• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren zouden beter geïnformeerd moeten worden over alle mogelijke beroepen (ook de minder bekende), alvorens een studiekeuze moet gemaakt worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    [ bericht aangepast op 18 mei 2014 - 17:42 ]

    Woodhouse schreef:
    Ik geloof dat dit nogal verschilt per middelbare school, maar in mijn geval had dat inderdaad wel gemogen. Er werd bij ons vrijwel niets aan beroepskeuze gedaan.

    Roku schreef:
    Woodhouse schreef:
    Ik geloof dat dit nogal verschilt per middelbare school, maar in mijn geval had dat inderdaad wel gemogen. Er werd bij ons vrijwel niets aan beroepskeuze gedaan.


    Aangezien Roku en ik op dezelfde middelbare zaten (ik zit er nog steeds mee opgescheept :c ), is dit dus ook bij mij van toepassing.

    MAK3Y0URM0V3 schreef:
    Eens en oneens.
    Eens omdat er op het vmbo en havo, waar je een beroep leert in je vervolg studie, vaak mensen balen omdat het beroep erg tegen valt. Misschien ook meer kijkjes op de werkvloer in plaats van alleen de scholen zou kunnen helpen.
    Oneens omdat je als je op het vwo zit en je gaat een WO studie doen, dat je daarmee geen beroep leert maar een manier van denken. Daarmee kun je vaak nog veel kanten op.


    Op het MBO is dat vaak wel zo, maar op het HBO zijn genoeg studies waarbij je niet vast zit aan één beroep o.i.d.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ongewoonlijk schreef:
    (...)

    Aangezien Roku en ik op dezelfde middelbare zaten (ik zit er nog steeds mee opgescheept :c ), is dit dus ook bij mij van toepassing.


    Jij krijgt tenminste een diploma.. Maar ja, even on-topic: snuffelstages zijn inderdaad geen slecht idee.


    26 - 02 - '16

    CatchADreamx schreef:
    Eens. Veel jongeren hebben vaak bij het afstuderen nog geen idee, of komen er pas achter eens ze al bijna afgestudeerd zijn.
    Als jongere die net een studierichting kiest, baseer je je eigenlijk altijd op dezelfde cliché beroepen: Kinderverzorgster, dokter, leraar enzovoort.
    Niemand die aandacht schenkt aan de kleinere, minder bekende beroepen.
    Jongeren de kans geven meer beroepen te leren kennen en hun mogelijkheden geeft hen een betere kans om een goede beslissing te nemen.
    Hoewel er uiteindelijk altijd jongeren zijn die het pas op latere leeftijd zullen weten.


    just sm:)e en the world smiles with you

    Mee eens, bij mijn school was er vrij weinig begeleiding daarmee en kende je alleen maar standaard beroepen. Ik heb alle research zelf moeten doen naar studies. Heel veel van mijn vriendinnen gaan nu standaard studies doen als lerarenopleiding / kappersopleiding / Bedrijfskunde, omdat ze niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is en waar ze van gehoord hebben. Ik ben uiteindelijk op de studie Human Resource Management gekomen en ik moet nog elke keer uitleggen aan mensen wat het precies is, omdat het vrij onbekend is onder mensen.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    CatchADreamx schreef:
    (...)


    Hmm, ik denk ook niet dat ze ieder beroep apart zo moeten bespreken.
    Eerder dat je bijvoorbeeld met jongeren ergens heen gaat zoals bijvoorbeeld een beurs waar ze zelf kunnen rondlopen en kijken wat hen interesseert.
    Daarbij ligt het schoolsysteem in België heel anders dan in Nederland.
    Hier kies je een richting en alle vakken liggen binnen die richting al vast.
    IK heb toen ik 14 was gekozen om haartooi te gaan volgen omdat ik graag kapster wilde worden. Als ik me daarna bedacht zou hebben, zou het me heel veel moeite kosten om nog naar een hogere opleiden over te schakelen (van BSO naar ASO gaat niet bijvoorbeeld).
    Daarom denk ik dat het wel een goed plan is om kinderen te informeren voordat ze een richting/vak kiezen
    Daarbij zijn de jongeren die moeten kiezen niet actief geïnteresseerd om zelf opzoek te gaan naar de verschillende mogelijkheden (ik was dat in ieder geval niet)

    Op die fiets...
    Maar een beurs wordt vaak niet georganiseerd door school en zeker niet zo uitgebreid dat alle beroepen daarop te vinden zijn. Dat is bijna niet te doen ook. Het kost te veel tijd voor een school om zo iets te organiseren. Ze kunnen beter hun prioriteiten anders stellen en zich richten op dit onderwijs. Daarnaast kunnen ze de leerlingen wijzen op het feit dat die beurs er is. Leerlingen zouden hier zelf initiatief in moeten nemen om naartoe te gaan. Wat heeft het voor zin om de leerlingen mee te nemen naar een beurs als ze toch geen motivatie hebben om een goed beroep uit te kiezen? Als een leerling zelf niet gemotiveerd is, dan loopt het tegen de lamp. De school heeft daar nauwelijks invloed op, als je het mij vraagt.
    De basisinformatie moet wel verschaft worden door de school. Daarmee bedoel ik onder andere; mogelijkheden om aan specifieke informatie te komen over bepaalde opleidingen, waar je interesses liggen, in welke richting je zou moeten zoeken om die interesses terug te vinden in een eventuele studie.
    Ik ben niet tegen informatie verschaffen. Daar sta ik juist helemaal achter. Ik ben echter wel tegen het verschaffen van informatie over alle mogelijke beroepen door de school zelf. Ze moeten je goed begeleiden om aan die informatie te komen en ze moeten je hier en daar misschien een beetje de goede richting op helpen, maar ze moeten je niet van informatie voorzien. Als je geïnformeerd wilt worden over ALLE beroepen, dan moet je die informatie zelf zoeken en verwerken. Instanties zoals de school, waar ik denk dat op gedoeld wordt, moeten daar een begeleidende rol, maar geen informatie verschaffende rol moeten spelen.


    Hamartia

    Ja eigenlijk wel. Niet alle scholen informeren even goed over vervolgopleidingen/banen.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Toch wel eens eigenlijk, er zijn gewoon van die dingen waar je echt niet meteen aan denkt, zelfs niet na wat zoeken.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    De jongeren kunnen beter eerst even vragen wat het precies inhoud en wat je allemaal kunt doen.
    Maar eigenlijk verschild dat per baan kunnen verschillen.
    Natuurlijk moet je pas een beslissing maken als je bij verschillende banen jezelf wilt innestelen.

    Neh. Doe lekker zelf onderzoek, daar leer je ook veel meer van. Wij moesten in één jaar vier open dagen of proefstudeerdagen bezocht hebben, in de vijfde. Veel te veel, alsof we er toen tijd voor hadden. In de zesde was dan weer niks verplicht, dan ga je ook sneller naar een open dag/proefstudeerdag omdat je het ook wil.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    eens, ze moeten ook wat je met welke opleiding allemaal kan worden duidlelijker aangeven. vaak ga je met een bepaald beeld een opleiding doen, en kom je daar er pas achter hoe ruim de baan mogelijkheid erachter is, of hoe gering

    Fisher schreef:
    De stelling van deze week luidt:
    Jongeren zouden beter geïnformeerd moeten worden over alle mogelijke beroepen (ook de minder bekende), alvorens een studiekeuze moet gemaakt worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Op mijn school wordt dit echt heel uitgebreid gedaan. Voor mij zelfs te uitgebreid, aangezien ik al wist wat ik wilde.


    Brave like a cheetah ~ Dorothy & Manila

    BastiIIe schreef:
    Ik wist niet eens wat voor beroepen er uberhaupt waren en ik denk dat ik niet de enige ben. Eens dus.
    Daarnaast was het ook zo dat wij alleen werden ingelicht over universitaire studies, het hbo (en mbo?) of een tussenjaar werden niet eens genoemd. Dat vond ik ook erg slecht.


    Ik heb nu echt geen idee wat ik later wil worden.
    Ik zit nu in de 2e klas van Gymnasium
    Wij krijgen op mijn school(volgens mij) ook niet echt informatie.
    Wij krijgen alleen wat je ongeveer kan doen met bepaalde vakkenpakketten -.-


    be gay do crimes