• De stelling van deze week luidt:
    Jongeren zouden beter geïnformeerd moeten worden over alle mogelijke beroepen (ook de minder bekende), alvorens een studiekeuze moet gemaakt worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    CatchADreamx schreef:
    Eens. Ik wist van kleins af aan al wat ik wilde worden en studeren.
    Maar veel jongeren hebben vaak bij het afstuderen nog geen idee, of komen er pas achter eens ze al bijna afgestudeerd zijn.
    Als jongere die net een studierichting kiest, baseer je je eigenlijk altijd op dezelfde cliché beroepen: Kinderverzorgster, dokter, leraar enzovoort.
    Niemand die aandacht schenkt aan de kleinere, minder bekende beroepen.
    Jongeren de kans geven meer beroepen te leren kennen en hun mogelijkheden geeft hen een betere kans om een goede beslissing te nemen.
    Hoewel er uiteindelijk altijd jongeren zijn die het pas op latere leeftijd zullen weten.


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Oneens. Ten eerste zit niet iedereen te wachten op verplichte informatie over alle mogelijke beroepen. Ik wist bijvoorbeeld al in de tweede wat ik wilde en dat is sindsdien niet veranderd. Ik zou niet hebben zitten wachten op al die informatie. Ten tweede passen niet alle beroepen binnen jouw interesses en dan zou je dus heel veel informatie krijgen over dingen die je sowieso niet aanspreken. Dat heeft naar mijn idee geen inpakt. Ten derde heb je voordat je jezelf gaat bezighouden met de studiekeuze al een vakkenpakket gekozen. Je kunt dan wel informatie krijgen over alle mogelijke beroepen, maar het gros kun je niet eens worden met het vakkenpakket dat je hebt gekozen.
    Daarom vind ik dat je, als je nog geen idee hebt wat je wilt worden en je vakkenpakket hebt gekozen op basis van waar je goed in bent en het leukst vindt, informatie moet krijgen over de richtingen die jij aangeeft interessant te vinden. Zo krijg je alleen info over potentiële studierichtingen die jou aanspreken. Daarnaast vind ik dat er ook zeker wat vanuit de student zelf mag komen. Het internet staat vol met informatie over allerlei beroepen, ook de wat minder bekende zijn te vinden. Daarmee is informatie via school over alle mogelijke beroepen een beetje "ouderwets". Dat zou alleen handig zijn als het internet niet bestond en je dus op geen enkel andere manier aan je informatie zou kunnen komen. Nu is het een beetje overbodig. Daarbij zou het de school heel veel tijd kosten om al die beroepen te belichten. Eigen initiatief is in dit geval het beste.


    Hamartia

    Eens. Ook vind ik dat minder de nadruk gelegd moet worden op wat je leuk vind, en dat er dus ook gekeken moet worden naar waar jij geschikt voor bent.

    Eens. Toen ik op de middelbare school zat hebben ze wel hun best gedaan met beroepskeuzetesten en het aanreiken van meeloopdagen. Wat ik achteraf jammer vond is dat die meeloopdagen alleen gericht waren op scholen in de omgeving. Hierdoor kom ik nu soms achter het bestaan van beroepen waar ik het bestaan nooit van kende. Ik denk dus dat jongeren eerder en méér geïnformeerd zouden moeten worden.


    You are beautiful, you are love.

    Avarosa schreef:
    Dat is toch al zo. Wij zijn naar een SID in beurs geweest waar je echt over alle mogelijke beroepskeuzes iets te weten kon komen en daarvoor had ik al ontzettend veel informatie gekregen via brochures van het school.


    Ik moest op mijn veertiende kiezen wat ik ging volgen, en toen had ik echt nog geen idee wat de mogelijkheden allemaal waren (hoewel ik wel goed gekozen heb)
    Maar hier gingen we pas naar een SID beurs in ons laatste jaar, toen we eigenlijk al bijna afgestudeerd waren.
    Ik denk dat de stelling inhoud dat ze kinderen op jongere leeftijd moeten informeren over de mogelijke beroepen die ze als volwassene kunnen uitvoeren, en dan pas bespreken welke richting ze daarvoor zouden moeten volgen.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    JamesPotter schreef:
    Oneens, op mijn school ben ik zowat naar alle vervolgscholen in de omgeving gegaan en hebben we zo'n vijf meeloopdagen gehad. Daarbij moesten we tientallen verslagen maken en hebben we nu een kast vol folders in ons huis.


    Ik kan geen decaan of LOB (loopbaanoriëntatie en begeleiding) meer zien.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Opinor schreef:
    Oneens. Ten eerste zit niet iedereen te wachten op verplichte informatie over alle mogelijke beroepen. Ik wist bijvoorbeeld al in de tweede wat ik wilde en dat is sindsdien niet veranderd. Ik zou niet hebben zitten wachten op al die informatie. Ten tweede passen niet alle beroepen binnen jouw interesses en dan zou je dus heel veel informatie krijgen over dingen die je sowieso niet aanspreken. Dat heeft naar mijn idee geen inpakt. Ten derde heb je voordat je jezelf gaat bezighouden met de studiekeuze al een vakkenpakket gekozen. Je kunt dan wel informatie krijgen over alle mogelijke beroepen, maar het gros kun je niet eens worden met het vakkenpakket dat je hebt gekozen.
    Daarom vind ik dat je, als je nog geen idee hebt wat je wilt worden en je vakkenpakket hebt gekozen op basis van waar je goed in bent en het leukst vindt, informatie moet krijgen over de richtingen die jij aangeeft interessant te vinden. Zo krijg je alleen info over potentiële studierichtingen die jou aanspreken. Daarnaast vind ik dat er ook zeker wat vanuit de student zelf mag komen. Het internet staat vol met informatie over allerlei beroepen, ook de wat minder bekende zijn te vinden. Daarmee is informatie via school over alle mogelijke beroepen een beetje "ouderwets". Dat zou alleen handig zijn als het internet niet bestond en je dus op geen enkel andere manier aan je informatie zou kunnen komen. Nu is het een beetje overbodig. Daarbij zou het de school heel veel tijd kosten om al die beroepen te belichten. Eigen initiatief is in dit geval het beste.



    Hmm, ik denk ook niet dat ze ieder beroep apart zo moeten bespreken.
    Eerder dat je bijvoorbeeld met jongeren ergens heen gaat zoals bijvoorbeeld een beurs waar ze zelf kunnen rondlopen en kijken wat hen interesseert.
    Daarbij ligt het schoolsysteem in België heel anders dan in Nederland.
    Hier kies je een richting en alle vakken liggen binnen die richting al vast.
    IK heb toen ik 14 was gekozen om haartooi te gaan volgen omdat ik graag kapster wilde worden. Als ik me daarna bedacht zou hebben, zou het me heel veel moeite kosten om nog naar een hogere opleiden over te schakelen (van BSO naar ASO gaat niet bijvoorbeeld).
    Daarom denk ik dat het wel een goed plan is om kinderen te informeren voordat ze een richting/vak kiezen
    Daarbij zijn de jongeren die moeten kiezen niet actief geïnteresseerd om zelf opzoek te gaan naar de verschillende mogelijkheden (ik was dat in ieder geval niet)


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Ik vind dat jongeren juist meer tijd moeten krijgen om zich te ontwikkelen en na te denken over je beroep. Op de havo moet je in de derde klas al een vakkenpakket samenstellen, maar met een bepaald vakkenpakket sluit je een deel van de opleidingen buiten. Op het vmbo moet je op je zestiende al weten wat je in de toekomst wilt gaan doen. Ik ben zo'n geval dat het nog niet weet, en nu dus maar een opleiding heeft gekozen omdat ik toch naar het hbo wil.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Oneens. Volgens mij wordt er al heel veel aan gedaan. Je gaat met school vaak genoeg naar voorlichtingen, bij mij op school is het zelfs verplicht om open dagen te bezoekene ne en studiekeuzetest te doen. Je leert ook van anderen, klasgenoten en vrienden. Dus ik vind het wel goed. Volgens mij zijn er weinigs tudrnten die een studie doen die zeecht totaal niets vinden.

    Ik vind ook niet dat je je helemaal op een baan moet focussen, wamt met hgeel veel, laten we zeggen: de meeste opleidingen, kun je meerdere kanten op en ben je niet meteen verzekerd vane een bepalde baan. Dat komt met je studie en dat vind ik belangrijker.
    In deze tijd is er niemand die vanaf zijn 18e tot zijn 65e dezelfde baan of functie heeft. Het verandert en dan kun je je beter richten op wat je allemaal gaat leren, zodat je dat ook op andere plekken kunt gebruiken dan alleen die ene baan waar je je op concentreerd, nadat je je middelbare school af hebt.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik weet het niet. Maar het is ook aan jongeren om zelf dat soort dingen te ontdekken.


    Tijd voor koffie.

    Woodhouse schreef:
    Ik geloof dat dit nogal verschilt per middelbare school, maar in mijn geval had dat inderdaad wel gemogen. Er werd bij ons vrijwel niets aan beroepskeuze gedaan.

    Klopt helemaal.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Cantabile schreef:
    Oneens, de leerlingen moeten zelf maar naar open dagen en voorlichtingen gaan om een beeld te krijgen van de bestaande beroepen. Wel moeten de scholen zelf ook voorlichting geven over het kiezen van een studie en in de keuze begeleiden, o.a. door de leerlingen op de hoogte te houden van open dagen, meeloopdagen en voorlichtingen.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Folklore schreef:
    Eens. Toen ik op de middelbare school zat hebben ze wel hun best gedaan met beroepskeuzetesten en het aanreiken van meeloopdagen. Wat ik achteraf jammer vond is dat die meeloopdagen alleen gericht waren op scholen in de omgeving. Hierdoor kom ik nu soms achter het bestaan van beroepen waar ik het bestaan nooit van kende. Ik denk dus dat jongeren eerder en méér geïnformeerd zouden moeten worden.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    oneens. mensen kunnen overigens ook zelf uitzoeken wat ze willen doen en wat mogelijk is


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Ik weet niet of ik het eens of oneens ben. Het is belangrijk dat ze er in school wel aandacht aan besteden, aangezien het om je toekomst gaat. Mijn school is bv. naar de SIDin geweest, dat is een plaats waar alle universiteiten en hogescholen samenkomen en dat was best wel handig. Aan de andere kant hoor ik ook wel eens leerlingen zeggen dat er in hun school amper aandacht aan besteed wordt en dat is wel jammer vind ik. Een school hoort je toch info te geven over je toekomst, dus ook om eventuele beroepen (die je bv. door jou gekozen richting kan gaan doen later). Anderzijds is het ook zo dat leerlingen ook wel zelf aandacht moeten besteden aan hun eigen toekomst en buiten school zelf ook info moeten opzoeken en eventueel naar opendeurdagen te gaan. Je kan niet gaan verwachten en wachten dat je school verder je handje zal vasthouden met het bepalen van jouw uiteindelijk keuze en toekomst, en wat je na je schooljaren gaat doen.


    16 - 09 - '17