder kom ik ook niet.
    (toepasselijke naam trouwens :'D )

    Het enige wat ik weet is dat door uitzaaiing, de kankercellen in je bloed kunnen komen, en in je lymfestelsel, en dat je dan een probleem hebt. Via je bloedbaan, kan de kankercel in andere organen komen en die cellen 'infecteren' met het DNA van een kankercel. Deze cellen gaan ook massief delen en er ontstaat hier ook een gezwel. Op den duur zal je orgaan niet meer werken, omdat kankercellen er om bekend staan dat ze alleen maar delen, en tijdens een deling werkt de rest van de cel niet meer. Als het dan overal terecht komt in je lichaam, werkt geen enkel orgaan meer en zul je dus langzaam sterven. (Hoe, vraag me dat niet, maar het lijkt me geen pretje.) Als een kankercel het lymfestelsel infecteert, heb je ook een probleem, omdat het lymfestelsel je lichaam 'zuivert' (vraag het me niet precies, ik had slecht geleerd voor deze toets, waar het in voor kwam) en dat gebeurd dan ook niet meer. Overtollig water komt in je lymfestelsel, maar wordt niet gezuiverd, omdat je lymfeknopen niet meer werken en je krijgt een heel waterig lichaam. (Zoek 'oedeem' op met foto's als je wilt weten hoe dat eruit ziet.) Dit is alles wat ik van biologie geleerd heb, en volgens mij krijg ik er niet veel meer over te weten. (Ik zit in mijn examenjaar.)
    Maar ik ben bang dat dit alleen weer herhaling is van google, want ik zou zeggen dat dit ook gewoon te vinden is...


    Deep inside, I've never felt alive

    Je bent uitgeput, maar prbeert je wallen te verbergen
    En je probeert je sterk voor te doen, maar als je alleen bent, stort je in, dus huilbuien zijn normaal


    Family is like music. Some high notes, some low notes, but always a beautiful song