• Dit jaar doe ik 4VWO (CM met gs, duits, frans, spaans, wiA, maw), maar door wat moeilijke gebeurtenissen staat het voor mij eigenlijk al vast dat ik het jaar beter opnieuw kan gaan doen. Ik sta namelijk een 4.2 voor spaans, een 5.2 voor wiskunde, een 5.3 voor engels en een 4.9 voor geschiedenis. Op andere vakken kan ik beter geen onvoldoendes scoren want dat zijn ook voornamelijk 5.5jes. Op mijn examenlijst sta ik er ook niet best voor: 4,8 geschiedenis, 4.5 WANW en (gelukkig) 5.8 maatschappijleer.
    Op dit moment voel ik me niet goed, ik ben nog veel bezig met de situatie thuis en dat blokkeert me erg om me goed te focussen op school. Het liefst doe ik volgend jaar 4VWO over.
    Mijn tutor en mijn moeder denken hier anders over: ze vinden dat ik dit jaar met wat moeite vast nog wel kan halen. Maar ik heb zo'n gevoel dat als ik dus met de meest grote moeite over kan naar 5VWO, ik het sowieso niet in 5VWO redt omdat ik een onwijs grote achterstand heb op spaans, (eerste jaar spaans: ik mis een groot gedeelte van de woordenschat en grammatica) en omdat 5VWO sowieso ongelofelijk moeilijk is. Daarbij stress ik hem nu al kapot voor school.
    Hoe kan ik ze dit op de beste manier uitleggen?


    Opgeven is geen optie.

    Misschien is het beter om naar havo te gaan. Dat heb ik ook gedaan na 4vwo en echt, het is zoveel rustiger dan vwo. Je moet zelf kiezen wat je wil natuurlijk, maar als je op vwo blijft denk ik dat de 5e klas het beste is om te blijven zitten en niet de 4e. Daarom raad ik je aan om toch 5vwo te halen en dan eventueel 5vwo over te doen.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Het maakt denk ik niet zoveel uit welke je overdoet.
    Maar als uitleg: kun je ze niet laten lezen wat je hier gepost hebt?


    I am an idiot, I move.

    Je kunt beter de 5de overdoen. Ikzelf heb ook de 5de moeten overdoen, omdat ik echt baggere SE cijfers had (ik ben bewust blijven zitten vanwege mijn SE cijfers, maar dat is eigenlijk bijzaak) en haalde dat jaar erna allemaal voldoendes voor mijn SE lijst. Dat is een stuk beter dan aan het einde van de 5de te moeten stressen of je wel overgaat en anders niet van school af moet. Gold tenminste bij ons zo, dat als je 2 keer bleef zitten in de bovenbouw dat je van school af moest.


    Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.

    Ik denk dat jij vooral goed moet kijken of je bereid bent een aantal dingen, zoals vrije tijd, op te offeren om dit jaar en het volgende ook te halen. Ik ga het namelijk niet mooier maken dan dat het is, de 5e is het pittigste jaar van VWO. Je moet dus zelf de afweging gaan maken ben ik bang, maar misschien kun je beter de 4e overdoen, omdat dat toch wel de basis legt voor de rest van de bovenbouw (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.