• Ik was vandaag alleen thuis met m'n broertje en van m'n ouders moesten we naar de kerk met z'n tweeën. Dit hebben we niet gedaan, want we hadden geen zin. Ik word een beetje gek van m'n ouders en hun gezeik daarover. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik niet echt geloof in een 'god'. Ze blijven echter maar doordringen en doorzeuren. Ze hebben zelfs de dominee er al meerdere keren bij gehaald en hij probeert me continu om te praten. Ik ben echter makkelijk om te praten, dus het is eigenlijk gewoon fucked up gemeen en laf wat ze doen. Ik ben het gewoon zo enorm zat. Ik wil een (misschien wel definitieve pauze) van die belachelijke klote kerk en het idiote geloof dat erbij hoort.

    Hoe moet ik m'n ouders overtuigen, want ik heb echt al veel dingen geprobeerd!
    En wat vinden jullie? Mogen ouders wel in staat zijn een kinderen een bepaald geloof op te leggen en dat op te dringen?


    26 - 02 - '16

    Religie is iets heel persoonlijks. Dat is iets wat je moet geloven, moet voelen. Niemand, en dan ook echt niemand, heeft daar wat over te zeggen als het gaat om jou. Dat kunnen ze proberen zoals jouw ouders of de dominee, maar jij bent degene die voelt en gelooft of juist niet. Je bent op een leeftijd waarop je prima voor jezelf kan bedenken en voelen wat wel of niet bij je past. Je noemt dat je vatbaar bent voor ompraten, laat dat niet gebeuren. Sta wel open voor wat ze je zeggen, maar probeer het dichtbij jezelf te houden, anders ga je misschien dingen forceren waar je later weer spijt van krijgt. Dit zal een moeilijke tijd zijn, maar je zal hier door heen komen. Houd je vast aan je eigen normen, waarden en gevoel. Ik wens je heel veel sterkte en succes en ik hoop dat je iets vind waar je je prettig bij voelt!


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Wauw, dat vind ik nog al wat om zomaar te concluderen, zeg.

    Inderdaad. Wat een bullshit


    26 - 02 - '16

    Roku schreef:
    (...)
    Inderdaad. Wat een bullshit


    Oh, sorry dat ik mijn eigen mening schrijf en niet jou een schouderklopje op je rug geef.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Oh, sorry dat ik mijn eigen mening schrijf en niet jou een schouderklopje op je rug geef.


    Het is nauwelijks een mening te noemen. Het is nergens op gebaseerd en ik vind het eigenlijk gewoon ronduit beledigend.


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Het is nauwelijks een mening te noemen. Het is nergens op gebaseerd en ik vind het eigenlijk gewoon ronduit beledigend.


    Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, want ik heb dit probleem ook in het verleden gehad. Dus, nog meer mensen die mijn mening onderuit willen halen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, want ik heb dit probleem ook in het verleden gehad. Dus, nog meer mensen die mijn mening onderuit willen halen?


    Je zegt zelf dat een achttienjarige zo niet behandeld moet worden en vervolgens gooi je het erop dat ze in een fase zit waarin haar ouders niets goed doen in haar ogen? Dat spreekt elkaar best wel tegen...


    Every villain is a hero in his own mind.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, want ik heb dit probleem ook in het verleden gehad. Dus, nog meer mensen die mijn mening onderuit willen halen?


    Nog meer mensen die mij een rebellerende puber willen noemen? Want dat is precies hoe je me noemt in je post.


    26 - 02 - '16

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, want ik heb dit probleem ook in het verleden gehad. Dus, nog meer mensen die mijn mening onderuit willen halen?


    Jaa, want jou ervaringen zijn te vergelijken met andermans ervaringen. Fuck logic.


    You are beautiful, you are love.

    Het is jouw goed recht om zelf te bepalen of je in iets hogers gelooft en in wat je dan gelooft. Je ouders kunnen je daartoe niet dwingen.
    Ik heb alleen geen tips hoe je hiermee om kunt gaan. Voor nu niet, in ieder geval. Als je later het huis uit bent, kun je jezelf natuurlijk uit laten schrijven, maar ik snap ook dat dit nu niet echt een optie zou zijn.


    Hamartia

    Iedereen gelooft waar hij zelf in wil geloven. Je kies zelf of je gelooft of niet. Punt uit.
    + zoals ik in KC zei;

    Ik vind dat je je eigen keuze mag maken, uit wat voor gelovig gezin je ook komt. Het is je eigen keuze, en in iets geloven waar je het zelf niet in wilt maakt je ongelukkig.
    Ik geloof niet dat er een god bestaat, anders had hij me toch wel als jongen geboren laten worden? Als hij toch alles goed kan doen en zo.

    [ bericht aangepast op 5 mei 2014 - 17:40 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik denk dat als iemand je het geloof opdringt, dat het juist vervelend gaat worden. Doordat het "verplicht" wordt, ga je jezelf er juist vanaf zetten, omdat het dan echt wel irritant kan zijn. Het geloof kan ook mooie dingen hebben, maar dat wordt dan juist overschaduwt door het feit dat het perse moet. Geloven doe je zelf en dat doe je op je eigen manier. Dan kan zijn door het gaan naar de kerk, maar het kan ook zijn door het feit dat je misschien alleen thuis bid of een verhaal leest bij het eten. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om helemaal niet meer gelovig te zijn, maar dat blijft dan natuurlijk jouw keuze.

    Daarbij, denk ik althans, als jij er niet achter staat in naar de kerk gaan, dan heb je daar toch geen waarde aan? Het geloof staat niet met het feit dat je naar de kerk gaat, maar in wat jij gelooft! Elk geloof kan je op je eigen persoonlijke manier benaderen en je eigen waardes aan toevoegen. Wie weet vind jij bijvoorbeeld wel de tien geboden iets hebben, maar geloof je helemaal niet in het verhaal dat je geen seks mag hebben voor het huwelijk. (Oké dat is totaal iets verschillends, maar je begrijpt mijn punt denk ik wel (; ) Dus ik vind dat je zelf kan kiezen op wat voor manier je gelooft of dat je dat helemaal niet doet. Het heeft namelijk te maken met het feit welke waarde het geloof voor jou heeft en niet wat voor waarde het heeft voor je ouders.


    It's never gonna happen, Guys.

    Patholoog schreef:
    Ik weet niet hoe oud of je bent. Maar het lijkt me logisch dat een dertien jarig iemand wel nog zo behandeld wordt en een achttien jarig iemand niet. Maar je ouders willen het beste voor je. Probeer ze niet als misdadigers of iets te zien, dat helpt niet. Je moet ten alle tijden geloven wat je zelf wilt, maar je moet je ook niet gaan verzetten tegen je ouders.
    Daarnaast vind ik niet dat geloof een eigen keuze is. Geloof is een groot onderdeel van de opvoeding en persoonlijk ben ik nu blij dat ik gelovig ben opgevoed. Eerst zag ik het nut er niet van in, maar later ben ik toch "gaan geloven", om het zo maar te noemen. Ik vind niet dat geloof een eigen keuze is, maar als iemand die op latere leeftijd nog wilt wijzigen, waarom niet.
    Voor nu, maak je niet te druk hierover. Je zit -waarschijnlijk- nu in een fase waarin alles wat je ouders doen niet goed is in jouw ogen.

    She be 18 :D.


    No growth of the heart is ever a waste

    Religie is van jou, het is jouw keuze of je wel of niet gelooft, ik vind dat jouw ouders daar respect voor moeten hebben, jij bent hun dochter, en je bent misschien niet zoals ze het willen, maar het is jouw leven, jouw keuzes en jouw consequenties.
    Praat er over met ze, dat je het niet fijn vindt dat er altijd maar ruzie is tussen jullie over iets dat zo persoonlijk is als religie en vertel ze netjes, maar wel duidelijk dat ze het moeten accepteren dat je niet gelovig bent.

    Ik hoop dat dit je wat kan helpen.
    Gr,
    Peter


    Open your heart, I'll never misuse it.

    Heel veel succes!!
    Ik heb dit 5 jaar geleden gehad.. en mijn ouders hebben er ondertussen vrede mee :)
    maar een echte tip heb ik niet.. het heeft gewoon heel veel gesprekken gekost.. maar uiteindelijk kan niemand je dwingen.


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Patholoog schreef:
    (...)

    Oh, sorry dat ik mijn eigen mening schrijf en niet jou een schouderklopje op je rug geef.

    Are you bloody bullshitting me?
    Hoezo is dit een "fase"? Erieka heeft al een aantal jaar last van dit probleem en als ouders een kind slaan om hem/haar naar de kerk toe te krijgen, dan is dat heel ernstig. Hoe kun je dit goedpraten? Als iemand niet gelooft, dan gelooft diegene niet en dan moet er geen geweld en/of bedreigingen aan te pas komen om diegene alsnog erheen te slepen.


    "Well, well. Look who we've got here!"