• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren zouden beter geïnformeerd moeten worden over alle mogelijke beroepen (ook de minder bekende), alvorens een studiekeuze moet gemaakt worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    HorseQuinsy schreef:
    (...)

    Ik heb nu echt geen idee wat ik later wil worden.
    Ik zit nu in de 2e klas van Gymnasium
    Wij krijgen op mijn school(volgens mij) ook niet echt informatie.
    Wij krijgen alleen wat je ongeveer kan doen met bepaalde vakkenpakketten -.-


    Dat komt echt nog wel. Je hebt nog vier jaar te gaan. Eerst moet je nog een vakkenpakket kiezen en een eventuele vervolgstudie is pas voor latere zorg.

    Ik ben oneens met deze stelling, omdat ik vind dat het veel effectiever is wanneer iemand zelf op zoek gaat naar dingen en alle mogelijkheden zelf uitpuzzelt. Tevens weten scholen (ik heb het hier over middelbare scholen) vaak ook niet wat je met bepaalde opleidingen allemaal kan worden, dus dan kun je beter naar proefstudeerdagen en meeloopdagen gaan en daar dingen vragen. Daarnaast vind je, als je research gaat doen naar vervolgopleidingen op internet, ook heel makkelijk wat je ermee kunt worden.


    There is nothing more badass than being yourself

    Eens


    chaos makes the muse

    Oneens!
    Bij ons op school doen ze heel veel aan loopbaanoriëntatie, we gaan naar veel open dagen en we bekijken veel opleidingen en interesses. Ook bij minder bekende studies.


    Can you even find the one who dies his red heart to black?

    ja, eens zeker weten, ik zit helemaal in de knoop, ik moet de goede vakken kunnen kiezen, maar ik heb nog geen idee over wat ik wil worden enso

    Waar, want er wordt vaak alleen maar gekeken naar de beroepen die bij je niveau horen :/


    True wisdom is knowing that you know nothing

    Ik denk dat die verantwoordelijkheid ook deels bij jezelf ligt. Niet enkel en alleen de school zelf. Er zijn genoeg initiatieven die jongeren hierbij steunen en begeleiden.


    not to spoil the ending, but everything is going to be okay —

    ja,,,,,,


    Live your live

    Ik ben het er mee eens. Ze moeten meer informatie aanreiken. Bij ons op school gebeurde dat namelijk niet. ,De leerkracht met wie we dat moesten bespreken schonk er ook geen aandacht aan omdat ze haar lessen wou geven in plaats van over zo'n dingen bezig te zijn.
    Vervolgens kunnen ze dan wel advies geven en bijna alles wat iemand wil doen afkeuren... Ik vind dat als ze advies willen geven, ze niet enkel advies moeten geven op een papier waar je verplicht moet invullen wat je wil gaan doen. Dat zat mij dan toch dwars. Ze geven geen info maar keuren vervolgens bijna alles af. Ik denk wel dat dit van school tot school afhangt.
    Maar 't is een moeilijke keuze dus iets meer begeleiding mag er wel zijn. Alsnog blijft een groot deel van de verantwoordelijkheid wel bij de student die dan verder maar moet opzoeken enzovoorts...


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    vladimir frankenstein!!!!

    Oneens. Bij ons wordt er genoeg gedaan, en daarbij moet je je zelf maar informeren.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Oneens, eens.
    Ik ben op zich goed geïnformeerd voor mijn beroepskeuze maar ik moet nu een keuze maken en ik weet het echt niet. Ik vind het moeilijk om van mijn hobby's mijn werk te maken.
    Maar het ligt aan de middelbare school waar je op zit, dus ik weet het niet.


    I believe that Kindness can Save the World

    Heel erg mee eens. Ik ga nu van opleiding veranderen omdat ik geen goede informatie gehad heb en het dus niet leuk vind.

    [ bericht aangepast op 24 mei 2014 - 21:24 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Eens.
    Persoonlijk wil ik Maatschappelijk Werkster of Psycholoog of zo worden, alleen heb ik daar niet de goede vmbo richting voor :( Gaat hem niet worden dus, en verder is er niks leuk voor mij, omdat ik bijna NIKS ken. Ik vind persoonlijk dat ze op de basis-school al meer aan beroepskeuze moeten doen, aangezien er middelbare scholen zijn waar je al een studierichting moet kiezen. (zoals de mijne, ik heb zorg & welzijn op de gok maar gekozen, ook al weet ik niet precies waar dat op slaat...)


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.

    Ja, sowieso. Op mijn school werd dat amper tot niet gedaan. Je moest eigenlijk zelf al weten welke richting je op wilde en als je dan een opleiding wil kiezen moet je het meer hebben van andere studenten die dat ook doen. Want aan die introductiedagen en meeloopdagen en dat soort dingen heb je gewoon niet zo veel.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Eens. Op mijn oude school werd er wel wat aan gedaan maar je moest het merendeels zelf uitzoeken


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."