• Hi allemaal, daar ben ik weer.

    Ik las pas een artikel over 'Dyscalculie'. Dyscalculie is een rekenstoornis, iemand met dyscalculie heeft enorm veel moeite met rekenen en cijfers.
    Nu is het zo dat ik ook heel erg veel moeite heb met rekenen.
    Als ik iets uit moet gaan rekenen, ontstaat er een soort van paniek in mijn hoofd waardoor ik niet meer goed kan nadenken. Ik kan hele simpele sommetjes niet oplossen en van 'verhaalsommen' word ik gewoon wanhopig.
    Ik ga volgend jaar waarschijnlijk het profiel Cultuur en Maatschappij doen, waarbij ik Wiskunde A moet gaan doen. Wiskunde A is eigenlijk meer rekenen dan wiskunde, vind ik zelf. Dit hoofdstuk is Wiskunde A en ik snap er niets van. Ik heb mijn vader om hulp gevraagd, maar eigenlijk helpt dat niet zo. Als hij het uitlegt, snap ik het helemaal, maar dan moet ik het zelf gaan doen en dan krijg ik weer paniekaanvallen.
    Mijn ouders denken niet dat dit door mijzelf komt, maar door de basisschool waarop ik op heb gezeten. Mijn moeder zegt dat de 'moderne' manier van het lesgeven van rekenen niet goed werkt. Eerlijk gezegd vind ik dit nergens op slaan.

    Maar goed, nu komt mijn vraag dus.
    Hoe weet je nu echt of je een echt rekenprobleem hebt, of dat het niet door jezelf komt, maar door school?

    [ bericht aangepast op 4 feb 2014 - 18:08 ]

    Je kan een test ervoor doen ^^ Geen idee waar, maar je kan het aan je ouders of mentrix vragen.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Laten testen natuurlijk (:


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ook al heb je het wel, uiteindelijk kan school niet erg veel helpen. Mijn zusje heeft het en zij krijgt extra tijd en mag een briefje met formules erbij houden, maar ze haalt nog steeds drieën voor rekenen. Gelukkig heeft ze op de havo wiskunde laten vallen. Maar met C&M kan je toch ook wiskunde C kiezen? Dat is makkelijker.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik krijg waarschijnlijk bijles Wiskunde van een bovenbouwer. Op de basisschool kon ik wel goed rekenen, maar toen rekenen Wiskunde werd, kon ik het niet meer. Verder schijnt Wiskunde in de derde klas gewoon moeilijk te zijn (zeggen ze).
    Volgens mij kun je gewoon het beste doen wat Eledhel zei.


    Wanna roll with the wind, bringing distance to everything...

    Thenn schreef:
    Ook al heb je het wel, uiteindelijk kan school niet erg veel helpen. Mijn zusje heeft het en zij krijgt extra tijd en mag een briefje met formules erbij houden, maar ze haalt nog steeds drieën voor rekenen. Gelukkig heeft ze op de havo wiskunde laten vallen. Maar met C&M kan je toch ook wiskunde C kiezen? Dat is makkelijker.


    Ik heb van mijn wiskundeleraar gehoord dat dat helemaal niet makkelijker is. Je hebt alleen minder huiswerk. Als dat het geval is, kan ik net zo goed A gaan doen, vind ik zelf. En met Wiskunde C kom je nergens meer.

    Ik heb dyscalculie. Het is erg vervelend, maar ik heb wel een test laten doen. Doe dit sowieso, als je school bepaalde regels heeft omtrent dyslexie en dyscalculie kan dit helpen met proefwerken. Verder zou ik aanraden bijles te nemen, door iemand die getraint is om mensen te helpen met dyslexie of dyscalculie.
    Heel veel sterkte, ik weet hoe vervelend het is.


    Tijd voor koffie.

    Orenda schreef:
    (...)

    Ik heb van mijn wiskundeleraar gehoord dat dat helemaal niet makkelijker is. Je hebt alleen minder huiswerk. Als dat het geval is, kan ik net zo goed A gaan doen, vind ik zelf. En met Wiskunde C kom je nergens meer.


    Het is niet dat je minder huiswerk hebt, je mag sommige onderdelen overslaan waardoor je meer tijd hebt voor de rest van de stof.

    Als je zelf het vermoeden hebt dat je dyscalculie hebt, zou ik het laten testen.


    Valar Morghulis.

    Testen laten doen. Geef het ook aan bij je mentor/wiskunde docent.
    En bij C&M kan je ook wiskunde C nemen? En het zelfs laten vallen, maar niet op elke school kan dit en ik zou het ook niet doen ook want je hebt het nodig.

    SherIock schreef:
    Ik heb dyscalculie. Het is erg vervelend, maar ik heb wel een test laten doen. Doe dit sowieso, als je school bepaalde regels heeft omtrent dyslexie en dyscalculie kan dit helpen met proefwerken. Verder zou ik aanraden bijles te nemen, door iemand die getraint is om mensen te helpen met dyslexie of dyscalculie.
    Heel veel sterkte, ik weet hoe vervelend het is.


    + Ik kreeg gewoon extra tijd bij een wiskundeproefwerk + mocht een briefje met formules en een tabelletje voor meeteenheden gebruiken.


    Rise and rise again until lambs become lions

    Hanaemi schreef:
    Testen laten doen. Geef het ook aan bij je mentor/wiskunde docent.
    En bij C&M kan je ook wiskunde C nemen? En het zelfs laten vallen, maar niet op elke school kan dit en ik zou het ook niet doen ook want je hebt het nodig.

    Dit laatste kan alleen op havo, op VWO is dit niet mogelijk.

    OT: Ik kan je helaas niet helpen, behalve door te zeggen een test te gaan doen. Ik denk dat je dan sowieso een stap verder bent.
    Ik herken verder jou reacties op die sommen ook als faalangst (tenminste, mensen met faalangst zeggen vaak dat soort dingen), dus het zou ook kunnen dat je misschien voor rekenen een soort faalangst hebt ontwikkeld?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik weet sinds mijn tweede schooljaar dat ik dyscalculie heb en als je vragen hebt, mag je ze altijd aan mij stellen. Ik zit inmiddels in 6 VWO, CM profiel met, in eerste instantie, wiskunde A. Ik ben begin dit jaar overgestapt naar wiskunde C. Ik sta nu met vreselijk veel bijles een 6,0 gemiddeld.
    Ik denk dat je gewoon even bij je mentor langs moet gaan. Hij of zij kan je dan verwijzen naar de persoon die op jouw school over dyscalculie en dyslexie gaat. Om erachter te komen of je inderdaad dyscalculie hebt, zul je een test moeten doen.
    Ik mag bij elke toets vijftien minuten langer doorgaan en in de onderbouw mocht ik formules bij de toets houden. Die regels zullen ook per school verschillen, denk ik.


    Caution first, always.

    Als wiskunde A echt niet lukt zou ik wel gewoon wiskunde C doen, want bij ons op school is dat juist speciaal voor mensen die erg veel moeite hebben met wiskunde.
    Met wiskunde C kun je sommige vakken idd niet kiezen (zoals economie, natuurkunde, scheikunde enzo), maar dat is alleen hoe erg je dat zelf vindt.
    Verder zou ik gaan praten met je mentor en die kan je vast ook wel helpen aan dyscalculie testen enzo.


    Aerials, in the sky. When you lose small mind you free your life .

    Esgaroth schreef:
    (...)
    Dit laatste kan alleen op havo, op VWO is dit niet mogelijk.

    OT: Ik kan je helaas niet helpen, behalve door te zeggen een test te gaan doen. Ik denk dat je dan sowieso een stap verder bent.
    Ik herken verder jou reacties op die sommen ook als faalangst (tenminste, mensen met faalangst zeggen vaak dat soort dingen), dus het zou ook kunnen dat je misschien voor rekenen een soort faalangst hebt ontwikkeld?


    Ja, daar ben ik zelf ook een beetje bang voor. Als ik al iets van rekenen zie staan, krijg ik het meteen benauwd. Mijn ouders zeggen ook dat ik niet zo snel op moet geven als ik een rekensom zie. Misschien is het wel zo dat ik er zo bang voor ben dat ik niet meer normaal kan nadenken.

    Anyway, bedankt iedereen. Ik kan er veel mee en ga zeker een test af laten nemen.

    Ik wil er nog wel even bij zeggen dat ik met wiskunde B (dus vooral met formules) niet zo heel veel moeite heb. Dat is ook meer echt wiskunde. Maar als het echt rekenen wordt, vind ik het wel lastig.

    [ bericht aangepast op 4 feb 2014 - 18:55 ]

    Orenda schreef:
    (...)

    Ik heb van mijn wiskundeleraar gehoord dat dat helemaal niet makkelijker is. Je hebt alleen minder huiswerk. Als dat het geval is, kan ik net zo goed A gaan doen, vind ik zelf. En met Wiskunde C kom je nergens meer.

    Je komt er ver genoeg mee. :') Wat wil jij dan gaan doen waar wiskunde A verplicht voor is? En tja, je kan het zo makkelijk maken als je zelf wilt. Als je ervoor kiest om iets moeilijkers te doen en je haalt alleen maar slechte punten help je alleen jezelf maar.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Je kunt het altijd laten testen via school. Zij hebben daar speciale mensen voor ;)
    Maar ga bij jezelf na of het wel verstandig is om wiskunde te kiezen. Zelf zit ik op de havo, ook met het CM profiel, maar ik heb ook geen wiskunde. Wel economie, maar geen wiskunde en je kunt echt wel iets worden zonder wiskunde.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.