• Hoii,

    Ik heb een vriendin waarvan officieel bekend is dat ze depressief is. Ik zie dat het slecht met haar gaat en dat haar lach gemaakt is. Maar ik vraag me af. Kan ik als vriendin voor haar iets doen? Ik kan wel zeggen dat alles goed komt maar volgens mij komt dat niet bij haar aan.

    Groetjes (:

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    wat was dit ookalweer

    Je kunt haar niet laten zakken en haar helpen als ze aangeeft dat ze jouw hulp nodig heeft. Ik denk dat zij zelf het beste kan aangeven wat ze wel en niet wilt en laat haar ook duidelijk merken dat ze dat bij jou kan aangeven.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Onderneem dingen met haar. Toen het slecht met mij ging en ik me elke keer opsloot in mijn kamer, vond ik het erg fijn als mijn vriendin met me afsprak om een dagje naar de stad te gaan, ergens iets te gaan eten en leuke dingen te doen. Het klinkt misschien een beetje gek, maar het is aan de andere kant erg fijn om afleiding te krijgen en mensen niet enkel medelijden voor je tonen, maar je gewoon als een normaal persoon blijven behandelen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Praten. Praten, praten, praten. Zorg dat ze jou kan vertellen wat ze voelt. Ondanks dat je het waarschijnlijk niet volledig zult begrijpen, kun je haar steunen en haar aanhoren. Ga leuke, afleidende dingen met haar doen en het allerbelangrijkste: laat vooral merken dat je er altijd voor haar bent, in goede en slechte tijden. Juist wanneer je het zwaar hebt, besef je wie je echte vrienden zijn. Ik heb zelf een eetstoornis en sinds enkele maanden een depressie, en zou niet weten wat er zou zijn gebeurd zonder mijn beste vriendin. We zijn nog closer naar elkaar toe gegroeid, en voor mij is ze als een zus voor me. Weten dat je er niet alleen voor staat is cruciaal wanneer je depressief bent. Alsjeblieft, sta haar bij en laat haar niet vallen.


    ars moriendi

    Laat haar praten wanneer zij dat wil en neem haar mee naar dingen die zij leuk vindt. En veel knuffelen, dat helpt ook echt. Persoonlijk vond ik het ook echt fijn dat mijn beste vrienden me niet teveel pushten, als ik alleen wilde zijn dan accepteerden ze dat maar ze waren er wel echt altijd en dat is het belangrijkste. Dat ze weet dat jij niet weg zal gaan.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Gewoon laten zien dat je er bent. Dat alleen al zal haar helpen. Als ik het moeilijk heb, vind ik het ook fijn als er mensen voor me zijn. Maar niet aandringen, als ze gewoon alleen wil zijn kun je haar niet dwingen. Gewoon laten zien dat wat er ook gebeurt, je er bent. Laat haar ook echt niet vallen want het laten dat ze waarschijnlijk kan gebruiken zijn fake vrienden. (:


    made a list of my regrets and you were the first, love

    Je kan er alleen maar voor haar zijn, de schokken een beetje opvangen. Professionele hulp zal de rest moeten doen, maar het helpt altijd om geliefd te zijn.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ribery schreef:
    Praten. Praten, praten, praten. Zorg dat ze jou kan vertellen wat ze voelt. Ondanks dat je het waarschijnlijk niet volledig zult begrijpen, kun je haar steunen en haar aanhoren. Ga leuke, afleidende dingen met haar doen en het allerbelangrijkste: laat vooral merken dat je er altijd voor haar bent, in goede en slechte tijden. Juist wanneer je het zwaar hebt, besef je wie je echte vrienden zijn. Ik heb zelf een eetstoornis en sinds enkele maanden een depressie, en zou niet weten wat er zou zijn gebeurd zonder mijn beste vriendin. We zijn nog closer naar elkaar toe gegroeid, en voor mij is ze als een zus voor me. Weten dat je er niet alleen voor staat is cruciaal wanneer je depressief bent. Alsjeblieft, sta haar bij en laat haar niet vallen.

    [ bericht aangepast op 10 mei 2014 - 14:56 ]


    Hamartia

    Ik denk niet dat je veel meer kunt doen dan gewoon haar vriendin zijn. Vraag af en toe hoe het met haar gaat. Als ze niet wil praten, moet je dat accepteren. Wil ze wel praten, luister dan. Doe wat je anders ook zou doen: ga met haar wat leuks doen als ze er zin in heeft en zorg voor afleiding. Laat merken dat je om haar geeft, maar behandel haar niet als een hulpeloos schepsel.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.