• Ik was vandaag alleen thuis met m'n broertje en van m'n ouders moesten we naar de kerk met z'n tweeën. Dit hebben we niet gedaan, want we hadden geen zin. Ik word een beetje gek van m'n ouders en hun gezeik daarover. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet echt geloof in een 'god'. Ze blijven echter maar doordringen en doorzeuren. Ze hebben zelfs de dominee er al meerdere keren bij gehaald en hij probeert me continu om te praten. Ik ben echter makkelijk om te praten, dus het is eigenlijk gewoon fucked up gemeen en laf wat ze doen. Ik ben het gewoon zo enorm zat. Ik wil een (misschien wel definitieve pauze) van die belachelijke klote kerk en het idiote geloof dat erbij hoort.

    Hoe moet ik m'n ouders overtuigen, want ik heb echt al veel dingen geprobeerd!
    En wat vinden jullie? Mogen ouders wel in staat zijn een kinderen een bepaald geloof op te leggen en dat op te dringen?


    26 - 02 - '16

    Mijn ouders hebben echt helemaal niks met de kerk, ik en mijn zusje zijn daarom ook niet gedoopt enz. maar ik mag gelukkig wel wanneer ik wil naar de kerk toe, dus ik word nergens in beperkt.
    Maar het lijkt me wel heel klote als je ergens toe verplicht wordt...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Vinception schreef:
    Mijn ouders hebben echt helemaal niks met de kerk, ik en mijn zusje zijn daarom ook niet gedoopt enz. maar ik mag gelukkig wel wanneer ik wil naar de kerk toe, dus ik word nergens in beperkt.
    Maar het lijkt me wel heel klote als je ergens toe verplicht wordt...


    Dat lijkt niet alleen zo, het is zo. Net of je geen vrijheid van uiten meer hebt.


    26 - 02 - '16

    Gelukkig hebben mijn ouders er nooit op aangedrongen, ook al gaan hun redelijk vaak naar de kerk. Ik geloof zelf ook niet, want naar mijn mening is het veel te totalitair. Dat je goed moet zijn voor andere snap ik, maar de rest vind ik er niet toe doen.
    Misschien moet je je ouders duidelijk maken dat het maken van een eigen keuze belangrijk is, in plaats van dat zij jou dwingen. Dat deze aanpak toch niet zal werken.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    Persoonlijk vind ik dat religie een eigen keuze is en niet dat van ouders. Ik snap dat gelovige ouders hun kinderen religieus willen opvoeden, maar als ze oud genoeg zijn om zelf erover na te denken en uiteindelijk besluiten in iets anders te geloven of andere ideeën hebben dan vind ik wel dat ouders dat te accepteren hebben. Het kan natuurlijk ook andersom zijn, als ouders atheïst zijn en hun kind gelooft in bijvoorbeeld het christendom, dan hebben die ouders dat net zo goed te accepteren. Geloof is een vorm van vrijheid en voor elk individu anders.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik vind het fijn dat jullie allemaal zo goed meedenken!
    Dankjulliewel (:


    26 - 02 - '16

    Ja en nee. Ik vind het belangrijk als je ouders eerst een duwtje in de rug geven naar religie toe. Zo ben ik gedoopt, en heb ik mijn communie en vormsel gedaan. Misschien vond ik het niet altijd even leuk, maar ik ben ze er wel dankbaar voor. Vanaf ik naar de middelbare school ging mocht ik ook kiezen wat ik deed. Ik heb dan nog 4 jaar godsdienst gevolgd en de laatste twee jaar zedenleer omdat ik een andere kijk op geloof we meemaken en ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk echt niet bij atheïsten pas. Mijn visie was telkens anders en ik kan gewoon niet denken rondom die waarom vragen. Ik ben stilletjes aan in mijn eigen geloof beginnen geloven en dat is gewoon mijn houvast soms. Is het op dat vlak een eigen keuze, ja. Ik geloof misschien binnen de kadertjes van hoe het echt moet, maar mijn geloof ligt het dichts bij het Christendom en soms heb ik daar gewoon eens nood aan. Ik dring dat ook aan niemand op, want het is mijn houvast en niet dat van een ander en ik wil ook niet dat iemand mij er op bekritiseerd. Jelle weet ook dat dat een kant is van mij dat hij nooit zal snappen, maar daar legt hij zich bij neer. Zelf wil ik ook heel graag hebben dat onze kinderen gedoopt worden en hun communies doen, gewoon omdat ik wil dat ze in contact komen met geloof en later dan vrij kunnen kiezen hoe ze er naar kijken. Misschien zullen ze me er voor haten, wie weet, maar ik wil ze de mogelijkheid gewoon geven.
    Ik ben er volledig van overtuigd dat het je vrije keuze hoort te zijn, maar dat een duwtje in de richting zeker geen kwaad kan. Als je kind ben, weet je toch nog niet waarvoor het allemaal precies staat, pas op de leeftijd dat je het beseft, vind ik dat je vrij bent op het zelf te kiezen. Misschien niet echt iets waar iedereen zich in kan vinden, maar zo kijk ik er wel naar.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    Ja en nee. Ik vind het belangrijk als je ouders eerst een duwtje in de rug geven naar religie toe. Zo ben ik gedoopt, en heb ik mijn communie en vormsel gedaan. Misschien vond ik het niet altijd even leuk, maar ik ben ze er wel dankbaar voor. Vanaf ik naar de middelbare school ging mocht ik ook kiezen wat ik deed. Ik heb dan nog 4 jaar godsdienst gevolgd en de laatste twee jaar zedenleer omdat ik een andere kijk op geloof we meemaken en ik moet eerlijk toegeven dat ik eigenlijk echt niet bij atheïsten pas. Mijn visie was telkens anders en ik kan gewoon niet denken rondom die waarom vragen. Ik ben stilletjes aan in mijn eigen geloof beginnen geloven en dat is gewoon mijn houvast soms. Is het op dat vlak een eigen keuze, ja. Ik geloof misschien binnen de kadertjes van hoe het echt moet, maar mijn geloof ligt het dichts bij het Christendom en soms heb ik daar gewoon eens nood aan. Ik dring dat ook aan niemand op, want het is mijn houvast en niet dat van een ander en ik wil ook niet dat iemand mij er op bekritiseerd. Jelle weet ook dat dat een kant is van mij dat hij nooit zal snappen, maar daar legt hij zich bij neer. Zelf wil ik ook heel graag hebben dat onze kinderen gedoopt worden en hun communies doen, gewoon omdat ik wil dat ze in contact komen met geloof en later dan vrij kunnen kiezen hoe ze er naar kijken. Misschien zullen ze me er voor haten, wie weet, maar ik wil ze de mogelijkheid gewoon geven.
    Ik ben er volledig van overtuigd dat het je vrije keuze hoort te zijn, maar dat een duwtje in de richting zeker geen kwaad kan. Als je kind ben, weet je toch nog niet waarvoor het allemaal precies staat, pas op de leeftijd dat je het beseft, vind ik dat je vrij bent op het zelf te kiezen. Misschien niet echt iets waar iedereen zich in kan vinden, maar zo kijk ik er wel naar.
    Ben ik het mee eens, maar een duwtje in de 'goede' (is natuurlijk voor iedereen anders) richting vind ik wat anders dan je kinderen tot slaags aan toe dwingen om naar de kerk te gaan. Bovendien is Erieka 18, dan vind ik echt dat de keus inmiddels bij haar ligt.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Ben ik het mee eens, maar een duwtje in de 'goede' (is natuurlijk voor iedereen anders) richting vind ik wat anders dan je kinderen tot slaags aan toe dwingen om naar de kerk te gaan. Bovendien is Erieka 18, dan vind ik echt dat de keus inmiddels bij haar ligt.
    Ja inderdaad. Op dit moment zou zij al haar eigen keuze er rond mogen hebben en zouden haar ouders het niet meer mogen opdringen. Daar ben ik het volledig mee eens.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Je weet wat mijn mening hierover is.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Ik weet niet hoe oud of je bent. Maar het lijkt me logisch dat een dertien jarig iemand wel nog zo behandeld wordt en een achttien jarig iemand niet. Maar je ouders willen het beste voor je. Probeer ze niet als misdadigers of iets te zien, dat helpt niet. Je moet ten alle tijden geloven wat je zelf wilt, maar je moet je ook niet gaan verzetten tegen je ouders.
    Daarnaast vind ik niet dat geloof een eigen keuze is. Geloof is een groot onderdeel van de opvoeding en persoonlijk ben ik nu blij dat ik gelovig ben opgevoed. Eerst zag ik het nut er niet van in, maar later ben ik toch "gaan geloven", om het zo maar te noemen. Ik vind niet dat geloof een eigen keuze is, maar als iemand die op latere leeftijd nog wilt wijzigen, waarom niet.
    Voor nu, maak je niet te druk hierover. Je zit -waarschijnlijk- nu in een fase waarin alles wat je ouders doen niet goed is in jouw ogen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Ik weet niet hoe oud of je bent. Maar het lijkt me logisch dat een dertien jarig iemand wel nog zo behandeld wordt en een achttien jarig iemand niet. Maar je ouders willen het beste voor je. Probeer ze niet als misdadigers of iets te zien, dat helpt niet. Je moet ten alle tijden geloven wat je zelf wilt, maar je moet je ook niet gaan verzetten tegen je ouders.
    Daarnaast vind ik niet dat geloof een eigen keuze is. Geloof is een groot onderdeel van de opvoeding en persoonlijk ben ik nu blij dat ik gelovig ben opgevoed. Eerst zag ik het nut er niet van in, maar later ben ik toch "gaan geloven", om het zo maar te noemen. Ik vind niet dat geloof een eigen keuze is, maar als iemand die op latere leeftijd nog wilt wijzigen, waarom niet.
    Voor nu, maak je niet te druk hierover. Je zit -waarschijnlijk- nu in een fase waarin alles wat je ouders doen niet goed is in jouw ogen.


    Als je even de moeite had genomen om op haar profiel te kijken, had je geweten dat Erieka geen puber meer is, maar 18.
    Daarbij vind ik dat religie een eigen keuze moet zijn. Ik vind wel dat ouders hun kinderen op moeten voeden met kennis over religie zodat ze hun eigen keuze beter kunnen maken, maar om ze te dwingen heeft gewoon geen zin, een kind, maar ook een volwassene, gaat daardoor juist minder geloven.


    Your make-up is terrible

    Patholoog schreef:
    Ik weet niet hoe oud of je bent. Maar het lijkt me logisch dat een dertien jarig iemand wel nog zo behandeld wordt en een achttien jarig iemand niet. Maar je ouders willen het beste voor je. Probeer ze niet als misdadigers of iets te zien, dat helpt niet. Je moet ten alle tijden geloven wat je zelf wilt, maar je moet je ook niet gaan verzetten tegen je ouders.
    Daarnaast vind ik niet dat geloof een eigen keuze is. Geloof is een groot onderdeel van de opvoeding en persoonlijk ben ik nu blij dat ik gelovig ben opgevoed. Eerst zag ik het nut er niet van in, maar later ben ik toch "gaan geloven", om het zo maar te noemen. Ik vind niet dat geloof een eigen keuze is, maar als iemand die op latere leeftijd nog wilt wijzigen, waarom niet.
    Voor nu, maak je niet te druk hierover. Je zit -waarschijnlijk- nu in een fase waarin alles wat je ouders doen niet goed is in jouw ogen.

    Hoe kan dat nu niet je eigen keuze zijn? :/


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik ben absoluut van mening dat geloof een eigen keuze hoort te zijn. Ik vind het niet kunnen dat je ouders jou hun geloof zo opdringen. Je hebt het recht om zelf te mogen bepalen of je ergens in gelooft of niet. Het zou denk ik niet verkeerd zijn als je ouders daar eens mee geconfronteerd worden. Volgens mij heb je al geprobeerd er met ze over te praten? Dus ik denk dat hulp zoeken van buitenaf geen raar idee is. Wees je eigen persoon en luister niet blind naar een dominee (kan me voorstellen dat dat moeilijk kan zijn)!

    In reactie op Patholoog: Slechts omdat jij je ouders dankbaar bent wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt. Ik vind eigenlijk dat streng gelovige ouders maar een verkokerd beeld van de wereld laten zien door hun eigen kinderen helemaal in hun gelovige wereldje mee te nemen. Kun je nagaan wat voor gevolgen dat heeft voor het wereldbeeld van een kind. In hoeverre heeft zo'n kind een éigen wereldbeeld ontwikkeld als het zo beïnvloed is door opvoeding?


    You are beautiful, you are love.

    Ja. Het lijkt me niet echt de bedoeling dat je ouders je gaan dwingen, dat is niet helemaal het doel ervan. Je moet er wel écht in geloven, niet gedwongen, omdat een geloof anders natuurlijk nergens op slaat.

    Patholoog schreef:
    Ik weet niet hoe oud of je bent. Maar het lijkt me logisch dat een dertien jarig iemand wel nog zo behandeld wordt en een achttien jarig iemand niet. Maar je ouders willen het beste voor je. Probeer ze niet als misdadigers of iets te zien, dat helpt niet. Je moet ten alle tijden geloven wat je zelf wilt, maar je moet je ook niet gaan verzetten tegen je ouders.
    Daarnaast vind ik niet dat geloof een eigen keuze is. Geloof is een groot onderdeel van de opvoeding en persoonlijk ben ik nu blij dat ik gelovig ben opgevoed. Eerst zag ik het nut er niet van in, maar later ben ik toch "gaan geloven", om het zo maar te noemen. Ik vind niet dat geloof een eigen keuze is, maar als iemand die op latere leeftijd nog wilt wijzigen, waarom niet.
    Voor nu, maak je niet te druk hierover. Je zit -waarschijnlijk- nu in een fase waarin alles wat je ouders doen niet goed is in jouw ogen.


    Wauw, dat vind ik nog al wat om zomaar te concluderen, zeg.


    Every villain is a hero in his own mind.