• Heey!
    Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek en ik ben nu al zenuwachtig. Want wat zullen ze vragen? Waar zullen ze op letten? Wat trek ik aan? Hoe kan ik me het beste voorbereiden? Wat als dit... Wat als dat... (ik weet het, het is niet gezond om zoveel na te denken).

    Dusja, herkenbaar voor mensen? Wie heeft ervaring met sollicitatiegesprekken? Hoe bereiden jullie je voor op een sollicitatiegesprek? Hoe houd je je zenuwen in bedwang? Wat zijn de do's and don'ts? Vertel, vertel! :'D


    [ bericht aangepast op 20 mei 2014 - 18:47 ]


    You are beautiful, you are love.

    Ach jeetje... Ik snap het helemaal.
    Vorig jaar heb ik voor het eerst gesolliciteerd voor vakantiewerk. Ik was hartstikke zenuwachtig, maar had er ergens ook heel veel zin in. Dit juist omdat het de eerste keer was. Ik had me goed voorbereid. Zo had ik er met mijn ouders over gesproken en bedacht waar dat ze het over gingen hebben. Ik had mijn sollicitatiebrief uitgeprint, vragen die ik zelf wilde stellen onder elkaar gezet en zo alles beetje bij beetje voorbereid. Dit had ik ook allemaal meegenomen naar het gesprek.
    Vol zenuwen stapte ik de ruimte binnen om daar twee vrouwen en nog twee andere sollicitanten aan te treffen. De vierde en laatste sollicitant kwam wat later. Wat bleek? We hadden een klein gesprekje met zn zessen over wat het werk in zou houden. Dit was zo ontzettend anders dan ik in het begin had verwacht. Daar ging mijn hele voorbereiding.
    Al met al viel het uiteindelijk heel erg mee. De zenuwen raakten meer en meer op de achtergrond en het gesprek ging goed.
    Je kunt je dus heel erg goed voorbereiden. Dat helpt jou om met meer zelfvertrouwen dat gesprek in te gaan. Daarna kan het totaal anders lopen dan je had verwacht, maar je was in ieder geval minder zenuwachtig. Gewoon in en uit blijven ademen en het komt helemaal goed.


    Hamartia

    Jezelf blijven en proberen rustig te blijven en je misschien wat voorbereiden op het gesprek en eigenlijk op alles netje antwoord geven en niet te veel ja en nee zeggen dan komt alles wel goed.

    Ik heb me gewoon netjes gekleed, maar niet overdreven. En meestal loopt het wel los, aangezien deze mensen vast en zeker in hun achterhoofd houden dat iemand zenuwachtig is. c:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Saudades schreef:
    Ach jeetje... Ik snap het helemaal.
    Vorig jaar heb ik voor het eerst gesolliciteerd voor vakantiewerk. Ik was hartstikke zenuwachtig, maar had er ergens ook heel veel zin in. Dit juist omdat het de eerste keer was. Ik had me goed voorbereid. Zo had ik er met mijn ouders over gesproken en bedacht waar dat ze het over gingen hebben. Ik had mijn sollicitatiebrief uitgeprint, vragen die ik zelf wilde stellen onder elkaar gezet en zo alles beetje bij beetje voorbereid. Dit had ik ook allemaal meegenomen naar het gesprek.
    Vol zenuwen stapte ik de ruimte binnen om daar twee vrouwen en nog twee andere sollicitanten aan te treffen. De vierde en laatste sollicitant kwam wat later. Wat bleek? We hadden een klein gesprekje met zn zessen over wat het werk in zou houden. Dit was zo ontzettend anders dan ik in het begin had verwacht. Daar ging mijn hele voorbereiding.
    Al met al viel het uiteindelijk heel erg mee. De zenuwen raakten meer en meer op de achtergrond en het gesprek ging goed.
    Je kunt je dus heel erg goed voorbereiden. Dat helpt jou om met meer zelfvertrouwen dat gesprek in te gaan. Daarna kan het totaal anders lopen dan je had verwacht, maar je was in ieder geval minder zenuwachtig. Gewoon in en uit blijven ademen en het komt helemaal goed.

    Bedankt! Had me nog niet eens bedacht dat ik vragen die ik wil stellen gewoon op papier mee kan nemen xd Maar een goede voorbereiding zal inderdaad wel helpen om de zenuwen te verminderen. (: En het gesprek zal sowieso wel anders worden dan ik het me voorstel. Maar lijkt me spannend hoor, als je met meerdere kandidaten een gesprek voert!


    You are beautiful, you are love.

    Ik heb nu twee keer een sollicitatiegesprek gehad. De eerste was heel vaag, want ik kwam vragen om een sollicitatieformulier. Ik moest meekomen naar achter waar allerlei vragen werden gesteld. Ik braaf antwoorden, geen idee wat me overkwam, zegt hij op het einde: nou, dan mag ik je feliciteren. Welkom bij het team!
    Ik had nieteens door dat het een sollicitatiegesprek was:') ik werk er nu nog^^ al twee jaar!

    De tweede keer was voor vakantiewerk. Het ging echt super goed. Alles verliep vlekkeloos, maar ik ben het niet geworden, want ik ga op vakantie xd.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    JamesPotter schreef:
    Ik heb nu twee keer een sollicitatiegesprek gehad. De eerste was heel vaag, want ik kwam vragen om een sollicitatieformulier. Ik moest meekomen naar achter waar allerlei vragen werden gesteld. Ik braaf antwoorden, geen idee wat me overkwam, zegt hij op het einde: nou, dan mag ik je feliciteren. Welkom bij het team!
    Ik had nieteens door dat het een sollicitatiegesprek was:') ik werk er nu nog^^ al twee jaar!

    De tweede keer was voor vakantiewerk. Het ging echt super goed. Alles verliep vlekkeloos, maar ik ben het niet geworden, want ik ga op vakantie xd.


    Hahah wat grappig dat je op die manier aan je baantje bent gekomen! Maar jammer dat het vakantiewerk het niet is geworden.


    You are beautiful, you are love.

    Folklore schreef:
    (...)

    Hahah wat grappig dat je op die manier aan je baantje bent gekomen! Maar jammer dat het vakantiewerk het niet is geworden.


    Hahaha, ja, en ik zag de advertentie via Twitter xd

    Ohja: wees altijd jezelf, want ze komen er toch wel achter als je je beter voordoet(al moet je natuurlijk niet al je minpunten vertellen en juist je sterke punten benadrukken)


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    JamesPotter schreef:
    (...)

    Hahaha, ja, en ik zag de advertentie via Twitter xd

    Ohja: wees altijd jezelf, want ze komen er toch wel achter als je je beter voordoet(al moet je natuurlijk niet al je minpunten vertellen en juist je sterke punten benadrukken)

    Twitter, hah dat hoor ik niet vaak. ;p Thanks for the tip! Ergens zou ik het juist eng vinden me beter voor te doen, want dan zou ik het wel allemaal zien moeten waar te maken. xd


    You are beautiful, you are love.

    Mijn ervaring is dat ik opgeleid wordt/ben om sollicitatiegesprekken af te nemen. =P

    Afhankelijk voor welke functie je solliciteerd, zal het gesprek anders zijn.
    Ik zou zeker googlen naar 'de meest gestelde vragen in sollicitatiegesprekken' en ik zou ook de vacature waarop je gaat solliciteren goed bekijken. Je moet goed weten op welke vacature je solliciteert en in welk bedrijf je solliciteerd.
    Verder zijn er praktische tips die voor de een logischer klinken dan voor de andere:
    - Kleed je netjes, aankomen in een joggingbroek is not done.
    - Zie dat je geen kauwgom meer in je mond hebt wanneer je binnen bent.
    - Zorg ervoor dat je een kwartier op voorhand er bent. Als je met de fiets gaat ben je ondertussen op adem gekomen.
    - Een geplamuurd gezicht is not done.
    - Zet je gsm af of op stil. Het is al helemaal uit den boze om op te nemen of te sms'n tijdens het gesprek. Ook als je nog aan het wachten bent in de lobby, zit je best niet mee te zingen met je muziek of vollenbak te sms'n.

    Goh, voor mijn eindwerk heb ik een flyer ontworpen met allemaal sollicitatietips, ik zou die er gewoon bij moeten halen. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Zorg dat je er goed en verzorgd voor komt.
    Je moet zeker ook niet overdrijven, maar een verzorgd en professioneel voorkomen is het eerste wat hen zal opvallen.
    Daarna is het belangrijk om niet te veel over je privé leven vrij te geven.Als ze hier specifiek naar vragen kan je hier natuurlijk wel op antwoorden, maar in principen gaat het hun niets aan.
    Probeer je ervaringen op een rijtje te zetten en zorg vooral dat je geïnteresseerd en gemotiveerd over komt.
    Wees ook niet bang om zelf vragen te stellen. Over het soort werk dat je zal gaan doen en de collega's enzo.
    En tsja, verder kan je op google heel veel ervaringen van mensen lezen en tips over solliciteren, ik zou je aanraden om die eens na te lezen.
    Dat heb ik ook gedaan voordat ik ging^^


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    JamesPotter schreef:
    (...)

    Hahaha, ja, en ik zag de advertentie via Twitter xd

    Ohja: wees altijd jezelf, want ze komen er toch wel achter als je je beter voordoet(al moet je natuurlijk niet al je minpunten vertellen en juist je sterke punten benadrukken)

    Als ze aan mij vragen om 3 goede en 3 slechte punten van mezelf te vertellen, kom ik altijd af met het verhaal dat die goede en slechte punten dezelfde zijn.
    Een slecht punt van jezelf is nu eenmaal een teveel van een goed punt.

    Ik illustreer even: ik ben een heel actief en ondernemend persoon. Met mijn enthousiasme engageer ik me voor vele dingen. (goede punten) Maar daar tegenover staat ook dat ik soms teveel dingen op mijn nek haal en verzuip in het werk. (slechte punten)
    Dan vertel ik dat ik het van mezelf maar goed genoeg weet dat ik dat kan doen en er daarom op probeer te letten om in evenwicht te blijven. Dan illustreer ik het met het voorbeeld dat ik al vaak genoeg met mijn neus tegen de muur ben gelopen en dat ik daaruit geleerd heb. Ondertussen ben ik daarin ge-evolueerd en blijft mijn kwaliteit ook meer een goed punt dan een slecht punt. =)

    Het draait allemaal rond jezelf verkopen zonder jezelf anders voor te doen. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Oh, neem ook steeds een extra versie van je CV mee, of een voorbereiding (bijvoorbeeld een oplijsting van je goede en slechte eigenschappen).


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    @ Scandal, bedankt voor alle tips! Ik hoor inderdaad vaak voorbeelden van mensen die een 'slechte' eigenschap noemen die eigenlijk gewoon tè veel van het goede is. Voor mijn eigen valkuil/slechte eigenschap dacht ik hieraan; voor een taak denk ik soms te lang na over alle details die bekeken moeten worden.. Maar twijfel er nog over. xd

    @ CatchADreamx, bedankt voor je tips! Op google zoek ik inderdaad ook naar ervaringen, al heb ik dan wel eens het gevoel te verzuipen in de resultaten :')

    Scandal schreef:
    Oh, neem ook steeds een extra versie van je CV mee, of een voorbereiding (bijvoorbeeld een oplijsting van je goede en slechte eigenschappen).

    Zal ik doen, maar komt dat wel goed over als je goede en slechte eigenschappen voor je neus hebt?


    You are beautiful, you are love.

    Folklore schreef:
    @ Scandal, bedankt voor alle tips! Ik hoor inderdaad vaak voorbeelden van mensen die een 'slechte' eigenschap noemen die eigenlijk gewoon tè veel van het goede is. Voor mijn eigen valkuil/slechte eigenschap dacht ik hieraan; voor een taak denk ik soms te lang na over alle details die bekeken moeten worden.. Maar twijfel er nog over. xd

    @ CatchADreamx, bedankt voor je tips! Op google zoek ik inderdaad ook naar ervaringen, al heb ik dan wel eens het gevoel te verzuipen in de resultaten :')

    (...)
    Zal ik doen, maar komt dat wel goed over als je goede en slechte eigenschappen voor je neus hebt?

    Ja hoor. Als je jezelf voorbereid, vinden werkgevers dat interessant. Geeft ook een goede indruk.
    Ik heb dat zelf overlaatst gedaan en die werkgever vond dat leuk. Want je moet nu eenmaal voorbereid zijn en je bent nog meer voorbereid als je het bij hebt. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Ja hoor. Als je jezelf voorbereid, vinden werkgevers dat interessant. Geeft ook een goede indruk.
    Ik heb dat zelf overlaatst gedaan en die werkgever vond dat leuk. Want je moet nu eenmaal voorbereid zijn en je bent nog meer voorbereid als je het bij hebt. =)

    Klinkt zeer aannemelijk. Thank you!


    You are beautiful, you are love.