• Lieve Q'ers,

    Ik heb even een plekje nodig waar ik mijn hart kan luchten en advies kan vragen, ik hoop dat jullie even willen luisteren en me kunnen steunen.
    Zoals sommige van jullie weten, werk ik in een psychiatrische ziekenhuis, ik werk op een opname afdeling voor volwassenen. Helaas hebben we nogal wat personeel te kort op het moment, waardoor er regelmatig collega's van een andere afdeling komen invallen.
    De laatste tijd moet ik regelmatig met collega T. werken. Hij is super kritisch en in mijn ogen onaardig en kort door de bocht. Zelf werkt hij op een crisisopname en hij doet hier erg uit de hoogte over. Volgens hem is dat het enige echte werk in het ziekenhuis en de andere afdelingen zijn voor watjes (wat hij niet letterlijk zegt, maar wel bedoeld).
    Ik zelf heb veel last van angstklachten en mensen zoals T. maken me onzeker en verdrietig. Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. T. heeft continu kritiek op mijn handelen en is het grootste deel van de dienst weg omdat hij vindt dat het werk op mijn afdeling waardeloos is. Dit zorgt ervoor dat ik veel diensten alleen ben met 12 patiënten die niet stabiel zijn en hier voel ik me niet veilig mee.
    Ik heb geprobeerd dit uit te leggen aan T. maar hij neemt me niet serieus. Als ik zeg dat er genoeg te doen is op deze afdeling, zegt hij dat ik me aangevallen voel en venijnig doe.
    Ik heb echt advies nodig want deze situatie levert me heel veel onnodige spanning op.

    x Westwick


    I was an angel living in the garden of evil

    Is er niet een leidinggevende met wie je kan praten, of iemand anders bij wie je dit aan kan geven?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik wilde dat ook zeggen, want het kan zeker niet de bedoeling zijn dat jij onprettig of zelfs onveilig moet werken omdat je collega zo vervelend doet.


    I am an idiot, I move.

    Zusak schreef:
    Is er niet een leidinggevende met wie je kan praten, of iemand anders bij wie je dit aan kan geven?


    Dit inderdaad. Het is niet te doen als je - je niet veilig voelt en rotgevoel krijgt door collega's.


    26 - 02 - '16

    Ik kan niet meer zeggen dan wat hierboven al werd gezegd. Succes ermee!


    16 - 09 - '17

    Ik wil je alleen maar zeggen dat je al het recht hebt om te voelen hoe je je voelt en dat die T. zijn gedrag niet kan. Hij heeft helemaal niet het recht om zo neerbuigend te doen tegen jou. Ik vind het ook heel erg dat hij je gevoelens niet serieus neemt, terwijl je er zoveel last van hebt. Omdat hij zijn lelijke zelf niet onder ogen komen kan, schuift hij de schuld maar in jouw schoenen. Het is wel degelijk door hem dat jij je rot voelt en niet omdat jij te gevoelig bent of te venijnig of overdrijft of wat dan ook. Hij hoort dat niet te doen. Hij hoort dat niet in het belachelijk te trekken. Hij hoort zijn effect van zijn respectloze gedrag niet te minimaliseren en je zo nog eens extra te verwonden, door te laten uitschijnen dat jouw perspectief niet geldt. Luister niet naar hem. Je doet er evenveel toe als hem, je hebt recht om te voelen wat je voelt en ervoor op te komen, als T. het negeert dan is hij een klootzak en is er niets mis met jou. Luister er dus niet naar. Je hebt geen enkele reden om je slecht te voelen over jezelf, het ligt niet aan jou, er hebben zich vast al heel veel mensen voor jou slecht gevoeld in zijn aanwezigheid. Dat is een man die slecht in zijn vel zit. Er is met jou niets mis en het spijt me dat je je angstig en onwaardig voelt door deze etter.
    Het eerste wat je hiertegen kan doen, is voor jezelf opkomen en hem op zijn plek zetten. Je hoeft niet altijd fel te zijn om voor jezelf op te komen. Soms doet rustigheid en onverschilligheid veel meer. Dat heb ik van mijn papa geleerd en het is heel effectief. Op dit moment heeft hij een heel lastige en agressieve collega. Als mijn vader bijvoorbeeld een preek over zich heen krijgt in de gang, loopt hij er gewoon rustig voorbij en dan loopt die man hysterisch achter hem aan. Zo intimiderend. jij gaat niet naar mij luisteren? Dan zucht hij gewoon doodvermoeid. Van: 'Nee, jongen, ik ga nu niet naar je luisteren.' 'Of dan smijt die collega de deur keihard dicht in zijn gezicht en loopt agressief door en dan zegt hij gewoon doodkalm van: 'Bartje... Dat kan niet hé.' Zo komen ze er maar belachelijk uit en is er niets meer aan voor ze. Onverschilligheid is een hele goede techniek om om te gaan met zo'n mensen, zelf nog beter dan een felle mond tegen ze op te zetten, want zo toon je dat je ergens hun negatieve mening over jou nog geldig is. En dat is het niet. Als je te rustig bent om goed voor jezelf op te komen, probeer het dan in je voordeel uit te buiten. Zo staan ze ineens maar in een heel belachelijk licht en zullen ze wellicht stoppen, omdat het geen effect lijkt te hebben op je.
    Als hij nog eens zo'n pestopmerking geeft, zeg dan gewoon onverschillig iets van: 'Ja, T. Het is waar. Mijn werk is waardeloos.' Of gewoon rustig maar ferm als hij het nog eens minimaliseert als je voor jezelf opkomt door te zeggen dat je je venijnig valt en aangevallen: 'T., we gaan nu bij jouw verkeerde gedrag blijven. Het ging over jouw fouten, je moet nu niet over mij beginnen. Ontsnappen gaat bij mij niet werken.' Ga altijd terug naar hem als hij gaat van: jij, jij, jij. Zeg dan gewoon: we hadden het nu over jou, T. Ik wil dat je respectloos tegen me bent en kan je dat niet, dan zal ik maatregelen nemen.' Akkoord gaan is ook altijd een goede techniek, of akkoord gaan en meedoen, overdrijven. 'Ja, T. ik voel me inderdaad aangevallen en ben inderdaad venijnig. Ik ben de venijnigste op aarde denk ik, maar het ging nu over jouw gedrag nu. Of gewoon: 'Ja. Ik ben dat graag, venijnig, geeft me lekker energie, maar het ging nu over jouw gedrag, T.' Door ze gelijk te geven en je er goed bij te voelen in plaats van slecht (al moet je het er niet mee eens zijn), blok je al hun macht af om je omlaag te halen met dat verwijt.

    [ bericht aangepast op 30 sep 2016 - 17:12 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Zusak schreef:
    Is er niet een leidinggevende met wie je kan praten, of iemand anders bij wie je dit aan kan geven?


    The universal language of art.

    Zusak schreef:
    Is er niet een leidinggevende met wie je kan praten, of iemand anders bij wie je dit aan kan geven?

    Dat kan wel, maar voor nu niet, ik werk vandaag en het weekend met hem en dan is er geen leidinggevende aanwezig, na het weekend wil ik het zeker oppakken.
    Ik was voor nu vooral op zoek naar advies omdat de situatie even niet anders is op het moment, maar bedankt voor je reactie en het meedenken!


    I was an angel living in the garden of evil

    Ik zou gewoon eens (nogmaals) met hem gaan praten. Dan moet hij maar luisteren en niet zo bitter of uit de hoogte reageren, het is niet alsof hij belangrijker is dan enig ander. Ik zou met mijn moeder (of althans je ouders) erover praten, kijken wat voor advies zij heeft en hetgeen wat ik wil zeggen tegen hem van te voren opschrijven. Hopelijk gaat dit snel beter en voel jij je op je gemak, want ik ken hem niet eens en ik erger me nu al aan die vent. Bah.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Wat vervelend! Ik snap dat je daar niet lekker van in je vel gaat zitten (nog meer) en ik vind het slecht van hem dat hij er zo over "boost". Het maakt niet uit wie het zwaarder heeft of wat de reden ook is dat hij zo doet, het zijn mensen die je moet behandelen en daarover hoeft niet geboost te worden. Hebben mensen hem hierover niet eerder aangesproken? Ben jij de enige die zich hier niet fijn bij voelt? Ik vind het slecht dat hij zich zo opstelt en niet aanpast. Misschien heeft hij zelf ook wat hulp nodig (cat).
    Ik zou je het advies willen geven met de leidinggevende te praten, want je hebt hem er eerder over aangepraat en daar luistert hij niet naar. En met hoe ik zijn karakter in moet schatten van het verhaal, gaat hij dat niet doen ook, daarom vindt ik het ook handiger als je met de leidinggevende gaat praten. Is misschien ook fijner dat iemand anders hem erop aanspreekt en je zegt zelf ook dat je onzekerder voelt erdoor, waardoor ik het niet handig vindt dat je hem er nogmaals op aanspreekt (hence, hij neemt je toch niet serieus).

    Knuffels and hugs!

    [ bericht aangepast op 1 okt 2016 - 1:56 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.