• Hey allemaal.
    ik heb een probleem met een vriendin (ik noem haar ff X ) van mij. Ze heeft sinds kort met een jongen uit mijn klas, die ik opzich wel aardig vind, maar ik vertrouw hem niet helemaal als vriendje. Hij is drie jaar ouder dan ons, hij heeft zijn mavo diploma en zit nu bij ons in 4havo. Sinds dat ze wat closer is geworden met hem is ze ontzettend veranderd. De zuigzoenen zitten in haar nek en we gingen met school naar een film en ze heeft daar de halve film met hem klef zitten doen. ik weet eigenlijk dat hij wel zijn behoeftes heeft, maar ik weet ook zeker dat X daar niet klaar voor is. Maar ze zal alles toe laten (kijk maar naar de zuigzoenen…). Ik vertrouw hem niet helemaal omdat hij bij zijn vorige vriendin twee keer is vreemd gegaan en in de vakantie heeft hij twee keer met een andere vriendin gezoend en die wilde dat helemaal niet. Ze heeft hem drie keer afgewezen en toen ze hem als grap vertelde dat ze lesbisch was droop hij pas af. Misschien probeert hij met zijn relatie met X haar jaloers te maken, maar dat weet ik niet zeker. Ook zit hij haar de hele tijd te zeggen dat ze niet zo onzeker moet zijn omdat ze echt geweldig is (maar als er iemand niet onzeker is, is zij het wel.)

    Ik heb het haar al meerdere malen duidelijk proberen te maken dat hij niet altijd eerlijk is, maar ik durf het nu niet meer te zeggen omdat ik bang ben dat X denkt dat ik probeert te stoken.
    Ze laat me ook best wel vallen de laatste tijd en vaak zit ik nu alleen in de klas. Ik voelt me er best wel kut door en er zijn al meerdere mensen (indirect) die hebben gezegd dat het niet normaal is dat ze me zo van de ene op de andere dag laat vallen.
    Laatst heeft er een vriendin van mij samen met de vriend van X gepraat (dat hoor ik niet te weten trouwens…) en toen kwam X in ene extreem enthousiast naast me zitten. Ik weet echt wel dat ze dat niet uit haar zelf deed. Ik begrijp al die mensen die zeggen dat ze asociaal doet echt wel, maar ik kan gewoon niet boos op haar worden. Vandaag heb ik X nadat ze mij amper aandacht had besteed en halve dag genegeerd en ben ik uitgevallen tegen haar vriend. Maar nu voel ik me weer heel erg schuldig…

    wat moet ik doen??
    (sorry voor het ingewikkelde en lange verhaal, maar ik heb al heel veel details weggelaten…)


    het leven is mooi!! xx

    Het lastige aan dit hele verhaal is dat mensen pas leren als ze Zelf fouten maken. Als jij voor haar beslist dat die jongen niet goed is. Denk ik dat je haar alleen maar afstoot, misschien dat dat al een beetje gebeurd is.
    Maar als het een goede vriendin is zou ik haar gewoon aanspreken op haar gedrag? Gewoon vragen wat de bedoeling is met jullie vriendschap en dat het voelt alsof zij jou laat vallen? Gewoon eerlijk zijn en over het gevoel praten wat je er van krijgt. Als ze dat niet waardeert en boos wordt op je is ze niet echt een goede vriendin.

    En wat haar vriendje betreft, tja, dat zou ik laten rusten. Het is niet altijd goed als je voor je vriendin wilt beslissen wat goed of slecht is voor haar.


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    Afwachten. Ooit komt een mens achter zijn fouten.


    nothing is true, everything is permitted.

    michellexoxo schreef:
    Het lastige aan dit hele verhaal is dat mensen pas leren als ze zélf fouten maken. Als jij voor haar beslist dat die jongen niet goed is. Denk ik dat je haar alleen maar afstoot, misschien dat dat al een beetje gebeurd is.
    Maar als het een goede vriendin is zou ik haar gewoon aanspreken op haar gedrag? Gewoon vragen wat de bedoeling is met jullie vriendschap en dat het voelt alsof zij jou laat vallen? Gewoon eerlijk zijn en over het gevoel praten wat je er van krijgt. Als ze dat niet waardeert en boos wordt op je is ze niet echt een goede vriendin.

    En wat haar vriendje betreft, tja, dat zou ik laten rusten. Het is niet altijd goed als je voor je vriendin wilt beslissen wat goed of slecht is voor haar.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik begrijp volledig hoe je je voelt. Maar jammer genoeg stond ik niet in jouw schoenen maar in die van X. Om het cru te zeggen, bij mij liep het slecht af met mijn vorige vriend en ja ik liet ook veel vrienden vallen voor hem. 2 jaar lang heb ik aangehoord hoe slecht hij wel niet is, dat het een zak is, dat hij liegt en bedriegt en dat ik nooit zou weten wat hij achter mijn rug doet. Ik snap volledig dat je je vriendin wilt beschermen maar het is waar.. mensen leren van hun fouten. Je vriendin zal waarschijnlijk niet luisteren en het enige dat je uiteindelijk kan doen, is nu blij zijn voor haar dat ze gelukkig is. En wanneer dat geluk stopt zorgen dat je er voor haar bent. Want ondanks dat zij jou laat vallen, mag jij haar niet laten vallen (dat is echte vriendschap) en zo kan zij je ook nooit iets kwalijk nemen. Wie weet keert de situatie ooit eens en dan kan zij eerlijk tegen je zeggen dat ze jouw nieuwe vriend misschien ook niet zo goed bij je vind passen. Maar dan weet je ook meteen wat ze bedoelt.
    Als het je echt blijft storen kan je haar het best aanspreken en direct vertellen wat er op je maag ligt. Gewoon eerlijk. Als je het rustig aan haar uitlegt zal het misschien ook sneller doordringen.
    Veel succes meid maar ik vrees dat je niet meer kan doen dan wat we hier antwoorden.


    So close to reaching that famous happy end, Almost believing this was not pretend.

    Hoezo ken jij hem beter dan dat zij hem kent? En hoe weet jij in godsnaam waar zij klaar voor is en waarvoor niet? Uit dit verhaal haal ik meer dat jij gewoon bang bent om haar kwijt te raken. Dat heeft niet eens zoveel met die jongen te maken. Praat er eens met haar over hoe jij je voelt en hoe bang je bent om haar te verliezen, maar hou die jongen er alsjeblieft buiten. Die heeft namelijk niets fout gedaan.


    ars moriendi

    Mutiny schreef:
    Afwachten. Ooit komt een mens achter zijn fouten.


    Dress like you're going to meet your worst enemy today.

    Ribery schreef:
    Hoezo ken jij hem beter dan dat zij hem kent? En hoe weet jij in godsnaam waar zij klaar voor is en waarvoor niet? Uit dit verhaal haal ik meer dat jij gewoon bang bent om haar kwijt te raken. Dat heeft niet eens zoveel met die jongen te maken. Praat er eens met haar over hoe jij je voelt en hoe bang je bent om haar te verliezen, maar hou die jongen er alsjeblieft buiten. Die heeft namelijk niets fout gedaan.


    Maar onderaan de tekst staat ook dat ze veel details heeft weg gelaten dus misschien zijn die details wel belangrijk om een andere conclusie te trekken, dan de conclusie die jij trekt.Daarnaast is het wel een vriendin van haar en misschien hebben ze het er wel eens over gehad wat zij wel of niet zou willen in een relatie.

    Aan de andere kant geef ik je wel gelijk. Haar vriendin heeft een relatie met die jongen en weet dus als het goed is maar over die jongen. En weet natuurlijk ook waar zij klaar voor is hoewel sommige jongens ook wel kunnen pushen.

    @SecretKey

    Zoals de andere al zeiden, praat met jouw vriendin. Zeg gewoon eerlijk tegen haar dat jij het gevoel hebt dat zij jou laat vallen. En vertel het vanuit de ik-boodschap dus bijvoorbeeld ik heb het gevoel dat jij minder tijd met mij doorbrengt nu je een vriendje hebt. En ook heel belangrijk geef haar niet het gevoel dat ze word aangevallen door jou want dan schiet ze waarschijnlijk gelijk in de verdediging.


    Physics is awesome

    Lieve Eef,

    Ik weet hoe het zit omdat ik dicht bij de situatie sta maar ik denk inderdaad dat wat Alptraum zei waar is. Ik vind het zelf ook moeilijk om dat in te zien omdat ik nu alleen zie hoe erg ze jou laat vallen en dat alleen voor een jongen. In mijn ogen is het juist vriendschap als je vriendin voor je vriendje gaat of in ieder geval de aandacht gelijk verdeeld is. Ik snap dat ze misschien een fout maakt door jou te laten vallen en dat iedereen een tweede kans verdient maar ze wil het nu blijkbaar nog niet inzien dus waarom zou jij je dan aan haar blijven vast houden. Als ik jou was zou ik er vanaf nu gewoon niet zoveel aandacht meer aan besteden en het gewoon een beetje laten voor wat het is. Als ze er later op terug komt omdat het uit is ofzo dan zou ik haar uitleggen hoe jij je de afgelopen tijd hebt gevoeld en haar daarna die tweede kans geven. Als ze er niet op terug komt zou ik haar laten voor wat ze is hoe fucked up dat ook klinkt. Weet in ieder geval dat ik je nooit zou laten vallen voor welke jongen dan ook en als ik dat wel doe dan mag je me in mijn gezicht slaan hahaha. ( niet dat je dat zou doen maar het mag wel )
    Love you Eva!
    xx


    Just Be You.

    dank jullie wel allemaal voor jullie tips, ik heb haar net gebeld en alle dingen die me dwars zaten eerlijk verteld en dat heb ik ook tegen haar vriend gezegd. Het was helemaal niet haar bedoeling en ze had het zelf niet eens in de gaten... het is nu helemaal weer goed :)


    het leven is mooi!! xx

    SecretKey schreef:
    dank jullie wel allemaal voor jullie tips, ik heb haar net gebeld en alle dingen die me dwars zaten eerlijk verteld en dat heb ik ook tegen haar vriend gezegd. Het was helemaal niet haar bedoeling en ze had het zelf niet eens in de gaten... het is nu helemaal weer goed :)

    Gelukkig. Zoals dit voorbeeld ook weer laat zien, vaak ontstaan ruzies en problemen puur door een storing in de communicatie of het feit dat mensen iets wel denken maar niet uitspreken. Fijn dat het is opgelost :)


    ars moriendi