• Hey

    ik zit dus in de derde en ik moet een presentatie gaan doen voor Duits. Ik moet ook vragen aan mensen die al in de bovenbouw zitten waarom ze Duits gekozen/juist niet gekozen hebben. Dus ik heb een vraagje voor jullie:

    Waarom hebben jullie Duits gekozen / juist niet gekozen?


    Alvast bedankt!


    Funny you're the broken one, but I'm the only one who needed savings.

    In belgië hebben we geen keuze wij krijgen duits zowiezo


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Poro schreef:
    In belgië hebben we geen keuze wij krijgen duits zowiezo


    Oh, dan vraag ik het eigenlijk meer aan de nederlanders :)


    Funny you're the broken one, but I'm the only one who needed savings.

    Ik heb voor Duits gekozen omdat ik perse een tweede moderne vreemde taal wilde en ik een hekel had aan Frans. Die tweede taal vooral omdat ik het belangrijk vond (en vind) meer dan alleen maar Nederlands te spreken.
    Daarnaast was mijn docent erg goed. Hij maakte het vak erg leuk en mede door hem heb ik nooit spijt van mijn keuze gehad.

    Edit: ik heb je titel even wat duidelijker gemaakt

    [ bericht aangepast door een moderator op 9 feb 2014 - 14:21 ]


    I am an idiot, I move.

    Ik heb niet voor Duits gekozen omdat ik Frans een mooiere en voor mij makkelijkere taal vind. Andere mensen zien de vergelijking met Nederlands vaak als een voordeel, maar ik vind de verschillende spelling en grammatica alleen maar verwarrend.


    Searching heavens for another earth

    Mijn Frans docent mocht me niet en ik ben ook lichtelijk heel erg gepusht door mijn vader die als theaterregisseur in Duitsland werkt.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    UnIimited schreef:
    (...)

    Oh, dan vraag ik het eigenlijk meer aan de nederlanders :)
    Ik weet het ik benijd jullie schoolsysteem vaak daarom zei ik het ;)


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik heb niet voor Duits gekozen, omdat ik bij mijn profiel maar één vreemde taal kon kiezen en ik vond Frans mooier. Bovendien had ik een verschrikkelijke hekel aan de naamvallen.


    Take risks and conquer your fears.

    Ik ben inmiddels van de middelbare school af en aan het studeren maar ik heb wel Duits gekozen. Wij hadden de keuze uit twee pakketten en bij de tweede zat aardrijkskunde en geschiedenis, buiten Frans en Duits, daar moest je er twee van kiezen en alleen Duits wilde ik doen, dus ik heb het eerste pakket gekozen waar ik Natuurkunde, Scheikunde en Duits vast had. Ik heb een talenknobbel dus ik wilde toch Duits doen en de precieze vakken lagen mij ook, dus uiteindelijk heb ik meer naar het geheel gekeken dan naar een specifiek vak. Maar toch ben ik blij dat ik Duits had aangezien ik bij mijn studie ook af en toe Duits recht zal moeten toepassen.


    We'll still love each other, forever and always. <3

    Ik heb voor Duits gekozen omdat ik er wel goed in ben en ik het belangrijk vind dat ik naast Engels en Nederlands nog een taal kreeg. Met Frans had ik niets en Spaans was ik helemaal niet in thuis, dus was de keuze snel gemaakt. Ook is Duits handig als je iets met economie of handel wilt gaan doen, want in veel belangrijke handelslanden van Nederland wordt Duits gesproken. ;)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik heb voor Duits gekozen omdat ik een tweede vreemde taal wilde hebben en mijn Duits niet bepaald slecht is, dus mijn docent dit ook aanraadde.
    Frans viel voor mij namelijk al snel af, omdat de taal mij niet ligt qua het leren en een hekel had aan het vak.
    Daarnaast heb ik het gekozen, omdat het een taal is wat steeds vaker terugkeert, maar ook omdat het handig zou zijn voor mijn volgende opleiding. Tot nu toe heb ik er nog geen spijt van. Misschien ligt het niet heel goed met mijn docent de afgelopen twee jaar, maar hij zorgt wel voor voldoendes, goede lessen en hopelijk een mooi examencijfer.


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Ik ben verschrikkelijk slecht in exacte vakken en wiskunde, waardoor er weinig keuze overbleef en ik gedwongen was om Duits en Frans te kiezen. Nu ben ik maar al te blij met mijn keuze, hoewel ik af en toe meer werk dan een ander heb, aangezien ik twee talen heb gekozen in plaats van wiskunde.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik zit ook in de derde, maar bij mij zat het al standaard in het vakkenpakket. Dus ik kon dit jaar niet kiezen, volgend jaar kan ik dat wel. Ik ben beter in Duits, dan in Engels.


    Are you happy? Huh?

    1. Ik ging C&M kiezen en ik moest kiezen tussen Duist en Frans. Ik wou ik Frans, omdat ik daar voldoende stond en voor Duits niet. De laatste anderhalve periode ging ik van een 4,3 naar een 6,2 voor Duits door extra bijlessen. Ik begreep de taal veel beter. Ik vond Duits over het algemeen altijd makkelijker dan Frans, dus ik koos uiteindelijk voor Duits.
    2. Ik ga elke zomer naar Zwitserland op vakantie. Natuurlijk spreken ze het daar anders (uit) en verschillen er dingen, maar ik had er veel meer aan om het verder te leren. Ik ga nooit naar Frankrijk op de vakantie en ik heb er ook niet heel veel behoefte aan, veel meer aan Zwitserland. Daarom was Duits veel haniger.
    3. Ik vind talen heel erg leuk en ik wil er graag veel leren. Ik ging ook Spaans kiezen, dus mijn kennis van Frans kon (en nu kan) ik daarbij gebruiken, dus ik ben nog minimaal bezig met Frans. Frans vind ik mooier klinker dan Duits, maar Duits vind ik makkelijker en daarbij ook leuker om te leren. Frans is niet een taal die ik nog verder had willen leren, Duits wel en daarvoor had ik nu de kans.

    Ik heb geen spijt van mijn keuze.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Hier in België hangt het ook af van de school, mijn school geeft (echt bijna) iedereen wel één uurtje, maar je kan ook kiezen voor 2 of 3 uur.
    Iedereen heeft in het vierde jaar verplicht 1 uurtje en daarna moet je gaan kiezen.
    Je kan naast een hoofdrichting als economie of wetenschappen ook wiskunde of talen bijkiezen. Als je talen kiest, heb je 2 of 3 uur (afhankelijk van je hoofdcomponent).
    Ik had een bloedhekel aan Duits, maar mijn wiskunde was gewoon niet sterk genoeg om dat te kiezen, dus zijn het talen geworden. Nu zit ik dus met twee uur Duits in de week opgescheept, of je het een keuze kan noemen...


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ik kon kiezen tussen Duits, Spaans en Frans. Ik heb voor Frans gekozen omdat die taal mij wat meer lag dan Spaans en ik de Duitse grammatica verschrikkelijk vond, vooral omdat ik die niet eens nodig heb. Mijn moeder is van origine Duits en mijn zusje en ik zijn min of meer tweetalig opgevoed, dus ik spreek de taal al en doe de naamvallen en vervoegingen en weet ik veel bijna altijd automatisch goed, net als in het Nederlands. Bovendien wilde ik graag echt iets leren, want ik vind talen interessant, en in Duits ben ik al zo goed als vloeiend. (:


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan